Αρχική Blog Σελίδα 521

Οι «Ερμαϊκές Στήλες» της Εριέττας Βορδώνη

Εριέττα Βορδώνη

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη

Έργα σύμβολα, τοτέμ και λάβαρα της εικαστικού Εριέττας Βορδώνη παρουσιάστηκαν πρόσφατα στο Κάστρο της Αντιπάρου, στην αίθουσα τέχνης «αντί» με τίτλο «ΕΡΜΑΪΚΕΣ ΣΤΗΛΕΣ» με ιδιαίτερη επιτυχία. Περιγράφοντας εσωτερικές της διαδρομές με φανταστικές προεκτάσεις, η εικαστικός εκθέτει και υμνεί μια συναρπαστική ανθρώπινη ιστορία σε εξέλιξη. Τα τοτέμ της, λάβαρα του Αυγούστου, ενεργοποιούν τον χώρο και δηλώνουν κτήση, κατάκτηση και εξουσία. Η καλλιτέχνις ασχολείται με τη δημιουργία τέτοιων έργων από τη δεκαετία του ’90. Τότε, όταν διέμενε ακόμα στο Παρίσι, φορτισμένη από την απώλεια ενός πολύ κοντινού της προσώπου και αισθανόμενη ότι η ζωή δεν έχει όρια, ασχολήθηκε με τη δημιουργία τοτέμ.

Χρησιμοποιώντας ξύλα και άλλα κατάλληλα υλικά από κατεδαφισμένα σπίτια του Παρισιού, η Βορδώνη προσπάθησε να ξορκίσει το κακό και να προσδώσει στα τοτέμ θετική ενέργεια. Τα πρόσωπα στα λάβαρα φτιαγμένα από ξύλο και μέταλλο, που κρατά την ενέργεια, ατενίζουν το άπειρο και παρουσιάστηκαν πρόσφατα. Τέτοιου είδους κατασκευές συναντούμε στην αρχαία Ελλάδα, στο Βυζάντιο, στην Αφρική, ακόμα και στην Αίγυπτο με πορτρέτα φαγιούμ.

Οι Ερμές και οι μορφές τους

Συγκεκριμένα, στην αρχαία Ελλάδα, οι Ερμές ήταν λίθινες, τετράπλευρες ορθογώνιες στήλες, οι οποίες έφεραν στην κορυφή προτομή και καμιά φορά κορμό άνδρα και τοποθετούνταν σε διάφορα σημεία ως οδοδείκτες ή αφιερώματα ή σύμβολα ορίων μιας ακίνητης περιουσίας και έδειχναν κτήση, κατάκτηση, εξουσία. Σε αρχαιότερες εποχές οι Ερμές δεν είχαν την τετραγωνισμένη μορφή, που σύμφωνα με τον Παυσανία την έδωσαν οι Αθηναίοι, αλλά ήταν σωροί από πέτρες, οι ερμαίοι λόφοι, επάνω στους οποίους τοποθετείτο ένα σύμβολο.

Λάτρης του αρχαίου ελληνικού πνεύματος

Η εικαστικός λάτρης του αρχαίου ελληνικού πνεύματος, φιλοτέχνησε μορφές που ενεργοποιούν τον χώρο θετικά. Όπως μας αποκάλυψε, έχοντας έντονο θρησκευτικό συναίσθημα, έχει τοποθετήσει στο πίσω μέρος των στηλών, τάματα από σύγχρονες χριστιανικές εικόνες που είχαν θετικό αποτέλεσμα. Tα δε ζωγραφικά στοιχεία κρύβουν συμβολισμούς, όπως το άλογο, σύμβολο καλής τύχης και ευημερίας, όπως η πεταλούδα που εκφράζει την ελευθερία της ψυχής κ.ά. Έτσι, με το βλέμμα ψηλά, ο φιλότεχνος θεατής συνδιαλέγεται με τις εικόνες – σύμβολα, που ερμηνεύουν περίτεχνα ψυχικές καταστάσεις σηματοδοτώντας όρια οικείων τόπων και ιερών ναών.

Ο Florent Bex, επίτιμος διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Αμβέρσας, γράφει μεταξύ άλλων: «Το έργο της Εριέττας Βορδώνη είναι ένας ύμνος στην ευθραυστότητα της αφής και στον αισθησιασμό της ζωγραφικής. Δεν ζωγραφίζει περιγραφές και αφηγήσεις, αλλά αισθήσεις και εντυπώσεις. Μιλά για το άυλο της ζωής, την ομορφιά του εφήμερου, το πολύτιμο του απόκρυφου».

Ο ιστορικός τέχνης, Ludovico Pratesi σημειώνει: «Εδώ η μνήμη τρέχει προς τη βυζαντινή τέχνη και αγγίζει την ιδέα της αχειροποίητης εικόνας όπως γεννήθηκε, όχι από ανθρώπινο χέρι, αλλά από θεία δύναμη».

Who is who

Η Εριέττα Βορδώνη αποφοίτησε αριστούχος από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητή τον Γιάννη Μόραλη. Χάρη στις υψηλές επιδόσεις της ως φοιτήτρια της δόθηκε υποτροφία από την Ακαδημία Αθηνών.

Πραγματοποίησε σπουδές στη Γαλλία στο École Nationale Superieure des Beaux-Arts στο Παρίσι με καθηγητές τον César και τον Leonardo Cremonini. Μετά την αποφοίτησή της επέστρεψε στην Ελλάδα όπου και διαμένει, ενώ στο Παρίσι κατέχει ένα εργαστήριο, που της παρέχει η γαλλική κυβέρνηση για καλλιτεχνικούς σκοπούς.

Έχει παρουσιάσει το έργο της σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έργα της βρίσκονται σε σημαντικές συλλογές.

* Η έκθεσή της ολοκληρώθηκε στο τέλος Αυγούστου και πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Τέχνης αντί – anti Art Gallery στο Κάστρο Αντιπάρου, στις Κυκλάδες.

Οι «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη στα Αισχύλεια 2018

Στο πλαίσιο του φεστιβάλ Αισχύλεια 2018, παρουσιάζονται στις 13 Σεπτεμβρίου στο Παλαιό Ελαιουργείο, οι ευρηματικοί Βάτραχοι του Αριστοφάνη με τους Λάκη Λαζόπουλο, Σοφία Φιλιππίδου και Δημήτρη Πιατά, στους κεντρικούς ρόλους, σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου. Πρόκειται για μια παραγωγή των επιχειρήσεων Μαροσούλη, σε  συνεργασία με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βόλου.

Στους  «Βατράχους», κωμωδία που διδάχτηκε στα Λήναια το 405 π.Χ., ο Διόνυσος, απογοητευμένος από την πενία των δραμάτων που παρουσιάζονται στην Αθήνα, καθώς οι μεγάλοι τραγικοί έχουν πεθάνει, κατεβαίνει στον Κάτω Κόσμο προκειμένου να φέρει πίσω ένα μεγάλο ποιητή, ικανό να σώσει την Πόλη από την παρακμή. Για τον σκοπό αυτό, διοργανώνει έναν ποιητικό αγώνα ανάμεσα στον Αισχύλο και τον Ευριπίδη, ορίζοντας διαιτητή τον ίδιο τον Πλούτωνα, ώστε ο καλύτερος εκ των δύο να επιστρέψει. Και καλύτερος για τον Αριστοφάνη, που σατιρίζει ανελέητα τα νεωτερικά ήθη, άρα και τον τότε εκπρόσωπό τους Ευριπίδη αναδεικνύεται ο Αισχύλος. Ο Αισχύλος θα είναι ο νικητής.

