Συνέντευξη του καλλιτέχνη Γιάννη Αδαμάκη
στην Δρ. Ιστορίας της Τέχνης Μαράη Γεωργούση
Η νοσταλγική, λυρική περιρρέουσα ατμόσφαιρα των έργων του Γιάννη Αδαμάκη μας μεταφέρει σ’ έναν μαγικό σχεδόν παραμυθένιο κόσμο, που όμως φέρνει στην επιφάνεια το βαθύτερο νόημα της εκάστοτε σύνθεσης. Ο καλλιτέχνης είναι ευφυής, σεμνός, όπως όλοι οι ταλαντούχοι δημιουργοί, πιστός στις αρχές και στην τέχνη του, ενώ κουβαλά την παλιά στόφα της ντομπροσύνης του Πειραιά, που τον καθιστά συχνά και την «ψυχή» της παρέας.
–Η
Δημιουργία σύμφωνα με τον Μπερντιάεφ Ν. αποτελεί την πορεία της ανυπαρξίας προς
την ύπαρξη δια μέσου της ελευθερίας. Εμπεριέχει όμως και δυσκολίες. Σ’ εσάς η
ανάγκη έκφρασης και δημιουργίας είναι καθημερινή διαδικασία;
«Δεν έχω σοβαρά καταλήξει στο ποια αναγκαιότητα οδήγησε τις επιλογές μου. Μπορεί και να μην θέλω να κοιτάξω πίσω. Σήμερα πάντως είναι για μένα μια καθημερινή πρακτική. Χωρίς να θέλω να την υποβαθμίσω, θα έλεγα πως παίζω με πινέλα και χρώματα».
–Παρατηρώντας
τα έργα σας βλέπουμε σε αρκετά από αυτά την εμφάνιση συμβόλων με συγκινησιακό
φορτίο, όπως το καράβι. Από πού αντλείτε την θεματολογία σας;
«Η θεματολογία μου είναι στην ουσία μια
αφήγηση μνήμης. Η μνήμη μας ορίζει αυτό που είμαστε. Θα μπορούσα να σας αναφέρω
πολλά πράγματα που συγκρότησαν την υπόσταση μου, από τότε που θυμάμαι τον εαυτό
μου έως σχετικά πρόσφατα. Πιστεύω Βέβαια πως όσο προχωρούμε στη ζωή μας τόσο
αδυνατίζει η επιρροή τους στη διαμόρφωση της γενικότερης δράσης μας.
Με δυο λόγια θα έλεγα πως γεννήθηκα πριν 59 χρόνια στον Πειραιά. Κουβαλώ λοιπόν μέσα μου την ατμόσφαιρα μια λαϊκής γειτονιάς στην οποία, σε αντίθεση με σήμερα, λειτουργούσαν κανόνες και κώδικες δεοντολογίας που μερικές φορές έφταναν σε μια εμμονική υπερβολή».
–Προέρχεστε
από οικογένεια ναυτικών, οι παιδικές μνήμες και τα αρώματα εκείνης της εποχής
σας επηρέασαν;
«Ναι, έχω μια ναυτική καταγωγή που ξεκινάει από τον παππού μου και φτάνει στον πατέρα και τους θείους μου. Έτσι τα βιώματα μου είναι εξωτικές διηγήσεις, επιστροφές και αποχωρισμοί, γιαπωνέζικα παιχνίδια με μπαταρίες, το λιμάνι, τα πλοία που φεύγουν και έρχονται. Αυτά ζωγραφίζω με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο».
–Τα
εγκάθετα μικρά στοιχεία που ενσωματώνετε στα έργα σας αποτελούν σαφείς αναφορές
στη Βυζαντινή τέχνη, πως τα εμπνευστήκατε;
«Όλοι οι καλλιτέχνες έχουν τις επιρροές τους. Αυτές είναι απ’ τη μια βιωματικές κι απ’ την άλλη εικαστικές. Πρόκειται για δυο πράγματα που διαπλέκονται σε βαθμό που δύσκολα ξεχωρίζει κανείς το ένα από το άλλο. Οι δικές μου καταβολές είναι: τα κολάζ, η αφαίρεση, ο δικός μας Γιάννης Σπυρόπουλος, ο άγγλος Peter Blake, o αμερικανός Robert Raushenberg αλλά και ο ρώσος Nikolai Fechin. Η αφηγηματικότητα των κόμιξ, τα βυζαντινά εικονίσματα (συχνά στολισμένα με τάματα, λουλούδια και ευχές), οι πίνακες ανακοινώσεων, τα βλέμματα των δικών μου που με κοιτούν από τα κρεμασμένα κάδρα στον τοίχο».
–Έχετε
πλούσια καλλιτεχνική παραγωγή, η κάθε ενότητα των έργων σας μας οδηγεί και σε
ένα διαφορετικό βιωματικό ταξίδι. Πως διαφοροποιήσατε τόσο τον τρόπο έκφρασής
σας ξεκινώντας από την καθαρή αφαίρεση σε περισσότερο παραστατικά έργα;
«Πάντα έκανα αυτό μου υποδείκνυε μια δική μου εσωτερική ανάγκη. Δεν θέλω να επεκταθώ περισσότερο, αλλά αυτό που πρέπει να πω είναι πως μεγαλώνοντας κανείς ωριμάζει και ο τρόπος που αφηγείται την ιστορία του. Τα υπόλοιπα είναι φορμαλισμός».
–Τα
έργα σας συχνά εκτός από την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα που δημιουργούν, συνθέτουν
ένα θεατρικό παιχνίδι, παραπέμπουν σε προσμονές, υποσχέσεις… Για εσάς είναι ένα
βιωματικό ταξίδι;
«Είναι ο τρόπος που βλέπω τα πράγματα. Συχνά ανακαλύπτω σ΄αυτά μια εσωτερική ισορροπία και άλλες πάλι με μπερδεύει το απροσδόκητο στοιχείο που μπορεί κρύβουν».
–Ακόμα
και στα κτιριακά σας έργα, που δεν είναι εμφανής άμεσα η ανθρώπινη ύπαρξη,
αναγνωρίζεται κάθε προσπάθεια υπέρβασης μιας τετριμμένης πραγματικότητας. Είναι
εν τέλει συνεχής η αναζήτηση της αλήθειας στις δουλειές σας;
«Δεν προσπαθώ να αποδώσω μιαν αντικειμενική
πραγματικότητα, αλλά να πω την δική μου υποκειμενική αλήθεια. Ο χρόνος αργότερα
θα κατατάξει κάθε τι στη θέση που του πρέπει».
–Ως εξαιρετικός κολορίστας θα μπορούσατε να
μας μιλήσετε για τον ρόλο του χρώματος στα έργα σας;
«Η αλήθεια είναι πως το χρώμα παλιότερα, με έχει απασχολήσει αρκετά σε πρακτικό αλλά και σε θεωρητικό επίπεδο. Τώρα όταν ζωγραφίζω προσπαθώ να απομονώσω ότι ξέρω και να αφεθώ σε μια ενστικτώδη προσέγγιση. Αυτό τουλάχιστον για μένα, έχει πιο πολύ πλάκα. Μια πλάκα που εντέλει οδηγεί σε ουσιαστικότερα αποτελέσματα».
–Πως δουλεύετε τα έργα σας, επεμβαίνετε στον
ίδιο πίνακα πολλές φορές; Παρατηρείτε το φως την σκιά;
«Κάθε έργο που μένει στο εργαστήριο κινδυνεύει να ξαναπέσει στα χέρια μου και να συμπληρωθεί με πιο πρόσφατα βιώματα. Νομίζω πως μια παλιότερη προσέγγιση μπορεί να εξελιχθεί σε μια πληρέστερη καινούργια, από εικαστική αλλά και από ανεκδοτολογική άποψη. Αυτό δεν σημαίνει πως ξαναδουλεύω όλα τα έργα μου. Απλώς επεμβαίνω και πάλι σε εκείνα που μάλλον δεν μου αρέσουν ή σε εκείνα που έχουν προοπτικές να εξελιχθούν σε κάτι νέο.
Τώρα, η απόδοση του φωτός ή της σκιάς έχει κάποιο νόημα όταν ικανοποιεί την εσωτερική αναγκαιότητα κάθε τελάρου ξεχωριστά. Μ’ αυτή την έννοια παίζουν για μένα τον ίδιο ρόλο που παίζουν για κάθε άνθρωπο είτε είναι ζωγράφος είτε όχι. Μ’ αρέσει λοιπόν το φως που μπαίνει απ’ το παράθυρο ένα χειμωνιάτικο πρωινό. Επιζητώ τη σκιά ενός δέντρου ένα καλοκαιρινό μεσημέρι και παράλληλα με γοητεύει ο ερωτισμός που εκπέμπει μια νυχτερινή βόλτα σε μια φωτισμένη πόλη».
