Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, το Φεστιβάλ Μουσικής Χάλκης – Δημήτρης Κρεμαστινός έρχεται τον Σεπτέμβριο για να γεμίσει το νησί της Χάλκης με ξεχωριστές συνθέσεις, μουσικά χρώματα και γνώριμες μελωδίες, που θα οδηγήσουν το κοινό σε μια μυσταγωγία ήχων και συναισθημάτων.
Από τις 7 έως τις 11 Σεπτεμβρίου, όσοι θα έχουν την τύχη να βρίσκονται στο ακριτικό νησί της Δωδεκανήσου, θα γίνουν κοινωνοί της ιδιαίτερης προσπάθειας του Δήμου Χάλκης να δημιουργήσει ένα θεσμό – σημείο αναφοράς για το φιλόμουσο κοινό, εγχώριο και διεθνές. Υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του διακεκριμένου μαέστρου και μέλους της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Νίκου Χαλιάσα, το Φεστιβάλ φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν “σημείο” καλλιτεχνικής συνάντησης και να συνδράμει στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη του νησιού.
Η διοργάνωση πραγματοποιείται από τον Δήμο Χάλκης, σε συνεργασία με την p-art of the solution AΜKE, ενώ έχει την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, την αμέριστη υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων, της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου, της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και της Αναπτυξιακής Δωδεκανήσου και σε συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.
Η τρίτη διοργάνωση είναι πιο φιλόδοξη από ποτέ με συναυλίες που σχεδιάστηκαν με γνώμονα τη σύγκληση πολλαπλών μουσικών προτιμήσεων και απευθύνονται τόσο στους γηγενείς, όσο και στους επισκέπτες του νησιού, ανεξαρτήτως ηλικίας.
Με ένα νοηματικό άξονα που φέρει τον τίτλο «Μεταξύ δύο κόσμων», επιδιώκεται να αναδειχθεί η συνέχεια και η συμπληρωματικότητα των μουσικών ειδών: Από το ελαφρύ ελληνικό τραγούδι της δεκαετίας του ’30, τη μουσική παρακαταθήκη της Σμύρνης, τα έργα κλασικών συνθετών από όλο τον κόσμο, μέχρι και τις μεγάλες επιτυχίες από τον ελληνικό κινηματογράφο, με ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στον Μίμη Πλέσσα που φέτος κλείνει μια εκατονταετία ζωής. Μια συνέχεια, μια «πορεία» που ως κοινή της αναφορά έχει τον άνθρωπο και την ανάγκη του για την μουσική έκφραση.
Στην αυτοσχέδια «σκηνή» του Φεστιβάλ Μουσικής Χάλκης, που δεν είναι άλλη από πέντε μοναδικής ομορφιάς σημεία του νησιού, 37 εξέχοντες καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, θα «συναντηθούν» μουσικά, ελπίζοντας να ψυχαγωγήσουν και να συγκινήσουν το κοινό. Ιστορικά σημεία του νησιού: το λιμάνι, ο περίβολος της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου, η οικία του Δημήτρη Κρεμαστινού, αλλά και ο αρχαιολογικός χώρος του Χωριού, θα υποδεχτούν τους καλεσμένους της μοναδικής αυτής διοργάνωσης.
Το Φεστιβάλ τιμά τον αείμνηστο Δημήτρη Κρεμαστινό, την εξέχουσα ιατρική, ακαδημαϊκή, επιστημονική και πολιτική προσωπικότητα της χώρας μας, με καταγωγή από τη Χάλκη, που αναγνώριζε και προωθούσε την αξία της μουσικής παιδείας.
Υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Info
Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου, ώρα: 21.00 Άκρη Λιμανιού Εναρκτήρια Συναυλία Τα πολλά πρόσωπα του κυρίου Κώστα Γιαννίδη
Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου, ώρα: 21.00 Χωριό Συναυλία του Quintarco – Κουιντέτο Εγχόρδων της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Η μουσική Σμύρνη: ένα μουσικό ταξίδι στο χρόνο
Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου, ώρα: 21.00 Οικία Δ. Κρεμαστινού Συναυλία της Μικρής Ορχήστρας της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών
Και φέτος, υποδεχόμαστε τον Αύγουστο με άκρως καλοκαιρινή διάθεση. Ίσως δυσκολότερος από άλλες χρονιές, αλλά δεν παύει να αποτελεί αιτία προκειμένου να αναμοχλεύσουμε ταινίες του παρελθόντος που μας βάζουν ετησίως στο κλίμα του. Με αφορμή την έλευσή του, θυμόμαστε μερικές από τις πιο καλοκαιρινές ταινίες που κυκλοφόρησαν ποτέ καθώς δεν υπάρχει αληθινά ωραιότερος τρόπος από το να τον καλωσορίσουμε με μια αναδρομή στα επίκαιρα έργα που μας χάρισε τόσο ο ευρωπαϊκός όσο και ο αμερικανικός κινηματογράφος.
The Graduate (1967)
Ο νεαρός προσφάτως διπλωματούχος Benjamin Braddock (Dustin Hoffman) επιστρέφει στο πατρικό του για να περάσει τις καλοκαιρινές του διακοπές, έτοιμος για τις περιπέτειες που του επιβάλλει να ζήσει το νεαρό της ηλικίας του. Κατά το θερινό του οδοιπορικό, αναζητά συγκινήσεις αλλά και απαντήσεις, μπερδεμένος ανάμεσα στα «θέλω» και τα «πρέπει» που τον εγκλωβίζουν και τον σταματούν από το να αντιμετωπίσει την ενηλικίωση κατάματα. Σύντομα, βρίσκεται διχασμένος σε ένα ερωτικό τρίγωνο εκείνου, μιας μεγαλύτερης γυναίκας που τον γοητεύει και της κόρης της. Ένας νεαρός Hoffman στα πρώτα του βήματα, σαγηνεύει την ώριμη Ann Bancroft και πρωταγωνιστεί στην απόλυτη καλοκαιρινή ταινία των τελών του ‘60 δια χειρός Mike Nichols. Το θρυλικό soundtrack αναλαμβάνει το ντούο Simon & Garfunkel, με τα χαρακτηριστικά «The Sound of Silence» και «Mrs Robinson» να κυριεύουν τις λίστες των σημαντικότερων μουσικών theme όλων των εποχών.
American Graffiti (1973)
Καλοκαίρι του ‘62. Μια ομάδα νεαρών, μόλις αποχαιρετά τα σχολικά της χρόνια περνώντας την τελευταία νύχτα διακοπών τους με τρέλες, καφρίλες, μεθύσια, φλερτ και μια αμυδρή ανησυχία για το μέλλον που τους περιμένει μαζί με το ξημέρωμα. Ένα γλυκόπικρο, νοσταλγικό ταξίδι στη λαμπερή δεκαετία του ‘60, όπου ο George Lucas ανατρέχει στις προσωπικές του νεανικές εμπειρίες με τους προβληματισμούς του, την χαριτωμενιά της αφελούς προσέγγισης των ζητημάτων της ενηλικίωσης και κυρίως… την «ατυχία» του στις σχέσεις. Το soundtrack, «ντυμένο» στους ήχους του rock n’ roll, «κομμένο και ραμμένο» στην πολύχρωμη ατμόσφαιρα που εστιάζει στο να αναπολεί περισσότερο τη νιότη παρά την εποχή και μας μεταφέρει σε μια αμερικάνικη diner όπου σερβίρει μια όμορφη κυρία με ποδιά και αυστηρό ρετρό χτένισμα και το jukebox δεν σταματά να παίζει μουσική.
What About Bob? (1991)
Στην ξεκαρδιστική κωμωδία του Frank Oz, o Bill Murray υποδύεται τον Bob σε μια από τις αδίκως λιγότερο δημοφιλής καλοκαιρινές ταινίες, που όμως δεν πρέπει να λείπει από καμία λίστα. Ο Bob είναι ένας άντρας με πολλές φοβίες, τόσο ανασφαλής που όλα δείχνουν πως το μοναδικό πράγμα που θα αποτελέσει μια μικρή παρέμβαση στην αναστήλωση της ψυχολογίας και της αυτοπεποίθησής του είναι το νέο βιβλίο του εδραιωμένου ψυχοθεραπευτή, Dr. Leo Marvin (Richard Dreyfuss), «Baby Steps». Ο Bob όμως δεν «μασάει» από ευγένειες και τυπικότητες και προκειμένου να αισθανθεί καλύτερα, ακολουθεί τον γιατρό του στις καλοκαιρινές του διακοπές με την οικογένειά του. Σταδιακά, γίνεται «τσιμπούρι» στον Marvin, ενώ στο μεταξύ αποκτά μια ιδιαίτερη και όπως φαίνεται και ουσιαστική σχέση με την οικογένειά του παρά τη δυσαρέσκεια του γιατρού του. Ίσως ο τρόπος του να ξεπεράσει τα δικά του όρια, είναι να εισβάλλει επικίνδυνα σε εκείνα του άλλου!