Σημείωμα του σκηνοθέτη:

Στους Βατράχους ο Αριστοφάνης ξεδιπλώνει στην ορχήστρα μια φαντασμαγορική νέκυια, σαν άλλος Οδυσσέας, που αναζητά τον δρόμο για την ουτοπική Ιθάκη του….

  • Πρέπει κανείς να μάθει τι είναι θάνατος, για να φέρει σε πέρας την ζωή του….
  • Πρέπει να συνειδητοποιήσει η πόλις τις απουσίες της, για να είναι παρούσα ως πόλις….
  • Πρέπει να καταβυθιστεί στον ξένο κόσμο του Άδη, για να κατακτήσει την ταυτότητά της….

Ο θεός Διόνυσος μασκαρεμένος σε Ηρακλή θα κατεβεί στον Άδη, για να φέρει στη γη τον Ευριπίδη, αφού η Αθήνα δεν έχει πια έναν τουλάχιστον μεγάλο ποιητή. Το ταξίδι αυτό, αν και γίνεται μέσα στον επιβλητικό ζόφο του κόσμου των ψυχών, διαθέτει την ευθυμία μιας ψυχαγωγικής περιήγησης, η οποία αγγίζει τα όρια του μεσαιωνικού καρναβαλιού.

Ο Διόνυσος δεν κατεβαίνει στον Άδη για να φέρει στον κόσμο ούτε κάποιον παλιό-καλό πολιτικό ούτε κάποιον παλιό-καλό φιλόσοφο ή στρατηγό. Κατεβαίνει για να φέρει έναν δραματικό ποιητή. Είναι προφανές πως ο Αριστοφάνης θεωρεί την ποίηση και το θέατρο το μόνο φάρμακο για να σώσει την χώρα από την παρακμή. Περίεργο πραγματικά, με τα δικά μας δεδομένα.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία:  Κώστας Φιλίππογλου

Μετάφραση:  Γιώργος Μπλάνας

Βοηθός σκηνοθέτις :  Γιώτα Σερεμέτη

Σκηνικά – κοστούμια: ΤέληςΚαρανάνος, Αλεξάνδρα Σιάφκου

Κίνηση: Σοφία Πάσχου

Μουσική: Νίκος Γαλενιανός

Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Σίλια Κόη

Φωτογραφίες: Πάνος Γιαννακόπουλος

Διανομή: Ηθοποιοί (με σειρά εμφάνισης):  Λάκης Λαζόπουλος, Σοφία Φιλιππίδου, Δημήτρης Πιατάς και ο Αντώνης Καφετζόπουλος

Μαζί τους οι: Άννα Καλαϊτζίδου, Γιάννης Στεφόπουλος, Γιώργος Συμεωνίδης, Εριφύλη Στεφανίδου, Τάσος Δημητρόπουλος, Γιάννης Γιαννούλης, Δημήτρης Δρόσος, Ειρήνη Μπούνταλη, Φοίβος Συμεωνίδης, Χρήστος Κοντογεώργης, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος

Μουσικοί – perfomersΣταμάτης Πασόπουλος, Christoph Blum

Στο χορό συμμετέχει όλος ο θίασος.

INFO:

13 Σεπτεμβρίου

Παλαιό Ελαιουργείο, παραλία Ελευσίνας

«Βάτραχοι» του Αριστοφάνη

Ώρα έναρξης 20.30

Εισιτήρια 12 ευρώ, μειωμένο 5 ευρώ.

 

Προπώληση εισητηρίων:

-Διαδικτυακά μέσω viva.gr

-Κ.Ε.Π. Ελευσίνας, Δευτ.-Παρ. 9.00-20.00 και Σαβ. 9.00-13.00.

-Κ.Ε.Δ.Ε., Παγκάλου & Κίμωνος  Ελευσίνα, Δευτ.-Παρ. 9.00-14.00

– Παλαιό Ελαιουργείο, κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων, 20.00-21.30.

 

Περισσότερες πληροφορίες στο www.aisxylia.gr

 

“Ροές” της Ιωσηφίνας Κοσμά στην Gallery Genesis

Η πρώτη δυσκολία που θα συναντήσει κανείς, αντικρίζοντας την καινούρια δουλειά της Ιωσηφίνας Κοσμά, είναι η απόπειρα να την ταξινομήσει και να την περιγράψει εκ των υστέρων σε τρίτους.

Βουτώντας σε σύμπαντα ωχρής άμμου και λευκής προαιώνιας ύλης, οι πήλινες αφαιρετικές φόρμες της ψελλίζουν την πρωτογένεια της μορφής, υπενθυμίζοντας μια φαεινή φράση της Margaret Atwood: «Τα είδη δεν είναι ερμητικά κλεισμένα κουτιά. Το περιεχόμενό τους ρέει προς τα πίσω και προς τα εμπρός σαν το κύμα, διασχίζοντας τα διαγραμμισμένα όρια εξακολουθητικά».

Η αρχική ιδέα της ενότητας που απασχολεί τη δημιουργό εδώ και τέσσερα χρόνια περίπου, ήταν η αδιάκοπη ροή της καμπύλης, η απόπειρα της προσέγγισης του αεί ζεύγους και της αρμονικής ένωσης στοιχείων αντιθετικών, η ευφορία της κατάφασης και της επαφής, η δυνατότητα του «να δέχομαι, να αποδέχομαι, να αγκαλιάζω», όπως εύγλωττα συμπληρώνει η ίδια η Κοσμά για το έργο της.

Athens
2018 © Photography Boris Kirpotin, June 2018 Athens, Greece
[email protected]
www.kirpotin.gr

Η έννοια του συμπληρωματικού και η επιθυμία της ατελεύτητης κίνησης όπου η συμβολική παρουσία και η δυνητική ροή του υγρού στοιχείου είναι επίσης καταφανής, οδήγησαν σε δεξιοτεχνικά χορογραφημένους όγκους, σε καμπύλες λύσεις και σε αρμονικά συστρεφόμενες διατυπώσεις που είναι στην αρχική σύλληψή τους πολύ πιο απλές από την τελική προβολή τους.

Στο έργο της Κοσμά, όπου η ίδια η απόλαυση της διαδικασίας αποτελεί βασική επιδίωξη, η επιθυμία της αφής αποτελεί ζωτικό τρόπο κατανόησης και αποδοχής του. Μιλώντας για τις κατά μόνας στιγμές και τις ώρες, για τις ημέρες και τους μήνες στο εργαστήριο, η δημιουργός εξομολογείται ότι και η ίδια χαϊδεύει και εισχωρεί στα έργα της απολαμβάνοντας τις καμπύλες της ελικοειδούς αυτής περιπλάνησης στο σύμπαν της ύλης μέσω της πρωτογενούς απτικής επαφής, «νιώθοντας» δια της αφής με την ένταση του βλέμματος.