Ένα χειρόγραφο γράμμα του Άλμπερτ Αϊνστάιν, στο οποίο εξέθετε τις απόψεις του για τη θρησκεία και τον Θεό, πουλήθηκε σε δημοπρασία του οίκου Κρίστις στη Νέα Υόρκη, αντί σχεδόν τριών εκατομμυρίων δολαρίων. Το γνωστό ως «Γράμμα του Θεού», το οποίο έχει έκταση μιάμισης σελίδας και γράφηκε στα γερμανικά το 1954, «έπιασε» 2,89 εκατ. δολάρια στη δημοπρασία, σχεδόν διπλάσιο ποσό του αναμενομένου, σύμφωνα με τη βρετανική «Γκάρντιαν».
Το γράμμα, που είχε ως αποδέκτη τον φιλόσοφο Έρικ Γκούτκιντ, ως απάντηση στο βιβλίο του «Επιλέξτε τη ζωή: Η βιβλική κλήση για εξέγερση», περιλαμβάνει φράσεις όπως «Η λέξη Θεός για μένα δεν είναι τίποτε περισσότερο από την έκφραση και το προϊόν των ανθρώπινων αδυναμιών, ενώ η Βίβλος είναι μια συλλογή έντιμων αλλά παρ’ όλα αυτά πρωτόγονων μύθων, που είναι αρκετά παιδιάστικοι».
Η εν λόγω φράση έχει θεωρηθεί απόδειξη ότι ο Αϊνστάιν ήταν άθεος, όμως σε άλλες περιπτώσεις ο ίδιος είχε δηλώσει ότι δεν του άρεσε να του βάζουν αυτή την «ταμπέλα», επειδή δεν ένιωθε έτσι.
Το γράμμα, που βρισκόταν ανάμεσα στα άλλα χαρτιά του Γκούτκιντ, βγήκε σε δημοπρασία για πρώτη φορά το 2008 και είχε πωληθεί αντί 170.000 λιρών. Μάλιστα τότε είχε αποτύχει να το αγοράσει ο γνωστός Βρετανός εξελικτικός βιολόγος και «πατέρας» του νέου αθεϊσμού Ρίτσαρντ Ντόκινς. Σύμφωνα με τους βιογράφους του Αϊνστάιν, ήταν θρησκευόμενος ως παιδί, αλλά στην ηλικία των 13 ετών θεώρησε τη θρησκεία μια εξαπάτηση και εγκατέλειψε την άκριτη θρησκευτική πίστη του. Αργότερα δήλωσε ότι πίστευε «στο Θεό του Σπινόζα», ο οποίος αποκαλύπτεται μέσα στην αρμονία του σύμπαντος, αλλά δεν ασχολείται με τις πράξεις και τη μοίρα των ανθρώπων.
Από την άλλη, όμως, είχε επικρίνει «τους φανατικούς άθεους, των οποίων η έλλειψη ανεκτικότητας είναι παρόμοιας μορφής με την έλλειψη ανεκτικότητας των θρησκευόμενων φανατικών».
Η τελευταία δουλειά του Τάσου Μισούρα που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στην Alma Contemporary Art Gallery με τίτλο «solo exhibition» καιεπιμέλεια Γιάννη Μπόλη, εκφράζει την ανάγκη του εικαστικού για μια «αφήγηση» εντελώς προσωπική, ακόμα και μοναχική, καθώς και τη διαδικασία συνεχούς μετασχηματισμού και μεταμόρφωσης της οπτικής του πραγματικότητας.
Η ζωγραφική του, βαθιά ανθρωποκεντρική και συνδεδεμένη με ψυχικές και συναισθηματικές διαδικασίες, διερευνά μηχανισμούς παραγωγής εξπρεσιονιστικών εικόνων, συμβολισμούς και είδωλα σε παραμορφωτικούς καθρέφτες που εξωτερικεύουν μια δυσοίωνη ατμόσφαιρα, μια μεταφυσική αγωνία και μοναξιά και αποξένωση.
–
Έχετε γράψει μια λαμπρή πορεία στον χώρο της τέχνης όλα αυτά τα χρόνια.
Πιστεύετε ότι οι δάσκαλοί σας σε Ελλάδα και εξωτερικό στα χρόνια της νεότητας
σας επηρέασαν;
– Ευτύχησα στα έτη της μαθητείας μου να έχω δύο καταπληκτικούς δάσκαλους, τον Δημήτρη Μυταρά και τον Γιάννη Μόραλη! Σπουδαίοι καλλιτέχνες και υπέροχοι δάσκαλοι! Θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό για την χρονική συγκυρία. Στο Παρίσι (1987-1991) συνέχισα τις σπουδές μου με έναν εξαιρετικό δάσκαλο και διεθνώς καταξιωμένο ζωγράφο, τον Leonardo Cremonini.
Οι πραγματικοί μου μέντορες, όμως, είναι οι δάσκαλοι που κρέμονται στους τοίχους των μουσείων και συνεχίζουν με το έργο τους να μας διδάσκουν. Τους μελετούσα καθημερινά για τέσσερα χρόνια. Έχω διαβάσει χιλιόμετρα μουσαμάδων. Αυτό νομίζω ότι με διαμόρφωσε μαζί με τα κόμιξ και το σινεμά!
–
Η ζωγραφική σας είναι ανθρωποκεντρική, εσωστρεφής αφήνοντας μάς μια λυπημένη
επίγευση. Πώς εμπνέεστε;
– Η ζωγραφική μου είναι ανθρωποκεντρική όχι γιατί οι άνθρωποι παρίστανται στα έργα μου, αλλά γιατί ως άνθρωπος στοχάζομαι την φύση μου μέσα από αυτά. Ανθρωποκεντρική είναι και όλη η παράδοση της παραστατικής τέχνης διαχρονικά κατά 99%. Με εξαίρεση μιας μικρής περιόδου του ’20, ο όρος «ανθρωποκεντρική» είναι πολύ πρόσφατος και ίσως στο μέλλον να σημαίνει κάτι σε σχέση με την τέχνη της τεχνητής νοημοσύνης των μηχανών.
Η ελληνική αγορά πρέπει να θεωρήσει την τέχνη εξαγώγιμο προϊόν, να την προωθήσει με αυτοπεποίθηση, στοχευμένα και αξιόπιστα
–
Γιατί επιλέξατε αυτόν τον τίτλο στην έκθεσή σας;
–
Δεν υπάρχει συγκεκριμένο concept για να επιβάλλει σε αυτό έναν συγκεκριμένο
τίτλο στην έκθεση.
Είναι απλώς ένα σύνολο έργων με μια χρονική συνάφεια (2016-2018) που έχουν γίνει από τον ίδιο καλλιτέχνη και τίποτε άλλο.
–
Οι εξπρεσιονιστικοί πρωταγωνιστές σας εμφανίζονται σαν είδωλα σε
παραμορφωτικούς καθρέφτες. Τι επιδιώκετε να εκφράσετε με αυτή την παραμόρφωση;
–
Δεν ζωγραφίζω παραμορφωμένους ανθρώπους! Οι φιγούρες στα έργα μου υπόκεινται στη
γεωμετρία και στους φυσικούς νόμους που διέπουν τον κόσμο τους. Και εκεί το
συμπάν το πλάθει ο καλλιτέχνης που είναι ο μικρός θεός του έργου του.
Όπως στην χώρα των θαυμάτων του Lewis Carroll. Τίποτα δεν είναι αρκετά μεγάλο και τίποτα πολύ μικρό. Η βαρύτητα δεν υπάρχει υποχρεωτικά, το συμπάν δεν είναι νευτώνειο και το τραγικό δεν είναι οδυνηρό. Ο αισθητός κόσμος μηρυκάζεται στο ασυνείδητο και το όνειρο και μεταμορφώνεται στο έργο σε αμφίσημη και διφορούμενη παρουσία.
–
Με τι τεχνικές έχετε δουλέψει τα έργα αυτής της έκθεσης;
–
Ξεκινάω τα έργα μου χωρίς προγραμματικές μεθόδους. Στο κέντρο μη τελαρωμένων
καμβάδων, ώστε να μην προδιατίθεμαι για την διάσταση και περιορίζομαι από το
πλαίσιο, προσπαθώ κάθε φορά να εφαρμόσω καινούργιες ιδέες, ακόμα και τις πιο
παλαβές και ανεφάρμοστες.
