“Το Σπίτι στην Λίμνη” του Aidan Fennessy παρουσιάζεται στο Θέατρο “Αγγέλων Βήμα” για λίγες παραστάσεις κάθε Κυριακή και Δευτέρα στις 20.00.
Ο Aidan Fennessy είναι ένας σύγχρονος, πολυβραβευμένος, διεθνούς φήμης Αυστραλός συγγραφέας, σκηνοθέτης, ηθοποιός και δραματουργός. Το έργο φέτος παρουσιάζεται για δεύτερη φορά. Πέρυσι παίχτηκε στα πλαίσια του προγράμματος “Χώρα αναφοράς: Αυστραλία”. Το φετινό, με εντελώς διαφορετική προσέγγιση χρησιμεύει ως μέσο μετάβασης από την περσινή στην φετινή Χώρα Αναφοράς η οποία είναι η Νότιος Αφρική.
Λιγα λόγια για το έργο
Ένα ατμοσφαιρικό ψυχολογικό θρίλερ αμείωτης έντασης. Δύο ανθρώπινα πλάσματα ακροβατούν ανάμεσα στην αλήθεια και στο ψέμα, ανάμεσα στο ένστικτο και στη λογική. Ο Ντέιβιντ, ένας επιτυχημένος ποινικολόγος, ξυπνάει αναπάντεχα σε ένα δωμάτιο νοσοκομείου, χωρίς να μπορεί να εξηγήσει το πώς βρέθηκε εκεί. Δίπλα του στέκεται η ψυχίατρος Άλις, που αναλαμβάνει να τον ταξιδέψει βήμα βήμα πίσω στο σκοτάδι ενός μυστικού λαβύρινθου, ενός άλυτου γρίφου, στα έγκατα της μνήμης και του νου.
Δύο άνθρωποι παλεύουν για την επικράτηση, δύο ολόκληροι κόσμοι συγκρούονται μεταξύ τους. Ποιος θα επικρατήσει; Πράξη άμυνας ή πράξη επιβίωσης;
Πώς θα ήταν αν βρισκόμασταν σε ένα χώρο γεμάτο καθρέφτες; Πώς θα αισθανόμασταν αν ερχόμασταν διαρκώς αντιμέτωποι με τον ίδιο μας τον εαυτό;
Θα μας άρεσε να «πέφταμε» πάνω στο είδωλό μας, στα λάθη μας, στις επιλογές μας, στα όποια επιτεύγματά μας; Τι θα σκεφτόμασταν αν βλέπαμε το είδωλό μας στο πιάτο του φαγητού, στο φλυτζάνι του καφέ , στην ταμπακιέρα με τα τσιγάρα;
Μήπως θα αισθανόμασταν καλύτερα αν βλέπαμε τον εαυτό μας στο πρόσωπο των παιδιών μας; ή μήπως όχι;Γράφει η Ζέτα Τζιώτη
Για την εικαστικό, Λαμπρινή Μποβιάτσου -τα τελευταία πέντε χρόνια της δουλειάς της- αυτό αποτέλεσε μια καθημερινότητα και μάλιστα ιδιαίτερα επιτυχημένη και ξεχωριστή κρίνοντας από την τελευταία της έκθεση με τίτλο η «Η απάντηση του καθρέφτη» που παρουσιάζεται αυτές τις ημέρες στην Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου στην Νέα Ιωνία σε επιμέλεια του Ιωάννη Ν. Αρχοντάκη.
Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιωτη
-Λαμπρινή, στην έκθεσή σου αυτή με τίτλο «Η απάντηση του καθρέφτη» περιλαμβάνονται έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, κατασκευών και εγκαταστάσεων. Πώς βιώνεις την εξέλιξή σου ως καλλιτέχνης;
-Μου αρέσει να πειραματίζομαι με διαφορετικές τεχνικές. Αυτό μου δίνει μια αίσθηση ελευθερίας και δημιουργικής έντασης. Συμβαίνει, ένα έργο να μετασχηματίζεται νοερά, δηλαδή, καθώς το ζωγραφίζω, να το φαντάζομαι σαν γλυπτό, ή σαν εγκατάσταση.
Η εξέλιξή μου έγκειται ακριβώς
σε αυτό το καθοριστικό σημείο: τη συνειδητοποίηση, όχι πλέον μόνο νοητικά, αλλά
και έμπρακτα, ότι οι τεχνικές βρίσκονται στη διάθεσή μου, χωρίς κουτάκια ή
ταμπέλες. Αγαπώ το χρώμα, όπως τα μολύβια με μαγεύουν.
Απολαμβάνω τη δροσερή
αίσθηση του πηλού, όπως συμβαίνει να αποζητώ την κόπωση και την αδρή σχέση που
δημιουργείται με τη χρήση των εργαλείων.
Όλα αυτά τα υλικά που είναι στη διάθεσή μας μετά από αιώνες καλλιτεχνικών πρακτικών και ανακαλύψεων τόσων δημιουργών, δίνουν σε εμάς τους σύγχρονους καλλιτέχνες, πάμπολλες δυνατότητες έκφρασης. Όταν οι τεχνικές αυτές συγκεντρώνονται ώστε να μεταφέρουν μία κοινή ιδέα, ένα κοινό μήνυμα, τους ίδιους προβληματισμούς, δίνουν νομίζω στο θεατή μια πιο σφαιρική εικόνα.
Η γοητεία που μου ασκεί η αντανάκλαση συνδέεται με την ανάγκη μου να αποτυπώσω το φευγαλέο μας πέρασμα σε αυτόν τον κόσμο.
-Όπως αποκαλύπτει και ο τίτλος της έκθεσής σου, η αντανάκλαση παίζει έναν πολύ σπουδαίο ρόλο στη δουλειά σου. Πόσο εύκολο είναι να παρατηρούμε τον εαυτό μας;
-Η γοητεία που μου ασκεί η αντανάκλαση συνδέεται με την ανάγκη μου να αποτυπώσω το φευγαλέο μας πέρασμα σε αυτόν τον κόσμο. Υπάρχουμε, είμαστε άνθρωποι και είμαστε εδώ. Αλλάζουμε, μα αλλάζουμε την ίδια στιγμή τον κόσμο μας. Σαν ένα ζωντανό καλειδοσκόπιο, είμαστε το είδωλο αλλά και ο καθρέφτης.
Είναι ποτέ δυνατόν να γνωρίσουμε τον εαυτό μας, ανεπηρέαστοι από τους διάφορους παραμορφωτικούς καθρέφτες της πραγματικότητας; Καθώς μόνο μέσα από την αντανάκλαση στο άλλο ή στον άλλο, μπορούμε να κοιτάξουμε έμμεσα πάντα, εμάς, η εικόνα μας συμβαίνει να διαστρεβλώνεται ανάλογα με την συνθήκη μέσα στην οποία βρισκόμαστε.
Η ζωγραφισμένη αυτοπροσωπογραφία συνομιλεί με το πορτραίτο-είδωλο του θεατή. Δίνοντάς του το έναυσμα για αυτοπαρατήρηση, γεννά παράλληλα το ερώτημα: Τί από τη ζωή μας είναι αληθινό και τί ψευδαίσθηση;
Στην εύθραυστη ροή της ανθρώπινης ύπαρξης, η απάντηση δεν είναι εύκολη, ίσως ούτε και η ερώτηση.
-Πώς εμπνέεσαι για τα έργα σου;
-Η έμπνευση σπάνια έρχεται από μόνη της. Συνήθως χρειάζεται να την προκαλέσεις και να την προσκαλέσεις.
Αγαπά την εγρήγορση, τη
συγκέντρωση, τις ήσυχες, μικρές ώρες. Έρχεται καθώς δουλεύω ένα έργο: εκείνο, αποκαλύπτει
το σπόρο ενός επόμενου, ανοίγει ένα παράθυρο, μια νέα προοπτική.
Ο σπόρος μεταφυτεύεται
στο επόμενο, μετασχηματίζεται, ανθίζει εκ νέου και καρποφορεί. Η έμπνευση
έρχεται με το να συνδυάζω φαινομενικά ασύνδετες μεταξύ τους έννοιες. Έρχεται
ενώ παρατηρώ έργα παλαιότερων ή σύγχρονών μου καλλιτεχνών, έρχεται διαβάζοντας.