“Στην νέα ενότητα έργων που παρουσιάζω στην gallery genesis με τον τίτλο “Ροές”, θέλησα να φτιάξω φόρμες οργανικές, φόρμες που να “παγιδεύουν” την αίσθηση της οντότητας. Δεν με ενδιέφερε να αποτυπώσω σχηματικά κάτι συγκεκριμένο, έμψυχο ή άψυχο, να μεταφέρω σε πηλό τη μορφή ενός φυσικού αντικειμένου. Θέλησα να αποδώσω αισθήσεις πληρότητας, ισορροπίας, αρμονίας. Με ενδιαφέρει η ισορροπία μεταξύ του κενού και του πλήρους, το μέσα να γίνεται έξω, το κοίλο να συνομιλεί με το κυρτό, το φωτεινό να διαδέχεται το σκοτεινό…”

Ιωσηφίνα Κοσμά

Διάρκεια έκθεσης: 20 Σεπτεμβρίου έως 13 Οκτωβρίου 2018

Ωράριο Λειτουργίας Gallery Genesis:

Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 11:30 – 21:30

Τετάρτη και Σάββατο: 11:30 – 15:30

Χάρητος 35, Αθήνα 106 75

Επιμελήτρια της έκθεσης: Ίρις Κρητικού

 

 

Η Αποθυμιά της Αγγελικής Πανταζοπούλου στον «Τεχνοχώρο»

Αγγελική Πανταζοπούλου

Η Αγγελική Πανταζοπούλου είναι μία νέα, ανερχόμενη και πολλά υποσχόμενη ζωγράφος. Τελειομανής και λεπτολόγος, με ιδιαίτερη ευαισθησία ψυχής, χαρακτηριστικά που διαφαίνονται στα έργα της στην πρώτη της ατομική έκθεση που παρουσιάστηκε στην αίθουσα τέχνης «Τεχνοχώρος».

Αγγελική Πανταζοπούλου

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Δίνοντας έμφαση στη λεπτομέρεια και στις σκιές επεξεργάζεται το λάδι με ιδιαίτερη προσοχή και μαεστρία φιλοτεχνώντας έργα που εξετάζουν το παρόν μέσα από το πρίσμα του παρελθόντος και αναζητούν τις αξίες και τα ήθη που χάνονται μέσα στον χρόνο.

Η εικαστικός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981 και σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητή τον Τριαντάφυλλο Πατρασκίδη (2009 – 2016). Παλαιότερα, από το 1999 έως το 2001, ακολούθησε σπουδές ως τεχνικός συντήρησης έργων ζωγραφικής. Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα και η έκθεση «Αποθυμιά», που παρουσιάζει στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος, είναι η πρώτη της ατομική. Συναντήσαμε την καλλιτέχνιδα στα εγκαίνια της έκθεσής της που σημείωσαν μεγάλη επιτυχία και μιλήσαμε για τη δουλειά της και τα μελλοντικά της σχέδια.

-Πώς εμπνέεσαι και δημιουργείς;

-Η έμπνευση για μένα λειτουργεί ανεξάρτητα από τη ζωγραφική. Είναι τροφή πνευματική για την καθημερινή ζωή και συστατικό που ενισχύει την αγάπη μου για τη ρουτίνα. Έμπνευση είναι όταν απολαμβάνω μία ολοκληρωμένη δουλειά, όπως ένα θεατρικό ή λογοτεχνικό έργο, μία μουσική βραδιά, μια όμορφη συζήτηση, ένα καλό κρασί.

Δηλαδή, έμπνευση για μένα είναι το κίνητρο που μου δίνεται, μέσα από μικρές μαγείες που συμβαίνουν, να συνεχίζω προς τα εκεί που με οδηγεί το ένστικτό μου.

Όσον αφορά τη ζωγραφική, είναι αυτή που με κάνει να απολαμβάνω όλα αυτά. Είναι μια ανάγκη να μελετώ, να ερευνώ και να πραγματώνω μέσα από μια συγκριτική παρατηρητικότητα.

-Με ποιες τεχνικές δουλεύεις τα έργα σου; Σκοπεύεις να πειραματιστείς και με άλλες;

-Δεν έχω διαλέξει συνειδητά τεχνική, το υλικό το έχω σίγουρα επιλέξει από την πρώτη στιγμή. Δουλεύω με λάδι και αν κάποιος βλέπει κάτι στην τεχνική μου τον ακούω με ενδιαφέρον.

Ζηλεύω πάντα τα φίνα και ακριβά πινέλα, αλλά όσα έχω πάρει αργά ή γρήγορα τα καταστρέφω. Κατά λάθος. Ίσως αυτή να είναι η τεχνική μου, προσπαθώ να οδηγήσω την εικόνα κάπου και θυσιάζω το μέσο. Υπάρχει μία «λαιμαργία» θα έλεγα στην τεχνική μου και όσον αφορά το λάδι. Θα το έλεγα κατά τόπους ιμπρεσιονιστική διάθεση.

Δεν μου ταιριάζει να πειραματίζομαι εάν δεν υπάρχει λόγος. Θέλω να πω, γιατί να δοκιμάσω άλλους τρόπους εφόσον δεν οδηγούμαι σε αδιέξοδο;

Αγγελική Πανταζοπούλου

-Γιατί έδωσες αυτόν τον τίτλο στην έκθεσή σου;

-Η αποθυμιά είναι συνώνυμη λέξη με τη νοσταλγία, αλλά δεν έχει αυτό το βάρος ή τη μελαγχολία που κουβαλάει η λέξη νοσταλγία. Έχει μέσα και την έντονη επιθυμία, έχει ας πούμε και το «αποθύμησα να φάω το τάδε γλυκό». Τώρα, γιατί έπρεπε να είναι ή το ένα ή το άλλο, είναι γιατί αυτό νιώθω. Έχω αποθυμήσει κάποιες «πολυτιμότητες» (ας μου επιτραπεί ο πληθυντικός).

-Πιστεύεις ότι θα ήταν ευκολότερο να ήσουν πρωτοεμφανιζόμενη εικαστικός σε μία πρωτεύουσα του εξωτερικού;

-Όχι, δεν θα μπορούσα να σκεφτώ κάτι τέτοιο, θα ήταν ένα είδος γκρίνιας, η οποία «φοριέται» πολύ τελευταία. Είναι εύκολο να λέμε ότι φταίνε άλλοι για τις δυσκολίες μας. Το δύσκολο είναι να κάνουμε δουλειά με τον εαυτό μας και αυτό είναι κάτι που δεν έχει σχέση με τοποθεσίες.