Συνήθως
αποτυγχάνω και ξαναπροσπαθώ ξανά και ξανά. Μέσα από τη ζύμωση αυτών των
διαδοχικών αποτυχιών προκύπτει κάτι υβριδικό. Προσπαθώ να εκμαιεύσω τη φόρμα
από το χάος, την εικόνα από το ασυνείδητο, το νόημα από το ρευστό και το
φευγαλέο. Κάθε φορά να μεταμορφωθώ σε κάτι από το τίποτα. Δουλεύω στην αρχή με
ακρυλικά που στεγνώνουν αμέσως και παρακολουθούν τις αυτόματες αλλαγές της
διάθεσης στο σβήσιμο-γράψιμο μέχρι το έργο να αρχίσει να παρουσιάζεται σαν
μαγική οθόνη-επιφάνεια να αποκτά υπόσταση και ταυτότητα. Μπορεί η επιφάνεια να
κατακτηθεί ή να αποσπάσω μέρος αυτής.
Θέλω το κάθε έργο να είναι αυτόνομο και ξεχωριστό και να μην επαναλαμβάνω τον εαυτό μου. Όταν θεωρήσω πως αυτό έχει συντελεστεί, ξεκινώ να δουλεύω με λάδια με όσες γνώσεις και τεχνική έχω καταφέρει να κατακτήσω όλα αυτά τα χρόνια. Είναι μια δυναμική ρευστή κατάσταση που διαρκώς μεταβάλλεται!
–
Θεωρείτε ότι η τέχνη αποτελεί επένδυση στις μέρες μας; Η αγορά της τέχνης στην
Ελλάδα έχει μέλλον;
–
Η τέχνη από την αρχαιότητα, από τις ρωμαϊκές συλλογές, την αναγέννηση έως και
σήμερα είναι μια σπουδαία επένδυση, ίσως η σπουδαιότερη και η πιο ασφαλής.
Ακόμα και στις πιο δύσκολες εποχές σε πολέμους και οικονομικές καταστροφές
υπήρξε μέσο συναλλαγής όπου και όταν το ίδιο το χρήμα ήταν πληθωρικό.
Πολύτιμο
πολεμικό λάφυρο, λεηλατήθηκε και κόσμησε παλάτια προσδίδοντας κύρος και πλούτο.
Είναι σπουδαία επένδυση και για τα κράτη σαν πολιτισμικό προϊόν μέσο
προσέλκυσης τουρισμού. Αλλά και για τους ιδιώτες ίσως το πιο βαρύ χαρτί. Για να
έλθουμε και στη δικιά μας εποχή. Στη δικιά μας κρίση, τα έργα τέχνης έχουν
χάσει πολύ λιγότερο την αξία τους, τηρουμένων των αναλογιών φυσικά σε σχέση με
τις μετοχές των τραπεζών και τα κρατικά ομόλογα.
Βέβαια, υπάρχουν και οι φούσκες και όπως όλες οι επενδύσεις θέλει προσοχή στην απόκτηση, την διαχείριση και την ρευστοποίηση. Ο χρόνος είναι σύμμαχος και η βιασύνη κακός σύμβουλος!
–
Πιστεύετε στην εξωστρέφεια της ελληνικής τέχνης; Πώς πρέπει να κινηθεί ένας
Έλληνας καλλιτέχνης για να δραστηριοποιείται με επιτυχία στο εξωτερικό;
– Πιστεύω πως ο μόνος τρόπος για την ελληνική αγορά τέχνης, αν θέλει να επιβιώσει και να αναπτυχθεί, είναι να κάνει βήματα προσέγγισης προς άλλες μεγαλύτερες αγορές. Οι διεθνείς αγορές είναι μονόδρομος σε ένα παγκοσμιοποιήμενο παρόν και μέλλον. Η εσωστρέφεια η αυτοαναφορικότητα, η έλλειψη θεσμών και παράδοσης την οδήγησαν σε κατάρρευση τα χρόνια της κρίσης.
Η ελληνική αγορά πρέπει να θεωρήσει την τέχνη εξαγώγιμο προϊόν, να επενδύσει σε υποδομές και να το προωθήσει με αυτοπεποίθηση, με συστηματική αποφασιστικότητα, στοχευμένα και αξιόπιστα. Είναι καιρός να πιστέψουμε πως είναι δυνατόν! Δεν έχουμε παράδοση σε αυτό αλλά μπορούμε να δημιουργήσουμε! Δεν μας λείπει κάτι σε σχέση με άλλες ανατολικές ευρωπαϊκές και βαλκανικές χώρες που το κάνουν πολλά χρόνια με επιτυχία.
Στον αθλητισμό το πετύχαμε. Ήρθε η στιγμή και για την τέχνη! Μια μικρή επένδυση χρειάζεται κι επίμονη παρουσία σε διεθνείς fair τέχνης. Μέσα από αξιόπιστες γκαλερί, οι οποίες θα προσπαθήσουν να δημιουργήσουν παράδοση στον χώρο.
–
Γιατί πιστεύετε ότι σας επιλέγουν οι συλλέκτες σας;
–
Οι συλλέκτες που επιλέγουν τα έργα μου ανήκουν σε μια νεότερη γενιά ανθρώπων
που διακρίνουν εκλεκτικές συγγένειες στα έργα μου με άλλες σύγχρονες τέχνες,
όπως τα κόμικς, την γραφιστική, τον κινηματογράφο. Τα θεωρούν πιο οικεία και
ευανάγνωστα μέσα από τις δικές τους εμπειρίες και τους ιντριγκάρει ο συνδυασμός
αυτών των στοιχείων με πιο κλασικές αρετές όπως το χρώμα, η σύνθεση, το σχέδιο
που τα συνδέει με την παράδοση.
– Μελλοντικά σχέδια;
– Θα ήθελα να είμαι πιο συχνά παρών στην εικαστική σκηνή. Οι προηγούμενες ατομικές μου εκθέσεις απείχαν μια δεκαετία η μία από την άλλη. Η παρούσα έκθεση στην γκαλερί Άλμα στην Αθήνα είναι πόνημα των δύο τελευταίων ετών 2016-2018.
Με πρωτοβουλία της εταιρείας Άννας Μαρίας Μαζαράκη και επιμέλεια της Ίριδας Κρητικού, 10 σημαντικοί Έλληνες ζωγράφοι επεμβαίνουν εικαστικά στις βιτρίνες δέκα καταστημάτων της εταιρείας στην Αθήνα, χρησιμοποιώντας της ως ευέλικτο και χαρμόσυνο χριστουγεννιάτικο καμβά και δημιουργώντας επάνω τους πρωτότυπες διακοσμήσεις.
Η φιλοξενούμενη από την Άννα Μαρία Μαζαράκη εντυπωσιακή εικαστική παρέμβαση, αποτελεί μια σημαντική σήμανση: στο εσωτερικό κάθε βιτρίνας φιλοξενούνται πρωτότυπα έργα φιλοτεχνημένα από τον αντίστοιχο καλλιτέχνη της πρόσοψης. Τα έργα αυτά θα παραμείνουν στα καταστήματα έως και τις 7 Ιανουαρίου 2019, και διατίθενται σε πολύ προσιτές τιμές για τους σκοπούς του Make A Wish.
Στην πρωτότυπη δράση συμμετέχουν οι Νεκτάριος Αποσπόρης, Δικαία Δεσποτάκη, Μαρία Διακοδημητρίου, Μηνάς Καμπιτάκης, Γεωργία Μπλιάτσου, Ρούλη Μπούα, Νίκη Πρόκου, Μαρίνα Στελλάτου, Αθηνά Χατζή, Πένυ Χονδρογιάννη.
Στο σύνολό τους οι συντελεστές χαιρετίζουν τη συγκεκριμένη δράση ως μια αφετηρία για μια διηνεκή συμμαχία μεταξύ του Μη Κερδοσκοπικού Σωματείου, της Άννας Μαρίας Μαζαράκη και των συμμετεχόντων εικαστικών.
Το συγκλονιστικό έργο της Άγκαθα Κρίστι, ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Θέατρο ΔΑΝΔΟΥΛΑΚΗ. Η απόδοση του πασίγνωστου μυθιστορήματος σε θεατρικό έργο που έκανε ο Κεν Λούντβιχ, συναρπάζει και να συγκινεί.