Έρχεται, όταν κοιτώ τα παιδιά μου. Όταν μοιράζομαι ιδέες με τους φίλους
και συνεργάτες μου.
-Τι μηνύματα θα ήθελες να περάσεις στον θεατή;
Κοίτα προσεχτικά, σκύψε
μέσα στον εαυτό σου, αφιέρωσε χρόνο στην προσωπική σου ανάλυση και εξέλιξη.
Δέξου, αγάπα, γίνε επιεικής με τον εαυτό σου και τέλος αγάπα τον άνθρωπο.
Βιομηχανικά εξαρτήματα,
χρηστικά αντικείμενα, εργαλεία, καρφωμένα επάνω στην απαλή ζωγραφική επιφάνεια,
αντικαθιστώντας μέλη του ανθρώπινου σώματος, μοιάζουν με χαμένα εξαρτήματα μίας
αινιγματικής μηχανής με άγνωστη χρηστικότητα. Μεταφέρουν μίαν αλλόκοτη αίσθηση ενός κόσμου αινιγματικού, γοητευτικά
αγωνιώδη, ξένου. Του δικού μας.
Ας αναλογιστούμε τον
κόσμο που όλοι μαζί και ο καθ` ένας μόνος του, δημιουργούμε.
Η αντανάκλαση, συστρέφεται παγιδευμένη μέσα στον περίκλειστο χώρο του αντικειμένου. Είμαστε προσωρινοί, μοιάζει να λέει, το ίχνος που αφήνουμε πίσω μας, όμως, παραμένει.
-Δουλεύεις στα Χανιά και εκθέτεις σε μια σημαντική πινακοθήκη, στην Πινακοθήκη Γ.Βογιατζόγλου στην Αθήνα. Πως αισθάνεσαι γι αυτό;
-Αισθάνομαι ικανοποιημένη και πολύ χαρούμενη. Η έκθεση μου αυτή, σε έναν σπουδαίο χώρο που χαρακτηρίζεται από την αγάπη και το πάθος του ιδρυτή της κυρίου Γιώργου Βογιατζόγλου για την Τέχνη και τους δημιουργούς, έρχεται σαν ένα μήνυμα αισιοδοξίας και ανταμοιβής για τα είκοσι χρόνια ενεργής πορείας μου στο χώρο.
Μιας πορείας γεμάτης όμορφες
στιγμές, αναζητήσεις, δημιουργικές εντάσεις, χαρές αλλά και απογοητεύσεις. Μου
δίνει δύναμη αλλά και έμπνευση για το μέλλον.
-Βλέπουμε ότι εμπλέκεις πολλές τεχνικές, ακόμα και video art. Θα ήθελες να αναφερθείς σ αυτές; Γιατί τις συμπεριέλαβες σε αυτή σου την έκθεση;
-Η ζωγραφική και το σχέδιο, είναι το οικείο, γνωστό τοπίο που μου επιτρέπει να ξεδιπλώσω τις εικόνες που, θολές ακόμα, στριμώχνονται στο μυαλό μου. Η γλυπτική και οι κατασκευές με σπρώχνουν πιο πέρα. Έχοντας κληρονομήσει την κλίση του πατέρα μου προς τη γλυπτική, και μην έχοντάς την στο παρελθόν επαρκώς αξιοποιήσει, αισθάνομαι αληθινή έκπληξη και ενθουσιασμό. Αντιλαμβάνομαι τώρα το χώρο ζωντανό, παλλόμενο.
Το video art ήρθε σαν
μία ακόμα προέκταση της τρίτης διάστασης. Αποτελεί μέρος του γλυπτού με τίτλο
«κοίταξέ με» και πρακτικά προβάλλεται μέσα από αυτό. Καθώς είναι η πρώτη φορά
που ως μέσο έκφρασης το χρησιμοποιώ μου ανοίγει νέες προοπτικές.
-Θεωρείς την τέχνη επένδυση;
Η τέχνη είναι επένδυση και όχι μόνο από τη
σκοπιά του οικονομικού κέρδους, αλλά και της αισθητικής και πνευματικής
καλλιέργειας.
-Θα άλλαζες τα Χανιά ως τόπο εργασίας με μια μεγαλούπολη που ίσως σου προσέφερε περισσότερες ευκαιρίες επαγγελματικά;
-Στην εποχή μας, εποχή του διαδικτύου, της εύκολης μετακίνησης, της επικοινωνίας της εικόνας, δεν είναι νομίζω απαραίτητο το να ζει κάποιος σε ένα μεγάλο αστικό κέντρο για να επικοινωνεί τη δουλειά του. Ταξιδεύω αρκετά συχνά, στην Αθήνα αλλά και στο εξωτερικό και επιστρέφοντας σε μία όμορφη και ήσυχη πόλη, αφοσιώνομαι ξανά στο έργο μου.
-Ποια τα σχέδιά σου για την επόμενη σαιζόν;
Υπάρχουν στα σκαριά
συμμετοχές σε ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα, στα Χανιά και στο εξωτερικό, που θα
με απασχολήσουν το επόμενο διάστημα.
Ο επιμελητής της έκθεσης Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης σημειώνει: «Στο εικαστικό έργο της Λαμπρινής Μποβιάτσου η αντανάκλαση του καθρέπτη
αποτελεί τη μυσταγωγική είσοδο στον ψευδαισθητικό κόσμο που δημιουργεί η
καλλιτέχνις για μετάβαση του θεατή από τον ιδιωτικό θεματικό της κόσμο στο
συγκερασμένο παραισθητικό πεδίο των συλλογικών συμμετοχών και πολλαπλών
ειδώλων. Είτε στη ζωγραφική της δημιουργία είτε στις γλυπτικές της κατασκευές,
οι απαστράπτουσες επιφάνειες των κατόπτρων χειραγωγούν το φως κατακερματίζοντας
τη συνέχεια των επιφανειών και καθώς υποσκάπτουν οριστικά την αλληλουχία των
καρτεσιανών συντεταγμένων δημιουργούν ένα νέο χωροχρόνο ευρηματικής συνύπαρξης
άυλου και υλικού κόσμου.
Η εσκεμμένη περιπλάνηση της Λαμπρινής στην εικονική πραγματικότητα των κατόπτρων μεταστοιχειώνει την πρόθεσή της για ζωγραφική απεικόνιση ναρκισσιστικού βεληνεκούς σε συλλογική πρόσκληση επανατοποθέτησης των συντεταγμένων της μαζικής συνείδησης απέναντι στην ρέουσα πραγματικότητα που η καλλιτέχνις αντανακλά, πολλαπλασιάζει, μεγιστοποιεί και εντέλει παραμορφώνει στο ίχνος τής αυτο-εικόνας της».