-Θα ήθελες, αν έβρισκες την ευκαιρία, να ζούσες και να δούλευες μόνιμα στο εξωτερικό;

-Δεν έχω ταξιδέψει στο εξωτερικό, είναι κάτι που μπορεί να συμβεί, αλλά δεν είναι σκοπός ζωής. Το ιδανικό για μένα θα ήταν να ταξιδέψω στο εξωτερικό μαζί με τη δουλειά μου, αλλά να μείνω εκεί μόνιμα δεν θα μπορούσε να συμβεί. Θα άφηνα στη μέση όλα αυτά που κάνω τώρα. Διότι σε μία άλλη χώρα οι άνθρωποι που θα ζωγράφιζα θα έπρεπε να περιβάλλονται από χώρους επηρεασμένους από την εντόπια παράδοση.

Ενδιαφέρον πολύ, αλλά θα ήταν σαν να παίζει ένας Γάλλος τζουρά και να ερμηνεύει Τσιτσάνη.

-Είσαι μια νέα καλλιτέχνις. Πώς βλέπεις την τέχνη στην Ελλάδα στην προσεχή δεκαετία;

Νομίζω ότι τα τελευταία είκοσι χρόνια ή και παραπάνω η τέχνη έχει εγκλωβιστεί σε μία παγκόσμια τάση εκσυγχρονισμού του μέσου έκφρασης. Όταν η ανθρώπινη επικοινωνία κρύβεται πίσω από μία ψηφιοποιημένη γλώσσα, πώς αυτό θα μπορούσε να φανεί γόνιμο; Δεν περιμένω κάτι διαφορετικό στα επόμενα δέκα χρόνια.

Έχω την αίσθηση ότι αναζητούν οι περισσότεροι εναγωνίως την πρωτοτυπία και συντελείται μία σύγχυση. Είναι λογικό, η τεχνολογία έχει επιβάλλει έναν γρήγορο ρυθμό και δυστυχώς δεν επιτρέπει τον στοχασμό και την εκγύμναση μιας κριτικής ματιάς. Νομίζω ότι δεν είναι εύκολο να αντισταθεί κανείς. Αλλά, συμβαίνει. Θα ήταν χρήσιμο, κάποιες στιγμές, απλά να παρατηρούμε. Εννοώ και πέρα από τις οθόνες των κινητών και των λοιπών οθονών.

-Ποια είναι η άποψή σου για την αγορά της τέχνης στην Ελλάδα;

-Υποψιάζομαι ότι αναπόφευκτα υπάρχει μία αμηχανία, δεδομένης της γενικότερης κατάστασης. Ίσως γίνεται μια πιο αυστηρή επιλογή και διαλογή.

-Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

-Θέλω να συνεχίσω τον ίδιο δρόμο, βήμα – βήμα, χωρίς ανυπομονησία, αλλά πάντα με το ίδιο πάθος.

«L’Île Dorée» του Νεκτάριου Αποσπόρη στο Λιμάνι της Ύδρας

L’Île Dorée» του Νεκτάριου Αποσπόρη στο Λιμάνι της Ύδρας

Στον εκθεσιακό χώρο της Αίθουσας Τέχνης & Συναυλιών «Μελίνα Μερκούρη» του Δήμου Ύδρας, στο Λιμάνι της Ύδρας, πραγματοποιείται από τη Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου ως και την Κυριακή 23 Σεπτεμβρίου 2018 η ατομική έκθεση ζωγραφικής του Νεκτάριου Αποσπόρη με τίτλο «L’Île Dorée». Η έκθεση μεταφέρεται στην Ύδρα από το Ιστορικό & Λαογραφικό Μουσείο του Δήμου Αίγινας, συμπεριλαμβάνοντας και έργα που φτιάχτηκαν ειδικά για την Ύδρα και παρουσιάζονται για πρώτη φορά.

Την επιμέλεια έχει η ιστορικός τέχνης Ίρις Κρητικού.

«Καθένας από εμάς φέρει εντός του τα δικά του νησιά, καταφύγια ενάντια στη βλακεία, την ασχήμια και το αναπόφευκτο άλγος μιας μη επιθυμητής καθημερινότητας», γράφει ο Jacques Chancel, προσδίδοντας στην έννοια του νησιού την ονειρική και μεταφορική της διάσταση. Το νησί της Καλυψώς ως παρένθεση και πίστωση χρόνου, το νησί της Κίρκης ως τόπος μαγείας και απομάγευσης, το νησί των Λωτοφάγων ως τόπος της λήθης ή η Ιθάκη ως σωστικός προορισμός, με τον τρόπο που πρώτος το τραγούδησε ο Όμηρος, το νησί ως τόπος της «Ουτοπίας», με τον τρόπο που πρώτος τον όρισε κατά τον 16ο αιώνα ο Thomas More, ασκώντας κριτική στη σκληρότητα του αληθινού κόσμου, του κυριευμένου από την επιθυμία του χρήματος και της επικράτησης και περιγράφοντας έναν τόπο ιδανικό όπου βασιλεύουν η χωρίς όρια ομορφιά και η ισότητα, ταυτίζεται συχνά στο υποσυνείδητό μας με την εικόνα ενός μακρινού, περίκλειστου, ιδεαλιστικού γεωγραφικού στίγματος που χωρίζει, απομονώνει κι αφήνει πράγματα πίσω του.

«Ακουμπώντας στο φως και ανασκάπτοντας τους χυμούς και το εσώτατο κουκούτσι της μητρικής του λέξης, ο Νεκτάριος Αποσπόρης αιχμαλωτίζει όλον τον αληθινό χρυσό της ουτοπικής αυτής αγαλλίασης. Η λέξη νησί (insula στα λατινικά, île –στολισμένη με ετούτον τον μικρό αχιβαδένιο τόνο στα γαλλικά) διατυπώνει μέσα στη συντομία της έναν τόπο καθορισμένο, ζωσμένο προστατευτικά από το νερό, έναν παραδεισένιο μικρόκοσμο, έναν ιδανικό τόπο της ευτυχίας. Έναν τόπο λήθης και προσμονής, τόπο του ατελεύτητου και του άγνωστου, τόπο ακατάπαυστων παφλασμών και τόπο ψιθύρων, τόπο ονείρων και καθαρμού, τόπο συμβόλων και μυστικών συνευρέσεων.

Στο έργο του Αποσπόρη, ο εφευρημένος ιδεαλιστικός τόπος του Hugo, του Baudelaire και του Éluard, γίνεται το υπαρκτό χρυσαφένιο πεδίο της γενέθλιας αιγινήτικης γης, οι μικρές εκρήξεις του χρώματος που εγγράφονται επάνω στο εκτυφλωτικό λευκό της Ύδρας, η χρυσαφένια αχλή του ήμερου ορίζοντα του Σαρωνικού κόλπου.

Δουλεύοντας με τον ενδελεχή τρόπο του βυζαντινού αγιογράφου και υποστηρίζοντας με δεινή σχεδιαστική δεξιότητα κάθε διαφορετικό θεματικό στοιχείο που καθηλώνει το βλέμμα του, ο νέος ζωγράφος δημιουργεί εμβληματικές συμβολικές επιφάνειες που εγκαλούν τον θεατή σε ενατένιση και σιωπή. Επιλέγοντας το χρυσό βάθος ως μια πολύτιμη κοινή χώρα εκλεκτικιστικής μνήμης και λιτής αφήγησης.

