Είδαμε «Σόλνες ο Πρωτομάστορας» του Ίψεν στο θέατρο Αλκμήνη

Πρόσφατα, παρευρεθήκαμε στην πρεμιέρα του έργου «Σόλνες ο Πρωτομάστορας» του Χένρικ Ίψεν, σε μετάφραση και σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη, στο θέατρο Αλκμήνη.

Γράφει η Αλεξία Λυμπέρη

Λίγα λόγια για το έργο                     

Το έργο πραγματεύεται το δίλημμα της επιλογής ανάμεσα στην ευτυχία και την φιλοδοξία, τη λαχτάρα, αλλά και τον φόβο προς τα νιάτα, την αγωνία μιας ολοκληρωμένης ζωής και το άγχος του θανάτου. Η υπόθεση αναφέρεται στην τελευταία μέρα ζωής ενός διάσημου αρχιτέκτονα του Χάλβαρντ Σόλνες. Για τον οποίο η μόνη διέξοδος για τη ζωή του είναι η άνοδος στην κορυφή, ενώ η μόνη πραγματική λύτρωσή του είναι η πτώση. Το κουβάρι της ζωής του ξετυλίγεται όταν μια νεαρή, η Χίλντα Βάνγκελ, εισβάλει στη ζωή του διεκδικώντας το «Βασίλειο» που της είχε τάξει. Αποκαλύψεις, εξομολογήσεις και αλήθειες που πληγώνουν ξετυλίγουν το κουβάρι της ζωής του.

Άλλωστε, όλο το έργο του Ίψεν στρέφεται γύρω από δύο άξονες: τη σπουδαιότητα του ατόμου, της προσωπικότητας και τη σημασία της αγάπης. Ο «Σόλνες», ειδικά, φέρει πολλά βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα. Καταρχάς, ο Ίψεν ήταν «οικοδόμος» του θεάτρου, όπως ο «πρωτομάστοράς» του. Είχε κι εκείνος ξεκινήσει χτίζοντας πύργους και καμπαναριά (τα ποιητικά του δράματα), αλλά στην πορεία στράφηκε στο χτίσιμο «σπιτιών για ανθρώπους» (τα ρεαλιστικά, κοινωνικά του δράματα).

Στη συνέχεια, όπως ο Σόλνες, φοβόταν κι ο ίδιος την «επιδρομή των νιάτων» και την εκτόπισή του από τους νεότερους καλλιτέχνες , ενώ ταυτόχρονα, αναζητούσε στα νιάτα (στα γυναικεία νιάτα) τη «χαρά της ζωής» που έφευγε, καθώς και την ανάταση που είχε στερηθεί. Στο εν λόγω έργο, η σχέση με τα νιάτα φανερώνεται μέσω της νεαρής Χίλντας Βάνγκελ, η οποία φανερώνεται ως άγγελος σωτηρίας, που μετατρέπεται σε άγγελο καταστροφής.  Το μόνο σημείο που διαφέρει στη ζωή τους είναι το γεγονός πως ο Ίψεν δεν έπεσε, σαν τον Σόλνες, θύμα της «μαγείας» της «πριγκιποπούλας – αρπακτικού πουλιού».

Η παράσταση

Η Ανδρονίκη Αβδελιώτη αναλαμβάνει τη μετάφραση, τη σκηνοθεσία και το ρόλο της νεαρής Χίλντας Βάνγκελ. Η απόδοση του έργου ακολουθεί το αυθεντικό κείμενο, χωρίς προσθήκη νεοτερισμών. Καινοτομία, όμως, αποτελεί το γεγονός πως παρουσιάζει επί σκηνής τον «Σόλνες» ως δύο άντρες. Δύο άντρες, οι οποίοι ως ένας, αναπαριστούν την εσωτερική πάλη που βιώνουμε με τον ίδιο μας τον εαυτό, την εσωτερική μας αυτή φωνή που ορισμένες φορές δεν αφήνουμε να ακουστεί. Προσθήκη η οποία προσδίδει στην δραματουργία του έργου, καθώς παρουσιάζεται μπροστά στο θεατή ο κεντρικός ήρωας απογυμνωμένος από κάθε εσωτερική σκέψη.