The Long, Hot Summer (1958)
Το 1958, το ζεύγος Newman και Woodward ενώνεται και ανεβάζει θερμοκρασία υπό τον ήδη ζεματιστό καλοκαιρινό ήλιο του Mississippi. Ο Ben (Paul Newman), αφότου κατηγορηθεί για εμπρησμό με λίγα στοιχεία που μπορούν να τον “χώσουν” φυλακή, αφήνει την πόλη του και βρίσκει τον Will Varner (Orson Welles), έναν εύπορο άντρα που έχει στην κατοχή του και το μεγαλύτερο κομμάτι της περιοχής. Με τον καιρό, ο Ben κερδίζει την εμπιστοσύνη του Will, θυμίζοντάς του τον δικό του εαυτό σε νεαρή ηλικία, ενώ εμπλέκεται ερωτικά με μια από τις κόρες του, Clara (Joanne Woodward). Λίγο η αίγλη του πλούτου, η ραστώνη του καλοκαιριού και η “καυτή” παρουσία του Paul Newman, που δίνει μια πιο λαϊκή πινελιά στο «ακριβό» ντεκόρ, μας κάνει να ξεχνάμε τα λόγια του Welles που αποκαλύπτουν ότι το σετ της ταινίας υπήρξε μια από τις χειρότερες εμπειρίες του στο χώρο και να αφεθούμε στη ζέση της θέασης, κάτω από έναν εξίσου τσουρουφλιστό Αυγουστιάτικο ήλιο.
Dazed and Confused (1993)
Πρόκειται για μια από τις κλασικότερες καλτ κωμωδίες της δεκαετίας του ‘90 αλλά και μια σχεδόν απαραίτητη επιλογή για ένα καλοκαιρινό μαραθώνιο ταινιών. Με αμέτρητες μουσικές επιτυχίες της εποχής και ένα ατελείωτο ensemble ηθοποιών, o Richard Linklater (σκηνοθέτης των «Before Sunrise», «Before Sunset» και «Before Midnight») μας ταξιδεύει στην γλυκιά τρέλα των 90’s και τα τρελόπαιδα του λυκείου Lee στο Austin του Texas. Jason London, Ben Affleck, Milla Jovovich, Matthew MacConaughey και η λίστα δεν έχει τελειωμό. Μια παρέα «παλιών» μοιράζει καψόνια και συστήνει παραδόσεις στους «καινούργιους» την τελευταία μέρα του σχολείο πριν τις καλοκαιρινές διακοπές. Αιωνίως μαστουρωμένοι και παραδομένοι στην αγνότητα της ηλικίας, οι χαρακτήρες εκμεταλλεύονται όσο το δυνατόν περισσότερο την ελευθερία τους, ακόμη κι αν κάποιοι διακοπάρουν αδιαφορώντας πως τα κεριά της τούρτας γενεθλίων τους μετράνε πλέον τα «άντα»!
To Catch a Thief (1955)
Δεν θα μιλούσαμε για καλοκαίρι αν δεν μεταφερόμασταν για λίγο στη γαλλική ριβιέρα, στη μαγική τοποθεσία του κλασικού θρίλερ του μάστορα του μυστηρίου, Alfred Hitchcock. Ο John ή αλλιώς «The Cat» (Cary Grant), είναι ένας πρώην επαγγελματίας ληστής και τώρα μάχεται για να αποδείξει την αθωότητά του. Γνωρίζοντας καλά τα κατατόπια και τη δουλειά, ο John βάζει στοίχημα ζωής να πιάσει τον «διάδοχό» του, ο οποίος φαίνεται να κάνει καριέρα ακολουθώντας τα βήματά του. Στο διάβα του, πλευρίζει μια ευκατάστατη Αμερικανίδα τουρίστρια και την κόρη της (Grace Kelly) με την οποία αργά η γρήγορα θα εξελιχθεί κι ένα αναπόφευκτο ερωτικό ειδύλλιο. Δύο λαμπεροί πρωταγωνιστές της δεκαετίας, γράφουν ιστορία σε ένα από τα πιο συναρπαστικά και καλαίσθητα θρίλερ που γυρίστηκαν ποτέ. Κάτι διόλου τυχαίο φυσικά, καθότι όπως ο πρωταγωνιστής να είναι εξαιρετικά καταρτισμένος στον τομέα του, ο Hitchcock «παίζει στα δάχτυλα» το δικό του.
Malèna (2000)
Όσο το ιταλικό σινεμά, προς μεγάλη μας απογοήτευση, περνά από μια δύσκολη μετάβαση από τα 80’s στα 90’s και από εκεί και ύστερα στο απόλυτο χάος, το 2000 κυκλοφορεί η νέα ταινία του Giuseppe Tornatore με τίτλο: «Malèna» και πρωταγωνίστρια την αισθησιακή, Monica Bellucci. Ο κεντρικός ήρωας της νέας κινηματογραφικής περιπέτειας του Tornatore είναι ο μικρός Renato, ένα ανήλικο αγόρι που περνά το καλοκαίρι του στο σπίτι του σε μια μικρή πόλη της Σικελίας εν μέσω Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Όσο τα παιδικά του χρόνια κρατούνται ζωντανά από μια λεπτή κλωστή προτού -λόγω καταστάσεων- χαθούν ολοσχερώς, αφήνεται στο να απολαύσει τις δύο του μεγάλες χαρές αυτό το καλοκαίρι στο χωριό: το καινούργιο του ποδήλατο και την… Malèna. Η Malèna είναι η πιο όμορφη γυναίκα του χωριού αλλά κι εκείνη που θα «ξυπνήσει» τα πρώτα ερωτικά ένστικτα του Renato. Είναι μια όαση στο ζοφερό και ανιαρό τοπίο της καθημερινότητάς του, που θα ταράξει τα λιμνάζοντα νερά του τόπου και των προκατειλημμένων κατοίκων του.
Call me by your Name (2017)
Ο έφηβος Elio (Timothée Chalamet) περνάει το καλοκαίρι του στην λυρικά όμορφη ιταλική εξοχή, πλάι σε ορισμένους φίλους, την οικογένειά του και τη μουσική του. Όσο η ζέστη φουντώνει κι ο Elio αναζητά κάτι να τον συναρπάσει και να τον βγάλει από την μονότονη ρουτίνα των διακοπών του, ένας άντρας έρχεται να αναστατώσει την ηρεμία του, ανακαλύπτοντας εξαιτίας του, μια πλευρά του που τυχόν δεν είχε εξερευνήσει έως τώρα. Όσο βιώνει για πρώτη φορά το συναίσθημα του έρωτα, «σπάει» τους τοίχους της σεξουαλικότητάς του και βιώνει την ζωή που μόνο η φαντασία του του επέτρεπε να έχει μέχρι τώρα. Μέσω μιας μοντέρνας πτυχής του αμφιλεγόμενου «Lolita», ο Luca Guadagnino μας μπάζει στη ραθυμία του καλοκαιριού, θυμίζοντάς μας μερικές από τις ομορφότερες εικόνες που δημιούργησαν τα κλασικά έργα του παρελθοντικού αλλά διαχρονικού ευρωπαϊκού σινεμά.
Vicky Christina Barcelona (2008)
Κλασική αλλά μη εξαιρετέα, η ταινία του πολυπράγμονος και εκθαμβωτικά παραγωγικού Woody Allen, κρατιέται ισχυρά στις υψηλότερες θέσεις στις λίστες καλοκαιρινών ταινιών αλλά και στις καρδιές μας. Με άρωμα Βαρκελώνης, το τρίδυμο Bardem, Cruz και Johansson ανεβάζουν κι άλλο την θερμοκρασία όσο η φωτογραφία του Javier Aguirresarobe μοιάζει κατηγορηματικά πιο ζεστή από ποτέ. Η Vicky (Rebecca Hall) και η Christina (Scarlett Johansson), ταξιδεύουν στη Βαρκελώνη και συναντούν έναν άντρα (Javier Bardem) που θα τους διχάσει και θα διαταράξει τις ισορροπίες τους. Η πρώτη, πιο σφιγμένη κι έως τώρα πιο συνειδητοποιημένη, ενώ η δεύτερη, μεγαλύτερη φαν της περιπέτειας και του περιστασιακού έρωτα, βρίσκονται μπερδεμένες σε ένα ερωτικό τρίγωνο το οποίο έρχεται να συμπληρώσει η τέταρτη αλλά και κομβική παρουσία της πρώην του Ισπανού που έχει μαγέψει τις δύο γυναίκες και ενσαρκώνει η Penelope Cruz.
Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός ΠΛΟΕΣ διανύει εφέτος την 30η του χρονιά. Παρουσιάζεται κάθε καλοκαίρι στο Ίδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως, το οποίο υποστηρίζει και φιλοξενεί στο διώροφο κτήριό του στην Χώρα της Άνδρου, τις εκθέσεις και τις θεωρητικές του συναφείς προτάσεις, τις οποίες θεμελίωσε, διαμορφώνει εξ ολοκλήρου κι επιμελείται η Ιστορικός Τέχνης & Θεωρίας του Πολιτισμού κ. Αθηνά Σχινά (ΕΚΠΑ). Η φετινή επετειακή έκθεση, με υπότιτλο «Προς τον Κήπο των Εσπερίδων», τελεί υπό την Αιγίδα της A.E. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Ο θεσμός ΠΛΟΕΣ θεωρείται επιτυχημένος, όπως έχει αποδείξει η διαρκώς αυξανόμενη κι ενθουσιώδης προσελευσιμότητα του κοινού, που παρακολουθεί τις θερινές του εκδηλώσεις, ενώ παράλληλα έχει ήδη αναγνωριστεί το υψηλό ποιοτικό επίπεδο των εκθέσεων που περιλαμβάνει, αφενός από τους επαϊοντες κι αφετέρου από τους πλέον απαιτητικούς συλλέκτες, γνώστες και φιλότεχνους, που έρχονται και τις παρακολουθούν συστηματικά. Αν ο συγκεκριμένος θεσμός θεωρείται πως δικαιώνει τις προθέσεις των Κληροδοτών του Ιδρύματος, δεν είναι απλώς λόγω της επαναληπτικότητας των εικαστικών εκδηλώσεών του που γίνονται κάθε καλοκαίρι, διότι τότε δεν θα απείχε από ένα Φεστιβάλ.
Εκείνο που χαρακτηρίζει τον θεσμό ΠΛΟΕΣ είναι η συνέπεια του προσανατολισμού του και η προοδευτική συνάφεια των εκθεσιακών του παρουσιάσεων, που στοχεύουν όχι μόνον στην υπεύθυνη αποκέντρωση και στην αντιπροσωπευτική παρουσίαση των πιο σημαντικών μεταπολεμικών δημιουργών μέσα από τα έργα τους, αλλά και των πλέον αξιοσημείωτων σύγχρονων καλλιτεχνών.
Κυρίως όμως, εκείνο στο οποίο επικεντρώνονται οι ΠΛΟΕΣ, μέσω των θεματικών τους κάθε χρονιά επιλογών, είναι η εκσυγχρονισμένη ανάδειξη του κοινωνικού ρόλου που αναλαμβάνει να υποδείξει σήμερα το έργο της τέχνης.
Σε αυτή την περίπτωση, το κάθε εκτιθέμενο έργο στους ΠΛΟΕΣ, εκτός του γεγονότος ότι ανοίγει έναν διάλογο με τα υπόλοιπα συμπαρατιθέμενα στην έκθεση έργα και με το κοινό, ανταποκρίνεται στα αισθητικά και ιδεολογικά ζητούμενα ή στις προκλήσεις και στις ανησυχίες της εποχής μας, φέρνοντας παράλληλα στην επιφάνεια πνευματικές αξίες της παραδοσιακής μας παρακαταθήκης, οι οποίες γεφυρώνονται ωστόσο με σύγχρονες υπαρξιακές κι εκφραστικές απαιτήσεις.
Από αυτή την άποψη της συστηματικότητας και της συνέπειας των προγραμματικών τους αρχών, οι ΠΛΟΕΣ είναι ο ανθεκτικότερος στον χρόνο ιδιωτικός και κοινωφελής εικαστικός θεσμός στη χώρα μας.
ΕΦΕΤΟΣ
Την τελευταία περίοδο βιώνουμε την WOKE Culture, τα επίχειρα των νεο-εισαχθέντων δηλαδή αντιλήψεων του χωρίς όρια «δικαιωματισμού», της κοινωνικής «αποδόμησης» και της μαζικά συμφυρόμενης ή πλουραλιστικής «συμπερίληψης». Σε νοοτροπίες ωστόσο και συλλογικές πεποιθήσεις, σε συμπεριφορές και σε αντιλήψεις ζωής που αφορούν την κοινωνία, η τέχνη δεν παίρνει θέση, ούτε φυσικά κι η παρούσα έκθεση. Δεν είναι αυτός ο ρόλος της άλλωστε. Η τέχνη δεν πολιτικολογεί και δεν προπαγανδίζει. Ο άνθρωπος είναι εκείνος που κρίνει, παίρνει αποφάσεις κι αναλαμβάνει τις ευθύνες που του αναλογούν. Η τέχνη τον βοηθάει να σκεφτεί, να στοχαστεί ευρύτερα, πίσω και πέρα από τις εντυπώσεις όσων πρωτοβάθμια έλκουν την προσοχή του.
Επειδή όμως ζούμε σε μια μεταβατική και κρίσιμη περίοδο, (οικονομική, περιβαλλοντική, πολιτισμική), με ριζικές αλλαγές κι άγνωστες επιπτώσεις ως προς την ανθεκτικότητα αυτής της καινοφανούς σήμερα πραγματικότητας, (με τα καλά και τα κακά της, ως παράγωγα της παγκοσμιοποίησης) κι επειδή εμείς προσβλέπουμε σε έναν νέο ανθρωπισμό με επίκεντρο την ελευθερία, αλλά φυσικά μέσα από τα ηθικά και πνευματικά της πρόσημα, στραφήκαμε στην αρχαιότερη παράδοση, ανιχνεύοντας μήπως εκεί είχαν προδιαγραφεί κι υπήρχαν αλληγορικά άραγε οι βάσεις-πρότυπα, όσον αφορά κάποιες θεμελιώδεις και διαχρονικές ουμανιστικές αξίες.
Και πράγματι, στην μυθολογία (που είναι κωδικοποιημένη φιλοσοφία ζωής) ο 11ος άθλος του Ηρακλή, που ουσιαστικά είναι τριπλός και αφορά τον «Κήπο των Εσπερίδων», περιλαμβάνει τις πιο σημαντικές αξίες στην περίπτωση που θέλει κανείς, υπερακοντίζοντας τον κίνδυνο διάλυσης, να επανασυγκροτήσει (μέσα από τον συμβολισμό των τριών Χρυσών Μήλων αυτού του «Κήπου των Θεών»), μια υγιή κοινωνία, βασιζόμενη στις αρχές ενός νέου και φυσικά εκσυγχρονισμένου Ανθρωπισμού. Με άλλα λόγια πρόκειται για την μέγιστη προσπάθεια του ανθρώπου να θέσει τα θεμέλια μιας νέας ζωής, αφού συνειδητοποιήσει, μέσα από τις πολύμορφες περιπέτειες του βίου, τις δυνατότητές του της αυθυπέρβασης.
Η Επιμελήτρια της έκθεσης κ. Αθηνά Σχινά, γράφει στον συνοδευτικό πολυσέλιδο Κατάλογο
«Η τέχνη είναι ευνόητο πως δεν εικονογραφεί την πραγματικότητα, γιατί δεν την ανταγωνίζεται. Ακόμα και μέσα από τον όποιο διαφαινόμενο ρεαλισμό της, θέτει ερωτήματα, φωτίζει απορίες και διφορούμενα, επισημαίνει σχετικότητες και αινιγματικές παραδοξότητες που τις εμπεριέχει η ζωή, καθώς οι δημιουργοί, – με τους εκφραστικούς τους ρυθμούς και τρόπους της δικής τους υφολογικής «γραφής», – αισθητοποιούν αποσπασματικότητες και οπτικοποιούν εφήμερα στιγμιότυπα».
Η ίδια η συγγραφέας συνεχίζει παρακάτω: «Οι δημιουργοί άλλωστε μεταπλάθουν και ταυτοχρόνως μορφοποιούν απροσδόκητες όψεις από καθημερινότητες, συνδιαλεγόμενες με μνήμες και ψυχοδυναμικά εντυπώματα. Πρόκειται για διάφορα εικαστικά εντυπώματα, που συσχετίζουν χρώματα, αποστάσεις και χροιές, δημιουργώντας αντιφατικότητες και συμβιωτικές αντιπαραθέσεις μέσα από ποικίλες διατυπώσεις, που υποδορίως επισημαίνουν τους διαρκώς μεταλλασσόμενους συνειρμούς και τις συνεχώς ανανεωνόμενες γέφυρες ανάμεσα στα ορατά και στα αθέατα. Εκείνες δηλαδή τις συνιστώσες, που καλλιεργούν τον ψυχισμό του θεατή, εμπλουτίζοντας την φαντασία και δραστηριοποιώντας την σκέψη του».