Εδώ, η υποδόρεια κορύφωση κάθε στιγμής μετατρέπεται σε σπάνιο ζωγραφικό και σχεδόν απτικό ανάθημα. Τα δένδρα, άλλοτε νεαρά και άλλοτε αιωνόβια, τρέπονται σε ενδοσκοπικές ενδελέχειες κατοικημένες από αρχαίους ελληνικούς μύθους και μικρές προσευχές του καθημερινού βλέμματος.

Το κεχριμπαρένιο σύμπαν του νέου ζωγράφου, σχεδόν μεταφυσικό, συντάσσεται με τη βοήθεια ενός προσωπικού ιδιωτικού αλφάβητου, κατάστικτου από πολύτιμα αναθήματα. Στη στιλπνή αυτή εικονοποιία εγγράφονται συστάδες ευωδιαστών πεύκων, ρόδινες κορυφές φυστικιάς και επικλινείς ραδινοί αθάνατοι, λιγνά πλοκάμια αμπελιών, θύσανοι θυμαριών και αρχέγονοι όγκοι φραγκοσυκιών, σκοτεινά μεσονύκτια κυπαρίσσια και θροΐζοντα φυλλώματα του αρχαίου ελαιώνα, γεμίζοντας το βλέμμα και την ψυχή με την ευφορία της ανεξίτηλης ομορφιάς τους. Κι η εικόνα διατρέχεται ολόκληρη από τη μυθική μνήμη μιας αρχαίας χρυσής βροχής του Αιακού», σημειώνει η Ίρις Κρητικού για το έργο του ζωγράφου.

 

Αίθουσα Τέχνης & Συναυλιών “ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ”

Λιμάνι Ύδρας

Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10:00-14:00 & 18:00-23:00

Εγκαίνια: 17 Σεπτεμβρίου 2018, ώρα 20.00

Διάρκεια έκθεσης: 17 – 23 Σεπτεμβρίου 2018

 

Επιμέλεια Ίρις Κρητικού

“PROSAIC ORIGINS” του Ανδρέα Λόλη στη Βρετανική Σχολή Αθηνών

Το πρόγραμμα ΝΕΟΝ παρουσιάζει την έκθεση PROSAIC ORIGINS, του Ανδρέα Λόλη, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΡΓΟ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ 2018, σε επιμέλεια Νάγιας Γιακουμάκη

Τα εγκαίνια θα γίνουν την Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου 2018 στις 7 μ.μ., στον κήπο της Βρετανικής Σχολής Αθηνών.

Ο Ανδρέας Λόλης είναι ένας γλύπτης που δουλεύει με μάρμαρο, ένα από τα ευγενέστερα υλικά στην ιστορία των τεχνών. Τα έργα του, κιβώτια από χαρτόνι, σκάλες και ξύλινες σανίδες γίνονται μαρμάρινα ομοιώματα αβέβαιων, μεταβατικών και απαρατήρητων αυθεντικών αντικειμένων. Μέσω αυτής της παραδοσιακής μεθόδου, αναβαθμίζει τον καθημερινό κόσμο των εγκαταλελειμμένων, διαμελισμένων αντικειμένων, των αυτοσχέδιων κατασκευών και των καθημερινών πραγμάτων, προσδίδοντάς τους το κύρος αγαλμάτων.

Η Βρετανική Σχολή Αθηνών ανοίγει τον κήπο της με ελεύθερη πρόσβαση στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης. Η Σχολή ιδρύθηκε το 1886 στο πλαίσιο ενός ευρύτερου πολιτικού και πολιτιστικού κινήματος που θεμελιώθηκε πάνω στο μοντέλο των «ξένων» εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που προέρχονταν από ανεπτυγμένες χώρες της Δύσης και ήταν, στην Ελλάδα, η βάση για τους μελετητές του αρχαίου, μεσαιωνικού και σύγχρονου Ελληνικού πολιτισμού.

Γι’ αυτό το διαχρονικό σκηνικό, ο Λόλης δημιούργησε γλυπτά που συγκρούονται με την εξιδανικευμένη δυτική αντίληψη περί αρχαιοελληνικής κλασικής κληρονομιάς, εγκατεστημένα με τρόπο που τα κάνει να μοιάζουν σαν και ήταν εκεί από πάντα· εγκαταλελειμμένα αντικείμενα που διαρρηγνύουν προηγούμενες βουκολικές προσλήψεις του αστικού κήπου και της αρμονικής ισορροπίας της κλασικής αρχιτεκτονικής της Σχολής.

Το πρόγραμμα του ΝΕΟΝ ΕΡΓΟ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ αναθέτει κάθε χρόνο σε έναν καλλιτέχνη τη δημιουργία έργου, που εκτίθεται σε δημόσιο χώρο της πόλης της Αθήνας. Σκοπός είναι η ενεργοποίηση δημόσιων και ιστορικών χώρων μέσω της σύγχρονης τέχνης, συμβάλλοντας στη διάδραση μεταξύ της τέχνης, της κοινωνίας και της πόλης.

Το πρόγραμμα υλοποιείται για πέμπτη χρονιά, μετά τις αναθέσεις από τον ΝΕΟΝ στους Κωστή Βελώνη στην Καπλανών 11 (2017), Ζάφο Ξαγοράρη (2016), Μαρία Λοϊζίδου στον Αρχαιολογικό Xώρο και Μουσείο Κεραμεικού (2015) και Αιμιλία Παπαφιλίππου στην Αρχαία Αγορά Αθηνών (2014).

Ωράριο Λειτουργίας:
13 – 30 Σεπτεμβρίου 2018 | ΤΕΤ-ΚΥΡ: 12.00-20.00
3 Οκτωβρίου – 14 Νοεμβρίου 2018 | ΤΕΤ-ΚΥΡ: 10.00-18.00
Είσοδος Ελεύθερη
Βρετανική Σχολή Αθηνών, Σουηδίας 52, Αθήνα

Έργο στην Πόλη 2018 | Νέα Ανάθεση | Ανδρέας Λόλης
Εγκαίνια | 12 Σεπτεμβρίου, 7 μ.μ.
Διάρκεια Έκθεσης | 12 Σεπτεμβρίου – 14 Νοεμβρίου 2018
Επιμέλεια | Νάγια Γιακουμάκη, Επιμελήτρια & Επικεφαλής Επιμελητικών Σπουδών, Whitechapel Gallery

Παρουσίαση του νέου ποιητικού έργου του Άγγελου Κανιούρα στον κήπο του Νομισματικού Μουσείου

Λογοτέχνης, ποιητής και συνάμα εν ενεργεία φαρμακοποιός, επαγγέλματα που δεν ταιριάζουν μεταξύ τους. Κι όμως ο Άγγελος Δ. Κανιούρας καταφέρνει και τα συνδυάζει πολύ καλά.

Πρόσφατα στον κήπο του Νομισματικού Μουσείου πραγματοποιήθηκεη παρουσίαση του νέου ποιητικού έργου του καταξιωμένου Νεοέλληνα ποιητή, Άγγελου Δ. Κανιούρα με τίτλο «ΜΟΝΑΧΑ ΜΙΑ ΣΤΙΓΜΗ».