Who is Who
Η Λαμπρινή Μποβιάτσου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1975 και σπούδασε Ζωγραφική στην Accademia di Belle Arti di Roma με καθηγητή τον Sandro Trotti. Ζει και εργάζεται στα Χανιά. Έχει παρουσιάσει το εικαστικό της έργο της σε 12 ατομικές εκθέσεις και σε περισσότερες από 90 ομαδικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Έχει παρουσιάσει
το εικαστικό της έργο σε δεκατρείς ατομικές εκθέσεις. Το 1997 στο “Vicolo dei Pittori” (Grottammare, Italia), το 2002 στο “Χώρο Σύγχρονης Τέχνης Statement”, Αθήνα, το 2004 στην “Millefiori Art Space”, Αθήνα, το 2008 στην “ThanassisFrissirasGallery” , Αθήνα,
με τίτλο “ό,τι δεν αντανακλάται δεν υπάρχει”, το 2011 στην “Thanassis FrissirasGallery” , Αθήνα, με τίτλο “objectivity” , το 2014 στην “ThanassisFrissirasGallery”, Αθήνα, με τίτλο “disclosures”, το 2015 στην Ελληνοαμερικάνικη Ένωση,
Αθήνα, με τίτλο “Reflectionship , Λαμπρινή Μποβιάτσου-‘Ελενα Παπαδημητρίου”, το 2015 στην Αίθουσα Τέχνης
ΣΤΟΑΡΤ (ΧΑΝΙaRT, Χανιά), με
τίτλο “Λαμπρινή Μποβιάτσου-Μονογραφίες ΙΙ”,
το 2015 στην Υπόγεια Κρήνη Σπλάτζιας (ΧΑΝΙaRT, Χανιά), με τίτλο “Λουτρικόν, Λαμπρινή Μποβιάτσου-Άρις Στοΐδης”, το 2016 στην Artforum Gallery, Θεσσαλονίκη, με τίτλο “Reflections on human”, το 2016
στην Spyral Gallery, Μύκονος, με τίτλο “The truth in illusion”, το 2017 στην Galerie Desmos στο Παρίσι, με τίτλο «Η θέαση της ύλης»,
το 2018 στον Άγιο Ρόκκο στα Χανιά με τίτλο «Αρχή και Τέλος», Λαμπρινή Μποβιάτσου
& Νίκος Γιαβρόπουλος και τo 2019 στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου με τίτλο «Λαμπρινή Μποβιάτσου – η απάντηση
του καθρέφτη»
Eίχε συμμετοχή σε
πάνω από 90 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Εκπροσώπησε την
Ελλάδα το 2003 στην 11η Biennale των Νέων Δημιουργών Ευρώπης και Μεσογείου, που πραγματοποιήθηκε στην
Αθήνα, το 2003 συμμετείχε στην έκθεση για τους 30 επιλεγμένους καλλιτέχνες για
το Βραβείο Ευρωπαϊκής Ζωγραφικής του Μουσείου Φρυσίρα, το 2004 στην διοργάνωση
“Δίδυμες Μούσες-Gemine muse”, όπου φιλοτέχνησε έργο για το Castello Ursino στην Catania της
Ιταλίας. Έχει κερδίσει έπαινο γλυπτικής στην 1η Πανελλήνια Έκθεση Μικρογραφικής
Τέχνης, που πραγματοποιήθηκε το 2002 στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο στη
Θεσσαλονίκη. Πήρε μέρος στη συμμετοχική δράση της πλατφόρμας Loandbehold στην Μπιενάλε της Αθήνας ΟΜΟΝΟΙΑ, 2016.
Το 2018, ανάμεσα σε άλλες συμμετείχε στην έκθεση «Η Τέχνη είναι μια διέξοδος
από τα σεξουαλικά προβλήματα», στο Μουσείο Ονείρων του Φρόιντ, στην Αγία
Πετρούπολη και στην έκθεση “L’art grec contemporain” , Galerie Desmos, Paris.
Έργα της βρίσκονται στη συλλογή της Πινακοθήκης Grottammare(Ιταλία), της Πινακοθήκης Βογιατζόγλου, του Μουσείου του Πανεπιστημίου Αθηνών, της Δημοτικής Πινακοθήκης της Κέρκυρας, του Μουσείου Φρυσίρα, της Πινακοθήκης Βιάννου Σάββας Πετράκης , του Μουσείου Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Χανίων Ελαιουργείον, της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων, της Πινακοθήκης Μοσχανδρέου, της Imago Mundi (Luciano Benetton Collection), καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ζει και εργάζεται στα Χανιά.
Φωτογραφίες από την έκθεση στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Πιστεύοντας στην αναγκαιότητα της έκφρασης και της εσωτερικής επικοινωνίας, προσπαθώ τα δεδομένα μου να είναι οι σύγχρονοι προβληματισμοί πάνω στην τέχνη χωρίς να γίνεται αυτοσκοπός η πρωτοτυπία της εικόνας, ούτε όμως και η επανάληψή της.
Γράφει ο Γιάννης Λιάκος
Η συνάντησή μας στο εργαστήριο του ζωγράφου, έγινε μεσημεράκι με δυό ρακές για να ξεκινήσει η κουβέντα. Καλλιτέχνης ανήσυχος, με έντονη την ανάγκη να ανατρέπει τα πάντα στην δουλειά του από την μια στιγμή στην άλλη.
Ξεκίνησε να μιλά για τα ταξίδια της ζωής του.
Βασίλης Σολιδάκης: “Γεννήθηκα στην Κρήτη το 1948. Το 1973, βρέθηκα στην Ισπανία, μετά από παρότρυνση του δάσκαλου μου Θ.Δρόσου. Εκεί, με προβλημάτισε έντονα η διαφορά που ένιωσα να υπάρχει, ανάμεσα στην «κλασσική» τέχνη των μουσείων και στην «σύγχρονη» τέχνη.
Η γνωριμία μου με τον Δημήτρη Περδικίδη στην Μαδρίτη, ήταν καθοριστική και πολύτιμη. Ο σπουδαίος αυτός ζωγράφος, με βοήθησε να καλύψω τα κενά μου. Μελέτησα από κοντά την Ισπανική τέχνη σε όλο της το μεγαλείο!! Παράλληλα, αντέγραφα λεπτομέρειες από έργα των μεγάλων δασκάλων, για να κατανοήσω τεχνικές που μου ήταν απαραίτητες. Βέβαια, το πνεύμα του Βελάσκεθ ακόμα με κατατρέχει.”
Από την πρώτη ατομική έκθεση στην αίθουσα τέχνης «Συλλογή» η θεματική των έργων μου προερχόταν από ό,τι με συγκινούσε, εντυπωσίαζε ή με προβλημάτιζε και προσπάθησα να αποδώσω με ρεαλισμό τα κοινωνικά προβλήματα της εποχής, μέχρι και το 1985.
Σε αυτό το διάστημα, παρ΄όλες τις τακτικές επαφές με την Ισπανία, κουβαλούσα πάντα στη σκέψη μου, εικόνες από τον τόπο που γεννήθηκα. Αρκετά θέματα μου ήταν από την αγαπημένη Κρήτη. Αναπόφευκτα καλλιεργήθηκε μέσα μου η έννοια της ρίζας ώς μήτρας, επομένως, απαρχή της ζωής-αρχή της ελευθερίας.
Την περίοδο 1985-95, αν και είχα στραφεί στον Ισπανικό εξπρεσιονισμό δημιουργώντας ανεικονικά έργα και κατασκευές, εξακολουθουσε διαρκώς να με συγκινεί και να με εμπνέει το μυστήριο της γέννησης και της ζωής.
Κορυφαία στιγμή της έκφρασης ήταν η έκθεση στο Ηράκλειο, μέσα στο επιβλητικό φρούριο «Κούλε» τον Αύγουστο του 1993 .Λίγο αργότερα, τα πρώτα “άμορφα εμβια” που εξελίχθηκαν σε έμβρυα, πήραν συγκεκριμένες μορφές στις επιφάνειές μου και γεννήθηκαν νύμφες-σάτυροι, ανθρωπόμορφα πλάσματα «βαφτισμένα» σε βαρέλια βιομηχανικά, ώσπου να «εξαγνιστούν» και να γίνουν «ανθρώπινα»….
Από τότε μέχρι σήμερα ζωγραφίζω τα «ανθρώπινα». Αναμνήσεις από παιδικά παιχνίδια, σε άδειους χώρους επιστροφής ή αναχώρησης(ποιός ξέρει…), συνεπιβάτες σε πολύβοους σταθμούς…
Παρακολουθήσαμε πρόσφατα την θεατρική παράσταση “Το τελευταίο Ρόδο” στο θέατρο Olvio. Μια παράσταση, ένας μονόλογος που θίγει διαχρονικούς προβληματισμούς υπό μια σύγχρονη ματιά. Παρουσιάζει την πορεία ενηλικίωσης μιας γυναίκας, τα στοιχήματα, τις επιθυμίες και τις συγκρούσεις με τους γύρω της.
Θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια κοινή αφήγηση για την καθημερινή γυναίκα πλην όμως εσωτερική και προσωπική. Η παράσταση αναδεικνύεται επίσης από τον σύγχρονο χορό, που αποτελεί επιτυχημένη προσπάθεια μιας συνολικής πλαισίωσης του έργου, που ίσως να φαινόταν μονότονο χωρίς αυτή την μοναδική πινελιά.
