Daniel Verstraete: Ένας “Υπαινικτικός Δημιουργός”

Στην ART APPEL GALLERY από 12/11 – 7/12

Ο Daniel Verstraete στην ART APPEL GALLERY
Στεφανία Κωστοπούλου

Γράφει η Στεφανία Κωστοπούλου

Στις 12 Νοεμβρίου 2019 η ART APPEL GALLERY, σε συνδιοργάνωση με το ART SPACE/STUDIO 265 της Πάρου, εγκαινίασε την έκθεση γλυπτικής του γνωστού Γάλλου γλύπτη, Daniel Verstraete. Ο χώρος αυτός δικαιώνει την ύπαρξη της αισθητικής του σήμερα στο κέντρο της Αθήνας. Η συντονίστρια Άννα Κοντολέων μας υποδέχθηκε και μας ξενάγησε στην έκθεση δίνοντας μας έναν νέο τρόπο θέασης των σύγχρονων καλλιτεχνικών δεδομένων.

“Nautile”
Έργο του Daniel Verstraete

Ο Daniel Verstraete ασκεί την τέχνη της γλυπτικής στο μάρμαρο μέσω της ευγενικής του φύσης

Ο Daniel Verstraete, αυτοδίδακτος καλλιτέχνης, ασκεί την τέχνη της γλυπτικής στο μάρμαρο μέσω της ευγενικής του φύσης. Ο ίδιος εκθέτει τα έργα του από το 2010 στη Γαλλία, ωστόσο φέτος τον Αύγουστο εκτέθηκαν για πρώτη φορά στην Αίθουσα Τέχνης SPACE STUDIO 265 της Πάρου.

Tο γεγονός ότι διαλέγει τα υλικά του από το νησί της Πάρου, τον καθιστούν έναν γλύπτη ο οποίος συνδέεται στενά με τη Ελληνική Γη. Το εργαστήριό του βρίσκεται στο Άσπρο χωριό του νησιού.

“Astypalée”
Έργο του Daniel Verstraete

Συλλέγοντας το υλικό του από τα βουνά που βρίσκονται γύρω από τα αρχαία και τα μυθικά μαρμάρινα λατομεία της Πάρου και συνομιλώντας με τα σχήματα που κρύβουν μέσα τους, εμφανίζεται η βαθύτερη σχέση που αποκτά με τα γλυπτά του. Μέσα από την τέχνη του, μας καλεί να αναρωτηθούμε για τα πολυδιάστατα θέματα της ζωής καθώς και για την καταγωγή μας από τη θάλασσα.

Όπως μπορεί να αντιληφθεί ο μελετητής και παρατηρητής των έργων του, το κυκλαδίτικο λευκό χρώμα βρίσκεται σε όλες τις εκφάνσεις της έκθεσης. Η ιδιαιτερότητά του αποκαλύπτεται στον τρόπο με τον οποίο καλλιεργεί το κάθε μαρμάρινο γλυπτό του. Ο ίδιος προσθέτει χαλκό και τα λιώνει με τη μέθοδο του «χαμένου κεριού» σε ένα από τα καλύτερα χυτήρια τέχνης στη Γαλλία.

Παρατηρώντας τον κόσμο των γλυπτών του ανακαλύπτουμε τη μεταμορφωτική δύναμη του μαρμάρου ως βασικού υλικού του. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά «η πέτρα δεν σου επιτρέπει να κάνεις ό,τι θέλεις και είναι απαραίτητο να γνωριστείς μαζί της, να συνδιαλλαγείς, ώστε να προκύψει ένα αποτέλεσμα που μερικές φορές προκαλεί έκπληξη και είναι πάντα διαφορετικό από αυτό που θα μπορούσε να φανταστεί κανείς στην αρχή». Ένα από τα χαρακτηριστικά των γλυπτών του είναι οι διπλές και τριπλές όψεις τους.

Το γεγονός ότι επιλέγει τα υλικά του από το νησί της Πάρου τον καθιστούν έναν γλύπτη ο οποίος έχει συνδεθεί με τη Ελληνική Γη

Photo credit: Stefania Kostopoulou

Εισερχόμενοι στην ART APPEL GALLERY συναντάμε ένα από τα επιβλητικά γλυπτά της έκθεσης με τίτλο “Ares” (Άρης) σε μαύρο μπρούντζο.

Πολλά από τα  έργα του άπτονται της αρχαίας ελληνικής και ρωμαϊκής μυθολογίας. Ανάμεσα στο αφηρημένο και το συγκεκριμένο, στο απτό και στο άυλο, χτίζει τις μορφικές του απεικονίσεις, είτε σε καμβά είτε σε μαρμάρινα γλυπτά, κάποια από τα οποία χυτεύει σε χαλκό με πατίνα, αποδίδοντας το μη αναμενόμενο.