Στους 30ους ΠΛΟΕΣ, με υπότιτλο «Προς τον Κήπο των Εσπερίδων» συμμετέχουν με έργα τους ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, κεραμικής και σύνθετων υλικών, οι καλλιτέχνες που εδώ αναγράφονται αλφαβητικά
Το Hola Flamenco Festival επιστρέφει για έβδομη χρονιά, φέτος στην Υπάτη Φθιώτιδας, στις 3 & 4 Αυγούστου 2024. Σε συνεργασία με το ΤΟΠΟΣ ΤΕΧΝΩΝ ΧΩΡΑ και το Μεσογειακό Φεστιβάλ MOVIMENTOS, το φεστιβάλ προσφέρει δωρεάν σεμινάρια χορού, τραγουδιού και ρυθμού φλαμένκο, ενώ φιλοξενεί καλλιτέχνες όπως οι Francesca Grima, Andreij Vucijic και Esteban Murillo. Απολαύστε μοναδικές βραδινές παραστάσεις σε έναν μαγευτικό προορισμό κάτω από το όρος Οίτη!
Για έβδομη συνεχή χρονιά ο flamenco παλμός της Ελλάδας χτυπά σε μια διοργάνωση, στο Hola Flamenco Festival! Φέτος, για πρώτη φορά, το φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί εκτός Αθήνας, στην όμορφη Υπάτη, κάτω από το όρος Οίτη στο νομό Φθιώτιδας. Το Σαββατοκύριακο 3 & 4 Αυγούστου 2024 οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να κατασκηνώσουν ή να μείνουν σε καταλύματα της περιοχής και να απολαύσουν σεμινάρια χορού, τραγουδιού και ρυθμού φλαμένκο, τα περισσότερα από αυτά δωρεάν, καθώς και να παρακολουθήσουν παραστάσεις χορού το βράδυ.
Το Hola Flamenco Festival συγκεντρώνει flamenco καλλιτέχνες καθώς και μουσικούς από διαφορετικά είδη μουσικής που ζουν και δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και τους συνδέει με καλλιτέχνες διεθνούς φήμης από την Ισπανία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη γιορτή που φέρνει την Ανδαλουσία στη χώρα μας!
Φέτος, το φεστιβάλ συνδιοργανώνεται με το ΤΟΠΟΣ ΤΕΧΝΩΝ ΧΩΡΑ στην Υπάτη και εντάσσεται στο πλαίσιο του Μεσογειακού Φεστιβάλ MOVIMENTOS.
Who is Who
Σχετικά με τους Καλλιτέχνες
FrancescaGrima:Η Francesca υπήρξε η κύρια χορεύτρια και χορογράφος στην ομάδα φλαμένκο PuertoFlamenco, πραγματοποιώντας εκτεταμένες περιοδείες και εμφανιζόμενη σε φεστιβάλ κύρους όπως το Womad στην Αδελαΐδα και τη Νέα Ζηλανδία, το Θέατρο QPAC στο Μπρίσμπεϊν, το Κέντρο Τεχνών του Πίτσμπουργκ στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Φεστιβάλ Sziget στη Βουδαπέστη, το Θέατρο Sodra στη Στοκχόλμη και το Φεστιβάλ Τζαζ του Μοντρέ. Το 2010 προσκλήθηκε να εμφανιστεί στο φεστιβάλ φλαμένκο της Larachi στη Σεβίλλη, τη Μάλαγα και το Παρίσι. Η Francesca είναι η κύρια χορεύτρια του ProyectoFlamencoEduardoTrassierra με τον οποίο εμφανίστηκε στη BienaldeFlamenco 2010 στη Σεβίλλη και στο Φεστιβάλ Τζαζ Brosella στις Βρυξέλλες. Σήμερα εργάζεται στα tablaos “ElPalacioAndaluz” και “ElArenal“, καθώς και στο “TablaoAlvarezQuintero” στη Σεβίλλη, Ισπανία.
AndreijVucijic:Γεννημένος στο Βελιγράδι, ο AndrejVujicic ξεκίνησε τη διεθνή του καριέρα ως κρουστός στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας, εμφανιζόμενος στην Όπερα του Σίδνεϊ. Το 2000 μετακόμισε στη Σεβίλλη, όπου συνεργάστηκε με καλλιτέχνες όπως οι LoleMontoya, ManuelMolina, FamiliaMontoya, CarmelillaMontoya, MaríaSerrano, EduardoTrasierra, “LaTremendita“, EncarnitaAnillo, μεταξύ άλλων. Έχει εμφανιστεί εκτενώς και στους πέντε ηπείρους, συμμετέχοντας σε σημαντικά φεστιβάλ όπως το Φεστιβάλ Τζαζ του Μοντρέ, το WOMAD, το Φεστιβάλ Sziget, η BienalDelFlamenco της Σεβίλλης, το Φεστιβάλ της Χερέθ, κ.α.
EstebanMurillo: Από τη γέννησή του, το φλαμένκο ήταν μέρος της ζωής του, με το τραγούδι του παππού του και τις κιθάρες των θείων του να κυριαρχούν στο μικρό σπίτι των παππούδων του. Έχει συνεργαστεί με παγκοσμίου φήμης καλλιτέχνες του φλαμένκο όπως οι Carlos Piñana, Rosi Navarro “La Divi”, Federico Ordoñez και άλλοι. Το 2013 συμμετείχε στη συναυλία της Niña Pastori στο Βασιλικό Θέατρο των Βρυξελλών. Σήμερα, ετοιμάζει το νέο του σόου, “Mi Verdad Flamenca”.
Θέτις Μισίου: γεννήθηκε στην Αθήνα και σε ηλικία 14 ετών άρχισε να ενδιαφέρεται για το φλαμένκο. Στα 18,πέρασε έναν χρόνο στη Σεβίλλη, παίρνοντας μαθήματα με τους Torombo, Farruca και PilarlaFaraona. Κατάτην επιστροφή της στην Αθήνα, ενώ σπούδαζε Θέατρο στη Φιλοσοφική Σχολή, παρακολούθησε σεμινάριαμετους Juan de Juan, Marco Jimenez, Farruco, Luisa Chicano, μεταξύάλλων. Άρχισε να εμφανίζεται στα 22της. Από το 2009 μένει μόνιμα στη Σεβίλλη, παίρνοντας μαθήματα με τους JuandelosReyes, AliciaMárquez, Andrés Peña, Rafael Campallo, Adela Campallo, Saray de los Reyes, Pili Ortega, ΑγκέλαΓκαμπαλντόν. Από το 2010, είναι μαθήτρια με πιο σύγχρονους χορευτές και χορογράφους όπως οι AndrésMarín, Úrsula López και Ana Morales.
Μαρίζα Ρίζου: Ξεκινά σε ηλικία 4 ετών με κλασικό μπαλέτο και φλαμένκο στην Ελλάδα και αποφασίζει έπειτα να μεταναστεύσει στη Σεβίλλη από πολύ μικρή ηλικία, όπου εκπαιδεύεται ως χορεύτρια φλαμένκο με καλλιτέχνες όπως οι Úrsula López και Farruquito. Έχει εμφανιστεί σε μέρη όπως η ΕΡΤ1, το Mega Channel και το Φεστιβάλ Κορώνης. Το 2017 χορεύει ως σολίστ στο “El Palacio Andaluz” στη Σεβίλλη, ενώ τα τελευταία χρόνια διατηρεί τη δική της σχολή χορού στην Αθήνα.
Σταυρής Πρέσσης, γεννημένος στην Πελοπόννησο, αφοσιώθηκε στο φλαμένκο μετά τη μετακόμισή του στηΣεβίλλη. Με 15 χρόνια παρουσίας εκεί, εμπλούτισε την τεχνική του και συνόδευσε κορυφαίους καλλιτέχνες.Συνδυάζει την ελληνική και ισπανική μουσική κληρονομιά, διατηρώντας την αφοσίωσή του στην τέχνη και τημουσική εξέλιξη.
Γιώργος Χριστοδουλάκης:γεννήθηκε στην Ελλάδα. Σπούδασε ξένες γλώσσες και μετάφραση. Κατά τηδιάρκεια των σπουδών του ζούσε στη Γρανάδα για να βελτιώσει τις δεξιότητές του στα ισπανικά και νακατανοήσει καλύτερα το φλαμένκο. Το 2021 εκδόθηκε το πρώτο του βιβλίο, μια μετάφραση της συλλογήςποιημάτωντουΦ. Γ. Λόρκα, “Poema del Cante Jondo”. Σήμερα, ζει στο Λουξεμβούργο και εργάζεται ωςαναγνώστης διορθώσεων στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μιλά αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά καιΓερμανικά.