Ο χαρακτήρας και η προσωπικότητα του Σόλνες με τα πάθη, τα λάθη, τις αδυναμίες, τις υβριστικές σκέψεις και τις ανοιχτές πληγές ξεδιπλώνονται κλιμακωτά από τον Περικλή Αλμπάνη (Σόλνες) υπό την συνοδεία του Γιώργου Ζώη (εσωτερική φωνή Σόλνες). Ο Περικλής Αλμπάνης καταφέρνει άψογα να εναλλάσσει διάθεση, να ξετυλίγει τις σκέψεις και τα συναισθήματα, που απαιτούνται σε κάθε περίπτωση, μέσω της εκφραστικότητας του προσώπου του, του τόνου της φωνής του, αλλά και της κινησιολογίας του. Ένας ηθοποιός, ο οποίος αναμετριέται επάξια με τον ρόλο του Σόλνες επί σκηνής, ξεδιπλώνοντας με μαεστρία τον χαρακτήρα που του έχει ανατεθεί.

Ο Γιώργος Ζώης άλλοτε έρχεται αντιμέτωπος πρόσωπο με πρόσωπο με τον Περικλή Αλμπάνη κι άλλοτε στέκεται δίπλα του και τον βοηθάει. Με τη μοναδική εκφραστικότητά του και την βουβή, πολλές φορές, παρουσία του στην σκηνή, στέκεται διακριτικά δίπλα στον Σόλνες βοηθώντας τον να ξεδιπλώσει την εσωτερική πάλη που βιώνει μέσα του ο χαρακτήρας.

«Πιστεύετε κι εσείς πως υπάρχουν ορισμένοι άνθρωποι, διαλεγμένοι από την μοίρα, που έχουν προικισθεί με τη δύναμη να εύχονται κάτι, να το θέλουν με τόσο πάθος, να το λαχταράνε αχόρταγα, ώστε να το αποκτούν τελικά;» Σόλνεσ

Η Αθηνά Μαυρομάτη, ως Αλίνα, σύζυγος του Σόλνες, υποδύεται άψογα το ρόλο που της έχει ανατεθεί, καταφέρνοντας να αποδώσει άρτια την ψυχοσύνθεση της ηρωίδας του Ίψεν. Εκείνην μιας γυναίκας εγκλωβισμένης στο πένθος, άδειο κουφάρι, η οποία δρα, πλέον, μόνο με βάση το καθήκον, μη της απομένοντας καμία όρεξη για ζωή μετά το χαμό του πατρικού τους σπιτιού, των δίδυμων αγοριών της και των παιδικών της αναμνήσεων.

Η Ανδρονίκη Αβδελιώτη, ως Χίλντα Βάνγκερ, μπαίνει ως «σίφουνας» στην σκηνή και μας συμπαρασύρει στο ταξίδι για την εύρεση του βασιλείου της. Παριστάνει άψογα το μικρό «διαβολάκο» που έρχεται να αναστατώσει τη ζωή του Σόλνες και να τον παρασύρει στην πτώση του (ή αλλιώς τα νιάτα που αντιμάχονται/ συνεργάζονται με το παλιό). Άλλοτε μέσω των εναλλαγών της φωνής, άλλοτε μέσω της κινησιολογίας, άλλοτε μέσω των εκφράσεων της, έρχεται και γεμίζει την σκηνή από τη μία άκρη έως την άλλη.

Ο Ανδρέας Ζάκας, ως γιατρός Χέρνταλ, εκφραστικά άρτιος, αποδίδει άψογα το ρόλο που του έχει ανατεθεί με επαγγελματισμό.

Ο Χρυσοβαλάντης Κωστόπουλος, ως Ράγκναρ, βοηθός αρχιτέκτονας του Σόλνες, υποδύεται άρτια τον ταπεινό συνεργάτη που δέχεται αδιαμαρτύρητα την αδικία από το αφεντικό του, που όμως στην συνέχεια διαμαρτύρεται εντόνως ζητώντας δικαίωση μέσω της ανόδου του.