Μια μεγάλη παραγωγή: σε σκηνοθεσία Αντώνη Καλογρίδη, με έναν θίασο έντεκα μεγάλων πρωταγωνιστών και σκηνικά και κοστούμια που εντυπωσιάζουν, το Έγκλημα στο OrientExpress θα διαλευκάνουν στην σκηνή του Θεάτρου Δανδουλάκη Τετάρτη με Κυριακή τον φετινό χειμώνα οι: Κάτια Δανδουλάκη, Δάνης Κατρανίδης, Αντώνης Καφετζόπουλος, , Τάσος Χαλκιάς, Ταμίλα Κουλίεβα, Τάνια Τρύπη, Τάκης Παπαματθαίου, Λένα Δροσάκη, Άγγελος Μπούρας, Λευτέρης Ζαμπετάκης και η Όλγα Πολίτου
Στο Έγκλημα στο OrientExpress –το πιο διάσημο κι αγαπημένο αστυνομικό της Αγκαθα Κρίστι-ο Αντώνης Καλογρίδης σκηνοθετεί με έμπνευση. Η ανάμειξη στην ιστορία του διάσημου Ηρακλή Πουαρό, η γοητευτική πλοκή, η γεμάτη μυστήριο και ανατροπές, οι χαρακτήρες και η μεταξύ τους διασύνδεση, συναρπάζουν και γοητεύουν. Όλα είναι διαφορετικά απ’ ότι δείχνουν, από την πρώτη μέχρι και την τελευταία σκηνή. Και όλα καθορίζονται τελικά από το μεγάλο δίλημμα: μπροστά στην φρίκη του φόνου ενός παιδιού, ποια τιμωρία είναι δίκαιη και ηθική, ποιος μπορεί να γλιτώσει από τον θείο και τον ανθρώπινο νόμο…
Το πολύ ιδιαίτερο, ρεαλιστικό και
συνάμα τρυφερό έργο της Νελ Νταν
ανεβαίνει αυτόν τον Δεκέμβρη στο Θέατρο ΑΚΑΔΗΜΟΣ.
Η Βάσια Παναγοπούλου σκηνοθετεί έναν θίασο που αποτελείται αποκλειστικά από γυναίκες ηθοποιούς. Πρωταγωνιστούν κατά (σειρά εμφάνισης) οι: Βίλμα Τσακίρη, Ελευθερία Ρήγου, Γιάννα Σταυράκη, Μυριέλλα Κουρεντή, Φιλίτσα Καλογεράκου, Τέτα Καμπουρέλη.
Σε ένα χαμάμ στο Λονδίνο, συγκεντρώνονται κάθε τόσο γυναίκες που αντιμετωπίζουν την ζωή τους διαφορετικά η μία από την άλλη. Στον φιλόξενο χώρο του παλιού κτιρίου, εξομολογούνται τα καθημερινά, χαλαρώνουν, αστειεύονται και ξεπλένουν το κορμί τους και την ψυχή τους από τους ρύπους.
Κάποια στιγμή το Δημοτικό
Συμβούλιο αποφασίζει να κλείσει το χαμάμ. Και τότε οι γυναίκες αποφασίζουν να
αντισταθούν.
Το Χαμάμ Γυναικών είναι ένα έργο απολαυστικό, που πραγματεύεται με χιούμορ και τρυφερότητα ακόμη και δύσκολα θέματα. Κυρίως όμως είναι έργο κοινωνικό, για την φιλία, την γυνακεία αλληλεγγύη και για το τι μπορούν να κατορθώσουν οι γυναίκες, ανεξαρτήτως μόρφωσης και κοινωνικής θέσης, όταν ενωμένες αντιμετωπίζουν έναν κοινό στόχο…
Ενώ βρίσκεσαι στην πιο τρυφερή σου ηλικία και γεμάτος ορμή και ενέργεια για να ανακαλύψεις τον κόσμο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, των smart phone και του online παιχνιδιού, ξαφνικά έρχονται τα σχέδια των γονιών σου να σου χαλάσουν μαγευτικά σχέδια που είχες στο μυαλό σου για το Σαββατοκύριακο και που θα ζήλευαν ακόμη και οι φίλοι σου στο σχολείο, που δεν θα ήθελες ποτέ να φανείς μη ήρωας στα μάτια τους.
Τι γίνεται λοιπόν όταν οι γονείς αποφασίζουν ότι θα περάσεις το Σαββατοκύριακο στην αγαπημένη του γιαγιά, παρέα με ένα σορό αλλόκοτους και μοναδικούς γείτονες της γιαγιάς; Σίγουρα αυτό είναι κάτι που δεν θα φανταζόσουν ούτε στα πιο τρελά όνειρα σου.
Η μοναδική παράσταση της θεατρικής συγγραφέως, Κέλλυ Σταμουλάκη γεμάτη με χρώματα, αστείρευτο χιούμορ και πολλές ανατροπές παίζεται στο θέατρο Ήβη και ξετρελλαίνει μικρούς και μεγάλους με το πρωτότυπο σενάριο της.
Τα πολύχρωμα κοστούμια και τα σκηνικά μαζί με την βίντεο-προβολή μοτίβων και δράσης είναι σαν να βρίσκεται ο θεατής μέσα σε ηλεκτρονικό παιχνίδι. Το σκηνικό αυτό έρχεται να υπενθυμίσει σε μικρούς και μεγάλους πόση πλάκα έχει το παιχνίδι στην πραγματική ζωή.
Ένα ακόμη πολύ σημαντικό ηθικό δίδαγμα και μάθημα ζωής που έρχεται να δώσει η παράσταση στους μικρούς φίλους είναι η σπουδαιότητα του να είσαι αληθινός και να μην λες ψέματα. Το ψέμα μπορεί να σε οδηγήσει σε μονοπάτια μιας διαφορετικής παράστασης ζωής, που μάλλον δεν θα ήθελες να έχεις πια πρωταγωνιστικό ρόλο.
Πόσο σημαντικό είναι να σε αποδέχονται οι φίλοι σου για αυτό που πραγματικά κάνεις και είσαι; Άλλα σπουδαία θέματα που θίγονται είναι το να μην εμπιστεύεσαι τον κάθε άγνωστο που δεν ξέρεις τόσο καλά, καθώς και η προστασία και ασφάλεια από τους κινδύνους που ενέχει η χρήση του διαδικτύου και μπορεί να σε οδηγήσουν στο να εξαπατηθείς από κάποιον άγνωστο.
Η υπόθεση της παράστασης
Ο
Ιάσονας καλείται να περάσει ένα τριήμερο στο σπίτι της καλής γιαγιάς του, καθώς
οι γονείς του θα ταξιδέψουν στο Παρίσι. Πώς θα αντέξει μακριά από τους
αγαπημένους του υπολογιστές, τάμπλετ και ηλεκτρονικά παιχνίδια; Τι σχέδια θα
σκαρφιστεί το πολυμήχανο μυαλό του, προκειμένου να πείσει τη γιαγιά του να τον
αφήσει, να φιλοξενηθεί στο συμμαθητή του, τον Σωτήρη; Και πώς θα αντιμετωπίσει
αυτά τα σχέδια η έξυπνη γιαγιά και η ιδιαίτερη παρέα της, που δεν φαίνεται
καθόλου βαρετή;
Το
θεατρικό αυτό έργο εν τέλει βασίζεται σε
ένα φλέγον θέμα της σημερινής εποχής ,τη σχέση του διαδικτύου με τα
παιδιά και το πώς αυτό μπορεί να μας επηρεάσει. Επίσης το έργο αυτό θίγει το
θέμα της αλλοτρίωσης από την πραγματική και συναρπαστική ζωή μας ,μέσω της
χρήσης των νέων τεχνολογικών γκατζετ και το πως μας απομακρύνει από την
πραγματικότητα.
Στο έργο η γιαγιά του μικρού Ιάσωνα έρχεται να βάλει μια ανατρεπτική πινελιά στα σχέδια του εγγονού της . Ενώ από την άλλη η αγαπημένη του φίλη ,τον παροτρύνει να μην ξοδεύει τόσο χρόνο στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και εμμέσως προσπαθεί να του περάσει το μήνυμα ότι θα ήθελε να περνάει λίγο χρόνο παραπάνω μαζί της. Ο στρατιωτικός, γείτονας της γιαγιάς , κάνει σε όλους γυμνάσια για να τους κρατάει σε επιφυλακή μη τυχόν και δεχτούν επίθεση από ποικίλους ‘’εχθρούς’’ από εκεί που δεν το περιμένουν.