Η ποιητική του δράση έχει αναγνωριστεί στους πανεπιστημιακούς και λογοτεχνικούς χώρους. Στο καινούργιο του έργο «ΜΟΝΑΧΑ ΜΙΑ ΣΤΙΓΜΗ», το τέταρτο κατά σειρά βιβλίο του, πραγματεύεται την τελευταία πράξη της πτώσης της Πόλης.

Τα δρώμενα

Είναι η στιγμή που σπάει η πύλη του Ρωμανού και οι δύο στρατοί βρίσκονται αντιμέτωποι. Στον κενό αυτό χρόνο των ελάχιστων δευτερολέπτων, πριν να αρχίσει η μάχη, οι εμπλεκόμενοι κοιτιούνται για μια στιγμή στα μάτια. Μέσα από αυτή τη στιγμή ο ποιητής εκφράζει τις τραγικές στιγμές και την αγωνία των εμπλεκομένων για την έκβαση της μάχης. Εδώ όλα χάνονται αλλά καταγράφονται στους αιώνες. Είναι η τελευταία πράξη αντίστασης και αυτοθυσίας για ό,τι μας ανήκει. Το έργο είναι χωρισμένο σε δώδεκα ενότητες και η καθεμία αντιπροσωπεύει και διαφορετικό δρώμενο.

Αναφέρονται ενδεικτικά τα τρία μοιρολόγια της μάνας, της συζύγου και της γιαγιάς σε διαφορετικά πρόσωπα. Αίσθηση κάνουν τα τελευταία λόγια του Παλαιολόγου από τον άμβωνα της Αγίας Σοφίας όπου εξηγεί στο λαό του για ποιον λόγο δεν τους ταιριάζει η προτεινόμενη από τον πορθητή έξοδο και η αξία της Ικάριας λευτεριάς. Οι μάχες των γυναικών δίπλα στους άνδρες τους. Η αυτοθυσία και θάνατος του Παλαιολόγου.

Η εμφάνιση της Λευτεριάς πάνω στα από νεκρά κορμιά των αμυνομένων. Η συνομιλία του χάρου με τον πορθητή και οι προφητείες του. Το έργο τελειώνει μοιρολογώντας την παλιά αίγλη του Βυζαντίου.

Η ανάλυση του έργου

Το έργο του ποιητή ανέλυσε ο διακεκριμένος βιβλιοκριτικός και λογοτέχνης Κωνσταντίνος Μπούρας, ενώ μίλησε ο γνωστός δημοσιογράφος Μανώλης Κωστίδης και ο πρόεδρος της Ετ.Ε.Λ. Κώστας Καρούζος.

Χαιρετισμό απηύθυνε ο κ. Σαράντος Ι. Καργάκος, ιστορικός, ενώ τη συζήτηση διηύθυνε ο δημοσιογράφος Δημήτριος Στάμου.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης απήγγειλαν ποιήματα του ποιητή οι ηθοποιοί Δημήτρης Βερύκιος και Ντομένικα Ρέγκου με συνοδεία ζωντανής μουσικής της Αρετής Κοκκίνου.

 

Αριέττα Μαρτάκη: H τέχνη δρα ως θεραπεία

Γράφει η Αλεξία Λυμπέρη

Παρευρεθήκαμε στα εγκαίνια της πρώτης εικαστικής έκθεσης της Αριέττας Μαρτάκη, στο “Φλοίσβο” με τίτλο “Σύνδεση και ενέργεια”. Υπότιτλος της έκθεσης: “Μια διαδρομή της κοσμικής ύλης από τον Πυθαγόρα έως το ενεργειακό μας σώμα και τη θεραπεία αυτής…”.

Διαβάζοντας στον κατάλογο τον τίτλο, σκεφτήκαμε ότι τα έργα δεν αναπαριστούν κομμάτια της καθημερινότητάς μας, αλλά κάτι πέρα από αυτήν, κάτι εξωπραγματικό ή κάτι ενεργειακό, καθώς η ίδια η καλλιτέχνης είναι και γνώστρια εναλλακτικών θεραπειών.

Παρόλα ταύτα, ορισμένοι από τους πίνακες της Αριέττας παρουσιάζουν όντως αντικείμενα γνώριμα σε εμάς όπως δέντρα, καράβια, γέφυρες, θάλασσες, τα οποία προφανώς και θέλει να τα εμπλέξει στον όρο της “ενέργειας”, λέξη η οποία εμπεριέχεται στον τίτλο της έκθεσης.

Η δημιουργός μέσα από το έργο της προσπαθεί να ενώσει την ενέργεια του περιβάλλοντος με την ενέργεια του σύμπαντος και τις εξωγενείς συμπαντικές δυνάμεις.  Όσοι δεν έχουν ασχοληθεί με τα ενεργειακά θέματα, θα χαρακτήριζαν κάποιους από τους  πίνακές της μάλλον ως pop art, με έντονα χρώματα, τα οποία φωσφορίζουν σε ορισμένους από τους πίνακές της, κάνοντάς τους ακόμα πιο “ζωντανούς”.

Οι γνώστες των ενεργειακών θεραπειών, θα διέκριναν σε αυτούς, τα χρώματα των τσάκρα, το έκτο μάτι, ενεργειακές πυραμίδες, κρυστάλλους κ.ά.

Τέλος, σύμφωνα με τις ενεργειακές θεραπείες, πληροφορηθήκαμε ότι κάθε άτομο μπορεί να έχει το δικό του ατομικό πίνακα σύμφωνα με την ημερομηνία γέννησης του και την ώρα.

Για να πραγματοποιηθεί αυτό, σε κάποια από τα έργα της έκθεσης τοποθετήθηκαν οι κρύσταλλοι και τα χρώματα τα οποία αντιστοιχούν στο άτομο, σύμφωνα πάντα με τα δοθέντα στοιχεία, δηλαδή την ημερομηνία και την ώρα γέννησης, με στόχο η τέχνη να δράσει ως θεραπεία στο χώρο και στο άτομο, καθώς και για να υπάρχει θεραπευτική ροή ενέργειας.

Info έκθεσης

Αριέττα Μαρτάκη

“Σύνδεση και ενέργεια”.

Χώρος: Πολιτιστικό κέντρο «Φλοίσβος» (έναντι πλατείας  Φλοίσβου)

Διάρκεια : 10 – 14 Σεπτεμβρίου 2018

who is who

Η Αριέττα Μαρτάκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα, σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Λονδίνο, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με τον χορό και τη ζωγραφική. Αποκτώντας μια πολύπλευρη εμπειρία σε αρχιτεκτονικά γραφεία, συνέχισε την εξέλιξή της στη γνώση εναλλακτικών θεραπειών. Ταυτόχρονα τελείωσε τη δραματική σχολή, στο θέατρο- ηθοποιία,
σκηνογραφία. Ο επαγγελματικός της στόχος είναι να συν-δημιουργήσει και να συνεισφέρει στο χώρο της τέχνης μέσα από την εμπειρία της, για τη δημιουργία μιας καλύτερης πραγματικότητας και απεικόνισης.
Στην έκθεση ζωγραφικής της πραγματοποιεί τη σχέση του σώματος και της ψυχής με τις κοσμικές ενέργειες, τα χρώματα, τη μουσική και τους ήχους.