Η φωνή της Τραγουδίστριας καταφέρνει να ξεκλειδώσει τα συναισθήματα μας, που πιθανώς κατά την διάρκεια των μονολόγων δεν καταφέρνουν να εξωτερικευτούν.
Στην αρχή, ο μονόλογος φαντάζει περισσότερο εσωτερικός, όμως στη συνέχεια ο χορός μετουσιώνει τα συναισθήματα της ερμηνεύτριας σε κανάλι επικοινωνίας μεταξύ χορού και θεατών.
Τα κουστούμια των χορευτών λιτά, συμβολίζουν την καθαρότητα των εκφράσεων του σώματος και την απλότητα. Κατά τη διάρκεια της επιτέλεσης υπάρχει αρμονικός συντονισμός των χορευτών και τα σώματα συμπληρώνουν τα όσα θέλουν τα πούνε οι λέξεις. Κάποιες στιγμές τα κορμιά κινούνται σε solo εκτελέσεις και άλλες φορές σε μια συστάδα ρυθμών, σαν μια ομάδα.
Το κείμενο υπογραμμίζει τους κλασσικούς προβληματισμούς που έχουν όλοι οι έφηβοι αυτή την περίοδο της ζωής τους. Διακρίνουμε τις ανασφάλειες για την εμφάνιση τους, για την αποδοχή από τους άλλους, ζητήματα τόσο σημαντικά για την ηλικία αυτή.
Δίνεται έμφαση στην πίεση που δέχονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης για τα νέα πρότυπα ομορφιάς, που ενδεχομένως είναι αναγκαίο να ακολουθούν για να μην βρεθούν στο περιθώριο του ενδιαφέροντος από τους συνομήλικους τους.
Καθώς ακολουθούμε τον ειρμό του μονολόγου, σε κάποια σημεία διακρίνουμε πως η ηθοποιός θέλει να φτιάξει ένα αφήγημα προσωπικό. Τον ρόλο του κοινωνού, κατά κάποιο τρόπο, καλείται να ενσαρκώσει ο χορός. Η μελωδική φωνή της Μαντώς Κάτσικα, μαγεύει το κοινό και κατευθύνει την απαγγελία.
Σε κάποιες στιγμές, λόγια γνώριμα θα ειπωθούν από παλιές συνομιλίες που στόχο έχουν να συμβουλέψουν τις νέες και τους νέους. Στα αυτιά των νέων όμως, τα λόγια αυτά ίσως να ακούγονται σαν επιβολές συμμόρφωσης ή προσαρμογής σε μια πραγματικότητα, στην οποία η αποδοχή, ο έρωτας και η ζωή δεν χωρούν.
Το έργο αυτό αν και απευθύνεται κυρίως σε ενήλικες θα μπορούσε να θεαθεί και από παιδιά ή εφήβους που τώρα αποφασίζουν για το ποια θα ήθελαν να είναι η πορεία της ζωή τους.
Η ηθοποιός Ελένη Γκιούρα που υποδύεται μια κοπέλα των καιρών μας, νοιώθει εγκλωβισμένη. Ο χορός έρχεται όποτε είναι αναγκαίο για να ξεμπλοκάρει τα πνιγμένα συναισθήματα. Ο συντονισμός του χορού των νέων είναι άλλοτε εκφραστικός, ευαίσθητος και αφηγηματικός, καθώς τα κορμιά επικοινωνούν με τις κινήσεις.
Μέσω των συντονισμένων γρήγορων κινήσεων μιας ομάδας πολλών χορευτών μεταδίδεται το τραμπάλισμα που μπορεί να νοιώθει ένας έφηβος ψάχνοντας τον εαυτό του. Κατά την διάρκεια της αφήγησης το σκηνικό είναι στατικό και τα φώτα εστιάζουν στο πρόσωπο των πρωταγωνιστών. Η αδράνεια της αρχιτεκτονικής έκφρασης της σκηνής, φωτίζει τα απαραίτητα σημεία του έργο, αυτά του εσωτερικού διαλόγου.
Κατά τη διάρκεια της χορευτικής επιτέλεσης, τα σώματα αφήνονται να απελευθερωθούν από τα δεσμά της πλαστικότητας τους. Η φωνή δίνει την θέση της στην σωματική φωνή. Αυτή η φωνή δρα συμπληρωματικά στο έργο και μπορεί να σταθεί σαν φίλτρο λύτρωσης.
Στη συνέχεια της εξομολόγησης από μέρους της ηθοποιού, η παλέτα του κειμένου τονίζεται από την μουσική και την σκηνοθεσία των: Λουκία Γκαρδιακού (Πιάνο – Ακορντεόν), του Κωνσταντίνου Χριστοδούλου (Πιάνο), της Bianca Scabellone (Τσέλο), της Κλειούς Δερτιλή (Κρουστά), της Μελίνας Ντελίκου (Βιολί), της Μαντώς Κάτσικα (Φωνητικά) και του Κωνσταντίνος Χασιαπέτης (σκηνοθεσία).
Η Ρόουζ θα κλιθεί να διαλέξει μια διαδρομή σε ένα σταυροδρόμι επιλογών. Θα παραμείνει άραγε δυνατή στις δικές της αποφάσεις ;
Aναδρομική έκθεση του Δημοσθένη Σκουλάκη “Ένας μεγάλος αντιφατικός”, στο Μουσείο Μπενάκη
Το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει την αναδρομική έκθεση του εικαστικούΔημοσθένη Σκουλάκη με τίτλο “Ένας μεγάλος αντιφατικός”, η οποία θα διαρκέσει έως τις 5 Μαΐου 2019 και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Προκοπίου Παυλοπούλου.
Το εκθεσιακό αφιέρωμα του Μουσείου Μπενάκη στα 50 χρόνια
δημιουργίας του Δημοσθένη Σκουλάκη (1957-2009), είναι μια αναδρομή, η οποία
συμπεριλαμβάνει αντιπροσωπευτικά δείγματα από το ευρύ φάσμα της καλλιτεχνικής
του πορείας.
Η έκθεση σχεδιάστηκε με πρωταρχικό σκοπό, να αναδείξει την
ιστορική εξέλιξη και εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη.
Στην παρουσίαση αυτή περιλαμβάνει περίπου 100 έργα ζωγραφικής του δημιουργού και χωρίζεται σε οκτώ ξεχωριστές ενότητες, οι οποίες ακολουθούν θεματικά και χρονολογικά, την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη.
Ταυτόχρονα, θα εκτεθεί και τμήμα του παράλληλου έργου του
καλλιτέχνη, αφού διετέλεσε για 30 και πλέον χρόνια, γελοιογράφος και
εικονογράφος σε ελληνικά και διεθνή έντυπα.
Έκθεση “Τρόπαιον Ίστημι” του Νίκου-Γιώργου Παπουτσίδη στον Εικαστικό Κύκλο Sianti
Ο Εικαστικός Κύκλος Sianti εγκαινιάζει τη νέα χρονιά με την έκθεση του Νίκου Γιώργου Παπουτσίδη με τίτλο “Τρόπαιον Ίστημι”, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 7 Μαρτίου 2019 και ώρα 19:30.
Ο Νίκος Γιώργος Παπουτσίδης επιστρέφει με τη νέα του αυτή έκθεση, η οποία θα περιλαμβάνει γλυπτές δημιουργίες του από το 2007 μέχρι σήμερα.
Κάθε ένα από τα τρόπαια είναι μια αντίσταση στην καθημερινότητα ,την ρουτίνα ,την βαρεμάρα. Ανασταίνουν την δύναμη ,το πάθος, τον έρωτα, το θάρρος, την αγωνία.