Κατά τη διάρκεια της παράστασης οι μικροί θεατές συμμετέχουν ενεργά στο θεατρικό έργο και δεν μπορούν να συγκρατήσουν τον ενθουσιασμό τους, αφού πολλές φορές απαντούν φωναχτά στους ήρωες και σηκώνονται όρθιοι για να τους ακουμπήσουν. Την τάξη θα έρθει να βάλει σε όλα αυτά ο Κρητικός αστυνομικός (καλό είναι όσοι παρακολουθήσουν την παράσταση να γνωρίζουν την κρητική διάλεκτο) και θα συνοδεύσει με ονειρική μουσική ο μαέστρος Μαυρίκιου Μαυρικίου και το πλήθος των μουσικών οργάνων (ινδικό αρμόνιο, πιάνο, ακορντεόν, δωδεκάχορδη κιθάρα, γιουκαλίλι, κλασικές και ηλεκτρικές κιθάρες, τρομπέτα, καζού, καλίμπα και άλλα κρουστά).
Ο μικρός Ιάσωνας στο τέλος συγκινημένος , αναφωνεί πως πέρασε τέλεια και πως πέρασε ένα περιπετειώδες τριήμερο μακριά από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και αλλάζει γνώμη για τους μεγαλύτερους και τους θεωρεί πια πολύ cool!
Σίγουρα
αυτή η παράσταση δίνει ένα μάθημα για το
πώς οι γονείς είναι καλό να αντιμετωπίζουν με χιούμορ τον ρόλο τους, χωρίς να
προβαίνουν σε αυστηρές τιμωρίες για την διάπλαση των παιδιών τους και τον
κατευνασμό των επαναστατικών τους διαθέσεων. Το πιο τρελό τριήμερο σας περιμένει να το βιώσετε!
*** Το ομώνυμο βιβλίο κυκλοφορεί από
τις Εκδόσεις Διάπλαση.
Η λέξη “κανονικός” δεν θα ήταν σίγουρα, ποτέ, αυτή που θα χαρακτήριζε την εκκεντρική προσωπικότητα του AndyWarhol. Ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης του κινήματος της PopArt, γεννήθηκε το 1928 στο Πίτσμπουργκ της Πενσυλβάνια, από γονείς μετανάστες. Σπούδασε Καλές Τέχνες στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Κάρνεγκι και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη. Εργαζόταν σαν σχεδιαστής παπουτσιών, όταν τον πρόσεξε ο γκαλερίστας Αλέξανδρος Ιόλας και έγινε η μεγάλη αλλαγή στην καλλιτεχνική πορεία του Warhol.
Η ιστορία της συνάντησής τους, το 1952, όπως περιγράφεται στη βιογραφία του γκαλερίστα είναι η παρακάτω: “Aπό τη γκαλερί έβλεπε κάθε μέρα έναν αδύνατο ξανθό νεαρό να μπαίνει το πρωί σε μια βιοτεχνία παπουτσιών και να βγαίνει το απόγευμα. Kάποια μέρα τον ρώτησε πώς τον λένε και πού πάει. “Σχεδιάζω παπούτσια για μια βιοτεχνία”, του απάντησε ο 24χρονος νεαρός. “Mπορείτε να μου φέρετε μερικά σχέδιά σας να δω;”, τον ρώτησε. Όταν την επομένη μέρα είδε τα ντοσιέ με τα γοβάκια, ο Iόλας αναφώνησε “Tι θαύμα! Aυτά τα σχέδια είναι υπέροχα. Aγαπητέ μου, σας κάνω έκθεση”.
Την ίδια χρονιά ο Warhol κάνει την πρώτη του έκθεση στην πασίγνωστη γκαλερί του Ιόλα, Hugo, με “Παπούτσια” και σχέδια βασισμένα σε κείμενα του TrumanCapote, διχάζοντας κοινό και κρητικούς και δίνοντας βήμα στον άγνωστο μέχρι τότε καλλιτέχνη που στη συνέχεια εξελίχθηκε στη γνωστή ανατρεπτική καλλιτεχνική φυσιογνωμία.
Ο AndyWarhol και ο Αλέξανδρος Ιόλας, πέθαναν την ίδια χρονιά, το 1987. Το κύκνειο άσμα που μοιράστηκαν ήταν η τελευταία έκθεση του Warhol στην τελευταία γκαλερί του Ιόλα, PalazzoStelline στο Μιλάνο. Το θέμα της έκθεσης ήταν ο Μυστικός Δείπνος και ήταν παραγγελία του Αλέξανδρου Ιόλα στον Warhol, σαν μια ενδιαφέρουσα απάντηση στο ομότιτλο έργο του LeonardoDaVinci που βρίσκεται σε εκκλησία της ίδιας πόλης.
Με αφορμή την 30ή επέτειο από το θάνατο του AndyWarhol, ο Μυστικός Δείπνος του, “SixtyLastSuppers”, 1986, παρουσιάζεται από το MuseodelNovecento, στο Μιλάνο (24.03 – 18.05.2017), δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να θαυμάσει από κοντά το τελευταίο έργο του ιδιοφυούς καλλιτέχνη.
Στη συνέχεια η πολυσχιδής προσωπικότητα του AndyWarhol, λειτούργησε ανατρεπτικά σε πολλούς τομείς της τέχνης αφήνοντας παρακαταθήκη, σημαντικό έργο σαν ζωγράφος, γλύπτης, κινηματογραφιστής, συγγραφέας και συλλέκτης.
Με επιρροές από τη διαφήμιση, χώρο στον οποίο εργαζόταν σαν εικονογράφος, μετέφερε την εικόνα και στη ζωγραφική. Εκατοντάδες χρωματιστά κουτιά της σούπας Campbell, αμέτρητα μπουκάλια Coca Cola και στη συνέχεια προσωπογραφίες διασήμων, σύμβολα της αμερικάνικης pop κουλτούρας παράγονται μαζικά από τον Warhol και τον κάνουν ευρέως γνωστό μέσα από τα προκλητικά φανταχτερά τους χρώματα. Η PopArt βρισκόταν παντού πια στη Νέα Υόρκη και ο AndyWarhol ήταν ο πιο διάσημος εκπρόσωπός της.
Οι απαιτήσεις της αυξημένης και μαζικής παραγωγής των έργων του, που πολλά από αυτά γινόταν με τη μέθοδο της μεταξοτυπίας, τον οδήγησαν στο να νοικιάσει έναν χώρο παλιού εργοστασίου για να τον χρησιμοποιήσει σαν εργαστήριο και έτσι γεννήθηκε το Factory (1962 – 1968) .
Ο χώρος σύντομα εξελίχθηκε σε τόπο συγκέντρωσης διασημοτήτων, καλλιτεχνών, μελών της αβάν γκαρντ και αντεργκράουντ κουλτούρας, τοξικομανών, ομοφυλόφιλων, μουσικών και φιλότεχνων. Το πάρτι έγινε μόνιμο με τον AndyWarhol να ανακαλύπτει ανάμεσα στους θαμώνες μελλοντικά είδωλα και να δημιουργεί stars που στην πλειοψηφία τους είχαν μικρή διάρκεια και κοινό τέλος με θανάτο από ναρκωτικά ή αυτοκτονίες.
Το 1968 έρχεται και το τέλος του θρυλικού Factory, μετά από την απόπειρα δολοφονίας του, από την ηθοποιό και ριζοσπαστική φεμινίστρια ValerieSolanas. Στο νοσοκομείο, όπου τον μετέφεραν μετά τον πυροβολισμό θεωρήθηκε κλινικά νεκρός, αλλά οι γιατροί κατάφεραν να τον σώσουν. Μετά την ανάρρωση του, ο χώρος έκλεισε, οι “παρέες” του άλλαξαν, άρχισε να συχνάζει στο Studio 54, αλλά συνέχισε να εμφανιζεται στα πάρτυ με την εντυπωσιακή συνοδεία του, η οποία όμως αποτελούνταν πια από διασημότητες.
Παράλληλα με τις έντυπες “εικόνες” του, πειραματίστηκε και με τον κινηματογράφο από τη θέση του σκηνοθέτη δημιουργώντας ταινίες με εμφανή τα στοιχεία της πρόκλησης του έντονου ερωτισμού και κάποιες φορές την ασυνήθιστα μεγάλη διάρκειά τους.