Έξι περασμένες, επιτυχημένες εκδόσεις
Το Hola Flamenco Festival ξεκίνησε ως ένα αποχαιρετιστήριο πάρτι της διοργανώτριας Yota Baron προς τους φίλους και συνεργάτες της από το χώρο του φλαμένκο στην Ελλάδα, όταν επρόκειτο να μετακομίσει στην Ολλανδία. Η αρχική ιδέα ήταν η δημιουργία μιας ατμόσφαιρας γιορτής φλαμένκο, όπως συμβαίνει στις αυλές και στα σπίτια της Ανδαλουσίας. Με τα χρόνια το φεστιβάλ εξελίχθηκε στο μοναδικό φλαμένκο φεστιβάλ στη χώρα, με χαρακτηριστικό του τη μίξη διαφόρων πολιτισμών με το φλαμένκο, όπως η συμμετοχή μιας Αραβικής Ορχήστρας ή μιας μπάντας Βαλκανικής μουσικής με χάλκινα μουσικά όργανα ή ακόμα και ένα μοναδικό σχήμα Πολυφωνικών της Ηπείρου. Μετά από 6 χρόνια το φεστιβάλ έχει φιλοξενηθεί σε αυλές της Αθήνας, στο θέατρο Δόρα Στράτου και στον Κήπο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, ενώ έχει φιλοξενήσει υψηλού επιπέδου καλλιτέχνες από την Ελλάδα, όπως η Μαρία Μανδραγού, η Γιώτα Πεκλάρη και η Θέτις Μισίου, καθώς και καλλιτέχνες από την Ισπανία και άλλες χώρες, με κορυφαία τη Rosario la Tremendita, υποψήφια για βραβείο Grammy.
Τι είναι το Φλαμένκο
Το Φλαμένκο είναι μια μορφή τραγουδιού, χορού και ενορχηστρωτικής μουσικής (κιθάρα) που συνδέεται συχνά με τους Ανδαλουσιανούς Ρομά (Τσιγγάνους) της Νότιας Ισπανίας. Το Φλαμένκο είναι η έκφραση της ψυχής της Ανδαλουσίας, μέσω του τραγουδιού (cante), της κιθάρας (toque) και του χορού (baile). Το 2010 η UNESCO προσέθεσε αυτήν τη μοναδική μορφή τέχνης στον κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.
Σχετικά με τη Yota Baron
Η YotaBaron (Ελλάδα) ενθουσιάστηκε με το φλαμένκο από νεαρή ηλικία, κατά τις διακοπές της στη Γρανάδα. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, έμαθε να χορεύει flamenco στην Αθήνα και έπειτα έγινε επαγγελματίας τραγουδίστρια φλαμένκο, καθώς και εκπαιδεύτρια, ακολουθώντας τον παραδοσιακό τρόπο επαγγελματικής ανάπτυξης: Με την ακοή και συνεργαζόμενη με μεγάλους τραγουδιστές του φλαμένκο.
Από το 2007 διοργανώνει φλαμένκο παραστάσεις χορού, συναυλίες και φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συχνά συνεργάζεται με κορυφαίους επαγγελματίες και συμμετέχοντες από όλον τον κόσμο.
Συντελεστές
Ιδέα: YotaBaron
Παραγωγή:YBFlamencoProductions& YF Productions σε συνεργασία με τον ‘ΤΟΠΟΣ ΤΕΧΝΩΝ ΧΩΡΑ’ και το ΦΕΣΤΙΒΑΛ MOVIMENTOS
Hola Flamenco Festival 2024 3 & 4 Αυγούστου 2024 / Υπάτη Φθιώτιδας
Ένα Σαββατοκύριακο γεμάτο flamenco στην Υπάτη Φθιώτιδας, στις 3 & 4 Αυγούστου 2024, με δωρεάν σεμινάρια και βραδινές παραστάσεις στην κατασκήνωση του ΤΟΠΟΣ ΤΕΧΝΩΝ ΧΩΡΑ.
Η Ειρήνη Μίγα, η καλλιτέχνιδα με τις εξαιρετικές σπουδές στον τομέα της, διακρίσεις και υποτροφίες ξεχώρισε ακόμα μία φορά στα φετινά βραβεία Τέχνης του Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη με το έργο της «Τοπίο σε Κίνηση».
Η διεθνής καλλιτέχνιδα από τη Λάρισα αγάπησε την Τέχνη από παιδί και αφιερώθηκε ολοκληρωτικά σε αυτήν. Δούλεψε συστηματικά και επίμονα και λίγα χρόνια μετά βρέθηκε στη μητρόπολη του σύγχρονου πολιτισμού, στη Νέα Υόρκη.
Στα βραβεία του G & A Mamidakis Foundation βραβεύτηκαν επίσης ο Στρατής Ταυλαρίδης με το «Long Waves» και η Κατερίνα Νάκου με το «the Resilient Thread».
Εμείς συναντήσαμε την Ειρήνη στο ατελιέ της και με την ευγένεια και την γλυκύτητα που την διακρίνει απάντησε στις ερωτήσεις μας.
-Ειρήνη, τι σημαίνει Τέχνη για σένα και τι ρόλο παίζει στην καθημερινότητά σου;
-Η τέχνη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μου, ένα πρίσμα διάθλασης μέσα από το οποίο μπορώ και βιώνω την καθημερινότητα με ένα τρόπο μοναδικό και ταυτόχρονα μια δίοδος επικοινωνίας με τον κόσμο γύρω μου. Εκεί εμπειρίες και γεγονότα μπορούν να αναγνωστούν με μια μοναδική δυναμική.
Το να μπορώ να έρχομαι σε διάλογο με ανθρώπους μέσα από έργα τέχνης είναι ζωογόνος δύναμη που καθιστά την ύπαρξή μου πιο ουσιαστική. Θυμάμαι σαν τώρα την πρώτη φορά που είδα έργο τέχνης σε βιβλίο και μου άγγιξε την ψυχή με έναν τρόπο καθοριστικό για την αντίληψη της ζωής.
-Με ποιο τρόπο ενημερώθηκες για το βραβείο του Ιδρύματος Μαμιδάκη και πώς θα χαρακτήριζες τον θεσμό;
-Το βραβείο του Ιδρύματος Μαμιδάκη θεσπίστηκε το 2019, και είναι η φυσική εξέλιξη ανθρώπων με όραμα και θεμέλια στην προώθηση του πολιτισμού της χώρας μας ήδη από το 1988 και το τότε πρώτο Συμπόσιο Τέχνης στον Άγιο Νικόλαο. Γνώριζα για το βραβείο μέσω καλλιτεχνών που έχουν βραβευτεί από τον θεσμό στο παρελθόν.
Το Ίδρυμα Μαμιδάκη έχει μια εμβληματική συλλογή σύγχρονης γλυπτικής, ένα SculptureGarden όπου επισκέπτες μπορούν να περιηγηθούν έργα τέχνης καταξιωμένων καλλιτεχνών απο όλο τον κόσμο, ενώ παράλληλα στηρίζει και προωθεί τον πολιτισμό προς όλους με ποικίλους τρόπους — όπως μέσω σεμιναρίων, ξεναγήσεων, εργαστηρίων, και εκθέσεων.
Θεωρώ σημαντικό πως τα έργα του βραβείου εντάσσονται σε αυτή την ενεργή συλλογή και εξίσου σημαντικό πως το Ίδρυμα έχει την έδρα του στο νησί της Κρήτης, και δη στον Άγιο Νικόλαο καθώς είναι καίριο να προάγεται η σύγχρονη τέχνη πέρα από τα μεγάλα αστικά κέντρα και χώρους αποκλειστικά διαμορφωμένους για αυτή.
-Το έργο που παρουσίασες και βραβεύτηκε έχει τίτλο «Τοπίο σε Κίνηση». Πώς συνέλαβες την ιδέα και γιατί επέλεξες αυτόν τον τίτλο;
-Το έργο μου για το βραβείο ονομάζεται «Τοπίο σε κίνηση». Είναι μία επιτοίχια εγκατάσταση, ένα “σχέδιο” στον τοίχο, και είναι εμπνευσμένο από τον στροβιλισμό ενός φύλλου στον αέρα εφιστώντας την προσοχή μας στην απειλούμενη και σπάνια χλωρίδα της Κρήτης.
Μέσα σε ένα να διαρκώς εξελισσόμενο τοπίο, το έργο αναπτύσσεται σε πέντε μέρη, και συνδυάζει ζωγραφικά και γλυπτικά στοιχεία, απεικονίζοντας τα ενδημικά φυτά της Κρήτης που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν στη φύση και έχουν έτσι κατηγοριοποιηθεί ως Κρισίμως Κινδυνεύοντα (CriticallyEndangered – CR).
Προσκαλεί τους θεατές να ασχοληθούν συναισθηματικά και διανοητικά με την επείγουσα ανάγκη για φροντίδα και διαφύλαξη της ευαίσθητης ισορροπίας της βιοποικιλότητας, της φυσικής μας κληρονομιάς, ενθαρρύνοντας έτσι τη συλλογική ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για τη διατήρησή της.