Διάρκεια έκθεσης: 7 Μαρτίου 2019 – 30 Μαρτίου 2019
Εικαστικός Κύκλος Sianti, Βασ. Αλεξάνδρου 2, Περιοχή Χίλτον,
Αθήνα
Πληροφορίες: 210-7245432 | 210-3648335
ΜΟΥΣΙΚΗ
Αφιέρωμα στον Άλκη Αλκαίο στην Σφίγγα
Ο Δημήτρης Κανέλλος κι ο Μανόλης Ανδρουλιδάκης θα πραγματοποιήσουν στην Σφίγγα ένα μουσικό αφιέρωμα στον Άλκη Αλκαίο. ένα μουσικό ταξίδι απελπισμένου έρωτα, υπαρξιακής αναζήτησης και κοινωνικής ανησυχίας…
Συμμετέχουν ο ακορντεονίστας Τάσος Αθανασιάς και γνωστοί αγαπημένοι τραγουδιστές.
Στις 06 Μαρτίου 2019
Ώρα έναρξης: 21.00
Μουσική σκηνή Σφίγγα, Ακαδημίας και Ζωοδόχου Πηγής
Νατάσσα Μποφίλιου, Θέμης Καραμουρατίδης και Γεράσιμος Ευαγγελάτος στο Κρεμλίνο
Η Νατάσσα Μποφίλιου, ο Θέμης Καραμουρατίδης και ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος παρουσιάζουν μια ολοκαίνουργια ιδιαίτερη μουσική παράσταση “Ελληνικά διάφορα” στη μουσική σκηνή Κρεμλίνο.
Με την συμμετοχή σπουδαίων μουσικών.
Έως τις 23 Μαρτίου 2019
Παρασκευή και Σάββατο στις 22.00
Κρεμλίνο, Χαϊδαρίου 6 & Κάστορος, Πειραιάς
Πληροφορίες/Κρατήσεις: 210-4100010
ΘΕΑΤΡΟ
“Η Ψιλικατζού” της Κωνσταντίνας Δελημήτρου, στον Πολυχώρο Vault
“Η Ψιλικατζού”, βασισμένη στο αιχμηρό, αστείο και βαθιά συγκινητικό Best Seller βιβλίο της Κωνσταντίνας Δελημήτρου μας περιμένει στον Πολυχώρο Vault. Σε θεατρική διασκευή–σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά. Στον ομώνυμο ρόλο η Ελένη Ουζουνίδου.
Μια ψιλικατζού, που με τη βοήθεια της αδερφής της θα μας αφηγηθεί την απίστευτη ιστορία μιας γυναίκας που το μόνο που ήθελε, ήταν να γίνει μητέρα. Με πολύ αυθόρμητο και ειλικρινή τρόπο βγάζει από μέσα της, όλα εκείνα που νιώθει και σπάει τη σιωπή για ένα θέμα-ταμπού, την υπογονιμότητα. Μια κατάθεση ψυχής, μια βαθιά κι αληθινή εξομολόγηση.
Παίζουν: Ελένη Ουζουνίδου, Άννα Ψαρρά
Έως την Κυριακή 21 Απριλίου 2019
Κάθε Τετάρτη και Σάββατο στις 19:00, Παρασκευή και Κυριακή
στις 21:15
Vault Theatre Plus, Μελενίκου 26, Αθήνα
Πληροφορίες/Κρατήσεις: 213-0356472
“Ιστορία Έρωτα Και Αναρχίας”, στο Bios
Με τη διασκευή και την σκηνοθεσία της θρυλικής ταινίας του 1973 “Ιστορία Έρωτα και Αναρχίας” της Λίνα Βερτμίλερ, καταπιάνεται ο Γιάννης Λασπιάς. Έναν πολυπληθής θίασος επί σκηνής και η μουσική του Νίνο Ρότα κυριαρχούν στο υπέροχο έργο.
Μια μοναδική ιστορία πολέμου,
έρωτα και αναρχίας που θα σας συγκινήσει.
Παίζουν: Διαμαντής Καραναστάσης, Δώρα Χρυσικού, Βασίλης Αθανασόπουλος, Ίριδα Μάρα, Ξένια Αλεξίου, Γεωργία Παντέλη, Δάφνη Νικητάκη, Μελίνα Σπετσιέρη, Κωνσταντίνος Πολύζος, Γιάννης Ίτσιος. Στο ρόλο της Μαντάμ Αΐντα η Ανδρομάχη Μαρκοπούλου
Η ταινία “Ο σεισμός”, του John Andreas Andersen, κυκλοφορεί από τη NEO Films.
Υπόθεση
Το 1904, ένας σεισμός μεγέθους 5,4 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ συγκλόνισε το Όσλο. Το επίκεντρο του σεισμού ήταν στο “Ρήγμα του Όσλο”, το οποίο εκτείνεται κάτω από την πρωτεύουσα της Νορβηγίας. Σεισμοί μικρότερου μεγέθους εξακολουθούν να συμβαίνουν στην περιοχή ακόμα και σήμερα. Οι γεωλόγοι έχουν ενδείξεις ότι ένας εξαιρετικά ισχυρός σεισμός είναι πολύ πιθανό να συμβεί στο κοντινό μέλλον στο Όσλο. Το πότε θα συμβεί αυτό, κανείς δεν μπορεί να το προβλέψει με σιγουριά…
Η ταινία “Κάθε χίλια χρόνια”, της διεθνώς αναγνωρισμένης Ναόμι Καβάσε, κυκλοφορεί στις 7 Μαρτίου από την Tanweer.
Υπόθεση
Η Ζαν ταξιδεύει στην Ιαπωνία αναζητώντας ένα σπάνιο ιαματικό
φυτό, που σύμφωνα με τον θρύλο εμφανίζεται μια φορά κάθε 997 χρόνια υπό σπάνιες
συνθήκες. Στο ταξίδι της συναντά τον Τόμο, έναν δασοφύλακα, που τη
συνοδεύει στην αναζήτηση της και τη βοηθάει να ανατρέξει στο παρελθόν της.
Είκοσι χρόνια πριν, στο ίδιο δάσος, στο οποίο ελπίζει να βρει το θεραπευτικό
φυτό, η Ζαν ερωτεύτηκε για πρώτη φορά.
Οι “Ημέρες Κινηματογράφου” και το Ινστιτούτο Θερβάντες συναντώνται στο Πολιτιστικό κέντρο Δροσιάς κάνοντας αφιέρωμα στον Ισπανικό Κινηματογράφο με την προβολή της ταινίας “Προϋποθέσεις για να θεωρείται κανείς φυσιολογικός” (Requisitos para ser una persona normal) της Leticia Dolera. Μια ενδιαφέρουσα πρόταση από την Ομάδα Πολιτισμού της Δημοτικής Κοινότητας Δροσιάς του Δήμου Διονύσου.
Υπόθεση
Η Μαρία ντε λας Μοντάνιας είναι μια τριαντάρα, στην οποία η ζωή δεν χαμογελά. Είναι άνεργη και μόνη, της έκαναν έξωση και ζει μακριά απ’ την οικογένειά της. Σε μια συνέντευξη τη ρωτούν τι είδους άνθρωπος είναι και τότε αντιλαμβάνεται, ότι δεν πληροί καμία από τις προϋποθέσεις για να θεωρηθεί φυσιολογικός άνθρωπος, οπότε πέφτει με τα μούτρα ώστε να γίνει ακριβώς αυτό: φυσιολογικός άνθρωπος.
Η κωμωδία προβλήθηκε για πρώτη φορά στην Ισπανία το 2015 και απέσπασε 5 Διακρίσεις σε Φεστιβάλ της χώρας.
Τα μικρά παιδάκια όντας στην αγκαλιά τον γονιών τους, δεν μπορούσαν να πάρουν ούτε λεπτό τα περίεργα ματάκια τους από τους εξερευνητές του κήπου. Καθώς η περιπέτεια ξεκινάει και ο κήπος ζωντανεύει με την δύναμη της φαντασίας, οι ηθοποιοί Κλεονίκη Καραχάλιου και ο Βασίλης Καζής αλληλεπιδρούν με τα μικρά παιδιά μέσω της γλώσσας του σώματος και των ζεστών βλεμμάτων.
Τα παιδάκια είναι αρκετά μικρά για να καταλάβουν μια σύνθετη στιχομυθία, όμως είναι αρκετά έξυπνα για να αισθανθούν και να καταλάβουν αυτό που οι ερμηνευτές ήθελαν να τους μεταλαμπαδεύσουν… μιλώντας τη δική τους γλώσσα.