Στην πρώτη του ταινία Sleep (1963), κινηματογραφεί τον τότε εραστή του, ποιητή JohnGiorno, να κοιμάται. Η διάρκεια της ταινίας διαφέρει από μαρτυρία σε μαρτυρία, αλλά η κεντρική ιδέα της ταινίας ήταν να διαρκεί γύρω στις 8 ώρες, όσο περίπου είναι ο μέσος χρόνος που πρέπει να κοιμάται ένας άνθρωπος. Κανείς βέβαια δεν γνωρίζει ποιά θα ήταν η τύχη της ταινίας αν κινηματογραφούσε σαν “ωραία κοιμωμένη” την Marilyn Monroe, η οποία είχε “φύγει” ένα χρόνο νωρίτερα, αλλά έγινε ένα από τα πιό διάσημα pop έργα του Warhol σε όλες τις εντυπωσιακές αποχρώσεις.
Στην ταινία του Empire (1964), διάρκειας οκτώ ωρών παρουσίασε τη δική του ακραία εκδοχή του βαρετού παρουσιάζοντας πλάνα του Empire State Building σε πραγματικό χρόνο.
Τα έργα του ακόμη και σήμερα, αποτελούν εμμονή για τους συλλέκτες ανά τον κόσμο και πολλά από αυτά πρωταγωνιστούν στις μεγάλες δημοπρασίες, ενώ αστρονομικά ποσά δαπανούνται για την απόκτησή τους.
Τα σκήπτρα κρατά το SilverCarCrash (DoubleDisaster) (1963), που πουλήθηκε από τους Sotheby’s το 2013 για 105,4 εκ. δολάρια. Ακολουθούν το Eight Elvises (1963) για 100 εκ. δολάρια και η Turquoise Marilyn (1964) το 2007, για 80 εκ. δολάρια.
Ο ίδιος αν και δεν φοβόταν να πεθάνει, όπως έλεγε, απλά δεν θα ήθελε να βρίσκεται εκεί όταν συμβεί, πέθανε μετά από μια απλή επέμβαση στη χολή ενώ ο ίδιος τις προηγούμενες ημέρες ήταν σίγουρος πως δεν θα επέστρεφε από το νοσοκομείο, αν και τον διαβεβαίωναν πως ήταν μια επέμβαση ρουτίνας.
Ο Γιάννης Ζουγανέλης, ο συνθέτης, ο τραγουδιστής, ο στιχουργός, ο ηθοποιός, ο παρουσιαστής, ο άνθρωπος μας υποδέχτηκε φιλόξενα για ακόμα μία φορά στο καμαρίνι του στο Θέατρο Βέμπο που πρωταγωνιστεί αυτή τη σαιζόν στη θεατρική παράσταση «Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες».
Ευγενικός, χειμαρρώδης και ειλικρινής όπως πάντα απάντησε στις ερωτήσεις μας με χιούμορ αλλά και με καυστικότητα.
Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη και στην Αλεξία Λυμπέρη
– Αυτή την σαιζόν, θεατρικά σας απολαμβάνουμε στην παράσταση “Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες” στο θέατρο Βέμπο. Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση.
Η παράσταση αυτή για τη σημερινή εποχή – νομίζω- είναι κομβική. Κατακεραυνώνει με κωμικό τρόπο το διχασμό χωρίς ρατσισμό. Ο θεατής γελώντας καταλαβαίνει πόσο κακό είναι οι άνθρωποι να διχάζονται μέσα σε μια χώρα πανέμορφη.
Έργο γραμμένο το 1960 από τον Σακελλάριο, διασκευασμένο χωρίς να ξεφεύγει από τη λογική και τη φιλοσοφία του. Θεωρώ πραγματικά φιλόσοφο τον Σακελλάριο. Τον θεωρώ “τεράστιο μέγεθος” στην Ελληνική κουλτούρα. Είναι ευτυχής συγκυρία για μένα το ότι έτυχε να παίζω ένα ρόλο, τον οποίο αγάπησα μέσα από την ταινία εκείνης της εποχής. Το θεατρικό έργο δεν το είχα δει.
Παίζω με καλούς συναδέλφους που εκτιμώ και υποδύομαι το ρόλο του Στέλιου Κοντογιώργη, που είναι πιο αστός από τους υπόλοιπους επαρχιώτες, που έρχονται στην Αθήνα και του δημιουργούν προβλήματα.
Ο θεατής καταλαβαίνει ότι μπορεί κάποιος να τσακωθεί είτε για μια κότα, είτε για μια ιδεολογία. Προσωπικά πιστεύω στην ισονομία και στην πάλη των ιδεολογιών και όχι στο διχασμό. Χαίρομαι που η παράσταση συνοδεύεται από επιτυχία.
Ο κόσμος γεμίζει το θέατρο κάθε μέρα ακόμα και σε αυτές τις εποχές που ο θεατής έρχεται να παρακολουθήσει τέχνη με το υστέρημα κι όχι με το περίσσευμά του.
–Έχετε εκφράσει τη θέση σας ότι το μουσικό σας έργο δεν επικοινωνείται όσο θα έπρεπε. Χαρακτηριστικά έχετε δηλώσει «Μα θα γίνει της τρελής όταν πεθάνω και γίνουν γνωστά όλα μου τα έργα». Για ποιους λόγους πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;
Το είπα μεταξύ αστείου και σοβαρού. Στην Ελλάδα υπάρχει μια θανατολαγνία. Πεθαίνει κάποιος κι αξιολογείται το έργο του υπέρμετρα. Πιστεύω ότι τα πάντα πρέπει να αξιολογούνται την ώρα που πραγματοποιούνται. Πιστεύω πιο πολύ απ’ όλα στο παρόν. Και φυσικά αντλώ από το παρελθόν, από τις εμπειρίες. Γι’ αυτό και είμαι οπαδός της καθημερινότητας και της ποίησής της.
Ό, τι κάνω στη ζωή μου δεν το κάνω λόγω ματαιοδοξίας, αλλά για να επικοινωνήσω στον κόσμο τις σκέψεις μου. Καταθέτω τη ψυχή μου, το σώμα μου, το μυαλό μου κι αγωνιώ. Έχω πάρει θέση πολλές φορές για το ψέμα που κυριαρχεί στις μέρες μας.
Για παράδειγμα στην μουσική. “Έντεχνοι” αυτοπροσδιορίζονται κάποιοι νέοι μουσικοί, που είναι παιδιά που δεν παιδεύτηκαν στη γνώση και κάτω από την ομπρέλα αυτή, θεωρούν πως είναι μέσα στη διαδικασία της κουλτούρας. Κουλτούρα είναι αυτό που συμβαίνει, όχι αυτό που νομίζουμε ότι υπάρχει. Η κουλτούρα δεν “κυκλοφορεί” μόνο στα υπόγεια του Θεάτρου Τέχνης. Κουλτούρα είναι και αυτό που ορισμένοι μέμφονται βάζοντας σε τίτλους, όπως “εμπορικός”, “λαϊκός”.
Ο Μπαχ ήταν λαϊκός; Ο Μότσαρτ ήταν λαϊκός; Δεν είναι κουλτούρα το θαμπό. Η κουλτούρα είναι κάτι το φωτεινό.
Η κουλτούρα δεν κυκλοφορεί μόνο στα υπόγεια του Θεάτρου Τέχνης. Κουλτούρα είναι και αυτό που ορισμένοι μέμφονται βάζοντας σε τίτλους, όπως “εμπορικός”, “λαϊκός”.
Όλα αυτά βέβαια που έχω δηλώσει έχουν δημιουργήσει κάποιες εμπάθειες, διότι είμαι απέναντι σε όλους αυτούς που παρουσιάζουν τη ζωή με αυτόν τον τρόπο είτε αμειβόμενοι, είτε παραχαράζοντας τη. Γι΄ αυτό εξέφρασα αυτό το παράπονο.
Έχω ένα τεράστιο μουσικό έργο έχοντας δουλέψει και κοπιάσει πολύ. Δεν ξέρω αν είναι καλό, αλλά είναι τεράστιο. Είναι ανάγκη επικοινωνίας και μόνο. Δεν είναι ματαιοδοξία, ούτε καν φιλοδοξία.
Παράπονο μου είναι ότι δίνω τους δίσκους μου, τα cd μου και δεν ήρθε ποτέ κανείς να μου πει μια κουβέντα Είτε καλή, είτε κακή.
–Έχετε ευαισθησία στους ανθρώπους με αναπηρία. Πιστεύετε ότι στις μέρες μας έχει αλλάξει η συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι στα άτομα αυτά ή ακόμα είμαστε προκατειλημμένοι και τα ωθούμε εκτός κοινωνίας;
Είμαστε πολύ προκατειλημμένοι δυστυχώς. Σαφέστατα και είμαι πολύ ευαίσθητος σ αυτό το θέμα, καθώς είμαι γόνος αναπήρων. Τους γονείς μου, τους έχω κορώνα στο κεφάλι μου. Όχι μόνο όταν ζούσαν αλλά και τώρα που έχουν φύγει. Τους αγαπώ.