Αναδεικνύοντας την ευθραυστότητα και την ομορφιά της χλωρίδας του νησιού, το «Τοπίο σε κίνηση» υπενθυμίζει ότι είναι στο χέρι μας να δημιουργήσουμε έναν κόσμο όπου ακόμη και τα πιο ευαίσθητα οικοσυστήματα μπορούν να ευδοκιμήσουν.
Βάση της έρευνας μου για αυτά τα φυτά έχει αποτελέσει το “Βιβλίο Ερυθρών Δεδομένων των Σπάνιων και Απειλούμενων Φυτών της Ελλάδας.”
-Τι υλικά χρησιμοποίησες και γιατί;
-Παραδοσιακά υλικά βοτανικής απεικόνισης, όπως οι ακουαρέλες και ο γραφίτης, χρησιμοποιούνται στο έργο μου με μια ανατροπή, τονίζοντας την επισφαλή ύπαρξη αυτών των απειλούμενων με εξαφάνιση φυτών. Δυναμικές και διακριτικές ζωγραφικές χειρονομίες τονίζουν την εγγενή κίνηση μέσα στα πέντε μέρη του έργου. Χειροποίητα κεραμικά στοιχεία που απεικονίζουν πέτρες, φύλλα και μικρά κλαδιά ζωντανεύουν τα ενδημικά είδη, αντιπροσωπεύοντας διαφορετικές περιοχές του νησιού. Τα καμπυλόγραμμα μεταλλικά πλαίσια σε τόνους γραφίτη μιμούνται την κίνηση του φύλλου που περιστρέφεται, ως ένα “σχέδιο” με μολύβι στον τοίχο, δημιουργώντας χώρους για να κατοικήσουν τα διάφορα είδη φυτών.
Ενσαρκώνοντας ένα σύστημα πεποιθήσεων που σέβεται και φροντίζει το περιβάλλον, αυτή η συμφωνία σε κίνηση εμπλέκει τους θεατές σε διάλογο τόσο με τις ζωγραφικές, όσο και με τις γλυπτικές ποιότητες του συνόλου χρησιμοποιώντας τον χώρο του Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη ως πλατφόρμα για συλλογική ενημέρωση και την προώθηση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης.
Η τέχνη είναι για όλους και ζει μέσα από τα μάτια και τις ψυχές των θεατών της
-Τι μήνυμα θα ήθελες να περάσεις στον θεατή με το έργο σου;
-Πιστεύω σε μια τέχνη που απαιτεί επίγνωση του χώρου και του χρόνου. Με έναν επείγοντα χαρακτήρα για το σήμερα και την ευρύτερη περιοχή στην οποία ανήκει το έργο, ο χώρος που εκτίθεται το έργο συνδέει τους θεατές με αυτό το φυσικό περιβάλλον έξω από τους τοίχους του MinosPalace και στρέφει το ενδιαφέρον στο ευάλωτο φυσικό μας περιβάλλον και στην επείγουσα ανάγκη να διαφυλάξουμε τη λεπτή ισορροπία του.
-Έχουμε συνηθίσει να θαυμάζουμε έργα τέχνης κυρίως στα μουσεία. Πώς αισθάνεσαι που το έργο σου παρουσιάζεται σε ένα ξενοδοχείο Τέχνης;
-Θεωρώ πολύ σημαντικό η Τέχνη να εντάσσεται σε χώρους καθημερινής χρήσης, όπως τα ξενοδοχεία και έτσι να γίνεται αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητάς μας. Η τέχνη είναι για όλους και ζει μέσα από τα μάτια και τις ψυχές των θεατών της. Ένα ξενοδοχείο έχει ένα ευρύ κοινό, από τους επισκέπτες του μέχρι τους ανθρώπους που εργάζονται στον χώρο.
Σε αυτό το φάσμα υπάρχουν από ειδήμονες έως εκείνους που δεν είχαν προηγούμενη επαφή με τέχνη. Αν μέσα από τα έργα μας καταφέρουμε να συνομιλήσουμε με κάποιους αυτούς τους ανθρώπους, τότε αυτό είναι μαγικό και φυσικά προς όφελος όλων.
-Είσαι νέα καλλιτέχνης. Πώς εκτιμάς την αγορά της Τέχνης στην Ελλάδα;
-Θεωρώ πως γίνονται πολύ σημαντικά βήματα στο χώρο των τεχνών τα τελευταία χρόνια. Υπάρχουν ξεκάθαρες, και δυνατές φωνές με διεθνή απήχηση. Πιστεύω και ευελπιστώ σε μακρόχρονα πλάνα, μεγαλύτερη στήριξη, αλληλεγγύη και επαγγελματικότητα ανάμεσα σε ανθρώπους και θεσμούς.
Whoiswho
Η Ειρήνη Μίγα (γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λάρισα, Ελλάδα, ζει και εργάζεται στην Αθήνα και τη Νέα Υόρκη) σπούδασε Εικαστικές Τέχνες στο Central Saint Martins College του Λονδίνου, απέκτησε πτυχίο από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και μεταπτυχιακό δίπλωμα στις Εικαστικές Τέχνες από το Πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης.
Οι πρόσφατες ατομικές της εκθέσεις περιλαμβάνουν: AwayisAnotherWayofSayingHere, στην EssexFlowersGallery, Νέα Υόρκη, και Reflections, στο Σύγχρονο Μουσείο της Ατλάντα. Το έργο της έχει παρουσιαστεί σε ομαδικές εκθέσεις όπως: το FountainheadBiennialII: LastDaysofaHouse, στην γκαλερί Emerson Dorsch Gallery στο Μαϊάμι, Έξω φρενών από ευχαρίστηση στο κτήριο, Nobel στο Χαλάνδρι, GoingViral, στη Steinzeit Gallery, Βερολίνο, Mr. RobinsonCrusoeStayedHome, στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα, RoomforFailure, στην Piero Atchugarry Gallery στο Μαϊάμι, Tomorrow‘sDream, στο Neuer Essener Kunstverein στην Έσση, Γερμανία, WhenYouWereBloom, ThierryGoldbergGallery στη Νέα Υόρκη– ScragglyBeardGrandpa, στη γκαλερί Capsule Shanghai, Κίνα, Marginalia, στο TheDrawingCenter στη Νέα Υόρκη, The Equilibrists, που διοργανώθηκε από το NewMuseum στη Νέα Υόρκη, το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα.
Η Ειρήνη Μίγα έχει τιμηθεί με βραβεία και υποτροφίες από οργανισμούς και ιδρύματα όπως το Ίδρυμα Fulbright, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) και το Πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης. Μεταξύ άλλων, ήταν υποψήφια για το Βραβείο του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ και για το Βραβείο HYAM–YoungMediterraneanArtisticScenePrize (Παρίσι).
ΗΜίγαέχεισυμμετάσχεισειδιαίτεραανταγωνιστικάκαιδιεθνώςαναγνωρισμέναresidencies όπως: The Skowhegan School of Painting and Sculpture, The Fountainhead Residency στοΜαϊάμι, The Workspace Program at the Lower Manhattan Cultural Council (LMCC), ΝέαΥόρκη, The Open Sessions Program at The Drawing Center, ΝέαΥόρκη, The Bemis Center for Contemporary Arts και The Watermill Center μεταξύάλλων.
Το έργο της ανήκει σε συλλογές όπως η συλλογή της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στη Φρανκφούρτη, η συλλογή Δάκη Ιωάννου / Ίδρυμα Σύγχρονης Τέχνης ΔΕΣΤΕ, Αθήνα και άλλες διεθνείς ιδιωτικές συλλογές.
ΠρόσφατεςαναφορέςστονΤύποπεριλαμβάνουν Artforum, Flash Art, Ocula, Time Out New York, Καθημερινή, The Art Newspaper Greece, LIFO, VIMA, The Huffington Post κ.ά.
*Όλες οι εικόνες είναι ευγενική παραχώρηση της Ειρήνης Μίγα
Το Ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη ανακοινώνει Open call για το 3ο Πρόγραμμα Καλλιτεχνικής Έρευνας και Φιλοξενίας (residency), προσκαλώντας Έλληνες ερευνητές και επαγγελματίες του πολιτισμού από διάφορους τομείς. Το residency θα φιλοξενήσει 8-10 fellows, είναι πλήρως χρηματοδοτούμενο και θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 20-27 Οκτωβρίου 2024 στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης.
Το Ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με αποστολή την ενίσχυση και προώθηση της σύγχρονης τέχνης και πολιτισμού, τη μετάδοση γνώσης και τη στήριξη της αέναης παιδείας. Με αυτήν την αφετηρία, η δημιουργία του προγράμματος residency από το 2022 στοχεύει στην ώσμωση ανθρώπων από το χώρο της τέχνης και του πολιτισμού και στις ευκαιρίες κινητικότητας και συνύπαρξης των Ελλήνων επαγγελματιών του πολιτισμού.