Τα νοήματα που επικοινωνεί στα μικρά παιδιά η θεατρική αυτή παράσταση είναι πολλά και μέσω αυτής τα παιδιά μπαίνουν στους ρόλους των εξερευνητών του μυστηρίου κήπου.
Ανακαλύπτουν έτσι την σημασία της συνεργασίας με τους φίλους
Αρχικά καλούνται να ενεργοποιήσουν την ακοή τους και να αφουγκραστούν τις μελωδίες της κιθάρας που παίζει ο ταλαντούχος Βασίλης Καζής. Να απολαύσουν…με τα αυτιά τους! Μετά παρακολουθούν το πώς τα ευτελή αντικείμενα μπορούν να μετατραπούν σε “σύνεργα” δημιουργίας.
Πω πω νερό! Θέλω Ντουζάκι…
Στη συνέχεια… ανακαλύπτουν ότι ο μικρός τους κήπος κρύβει και άλλες εκπλήξεις, όπως τρεχούμενα νερά, ρυάκι. Ανακαλύπτουν έτσι την σημασία της συνεργασίας με τους φίλους, για να φτάσουν στον προορισμό τους. Ο προορισμός είναι η απέναντι όχθη του ρυακιού!
Βέβαια αφού η περιπέτεια των παιδιών θα τελειώσει με το τέλος
της παράστασης, θα έρθει και η ώρα της ανταμοιβής. Στο τέλος της παράστασης θα
υπάρχουν μανταρίνια και ξηροί καρποί για να χορτάσουν οι μικροί κουρασμένοι
περιπατητές του κήπου.
Η ομάδα Artika με συνιδρύτριες την Κατερίνα Αλεξάκη και την Μαριλένα Τριανταφυλλίδου, παρουσιάζουν την πρώτη παράσταση στην Ελλάδα για παιδιά βρεφικής και νηπιακής ηλικίας.
Έχοντας συμβουλευτεί παιδοψυχολόγους για το πώς θα προσεγγίζουν τα παιδιά, αλλά έχοντας και οι ίδιες μεγάλη εμπειρία στο χώρο του θεάτρου δημιουργούν ένα πολύ ενδιαφέρον θέαμα που δεν είναι καθόλου βαρετό για τους ενήλικες θεατές.
Καταφέρνουν έτσι να εξάψουν την φαντασία των μικρών θεατών και να τους πείσουν να συμμετέχουν και αυτοί με τον δικό τους τρόπο στο παιχνίδι. Όταν η παράσταση εξελίσσετε τα σκηνικά δεν μένουν σταθερά μα κρύβουν και αυτά πολλές εκπλήξεις.
Τα σκηνικά της Νατάσας Ευσταθιάδη είναι πολύχρωμα τόπια στο ξεδίπλωμα αυτής της ιστορίας. Το χώμα που γίνεται πύργος, το γύλλο που γίνεται πιάτο, τα ποτήρια που φτιάχνουν ήχους, το ξύλο που γίνεται καράβι και το σύννεφο που από μέσα του ξεπηδά η βροχή! Τα κουστούμια της Όλγας Ευαγγελίδου δίνουν παιχνιδιάρικο τόνο στην παράσταση και δένουν τέλεια με τον φωτισμό που επιμελείται ο Γιώργος Αγιαννίτης.
Διάρκεια παράστασης: 35΄+ 10’ μετά την παράσταση όπου το φανταστικό συναντάει την πραγματικότητα.
Επικοινωνία : Άντζυ Νομικού ( A–Priori)
Τόπος: Studio Μαυρομιχάλη, Μαυρομιχάλη 134, τηλ. 210 6453330.
Παραστάσεις για το κοινό κάθε Σάββατο στις 5.30μμ, από τις 22 Σεπτεμβρίου 2018 και για τα σχολεία καθημερινά στο θέατρο ή στο χώρο σας. Οργάνωση παραστάσεων για σχολεία 6908881527. Εισιτήρια: 10 (κανονικό), 8 (μειωμένο για οικογένειες και ομάδες άνω των 15 ατόμων), 5 (ατέλειες και ανεργία).
Πρόσφατα παρακολουθήσαμε το θεατρικό μονόλογο “Κάτι…λύπη” στο Θέατρο Αλκμήνη, σε κείμενο και σκηνοθεσία Βάσιας Αργέντη. Ένας μονόλογος ωδή στην ανθρώπινη μοναξιά, επειδή σε όλους στη ζωή μας κάτι λείπει και κάτι μας λυπεί…
Γράφει η Αλεξία Λυμπέρη
Λίγα λόγια για το έργο
Ένας άνδρας, ένας νέος άνδρας έρχεται επί σκηνής να μας παρουσιάσει τη ζωή του, να μας εξιστορήσει την προσωπική του ιστορία. Ένας άνδρας με δύσκολα παιδικά βιώματα, αναγκάστηκε να ενηλικιωθεί βίαια και να γεράσει ακόμα πιο απότομα….
Ένας άνθρωπος, που βιώνει το άγχος του βιοπορισμού,
προσπαθεί να είναι συνεπής στα εργασιακά του καθήκοντα, χωρίς να τα καταφέρνει
με επιτυχία… κι ενώ στο κομμάτι του έρωτα και της συντροφικότητας νόμιζε πως
τα είχε καταφέρει, η πραγματικότητα ήρθε να τον διαψεύσει.
Ζώντας μόνος του σε ένα υπόγειο διαμέρισμα αναζητά συντροφιά
στον ήχο που αφήνουν οι άνθρωποι περπατώντας στο δρόμο και χαζεύει τη ζωή των
γειτόνων του από το παράθυρο. Με τη βοήθεια ενός ρολογιού προσπαθεί να
οριοθετήσει συμβάντα τα οποία συμβαίνουν μια προκαθορισμένη ώρα, ενώ παράλληλα
ο ίδιος ο χρόνος φαίνεται να μην περνάει ευχάριστα για τον ίδιο…
Ακροβατώντας ανάμεσα στο παρόν και στο παρελθόν, μας ομολογεί όλες τις μύχιες σκέψεις του, τα λάθη του, τις παραβλέψεις του κι όλα όσα προτίθεται να κάνει στη ζωή του από εδώ και μπρος ώστε να ορίσει ο ίδιος τη μοίρα του.
Θέλει να πάρει πλέον ο ίδιος τη ζωή του στα χέρια του και να διορθώσει όσα διορθώνονται, αλλά μήπως είναι ήδη πολύ αργά;
Ένα έργο το οποίο έρχεται να μας θυμίσει ότι ο χρόνος δεν είναι πάντα σύμμαχος του ανθρώπου, κι ότι όσες συγγνώμες και σ’ αγαπώ δεν ειπώθηκαν την ώρα που έπρεπε, ίσως να μην υπάρχει πλέον χώρος για να ειπωθούν…
Η παράσταση
Ο Γιάννης Χαντέλης, για την ερμηνεία του στο μονόλογο αυτό, απέσπασε τιμητική διάκριση. Με εκφραστικότητα κι ένα τόνο απελπισίας στη φωνή του, καταφέρνει μοναδικά να βιώσει το ρόλο του και να μεταφέρει ποικίλα συναισθήματα στο θεατή. Γεμίζει τη σκηνή τόσο με την παρουσία του όσο και με την κινησιολογία που αποπνέει θλίψη κι απελπισία. Μια επαγγελματική ερμηνεία σε ένα κείμενο που απαιτεί την παρουσίαση δύσκολων συναισθημάτων.
Το κείμενο της Βάσιας Αργέντη καταφέρνει να παρουσιάσει ολοκληρωμένο το χαρακτήρα του έργου και να μας περιγράψει τόσο τη ζωή του, όσο και τον εσωτερικό του κόσμο. Άλλο ένα έργο με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα μέσω του οποίου παρουσιάζεται έντονα το πρόβλημα της μοναξιάς, κι όχι της μοναξιάς της τρίτης ηλικίας, που παρακολουθούμε συχνά σε παραστάσεις, αλλά της μοναξιάς του νέου ανθρώπου που αποτυγχάνει στον έρωτα και στην ένταξη του στο κοινωνικό σύνολο, διότι στην πραγματικότητα η μοναξιά δεν έχει ηλικία.