Έζησα πλούσια παιδικά χρόνια απ’ όλες τις απόψεις χωρίς έλλειψη υλικών αγαθών ή βιωμάτων. Βίωσα τον κοινωνικό ρατσισμό, αλλά δεν έζησα ποτέ κανένα bulling διότι ήμουν από τους ανθρώπους που είχα δυναμική επίθεση στους ανθρώπους που έμπαιναν σε αυτή τη διαδικασία.
Ένα μεγάλο μέρος του λαού είναι ψεύτες. Τους χαρακτηρίζουν ανθρώπους με ειδικές ικανότητες. Τι είναι αυτή η ηλιθιότητα; Ποιες ειδικές ικανότητες εννούν; Έχει ο ανάπηρος ή ο ειδικών αναγκών ικανότητες; ποιων ειδικών αναγκών είναι άτομα με αναπηρία τελεία, ΑμεΑ. και προσπαθούν χρόνια να αποσπαστεί η ισονομία;
Αναφέρονται με “χάδι” στους παραολυμπιακούς αγώνες και στον κόσμο των αναπήρων. Είναι γεγονός ότι υπάρχουν προβλήματα τεράστια, καθώς και οι ανάπηροι είναι άνθρωποι κι αυτοί με αδυναμίες. Άλλοι εκμεταλλεύονται την αναπηρία τους για πολλούς λόγους. Κάτι που δεν το γουστάρω. Εγώ έχω αντιπαρατεθεί με ανάπηρους. Δεν θα έπρεπε να το αντιμετωπίζουν έτσι.
Είμαστε κοινωνία των εντυπώσεων, δεν είμαστε της αλήθειας. Κι όλα αυτά συνέβαλαν σε αυτό που μετά ονομάσαμε αφελώς κρίση, διότι δεν περνάμε καμιά κρίση παρά μόνο παρακμή, η οποία είναι πολλή χειρότερη από την κρίση.
Μας βολεύει να λέμε κρίση διότι πετάμε το μπαλάκι των ευθυνών μας στους ξένους. Παρακμή είναι και μάλιστα σε όλα τα επίπεδα: στις σχέσεις των ανθρώπων, στον έρωτα, στη φιλία, στην αγάπη και κυρίως στην ισονομία.
-Στα έργα σας χρησιμοποιείτε πολύ το χιούμορ και τη διάδραση ως μέσα επικοινωνίας με το ακροατήριό σας. Το ίδιο συμβαίνει και στην προσωπική σας ζωή; Αντιμετωπίζετε την καθημερινότητα με χιούμορ;
Μερικές φορές όταν βγαίνω με φίλους, ναι έχω χιούμορ. Συνήθως όμως δεν είμαι έτσι.
Και παρατηρώ το εξής: όταν με βλέπει κάποιες φορές ο κόσμος στο δρόμο για πρώτη φορά, με ρωτoύν: Τι έχετε, είστε κουρασμένος;
Περιμένει μάλλον να με δει να απογειώνομαι. Είμαι από τους ανθρώπους που κουράζομαι πάρα πολύ, όχι τώρα από παιδί. Ό,τι κάνω, το κάνω με πολλή κατάθεση ψυχής κι ενέργειας. Διαφορετικά δεν θα μπορέσω να το φέρω εις πέρας.
Τα πάντα είναι μια συνουσία για μένα. Είναι σαν να μπεις σε μια διαδικασία συνουσίας στα ψέματα. Κάνουμε έρωτα στα ψέματα; Φυσικά και δεν είμαι μελαγχολικός.
Τι θα πει κωμικός; Δεν υπάρχει κωμικός ή μη. Υπάρχει ηθοποιός, μάλλον υπάρχει actor. Υπάρχει υποκριτιστής, αυτός που υπηρετεί την υποκριτική που είναι η τέχνη, που δεν έχει καθόλου υποκρισία.
Η κωμικότητα είναι πιο σοβαρή και πιο δύσκολη. Είναι δυσκολότερο να κάνεις τον άλλον να γελάσει , από να τον έχεις βουβό. Διότι εμείς αν βγούμε έξω και δεν ακούσουμε το κόσμο να γελάει, αποτύχαμε. Ενώ σε ένα δραματικό έργο, υπάρχει σιγή στο κοινό, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχει σύγκριση. Δεν πιστεύω στη σύγκριση ή ότι το ένα είναι καλύτερο από το άλλο.
-Πιστεύετε στην έννοια της φιλίας; Πως την έχετε βιώσει στη ζωή σας;
Πιστεύω στην έννοια των ανθρωπίνων σχέσεων. Οι ανθρώπινες σχέσεις δεν είναι μόνο φιλία. Είναι πολλά πράγματα μαζί. Είναι συναισθηματική ευθύνη. Είμαι από τους ανθρώπους που λέω σ’ αγαπώ. Το λέω το σ’ αγαπώ και σε όσους το λέω είναι κάθε φορά διαφορετικό, καθώς η φυσιογνωμία που το εισπράττει είναι διαφορετική. Άλλος κόσμος, οπότε η κάθε λέξη παίρνει κάθε φορά άλλη διάσταση.
Αγαπώ πολύ τους ανθρώπους που δίνουν χώρο στους άλλους. Οπότε κι αυτό είναι μια φιλία, το να αποδέχεσαι τον άλλον κι αν έχει κάνει λάθη. Κι αν τσακώνονται δύο άνθρωποι και λέει ο άλλος δεν πειράζει, τον αγαπώ αυτόν που λέει δεν πειράζει. Αυτόν που υποχωρεί τον αγαπώ, αυτόν που λέει παρακαλώ τον αγαπώ, αυτόν που λέει ευχαριστώ τον αγαπώ. Γίνομαι φίλος του.
-Έχετε δηλώσει ότι η μητρότητα ολοκληρώνει τη θηλυκότητα. Πιστεύετε ότι θα ήσασταν τρυφερός σαν παππούς;
Πιστεύω πάνω απ’ όλα στη θηλυκότητα κι η θηλυκότητα ωριμάζει στη μητρότητα, βέβαια σε δημιουργικές ηλικίες. Μια γυναίκα όταν γίνει μάνα ανθίζει σε όλα τα επίπεδα, στο μυαλό, στο σώμα, στις εκχυμώσεις.
Οι άνθρωποι κρινόμαστε από τον τρόπο που εκχυμώνουμε. Γι’ αυτό πιστεύω πολύ στο χιούμορ, η οποία είναι ελληνική λέξη, από τη λέξη χυμός. Το θηλυκό είναι το παν. Ωραίος είναι ο πατέρας, αλλά δεν υπάρχει χωρίς τη θηλυκότητα της μάνας, η οποία περιθάλπει, αγκαλιάζει. Δεν μπορώ να δω αρρενωπότητα χωρίς θηλυκότητα, δεν υπάρχει. Ενώ το αντίθετο υπάρχει. Θηλυκότητα από μόνη της υπάρχει, δηλαδή δεν έχει ανάγκη την αρρενωπότητα για να σταθεί, στέκεται από μόνη της.
Μακάρι να μου δοθεί η ευκαιρία να γίνω παππούς! Και θα μου δοθεί η ευκαιρία επειδή έχω ένα παιδί εξαιρετικό, που αγαπάει πολύ τη ζωή.
Η Ελεωνόρα, αν έχει κάνει πολλή μεγάλη επικοινωνιακή δουλειά, αυτά τα σχεδόν δέκα χρόνια που κυριαρχεί, είναι επειδή πιστεύει στην αναπαραγωγή της ζωής.
Αναπαράγουμε και παρθενογενούμε. Δεν πιστεύω σε αυτό που λένε δεν υπάρχει παρθενογένεση. Αυτό το λένε αυτοί που δεν καταλαβαίνουν τι σημαίνει παρθενικότητα. Από τη στιγμή που καταλαβαίνεις τι σημαίνει θηλυκότητα, καταλαβαίνεις και τι σημαίνει παρθενικότητα. Τη στιγμή που καταλαβαίνεις τι θα πει παρθενικότητα, μπορείς να γεννήσεις , να παράξεις τα καινούργια πράγματα.
-Η Ελλάδα βίωσε πλημμύρες, φωτιές, σεισμούς στο πρόσφατο παρελθόν. Πόσο σημαντική είναι η έννοια της φιλανθρωπίας στη ζωή σας; Υπάρχει συνέπεια από την πολιτεία και από τους εθελοντές;
Η Ελλάδα είναι μία χώρα τόσο όμορφη, που πολλές φορές δεν αντέχει την ίδια της την ομορφιά κι αυτοκαταστρέφεται.