Το residency φιλοδοξεί να δημιουργήσει μια νέα πλατφόρμα για συλλογική μάθηση, συζήτηση και πειραματισμό. Πρόκειται για ένα δεκαήμερο, εντατικό, συλλογικό πρόγραμμα με ποικίλα ερευνητικά και βιωματικά εργαστήρια από καλεσμένους εισηγητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, συζητήσεις, ανταλλαγή πρακτικών και επιτόπια έρευνα. Φέρνοντας κοντά δραστήριους επαγγελματίες από τον χώρο του πολιτισμού – καλλιτέχνες, επιμελητές, ακτιβιστές, αρχιτέκτονες, ερευνητές, ποιητές, συγγραφείς, μεταφραστές, ακαδημαϊκούς – το residency στοχεύει να αφυπνίσει, να αναπτύξει νέα δίκτυα συνέργειας και συνεργασίας, να εμπλουτίσει την ελληνική βιβλιογραφία και να παρέχει πρόσβαση σε πολλαπλές εμπειρίες. Το πρόγραμμα κορυφώνεται με μια ηλεκτρονική και έντυπη έκδοση, που παρουσιάζεται το καλοκαίρι του επόμενου έτους.
Με αφετηρία μια θεματική που δεσπόζει στη σύγχρονη διεθνή έρευνα και διαπερνά πολλές από τις δράσεις και πρωτοβουλίες του Ιδρύματος, όπως το Βραβείο Τέχνης, τη στήριξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας και τα εκπαιδευτικά του προγράμματα, το πρώτο πρόγραμμα residency το 2022 εστίασε στη θεματική Φροντίδα: Οικονομίες Ευδαιμονίας (Care: Economies of Eudaimonia) όπου 9 fellows και 6 εισηγητές μελέτησαν την έννοια της φροντίδας σε όλες τις εκφάνσεις της, αλλά και τις συνέπειες της έλλειψης αυτής.
Το 2023 το residency πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του πολύπλευρου συνεργατικού προγράμματος CARE ECOLOGIES, συγχρηματοδοτούμενο από την ευρωπαϊκή πλατφόρμα Creative Europe. Θέτοντας ερωτήματα. όπως Ποια θα μπορούσε να είναι η μορφή της φροντίδας σε μια εποχή πολυδιάστατων κρίσεων; Πώς θα ήταν η οικονομία και η κοινωνία μας, εάν η φροντίδα ήταν στο επίκεντρο; Θα μπορούσε να αποτελέσει το ισχυρότερο μέσο σύνδεσης με την οικογένεια και την κοινότητα; Μπορεί η φροντίδα να μετρηθεί; Μπορεί να εξελιχθεί σε ένα μέσο ευημερίας; το δεύτερο residency έφερε κοντά 8 fellows και 6 εισηγητές που εξέτασαν διευρυμένες έννοιες της φροντίδας, συμπεριλαμβανομένου του καταναλωτισμού και της εμπορευματοποίησης της φροντίδας στις σύγχρονες αγορές, μοντέλα αποανάπτυξης, εντοπιότητας και βιωσιμότητας, θέματα εθνογραφίας, πολιτισμού, κοινωνικού αντίκτυπου και συστημικής αλλαγής, οικολογίας, αποκλεισμού, καθώς και θέματα αυτοφροντίδας και τις συνέπειες απουσίας της.
Το πρόγραμμα residency 2024 πραγματοποιείται και φέτος υπό την ομπρέλα του CARE ECOLOGIES, εστιάζοντας σε θεματικές όπως πολιτισμός, οικολογίες, περιβαλλοντική ευθύνη, post-development theory, εθνογραφικές μέθοδοι και παρατήρηση, εξαγωγή γνώσης και διασταύρωση μεταξύ της Ανθρωπόκαινου Εποχής και της κοινωνικής ιστορίας της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί στην ελληνική και αγγλική γλώσσα. Η υποβολή της αίτησης πραγματοποιείται αποκλειστικά από την ιστοσελίδα του Ιδρύματος ΕΔΩ. Αιτήσεις μέσω email, τηλεφωνικώς ή με άλλο τρόπο εκτός της επίσημης αίτησης στην ιστοσελίδα δεν γίνονται δεκτές.
Info
Hμερομηνία λήξης υποβολής αιτήσεων Τετάρτη, 21 Αυγούστου 2024, 23:59
Περισσότερες πληροφορίες για το CARE ECOLOGIES εδώ και εδώ.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα ή/και τη διαδικασία της αίτησης [email protected] ή στο 2155007712
καθημερινά 09.00-17.00
Στον πιο κεντρικό παραλιακό δρόμο απέναντι από την Μαρίνα της Κω και την τιρκουάζ θάλασσα, το ανακαινισμένο Kos Divine Hotel & Suites είναι εκεί για να ευχαριστήσει τον κάθε ταξιδιώτη! Με υπέροχο σχεδιασμό εξωτερικά κι εσωτερικά, μοναδικό στυλ και εύκολη πρόσβαση από όλους, στέκεται πρόθυμο να ικανοποιήσει όλες τις ορέξεις του επισκέπτη του!
Το ξενοδοχείο λειτουργεί όλο το χρόνο αλλά ιδιαίτερα το καλοκαίρι μπορεί κανείς να απολαύσει την απίστευτη θέα στη θάλασσα σε συνδυασμό με την άνετη πισίνα που είναι άρτια τοποθετημένη ανάμεσα στα δύο κτίρια!
Ευρύχωρα δωμάτια, εξαιρετικό πρωινό με γευστικές τοπικές απολαύσεις και καλοκαιρινή ατμόσφαιρα! Με απίστευτη μέριμνα, παρέχεται παράλληλα η δυνατότητα υπηρεσιών ομορφιάς και εσωτερικού γυμναστηρίου! Επιπλέον, το ξενοδοχείο περιλαμβάνει ένα πλήρως εξοπλισμένο συνεδριακό κέντρο χωρητικότητας 120 ατόμων, με δωρεάν wifi και 24 εξυπηρέτηση!
Το εξειδικευμένο και άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό είναι πάντοτε διαθέσιμο προκειμένου να παρέχει υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών δημιουργώντας ένα άνετο και φιλόξενο περιβάλλον με κύριο γνώμονα την αναβάθμιση της ποιότητας κάθε φορά!
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψη μας είχαμε την χαρά και την τιμή να δειπνήσουμε στο μοναδικό εστιατόριο H2O το οποίο κατά καιρούς έχει φιλοξενήσει προσωπικότητες της πολιτικής, των τεχνών και των γραμμάτων.
Υπό τους ήχους ενός σαξοφώνου και ακούγοντας τον παφλασμό των κυμάτων, δοκιμάσαμε τις μοναδικές γαστριμαργικές απολαύσεις του σεφ. Στο μακρύ λευκό ξύλινο κατάστρωμα το οποίο είναι σαν αιωρούμενος διάδρομος με ξύλινα τραπεζάκια και φανταχτερές καρέκλες και εκτείνεται κατά μήκος της θάλασσας, εκεί που η γαστρονομική παράδοση σε συνδυασμό με τους ντόπιους παραγωγούς προσφέρουν προτεραιότητα στην ποιότητα, περάσαμε ένα από τα πιο μαγευτικά βράδια στο νησί. Παραδοσιακές συνταγές του τόπου αναδεικνύονται με άρτιο τρόπο, ώστε να τις γευτεί η κάθε γενιά.
Τα αγαπημένα μου πιάτα εκτός από ceviche λαβράκι με μάνγκο και φρούτα του δάσους, που υπέρ-λατρεύω, ήταν η μελιτζάνα με ταχίνι, η Provoleta, δηλαδή το καραμελωμένο τυρί προβολόνε με ντομάτα και βασιλικό και το κοτόπουλο με ταμπουλέ από κινόα και κουσκούς! Ολοκληρώνοντας το γεύμα δοκιμάσαμε την πιο τέλεια Πάβλοβα με λευκή ganache και φρούτα του δάσους!
Ένας συνδυασμός που θα θυμάστε για πάντα, H2O και Kos Divine Hotel!