Στην πραγματικότητα η μοναξιά δεν έχει ηλικία
Η δε σκηνοθεσία και η σκηνική επιμέλεια της ίδιας, άρτια αισθητικά με μια αλληλουχία σκηνών κλιμακούμενων συναισθημάτων που δε δυσχεραίνουν το θεατή στην παρακολούθηση της εξέλιξης της πλοκής του κειμένου.
Τα σκηνικά, απλά αλλά λειτουργικά, επί της ουσίας,
απεικονίζουν ένα εργένικο δωμάτιο με λιγοστά έπιπλα κι αποπνικτική ατμόσφαιρα,
ολοκληρώνοντας αισθητικά την ατμόσφαιρα του έργου.
Συνολικά πρόκειται για μια άρτια κι ολοκληρωμένη δουλειά, η
οποία δεν πρόκειται να αφήσει κανένα θεατή να φύγει ανεπηρέαστος από την
αίθουσα του θεάτρου.
Ιδανική παράσταση για όσους αγαπούν τους μονολόγους και τα
έργα με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα.
Εσάς άραγε στη ζωή σας τι σας λείπει και τις σας λυπεί;
Info παράστασης Ερμηνεία: Γιάννης Χαντέλης Κείμενο/Σκηνοθεσία/Σκηνική επιμέλεια: Βάσια Αργέντη Μουσική: Ανδρέας Καρανίκας Σκηνικά: Art In Art Σχεδιασμός φωτισμών: Μανώλης Μπράτσης Παραγωγή: Art In Art Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού (A–priori)
H Art In Art έχει και
την θεατρική παράσταση ΝΟΥΡΑ ..ένα πένθιμο μπλουζ, κάθε Κυριακή στο θέατρο
ΑΛΚΜΗΝΗ , αν επιλέξετε να δείτε και τις 2 παραγωγές τότε το εισιτήριο
διαμορφώνεται στα 18€ και για τα 2 έργα
Αυτό που με ενδιέφερε πάντα στη ζωγραφική, ήταν να καταφέρω να αποδώσω με χρώματα και εικαστικά στοιχεία τον μουσικό αυτοσχεδιασμό. Έβλεπα τη ζωγραφική σαν μια μουσική με χρώματα, ως μια αφηρημένη σύνθεση και όχι σαν μια “εικονογραφία”. Επόμενο ήταν να με ενδιαφέρει, κυρίως η αφηρημένη τέχνη και πολύ περισσότερο ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός.
Η μουσική δε, που εξέφραζε πιο εύστοχα τις ανησυχίες που είχα στην ζωγραφική, ήταν η τζαζ.
Η τζαζ αποτελεί το αγαπημένο μου είδος,
από τότε που ήμουν στο γυμνάσιο.
Πολύ πιο μετά, ως φοιτητής στην Καλών Τεχνών, έψαχνα να βρω τους συσχετισμούς μεταξύ των εικαστικών και των μουσικών στοιχείων και σιγά-σιγά άρχισα, να οδηγούμαι σε κάποιες απαντήσεις. Άρχισα να καταλαβαίνω, πώς μεταφράζεται μουσικά μια γραμμή, ένα σημείο, ένα σχήμα, μια συμμετρία κλπ.
Το Σεπτέμβριο του 2017 και μετά από 9 χρόνια απουσίας μου, ξαναγύρισα στην Αθήνα. Μεταξύ των μεγάλων αλλαγών που είδα να υπάρχουν, είναι και το γεγονός, ότι η τζαζ, έχει γίνει το αγαπημένο μουσικό είδος ενός πολύ μεγάλου κοινού και οι μουσικές σκηνές που φιλοξενούν σχήματα αυτού του είδους, αυξάνονται δυναμικά.
Πηγαίνοντας στα νυχτερινά μαγαζιά και ακούγοντας τους μουσικούς από κοντά, γεννήθηκε και η ιδέα να ξεκινήσω μια θεματική στη ζωγραφική, αναπαριστώντας “τον μουσικό μέσα στην μουσική”.
Οι συνθέσεις που παρουσιάζω στην έκθεση “Η Μεγάλη Ορχήστρα (The big band)” έχει ως κυρίως θέμα τρομπετίστες, σαξοφωνίστες, πιανίστες, κιθαριστές, φλαουτίστες, άλλους μόνους τους κι άλλους μέσα σε κουαρτέτα, η ντουέτα. Διάσημους όπως ο Τσετ Μπέικερ και ο Τζον Κολτρέιν, ή άγνωστους στο ευρύ κοινό, όλους όμως να αλληλοδιεισδύουν μέσα σε αφηρημένες μουσικές συνθέσεις.
Οι μορφές που πρωταγωνιστούν στα έργα, αποδίδονται με χαρακτηριστικά που είναι πολύ κοντά στις ρεαλιστικές αναλογίες του προσώπου που παρουσιάζω, έτσι ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο αναγνωρίσιμες. Με αυτό τον τρόπο απόδοσης ενός προσώπου, δείχνω και τον σεβασμό που έχω, απέναντι στους ανθρώπους, που καθιστώ κυρίως θέμα των έργων μου.
Η συγκεκριμένη δουλειά είναι μια μίξη, ανάμεσα σε αναγνωρίσιμα πρόσωπα και αφηρημένες συνθέσεις και είναι πλέον το είδος της ζωγραφικής, που με χαρακτηρίζει.
Η σύνθεση αφηρημένων και συγκεκριμένων στοιχείων με απασχολεί για δύο λόγους: Πρώτον διότι εξακολουθεί να με ενδιαφέρει να ζωγραφίσω με τα καθαρά ζωγραφικά στοιχεία και μέσω αυτών να συμβολίζω, δεύτερον διότι με ενδιαφέρει να μιλήσω μέσω της ζωγραφικής για ανθρώπους και καταστάσεις του άμεσου περιβάλλοντος μου.
Αν και στην δουλειά που εκθέτω στην γκαλερί Artshot δεν παρουσιάζω πρόσωπα της εγχώριας μουσικής σκηνής, την έκθεση αυτή την αφιερώνω στους μουσικούς τις ελληνικής τζαζ, οι οποίοι χωρίς να το γνωρίζουν, αποτέλεσαν για εμένα, την αφετηρία μιας καινούργιας θεματικής, που έχει σχέση με τον “μουσικό και την”, και η οποία θα με απασχολήσει για πολύ καιρό ακόμα στο μέλλον.
Who is Who
Ο Ηλίας Χαραλαμπάκης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Το 1996 μπήκε στην Καλών Τεχνών Αθήνας με καθηγητές τους Τριαντάφυλλο Πατρασκίδη και Μαρτίνο Γαβαθά. Το 2003 αποφοίτησε με Άριστα.
Στην ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό και τον συμβολισμό. Σε όλη του την ζωγραφική πορεία, τον απασχολεί ο συμβολισμός, μέσα από την χρήση των καθαρών ζωγραφικών στοιχείων.
Τα τελευταία χρόνια, ξεκίνησε να εντάσσει στην σύνθεση και ανθρώπινες μορφές με ρεαλιστικές αναλογίες καθώς και στοιχεία του αστικού περιβάλλοντος, και ανθρώπινους χώρους από τους οποίους έχει επηρεαστεί, σε αντιπαράθεση με φανταστικές δισδιάστατες μορφές και αφηρημένες συνθέσεις.
Η ζωγραφική του χαρακτηρίζεται από έντονα στοιχεία, έντονα χρώματα,
και καθαρές μορφικές αντιθέσεις.
Έχει κάνει τέσσερις ατομικές εκθέσεις σε Αθήνα, Ύδρα, Σκόπελο και έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις εντός και εκτός Αθήνας.