Δημήτρης Πανταζής: «Η Τέχνη έχει ανάγκη την πολυμορφία»

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Στον υπόγειο χώρο του «Ρομάντσο», στο κέντρο της Αθήνας, στην Ομόνοια παρουσιάστηκε η νέα δουλειά του εικαστικού Δημήτρη Πανταζή, με τίτλο «Γυμνό σώμα». Ο εικαστικός σε συνεργασία με την πλατφόρμα Τέχνης και Πολιτισμού KROMA εκθέτει έργα του στο πλαίσιο των KROMA One-Off: Εκθέσεις μιας ημέρας. Συνομιλώντας με τον καλλιτέχνη αντιληφθήκαμε ότι το πολυπολιτισμικό χρώμα της περιοχής και η ιστορικότητα του χώρου τον ώθησε στην επιλογή του αυτή.

Ένας χώρος, μια ιστορία…

Το «Ρομάντσο» είναι ένας χώρος ιστορικός, με ιδιαίτερη άποψη, καθώς εκεί γινόταν η έκδοση του ομώνυμου περιοδικού, που αποτέλεσε μέρος της ιστορίας των ελληνικών μεταπολεμικών περιοδικών. Το γνωστό περιοδικό ξεκίνησε να εκδίδεται στις 17 Νοεμβρίου του 1934 ως βιβλιοπεριοδικό με αυτοτελή μυθιστορήματα σε κάθε τεύχος, στα πρότυπα των αμερικάνικων pulp αναγνωσμάτων, με κυκλοφορίες που ξεπερνούσαν τα 300.000 τεύχη την εβδομάδα στα μέσα της δεκαετίας του ’50.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ Το Στήθος

Ο καλλιτέχνης, μαθητής του Γ. Ψυχοπαίδη, αντιπαραβάλλοντας ζωγραφικά έργα, όπου πρωταγωνιστεί το γυμνό, με ισομεγέθεις επιφάνειες επαναλαμβανόμενων γεωμετρικών μοτίβων, ουσιαστικά θέτει ως κεντρικό ζήτημα των αναζητήσεών του εν δυνάμει κριτήρια ορθότητας ή μη ορθότητας της καλλιτεχνικής πράξης στη βάση της σύγχρονης μεταβαλλόμενης ηθικής. Συναντήσαμε λοιπόν τον εκκεντρικό καλλιτέχνη και μιλήσαμε για την κεντρική ιδέα της έκθεσης, καθώς και για τους συμβολισμούς και τις αντιπαραθέσεις που χρησιμοποιεί. Έργα του ανήκουν στο Βυζαντινό Χριστιανικό Μουσείο στο Μουσείο Φρυσίρα και σε ιδιωτικές συλλογές

– Ποια είναι η κεντρική ιδέα αυτής της έκθεσης;

Η θεματική αυτή έκθεση προτείνει το σώμα ως κυρίαρχο πεδίο των προσωπικών μου εικαστικών αναζητήσεων. Πραγματευόμενος ζητήματα που αφορούν στην ταυτότητα και στην έκφραση φύλου, στον σεξουαλικό προσανατολισμό και στον ερωτισμό, επιδιώκω σε πρώτο βαθμό να εικονογραφήσω τις τάσεις ανάμεσα στο έμφυλο δίπολο, σε σχέση πάντα με τα ορθόδοξα κοινωνικά στερεότυπα.νΗ διεισδυτική ματιά των έργων επιδιώκει να υπογραμμίσει τη μοναδικότητα κάθε ατόμου απέναντι στην ομοιομορφία της κοινότητας. Εδώ ο διάλογος της ζωγραφικής με την επιστήμη της ψυχανάλυσης είναι προφανής.

“Το στοιχείο του σοκ, ως συνθήκη της ανθρώπινης δημιουργίας, είναι εξίσου απαραίτητο με την ανάδειξη του κάλλους”

– Τα γεωμετρικά μοτίβα δίπλα σε κάθε έργο τι συμβολίζουν;

Τα μοτίβα αυτά έρχονται με τη σειρά τους να διανθίσουν εννοιολογικά το συνολικό εγχείρημα της έκθεσης. Όταν ο Πλάτων έλεγε πως «ο υπέρτατος γεωμέτρης είναι ο Θεός» αυτόματα προσέδιδε στην επιστήμη της γεωμετρίας μια αδιαμφισβήτητη ιερότητα.

Τώρα, πέρα από τη διακοσμητικότητα μιας επ’ αόριστον επανάληψης, η τέχνη αυτή στοχεύει και σε κάτι βαθύτερο. Δύναται να εκφράσει τα ιδανικά ενός παγκόσμιου ανθρώπου, την κορυφή του ανθρώπινου πνεύματος ίσως ακόμη και την εξιδανίκευση ενός τόπου που δεν βρίσκεται πουθενά (την Αρχή).

– Τι προσπαθείς όμως να εκφράσεις με αυτήν την αντιπαράθεση;

Οι συνειρμοί που δημιουργούνται στον θεατή, έχοντας ενώπιόν του αυτά τα ζεύγη εικόνων, είναι πολύ ανοιχτοί σε εύρος. Ίσως για κάποιους αυτή η πράξη να αποτελεί ένα σχόλιο για την ανηθικότητα της τέχνης, αντίθετη με την αξιοπρέπεια του ανθρώπου που πρεσβεύουν οι ανά τον κόσμο θρησκείες.

Για άλλους, η αμόλυντη αισθητική της γεωμετρίας με αναφορά σε έναν κόσμο πέρα από τον φθαρτό, ίσως να μοιάζει αφόρητα πληκτική σε σύγκριση με τη διάθεση του δημιουργού για αναρώτηση, αμφισβήτηση και έρευνα. Χωρίς να έχω καμμία διάθεση χειραγώγησης, το εγχείρημα τούτο, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, μιλά για την αποστολή της Τέχνης στην προσπάθεια του ανθρώπου να εκφράσει καλλιτεχνικά την υποκειμενικότητά του.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ

– Επιλέγεις θέματα στη δουλειά σου που συνήθως σοκάρουν. Για ποιο λόγο;

Η Τέχνη έχει ανάγκη την πολυμορφία. Ένα κομμάτι της ιστορίας της είναι συνυφασμένο με την εκκεντρικότητα. Ακολούθως ένα μέρος αυτής της «παρέκκλισης» από το κυρίαρχο ρεύμα, περιλαμβάνει έργα όπου κυριαρχεί το στοιχείο του σοκ. Αν και σπάνια επιδιώκω απρεπείς αναπαραστάσεις στη δουλειά μου, θεωρώ πως το στοιχείο του σοκ, ως συνθήκη της ανθρώπινης δημιουργίας, είναι εξίσου σημαντικό και απαραίτητο με την ανάδειξη του κάλλους.