Μια φωτογραφική διαδρομή περιπλάνησης και αυτογνωσίας στο νομό Ηλείας
Ολόχρυσα χωράφια γεμάτα αραβοσίτια που κινούνται ρυθμικά στο φύσημα του ανέμου, μια μοτοσυκλέτα που τρέχει παράλληλα με τη φωτιά, βενζινάδικα με πινακίδες που λειτουργούν σαν σηματωροί στη μέση του πουθενά, αυτοκίνητα εγκαταλειμμένα σε μια αόριστη θέση στον τόπο και τον χρόνο, κράμα μιας αμφιλεγόμενης και ακριβώς γι’ αυτό, απολύτως γοητευτικής
αισθητικής. Δίπλα σ’ αυτά όλα, οι παραθεριστές του δειλινού και της ρακέτας ξεπροβάλλουν ως οι μόνοι αδιαπραγμάτευτοι εραστές του ελληνικού καλοκαιριού, που αφήνονται να αιχμαλωτιστούν για πάντα στο κλικ μιας ανεμελιάς ιδανικής κι απροκάλυπτα ευάλωτης.Κάτω από το αραχνοΰφαντο πέπλο της ζεστής ώχρας, οι φωτογραφίες της Ροζίτας Σπινάσα παίρνουν τη μορφή μικρών εξομολογητικών χρονικών που όλα μαζί συνθέτουν τα κομμάτια ενός πολυδιάστατου παζλ. Με ανεκρίζωτη την επιθυμία της αναζήτησης νοήματος στον τόπο καταγωγής που εκτυλίσσονται τα καλοκαίρια της στον Νομό Ηλείας, η φωτογράφος ξεδιπλώνει εικόνες βγαλμένες από ένα κράμα ρετρό νοσταλγικής διάθεσης που κάποτε μπορεί να αγγίξει την αμφισημία.
Αυτή η εγγύτατη αίσθηση του οικείου είναι η προσωπική κι ολότελα αυτοεξομολογητική κατάθεση του βιώματος που μετουσιώνεται σε μνήμη, άρρηκτα συνδεδεμένη με τα λαϊκά και τη ροκ, τις αμερικάνικες b-movies και το διήγημα που αντλεί από τη γεμάτη δεξαμενή της ελληνικής επαρχίας. Μέσα στον φακό καθρεφτίζεται το είδωλο ενός κόσμου σκληρού και συνάμα τρυφερού, που δεν αποκωδικοποιείται μεμιάς παρά μόνο μέσω του στιγμιαίου και του θραύσματος, ενός κόσμου που ενώ έχει αλλάξει ανεπιστρεπτί, οι αρμοί του αρνούνται να διαρραγούν οριστικά. Αυτή είναι η ύψιστη παρηγοριά που μπορεί να προσφέρει η τέχνη.
Ακολουθώντας τα χνάρια που αφήνει πίσω του κι αποτυπώνοντάς τα στο φωτογραφικό χαρτί, η Ροζίτα Σπινάσα τον συναρμολογεί, τον επαναπροσδιορίζει και τον ανανεώνει. Κλικ.
Κείμενο για την φωτογραφική έκθεση της συγγραφέως Σοφίας Μπραϊμάκου
Who is Who
Η Ροζίτα Σπινάσα κατάγεται από την Αμαλιάδα, γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε νομικά στα Πανεπιστήμια της Αθήνας και της Κολωνίας κι εργάζεται ως δικηγόρος και ως διαμεσολαβήτρια.
Το 2017 κυκλοφόρησε η συλλογή διηγημάτων της με τίτλο «στόμαστομαστό»,με την οποία ήταν υποψήφια για το βραβείο της πρωτοεμφανιζόμενης στηνπεζογραφία του περιοδικού «ο Αναγνώστης», και το 2019 κυκλοφόρησε ηδεύτερη συλλογή διηγημάτων της «Σπόροι για φύτεμα» (εκδόσεις Κέδρος).
Το 2021 παρακολούθησε σεμινάριο φωτογραφίας στη Σχολή Leica Academy και τον Σεπτέμβριο του 2023 πραγματοποίησε την πρώτη της ατομική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Περιπλανήσεις στην Ηλιούπολη».
Το «Road trip στην Άγρια Δύση» είναι η δεύτερη φωτογραφική έκθεσή της.
Info
Διάρκεια έκθεσης Road trip στην Άγρια Δύση
Έως 30 Οκτωβρίου 2024
Με ένα λαμπερό party ομορφιάς, τα beauty girls του ελληνικού επιχειρείν Γιώτα Μπουρνιώτη και Ρούλα Δημητριάδου υποδέχθηκαν στο Grand Opening του ολοκαίνουριου καταστήματος “CHERĪ UP” cosmetics στο Περιστέρι φίλους, συνεργάτες, εκπροσώπους του καλλιτεχνικού και δημοσιογραφικού χώρου, αλλά και πολλές beauty lovers που εδώ και χρόνια στηρίζουν το αγαπημένο τους make up brand & e-shop. Την εορταστική ατμόσφαιρα συμπλήρωσε τo εντυπωσιακό Dj Show της Μαρίας Αντωνά.
Η “CHERĪ UP” cosmetics είναι μια ελληνική καινοτόμος εταιρεία καλλυντικών που έχει ήδη μπεί δυναμικά στον χώρο της βιομηχανίας του μακιγιάζ και δημιουργήθηκε με αγάπη και σεβασμό για όλους τους τύπους δέρματος και για κάθε ηλικία. Η σωστή κάλυψη της επιδερμίδας, οι ξεχωριστές υφές και οι πολυτελείς πρώτες ύλες είναι τα δυνατά της ‘’όπλα’’. Πίσω από το premium brand “CHERĪ UP” cosmetics βρίσκονται δύο καλές φίλες, οι οποίες κατάλαβαν τις ανάγκες κάθε γυναικείου προσώπου και αυτό αποτέλεσε το εναρκτήριο λάκτισμα να ερευνήσουν καινούργιες υφές και να ιδρύσουν την εταιρεία “CHERĪ UP” cosmetics.
Η καταξιωμένη Γιώτα Μπουρνιώτη με ανεπτυγμένο το ενδιαφέρον της για το χώρο της ομορφιάς και με γνώμονα την συμβουλή μιας κορυφαίας Expert «αν θέλεις να δημιουργήσεις κάτι και να πετύχει πρέπει να βρεις τους καλύτερους στο είδος τους», σχημάτισε μαζί με την πετυχημένη make-up artist Ρούλα Δημητριάδου την ελληνική εταιρεία “CHERĪ UP” cosmetics, υψηλών προδιαγραφών, με ποιότητα, διάρκεια και καινοτομία στα προϊόντα της!
Ταξιδέψτε και ανακαλύψτε τον υπέροχο κόσμο της “CHERĪ UP” cosmetics!
Αυτή τη φορά μας περίμενε μία υπέροχη έκπληξη όταν επισκεφτήκαμε την μικρή Βενετία στη Μύκονο! Ένα καταπληκτικό ιταλικό bistro, το Cocco Μύκονος, το οποίο ανήκει στην οικογένεια του ξενοδοχείου Belvedere, μας μάγεψε με τις υπέροχες γεύσεις και την εσωτερική του διακόσμηση! Τοποθετημένο σε σημείο κλειδί, ακριβώς εκεί που σκάει το κύμα, αποτελεί ένα must visit destination spot για κάθε επισκέπτη!
Στο ίδιο σημείο παλιά υπήρχε το εικονικό Caprice, ένα ιστορικό μαγαζί που είχε φιλοξενήσει όλη την Avant Garde του νησιού. Σήμερα το Cocco Mykonos, σχεδιασμένο έτσι ώστε να νιώθεις οικεία, προσφέρει γαστριμαργικές απολαύσεις.
Δροσερές σαλάτες, γευστικά χειροποίητα ζυμαρικά, πεντανόστιμες πίτσες, χάρη στην αφράτη ζύμη, κατευθείαν από τον ξύλο φούρνο, καταπληκτικά κρεατικά, όπως η κοτολέτα μιλανέζε και η μοσχαρίσια tagliata από sirloin και μοναδικά ορεκτικά όπως το αγαπημένο μου Vitello Tonnato, είναι εκεί για να προσφέρουν μία μοναδική εμπειρία!
Η καλύτερη ώρα για να το επισκεφτείς είναι κατά τις οκτώ όπου βασιλεύει ο ήλιος και προσφέρει μοναδικούς χρωματισμούς στον ορίζοντα! Μην ξεχάσεις να δοκιμάσεις τα απίστευτα κοκτέιλ και τα μυρωδάτα ιταλικά γλυκά όπως το τιραμισού!
Θα με θυμηθείς …
Cocco Μύκονος https://coccomykonos.com/
Photos Courtecy of Cocco Mykonos
Η Ελληνική Εταιρεία Παραγωγής Θεάτρου «ΦΩΤΟΝΙΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ» παρουσιάζει για δεύτερη χρονιά την παράσταση «Ακανθώδης», σε κείμενο και σκηνοθεσία της Ζαχαρούλας Χρόνη.
Η πρεμιέρα...
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί Cookies τα οποία συνεισφέρουν ώστε να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε την χρήση των Cookies.Αποδέχομαι την χρήση των Cookies