Τα τελευταία δύο χρόνια ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
INFO:
Διάρκεια έκθεσης: 2-22 Μαρτίου 2019
Gallery Artshot Sophia Gaitani, Λεμπέση 11, Ακρόπολη, Αθήνα
“Η Τέχνη δεν μπορεί να είναι μοντέρνα. Η Τέχνη ξαναγυρίζει αιώνια στην αρχή.”–Egon Schiele, Βιέννη 22/4/1912
Το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει την αναδρομική έκθεση του εικαστικού Δημοσθένη Σκουλάκη με τίτλο “Ένας μεγάλος αντιφατικός”, η οποία θα διαρκέσει έως τις 5 Μαΐου 2019 και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Προκοπίου Παυλοπούλου.
Το εκθεσιακό αφιέρωμα του Μουσείου Μπενάκη στα 50 χρόνια δημιουργίας του Δημοσθένη Σκουλάκη (1957-2009), είναι μια αναδρομή, η οποία συμπεριλαμβάνει αντιπροσωπευτικά δείγματα από το ευρύ φάσμα της καλλιτεχνικής του πορείας.
Η έκθεση σχεδιάστηκε με πρωταρχικό σκοπό, να αναδείξει την ιστορική εξέλιξη και εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη, εντοπίζοντας, διερευνώντας και αποκαλύπτοντας τις συγγένειες, τις συνδέσεις και τη συνοχή έργων, προερχόμενων από διαφορετικές ενότητες και χρονικές περιόδους.
Στην παρουσίαση αυτή που πραγματοποιήθηκε με την ευγενική παραχώρηση Μουσείων, Ιδρυμάτων, Πινακοθηκών, ιδιωτών και συλλεκτών, περιλαμβάνεται ένας αρκετά μεγάλος αριθμός από τα πιο σημαντικά έργα του δημιουργού και χωρίζεται σε οκτώ ξεχωριστές ενότητες, οι οποίες ακολουθούν θεματικά και χρονολογικά, την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη.
Περιλαμβάνει περίπου100 έργα ζωγραφικής ξεκινώντας από την πρώιμη περίοδό του το 1957, την περίοδο της πολιτικής του ζωγραφικής (1960-1967), την περίοδο αυτοεξορίας του σε Ευρώπη, Αμερική, Καναδά (1967-1972) καθώς και τον κύριο όγκο της δουλειάς του στην Ελλάδα (1981-2009). Ενδεικτικά αναφέρονται η σουρεαλιστική περίοδος (1980-1984), τα πορτρέτα (1985-1996), το αφιέρωμα στον Τσαρούχη (1988-1998), οι υπόγειες διαδρομές (1993-1998) και οι επανεγγραφές (1997-2009).
Ταυτόχρονα με την συγκροτημένη παρουσίαση της ζωγραφικής του, θα εκτεθεί και τμήμα του παράλληλου έργου του καλλιτέχνη, αφού διετέλεσε για 30 και πλέον χρόνια, γελοιογράφος και εικονογράφος σε ελληνικά και διεθνή έντυπα.
Αντιφατικός, διανοούμενος, μποέμ, με λεπτή ομορφιά και πολύ χιούμορ, o Δημοσθένης Σκουλάκης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της γενιάς του ’70, μιας γενιάς διπλά σημαδεμένης στο ξεκίνημά της, τόσο από την απομάκρυνση αρκετών Ελλήνων καλλιτεχνών από τις πρωτοπορίες του 20ου αιώνα και την επιστροφή στην πραγματικότητα,όσο και από τις τραυματικές εμπειρίες της δικτατορίας και της μετεμφυλιακής Ελλάδας.
Καθοδηγούμενος από τις προτροπές του Τσαρούχη, ήδη από πολύ νεαρή ηλικία, έμαθε να αγαπά τη ζωγραφική διαδικασία και υιοθέτησε έναν δικό του ρεαλισμό, πιο μοντέρνο, μια ζωγραφική αντίληψη που κυριάρχησε σε όλες τις εκφάνσεις του βίου του, δίνοντας σχεδόν πάντα πρωταρχικό ρόλο στο βλέμμα του.
Επίκεντρο της έρευνάς του υπήρξε ο Άνθρωπος, ιδωμένος μέσα από μια κριτική ρεαλιστική κοινωνικοπολιτική προσέγγιση. Η θεματολογία του απαρτίζεται από πρόσωπα της δημοσιότητας, πρόσωπα φίλων καλλιτεχνών αλλά και πρόσωπα του οικείου περιβάλλοντός του, αυτοπροσωπογραφίες, εικόνες από εφημερίδες και περιοδικά, κούκλες μοδίστρας, ιπτάμενα ψάρια, σφαίρες, διαδηλώσεις, διαδρομές στον υπόγειο, επανεγγραφές σημαντικών έργων της ιστορίας της τέχνης κ.ά., αποτυπωμένα μέσα από μια κριτική κοινωνικοπολιτική ματιά, ενίοτε μεταφυσική και σαρκαστική.
Η τέχνη του, ως φορέας ιδεών χαρακτηρίζεται από την
έλλειψη καλλωπισμού, την μεταφυσική ατμόσφαιρα, τον ενεργό ρόλο της
φωτογραφίας, τη σάτιρα των ηθών και το ανεπιτήδευτο ύφος. Η ζωγραφική του, αναμετράται με διαχρονικά ερωτήματα όπως η
υπαρξιακή συνείδηση της ζωγραφικής,ηρευστότητα της ανθρώπινης ύπαρξης,ο ρόλος της μνήμης,η επικοινωνιακή νοητική συγκίνηση του
έργου τέχνης,η αυτογνωσία του
δημιουργού, ηαναζήτηση ταυτότηταςαλλά και η σχέση του ίδιου του
εικαστικού έργου με την παράδοση και την πρωτοπορία.
Στην εικαστική του διαδρομή συναντά και συμπορεύεται με την pop art, τον φωτορεαλισμό αλλά και το νέο ρεαλισμό, διατηρώντας ωστόσο, σαφείς αποστάσεις. Ο λιτός και αιχμηρός ρεαλισμός του άλλοτε κριτικός ως τέχνη διαμαρτυρίας, άλλοτε νεορεαλισμός ή σοσιαλιστικός, τον προίκισε με μια καλλιτεχνική γλώσσα ευέλικτη και ελαστική, ώστε να μπορεί σε κάθε εποχή να εκφράζει τη δική του ιδιαίτερη αντίληψη για τον κόσμο.
Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου «(…) το έργο του με άξονα την ανθρώπινη μορφή, υιοθετεί ένα ρεαλιστικό ιδίωμα το οποίο βέβαια δεν σηματοδοτεί επιστροφή σε μια παλιά τάξη πραγμάτων και σε παρωχημένα πρότυπα, αλλά επιδιώκει να διαμορφώσει μια μοντέρνα εκδοχή παραστατικότητας, που προτείνει νέες ρητορικές της εικόνας και ένα καινούριο αφηγηματικό και θεματολογικό προσανατολισμό στο πραγματικό, (…). Βαθιά ανθρωποκεντρικός με στοιχεία ρεαλισμού στη γραφή του, δόμησε την δική του εικαστική γλώσσα και εκπροσώπησε τη γενιά του με ροκ διάθεση και πολύ χιούμορ,χαράσσοντας ανεξίτηλα το στίγμα του στην εξέλιξη της ελληνικής ζωγραφικής, (…)».
Την έκθεση συνοδεύει η πλούσια εικονογραφημένη έκδοση με τίτλο “Δημοσθένης Σκουλάκης–Ένας μεγάλος αντιφατικός”, 360 σελίδων.
Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις στο κοινό από την επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου στις ημερομηνίες:
Σάββατο 16 & 30 Μαρτίου στις 12.00
Σάββατο
13 Απριλίου στις 12.00
Σάββατο
4 Μαΐου στις 12.00
Επιμέλεια έκθεσης: Ελένη Αθανασίου
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Ναταλία Μπούρα
INFO:
Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, Aθήνα
Διάρκεια έκθεσης: Από 28 Φεβρουαρίου έως 5 Μαΐου 2019
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί Cookies τα οποία συνεισφέρουν ώστε να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε την χρήση των Cookies.Αποδέχομαι την χρήση των Cookies