Η σύγκρουση αυτή μου φέρνει στο νου την ιστορία του Ιησού και του Ιούδα. Οι δυο τους αλληλοσυνδέθηκαν ως κομμάτια μιας κοινής τραγωδίας. Η προδοσία του ενός ήταν απαραίτητη για την ιερή αποστολή Του. Μοιραία λοιπόν, όταν κανείς προσεύχεται στο όνομα του Ιησού, αποτίει έμμεσα φόρο τιμής και στο πρόσωπο του Ιούδα. Για εμένα η ζωγραφική είναι ο καθρέπτης όπου αντανακλάται η υποτιμημένη φύση της Θεϊκής Δημιουργίας.

Μπορεί για κάποιους ανθρώπους αυτό να συνιστά καθαρή πρόκληση, απεχθή πράξη ή ρητή απαγόρευση. Στα δικά μου πάντως μέτρα, θεωρώ πως είναι απολύτως υγιές ακόμη και όμορφο. Εξάλλου ποιος μπορεί να μιλήσει για ηθική στις μέρες μας …

φωλια

– Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Θα ήθελα η επόμενή μου έκθεση, να φιλοξενήσει καθ’ ολοκληρίαν αδημοσίευτα έργα με θέμα το δόγμα του σοκ στην Τέχνη. Θεωρώ πως τα κυρίαρχα ιδανικά στην αξιολόγηση ενός έργου Τέχνης δεν είναι μετά από τόσους αιώνες ζωγραφικής η δεξιοτεχνία, η μιμητική ικανότητα, η πολύχρονη τριβή με το αντικείμενο ή η υπακοή σε κάποιες αισθητικές αρχές. Προσωπικά με γοητεύει περισσότερο η αντισυμβατικότητα ενός έργου παρά η επιτηδευμένη καλαισθησία του.

* Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην axianews.

Δήμητρα Μαρίνη: Η τέχνη απελευθερώνει

Δήμητρα, πώς είναι μια αρχιτέκτονας να ασχολείται με την τέχνη;

Πολύ απελευθερωτικό. Ως αρχιτέκτονας συνηθίζεις να παραμετροποιείς κάθε συνθήκη, ως εικαστικός να αυθαιρετείς. Επομένως, φαντάζεστε τι σημαίνει μια αρχιτέκτονας να κάνει εικαστικά έργα και μια εικαστικός να κάνει αρχιτεκτονικά έργα.

Αποκλειστική συνέντευξη της εικαστικού στην Αλεξία Λυμπέρη

φωτο: Αλέξανδρος Σικαλιάς

 –Πώς εμπνέεσαι;

Αντλώ έμπνευση από το περιβάλλον που ζω, από το αστικό τοπίο και τον τρόπο που οι άνθρωποι το οικειοποιούνται. Έμπνευση είναι και ο κινηματογράφος, αλλά και μια συζήτηση με έναν άνθρωπο που έχει εμβαθύνει σε μια άλλη επιστήμη, φιλοσοφία ή φυσική για παράδειγμα.

-Είσαι και σκηνογράφος. Έκανες τα σκηνικά της παράστασης “Easter Island”, του Λύσανδρου Σπετσιέρη. Μίλησε μας για αυτή την εμπειρία σου;

Σε μια σκηνογραφική δουλειά το έργο δε σου ανήκει κατ’ αποκλειστικότητα. Το παραδίδεις στα χέρια ενός εμπνευσμένου σκηνοθέτη κι αυτός το μεταφράζει μέσα από τη θεατρική δράση. Το έργο τέχνης αυτονομείται μετά την ολοκλήρωσή του. Το θεατρικό σκηνικό, από την άλλη, παραμένει σε διαρκή επικοινωνία με τον σκηνοθέτη και τον ηθοποιό, ανοιχτό σε κάθε ενδεχόμενο. Είναι δυναμικό πράγμα.

φωτο: Άρτεμις Σκούλικα

-Έχεις μια εικαστική εγκατάσταση στο περίπτερο του ΟΣΕ στη φετινή ΔΕΘ που είναι αφιερωμένο στη δίδυμη σήραγγα του Καλλίδρομου. Ποιο είναι το concept;

Το περίπτερο του ΟΣΕ είναι μια εικαστική εγκατάσταση 80 τ.μ παρουσιαζόμενη όχι σε κάποιο “βένιου” τέχνης αλλά σε μια πολιτική διοργάνωση.

Πρόκειται για ένα μεγάλων διαστάσεων βιωματικό παιχνίδι για ενήλικους και παιδιά. Η κατασκευή δημιουργεί συνειδητά ένα ισχυρό κέλυφος προς τον διερχόμενο εσωκλείοντας ένα σκηνογραφημένο περιβάλλον, που μιλάει με εικαστικό λεξιλόγιο για την ιστορία και τα επιτεύγματα του Ελληνικού Σιδηροδρόμου.

Όπως το περίπτερο του ΟΣΕ, έτσι και της iSquare που σχεδίασα και παρουσιάζεται στο USA Pavillion επίσης στη φετινή ΔΕΘ, διατυπώνουν μήνυμα με εικαστικό τρόπο, με μορφή.

 –Τι ακούς από τους επισκέπτες; Πώς αισθάνονται όταν αντικρίζουν το έργο;

Οι επισκέπτες , σε ποσοστό 90%, βγάζουν επιφωνήματα μόλις εισέλθουν στο περίπτερο, πολλοί φωτογραφίζονται μπροστά στις αναπαραστάσεις και άλλοι χαίρονται όταν αναγνωρίζουν τα ψευδαισθησιακά μέσα. Αυτή η κατανόηση, παρότι συνιστά μια ανακάλυψη, δεν είναι ικανή να τους στερήσει την απόλαυση.

Ωστόσο, οι πιο ειλικρινείς και αυθόρμητοι επισκέπτες είναι τα παιδιά! Στα εγκαίνια της έκθεσης θυμάμαι τουλάχιστον δύο περιπτώσεις που τα παιδιά τραβούσαν επίμονα τον γονιό για να μπουν στο περίπτερό μας. Το πιο συγκινησιακό απ’ όλα είναι ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά αφήνονται να τους συνεπάρει το αφήγημα.

φωτο:Αλέξανδρος Σικαλιάς

-Με ποιες τεχνοτροπίες παίρνεις από το έργο σου το αποτέλεσμα που σε ικανοποιεί; Σ’ αρέσει να πειραματίζεσαι με υλικά;

Τα έργα που υλοποιώ είναι αποτέλεσμα μιας εμβάθυνσης στον τρόπο που επιδρά στον άνθρωπο ο σχεδιασμένος χώρος. Τα υλικά είναι το εργαλείο. Κάθε φορά κατά την υλοποίηση ενός νέου πρότζεκτ, η παλέτα που έχω δεν είναι αρκετή. Ψάχνω για νέα μέσα και ύλη που θα μπορέσει να υπηρετήσει το έργο.

-Μελλοντικά σχέδια..

Δεν τολμώ να πω…Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά.

christougenna-me-skandinaviko-aera-apo-ti-jysk

Χριστούγεννα με σκανδιναβικό αέρα από τη Jysk

0
Γράφει η Christina P. Mallaki Η JYSK, η κορυφαία αλυσίδα καταστημάτων από τη Δανία, αποκάλυψε τη Δευτέρα 11 Νοεμβρίου τη νέα της ανανεωμένη συλλογή επίπλων και ειδών διακόσμησης για το...