Για μένα η Ελλάδα είναι το μέτρο ομορφιάς, το brand της Μεσογείου. Αυτή η Ελλάδα δημιούργησε έναν τεράστιο πολιτισμό, κατά το παρελθόν, αλλά ούτε η ίδια άντεξε την ομορφιά, γι’ αυτό και μερικές φορές αναγεννάτε. Ο μύθος του Φοίνικα είναι εξαιρετικός.
Ευθύνες υπάρχουν βέβαια για τον τρόπο που αντιδράσαμε όλοι. Όχι μόνο να πετάμε το μπαλάκι στις κυβερνήσεις. Τις κυβερνήσεις, εμείς τις επιλέξαμε. Το θέμα είναι τι κάνει ο καθένας από εμάς. Αυθαιρετούμε παντού. Αυθαιρεσία στο εικαστικό, στο αισθητικό, στην καθημερινότητά μας. Η καθημερινότητα είναι το μέλλον.
Πόνεσα πάρα πολύ. Τρόμαξα να συνέλθω ειδικά μετά από τις φωτιές. Για κάθε τι που καίγεται, καίγομαι κι εγώ. Χάνω ένα μέρος της ψυχής μου.
Αυτό που έγινε ήταν τρομακτικό. Ήταν η κορύφωση του τέλματος της παρακμής για να μπούμε σε μια διαδικασία αναγέννησης. Μόνο έτσι μπορώ να το αντιμετωπίσω για να αισιοδοξήσω.
Κατά τ’άλλα, ως άνθρωπος συμπαραστάθηκα, αλλά από την άλλη πλευρά όλη αυτή η μικροπολιτική που αναπτύχθηκε γύρω από αυτή την ιστορία και τη ψηφοθηρία, τα θεωρώ χυδαιότητες και δεν μπορώ να αντιληφθώ τέτοιες εποχές, τέτοιες πολιτικές. Είμαι σε κάθε τι μαζικό απέναντι. Life and style, παγκοσμιοποίηση, νομίζω αυτή η λογική μας ισοπεδώνει. Kαι με αυτή τη λογική ενεργώ κι αποτελεί και μέρος γραφής μου στη μουσική μου θεματολογία.
Η φιλανθρωπία για μένα είναι αυτονόητη. Δεν χρησιμοποιώ τη λέξη φιλανθρωπία. Είναι αλληλεγγύη.
-Πιστεύετε στο ομαδικό πνεύμα . Ο καλλιτέχνης όμως εκ φύσεως δεν έχει ανάγκη τη μοναχικότητα ώστε να δημιουργήσει ή να επεξεργαστεί το έργο του;
Πιστεύω στις ομάδες με προσωπικότητες. Πιστεύω στη μοναδικότητα, αλλά όχι στον ατομισμό. Πιστεύω ότι είμαστε ούτως ή άλλως μοναδικοί κι όσο δεν συγκρινόμαστε, η μοναδικότητα μας εξελίσσεται. Μεγαλώνει κι αναπτύσσεται. Όταν η καταναλωτικότητα κυριαρχεί και αρχίζουμε να συγκρίνουμε τα αποκτήματά μας με εκείνα των διπλανών μας, πάμε χαμένοι. Αυτό είναι μέσα στα ένστικτα του ανθρώπου και είναι άγρια ένστικτα αυτά.
Δεν πιστεύω στον ατομισμό, καθώς ο ατομισμός φέρνει τη μαζικότητα. Η μάζα φέρνει την χυδαία καταναλωτικότητα. Η μάζα φέρνει την παγκοσμιοποίηση. Η μοναδικότητα φέρνει την αναφορά κάθε προσωπικότητας ως μοναδικής, σαν θεό απέναντι στο σύμπαν.
-Που αλλού σας βλέπουμε εκτός σκηνής. Μουσικά θα σας απολαύσουμε κάπου;
Συζητάω διάφορα. Είμαι σε φάση που τα επεξεργάζομαι και όλα αυτά θα ΄ρθει η στιγμή να τα καταγράψω. Είμαι σε καλή φάση και αυτό με τον καιρό θα τελεσφωρήσει,
Με πιάνει η απόγνωση ορισμένες φορές και σκέφτομαι τι να ξαναγράψω τώρα; Αυτό δεν ακούστηκε και αυτό δεν ακούστηκε. Μήπως πρέπει να το ξαναβγάλω; Είμαι σε μια τέτοια φάση που είναι έντονα δημιουργική και έχω πάρα πολλά σποράκια στο κεφάλι μου με διαφορετικότητες, οι οποίες είναι έτοιμες να ανθίσουν.
Απέχω συνειδητά από συνεργασίες αυτόν τον καιρό, καθώς δόθηκα πολύ στη θεατρική παράσταση που ελπίζω να απολαύσετε.
Την Κυριακή 2.12.18 ολοκληρώθηκε με τις παρουσιάσεις και τις βραβεύσεις
των ομάδων, ο μαραθώνιος καινοτομίας της Εθνικής Τράπεζας, NBG i-bank #fintech 3.0 Crowdhackathon, για την ανάπτυξη καινοτόμων εφαρμογών και
υπηρεσιών στον τομέα της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (FinTech).
Το NBG i-bank #fintech 3.0 crowdhackathon διοργανώθηκε για τρίτη συνεχή
χρονιά στο πλαίσιο του προγράμματος επιχειρηματικής επιτάχυνσης για fintech
startups “be finnovative” από την Εθνική Τράπεζα με την τεχνολογική και επιχειρησιακή
υποστήριξη της Ελληνικής εταιρείας καινοτομίας και τεχνολογίας Crowdpolicy.
Μέσα από το εργαστήριο καινοτομίας be finnovative και το crowdhackathon, η Εθνική Τράπεζα στηρίζει πρωτοβουλίες, ομάδες και εταιρίες στο χώρο του FinTech (χρηματοοικονομική τεχνολογία), με στόχο να αναπτυχθούν νέες επιχειρήσεις και να ενισχυθεί η καινοτομία και η επιχειρηματικότητα στη χώρα μας. Παράλληλα, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για συστηματική συνεργασία της Εθνικής Τράπεζας με εταιρίες στο χώρο του FinTech, με στόχο τη δημιουργία νέων σύγχρονων προϊόντων και υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας και τη διάθεσή τους στο δίκτυο πελατών της.
Το 1ο βραβείο και χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ απονεμήθηκε στην ομάδα BAAM για την ανάπτυξη μιας πλατφόρμας διαχείρισης assets που χρησιμοποιεί τεχνολογίες blockchain, smart contracts και AI. Η πιλοτική εφαρμογή της ομάδας παρέχει τη δυνατότητα επιτάχυνσης των σημερινών διαδικασιών αγοραπωλησίας των assets με μια σειρά από καινοτόμες πρακτικές, όπως η ταυτοποίηση των αγοραστών (digital KYC βάσει eIDAS για ευρωπαίους πολίτες), η χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI) για την αποτίμηση των assets σε πραγματικό χρόνο και η εκκαθάριση των συναλλαγών βασισμένη σε smart contracts και open banking APIs.
Το 2ο βραβείο και το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ κέρδισε η
ομάδα AITHOUGHTS. Η πιλοτική εφαρμογή της ομάδας είναι ένας ολοκληρωμένος
αυτόματος ψηφιακός βοηθός (chatbot) που δέχεται εντολές από το χρήστη μέσω
κειμένου (σύντομα μηνύματα από chat interface) και φωνητικών εντολών. H
πλατφόρμα παρέχει τη δυνατότητα υλοποίησης συναλλαγών, καθώς αποθηκεύει με
ασφάλεια στοιχεία του χρήστη με τα οποία μπορεί να πραγματοποιήσει τις
συναλλαγές του.
Λόγω του υψηλού επιπέδου των εφαρμογών, η κριτική επιτροπή
αποφάσισε για όλες τις ομάδες να συμμετέχουν απευθείας στο selection day
του πεντάμηνου προγράμματος επιχειρηματικής επιτάχυνσης be finnovative. Με τον
τρόπο αυτό θα έχουν την ευκαιρία να βελτιώσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο,
την αρχική πρόταση και την εφαρμογή που παρουσίασαν στο NBG i-bank #fintech 3.0
Crowdhackathon.
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί Cookies τα οποία συνεισφέρουν ώστε να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Συνεχίζοντας την περιήγηση, αποδέχεστε την χρήση των Cookies.Αποδέχομαι την χρήση των Cookies