Η Ποπέτα Σούκου, ως Κάγια, αρραβωνιαστικιά του Ράγκναρ, καταφέρνει να αποδώσει άψογα τον χαρακτήρα της νεαρής βοηθού που σχεδόν τρέμει μπροστά στο αφεντικός της, μαγνητισμένη από τη γοητεία που ασκεί επάνω της.

Τέλος, τα κουστούμια της Ανδρονίκης Αβδελιώτη, ρούχα εποχής, ταιριάζουν άψογα στην διατήρηση του ύφους του έργου, καθώς και τα σκηνικά της ιδίας, λειτουργούν αποτελεσματικά στην απόδοση αυτού. Η μουσική και η αφήγηση του Φάνη Κακοσαίου, καθώς και οι φωτισμοί του Βασίλη Κλωτσοτήρα, έρχονται να συμπληρώσουν και να αναδείξουν αποτελεσματικά τις ερμηνείες των ηθοποιών, συμπληρώνοντας αισθητικά το έργο.

Συνολικά πρόκειται για μια παράσταση, η οποία αποδίδει πιστά το έργου του Ίψεν, προκαλώντας το συναίσθημα του θεατή μέσω των ερμηνειών των ηθοποιών, χωρίς τη χρήση περιττών μελοδραματικών στοιχείων. Άρτια δουλεμένη παράσταση με κλιμακούμενες εντάσεις, η οποία καταφέρνει αποτελεσματικά, τόσο να ξεδιπλώσει την ψυχοσύνθεση των ηρώων, όσο και να μαγνητίσει το ενδιαφέρον του θεατή από την αρχή ως το τέλος.

Info

Διάρκεια:90΄

Τιμές Εισιτηρίων:16 ευρώ κανονικό, 12 ευρώ μειωμένο(Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, Άνω των 65, Ανέργων), 8 ευρώ ατέλεια

Διάρκεια Παραστάσεων: Από 21 Οκτωβρίου

Πληροφορίες: Πληροφορίες-Κρατήσεις: 6942419151 / 210 3428650

Παραστάσεις: Σάββατο 18:00, Κυριακή 21:00

Διασκευή: Ανδρονίκη Αβδελιώτη

Βοηθός Σκηνοθέτη: Μάιρα Ξύδη

Link Εισιτηρίων:https://www.more.com/theater/solnes-o-protomastoras/

Πληροφορίες Χώρου: Θέατρο Αλκμήνη, Αλκμήνης 8-12, Αθήνα 118 54 Τηλέφωνο: 21 0342 8650

Φωτογραφίες: Λάμπρος Ρουμελιωτάκης

Share this
Tags
Alexia Lymperi
Alexia Lymperi
Η Αλεξία αγαπά το θέατρο. Σπουδάζει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα executive MBA in financial planning του πανεπιστημίου Πελοποννήσου και κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Επικοινωνία από το Donau University Krems, καθώς και πτυχίο Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Λιζέτα Βασιλειάδη: Τέχνη…κραυγή απόγνωσης

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη Η Λιζέτα Βασιλειάδη παρουσιάζει αυτές τις μέρες τη νέα της δουλειά στην Γκαλερί Αργώ στην Αθήνα με τίτλο «Απόδραση».  Την...

Τέχνη – ερωτισμός – οικολογία, έκθεση στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Η έκθεση Τέχνη, Ερωτισμός, Οικολογία θα πραγματοποιηθεί στις 15 και 16 Μαΐου 2024, στα πλαίσια διεθνούς διημερίδας φιλοσοφίας, ιστορίας της τέχνης...

Οι εσωστρεφείς προσωπογραφίες του Φραγκίσκο Ντε Γκόγια

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος Ζωγράφος, λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Φρανσίσκο ντε Γκόγια / Francisco Goya y lucientes υπήρξε μαθητής του διακεκριμένου αυλικού ζωγράφου Φρανσίσκο Μπαγέ,...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this