Έργο του Daniel Verstraete

Συνεχίζοντας, συναντάμε συνθέσεις με ακρυλικό σε καμβά. Ο καλλιτέχνης μας προτρέπει να «δούμε» πιο προσεκτικά εισδύοντας σε ένα σύμπαν ολότητας από το οποίο τίποτα δεν απορρίπτεται. Ακολουθώντας τη ροή των ζωγραφικών του πράξεων στιγμή προς στιγμή, αποκαλύπτει τον «εικονιστικό – σχετικό» χαρακτήρα που θέλει να αποδώσει, καθοδηγώντας σιωπηλά τον οπτικό παρατηρητή στη βαθύτερη οπτική του.

Ο Daniel Verstraete συνδιαλλέγεται με το κυκλαδίτικο φως αποκωδικοποιώντας ρωγμές και δημιουργώντας περιγράμματα που, άλλοτε προσδίδουν την εικόνα της διάσπασης και άλλοτε ενώνουν το έργο σε μια ολότητα

Στο έργο του σε καμβά που τιτλοφορείται “Gavros” ξεκινά την περιήγησή του σε ένα από τα κύρια θέματα της έκθεσής του, εκείνο του ιχθύος.

Έργα του Daniel Verstraete

Ανάμεσα στα έργα της έκθεσης δίνεται ξεχωριστή θέση στο “Akropoli” μιας που ο ίδιος, μέσα σε ένα αραχνοϋφαντο, απαλό ροζ πεδίο αποδίδει τα χρώματα της ελληνικής γης όπως εμφανίζονται σε κάθε πλευρά της. Η επαφή του με την αρχαιοελληνική μυθολογία επανέρχεται έντονα στα έργα και των δύο καλλιτεχνικών πρακτικών του. Άλλωστε, είναι φανερή η χρήση αρχαιοελληνικών ονομάτων, όπως: “Ares”, “Arion”, “Janus” κ.α.

Désert1″
Photo credit: Stefania Kostopoulou

“Gavros”
Photo credit: Stefania Kostopoulou

Ο καλλιτέχνης,  λάτρης των μεταβάσεων και της πολλαπλότητας, μυημένος στα τέσσερα στοιχεία της φύσης, με κεντρικό εκείνο της γης, εισάγει τον οπτικό παρατηρητή στην ουσία των εναρκτήριων καταστάσεων.

Στο γλυπτό του “Janus” αποκαλύπτει με ευκρίνεια όλες τις πτυχές του Θεού Ιανού της Ρωμαϊκής μυθολογίας. Λέγεται ότι ο Ιανός ήταν διπρόσωπος Θεός των ενάρξεων και φύλακας των Πυλών της Ρώμης.

“Janus”
Photo credit: Stefania Kostopoulou

Αν παρατηρήσουμε προσεκτικά θα δούμε τη διπλοπροσωπία μέσω της οποίας επιλέγει να διαμορφώσει το υλικό του. Το συνολικό και πολυεπίπεδο πρίσμα μέσω του οποίου καλούμαστε να «δούμε» τα έργα του Verstraete, αποτελεί ενδιαφέρουσα οπτική της έκθεσης.

Έργα του Daniel Verstraete

O Verstraete μορφοποιεί το υλικό του αποτυπώνοντας στόματα που παραπέμπουν σε θαλάσσια όντα. Τα έργα του είναι αποτελέσματα βαθιάς εργασίας μέσα στον χρόνο. Ο ίδιος σημειώνει, «πρέπει λοιπόν να απαλλαγώ από το πέτρινο περίβλημα, να φέρω το έργο στο φως λίγο λίγο, να γνωριστώ μαζί του, να αναδείξω τη μορφή που είναι κρυμμένη εκεί – μια μορφή που θα εξελιχθεί, καθώς περνούν 3 – 4 εβδομάδες, από 5 έως 6 ώρες την ημέρα, εξ ολοκλήρου με το χέρι με εργαλεία, όμοια με εκείνα που χρησιμοποιούσαν στην Ελλάδα ή την Αίγυπτο».

Η πέτρα δεν σου επιτρέπει να κάνεις ό,τι θέλεις

Ο καλλιτέχνης μέσω των γλυπτών του χωρικών αποτυπώσεων παραχωρεί στον οπτικό παρατηρητή μαθήματα εγκιβωτισμού στο παροντικό σημείο του γήινου χρόνου. Στο “Nautile” αποδίδεται η μεστότητα, η ισορροπία και η σταθερότητα.

Πρέπει λοιπόν να απαλλαγώ από το πέτρινο περίβλημα, να φέρω το έργο στο φως λίγο λίγο, να γνωριστώ μαζί του, να αναδείξω τη μορφή που είναι κρυμμένη εκεί

Τέλος, ο Verstraete δε δείχνει να ενδιαφέρεται για τα «μυστήρια» της φύσης ως αινίγματα, αλλά τα παρουσιάζει ως «σταθερές» υπάρξεις που έχουν γήινη υπόσταση.

Photo credit: Stefania Kostopoulou