Αρχική Blog Σελίδα 530

«Εδώδιμα» στην Αίγινα από τις Δικαία Δεσποτάκη και Αθηνά Χατζή

Δικαία Δεσποτάκη

Συνεχίζοντας τον θεσμό της εαρινής οργανικής συνομιλίας μεταξύ δύο ζωγράφων που συνδέονται με φιλία και στην καθημερινότητά τους επιλέγουν να συνομιλούν δημιουργικά με αφορμή το έργο τους, η Αίθουσα Τέχνης «ΕΓΙΝΑ ΑΙΓΙΝΑ», παρουσιάζει την ενότητα «ΕΔΩΔΙΜΑ» με έργα της Δικαίας Δεσποτάκη και της Αθηνάς Χατζή.

Τα έργα των δύο ζωγράφων, εστιάζοντας στο τοπίο και την καθημερινότητα της Αίγινας, υλοποιήθηκαν ειδικά για την έκθεση.

Η επιμελήτρια της έκθεσης, Ίρις Κρητικού, σημειώνει: «Αντλώντας την πρώτη ύλη της από τα διαχρονικά συστατικά των τόπων που αγαπά και των εντοπίων συμβάντων που τους διατρέχουν, η Δικαία Δεσποτάκη συμπυκνώνει εδώ με τον χαρακτηριστικό της θαυμάσιο χρωστήρα τις συμβολικές και πραγματολογικές αφαιρετικές συντεταγμένες της Αίγινας. Το στοιχείο της μεταμόρφωσης παραμένει καταλυτικό και κυρίαρχο, γοητεύοντας εξακολουθητικά τη ζωγράφο.

Πρωτογενείς δυναμικές φόρμες, οργανικές κυρτώσεις, αδρά περιγράμματα κορυφογραμμών και ανοιχτοί θαλάσσιοι ορίζοντες, ευγενή κοιτάσματα, ορεινές πηγές και υπόγειες ρίζες αρχαίας σποράς, οργώνουν την αναγνωρίσιμη φαιή ψίχα της ύλης συντάσσοντας την εσωτερική γεωγραφία και τη συναρπαστική ψυχογραφία του αιγινήτικου τοπίου.

Οι λιτοί τόποι της Δεσποτάκη, ονειρικοί και ταυτόχρονα εντατικά σύγχρονοι, ευκίνητοι και ταυτόχρονα σκοτεινά ασάλευτοι, ποιητικοί και ταυτόχρονα αφοπλιστικά απτοί, ενθαρρύνουν το βλέμμα να περιπλανηθεί και να εξερευνήσει στα άδυτα της εσωτερικής γεωγραφίας της Αίγινας, να βυθιστεί και να αναδυθεί εκ νέου στις ευφρόσυνες πολλαπλότητες και τις παλλόμενες συγκινήσεις της ζωγραφικής περιπέτειας».

«Τα θερινά έργα της Αθηνάς Χατζή, εστιάζοντας σε ανεξίτηλες μνήμες και συγκρατώντας το άρωμα της αιγινήτικης καθημερινότητας, λειτουργούν σαν μικρές πολύτιμες πολαρόιντ, επιζητώντας και απαθανατίζοντας τη λιτή ομορφιά του στιγμιαίου.

Οι αναγνωρίσιμες φαιές όψεις των νεοκλασικών της προκυμαίας, τα πλωτά μανάβικα με τις χιλιόχρωμες γοητευτικές αφαιρέσεις και η σκεπαστή ψαραγορά κοντά στο Δημαρχείο, ο απογευματινός παράλιος περίπατος και το λευκό εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου στο λιμάνι, η πευκόφυτη αιγινήτικη ύπαιθρος, το Όρος και ο μεσαιωνικός ερειπιώνας της Παλαιοχώρας, ακροβατώντας ανάμεσα στις σκιές και το φως και σχεδιασμένα γοργά και επιδέξια με θερμό χρώμα, διατηρούν τη συμπαγή εικονοπλαστική τους τελειότητα, αφήνοντας ικανό έδαφος στη συγκίνηση της εντοπιότητας.

Άλλοτε αιχμαλωτίζοντας το συμβολικό εναιώρημα του χρόνου και άλλοτε εισχωρώντας με θαυμαστή ακρίβεια στην παρούσα στιγμή, η Χατζή ενεργοποιεί αθέατα σχεδόν συμβάντα, σχεδιάζοντας και αποτυπώνοντάς τα με γοργή ευχέρεια στον καμβά, με την επίγνωση ότι τίποτε από αυτά που κάποτε συγκίνησαν το βλέμμα δεν πρέπει να χαθεί».

Διάρκεια έκθεσης: 11 Αυγούστου – 30 Σεπτεμβρίου 2018

Αλέξανδρος Λιάπης: «Αν η ντροπή γίνει συνείδηση θα σώσουμε τη ζωή μας»

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Ο Αλέξανδρος Λιάπης είναι ένας αυτοδίδακτος καλλιτέχνης που με τα έργα του «φωνάζει» στον θεατή. Χρησιμοποιώντας σύμβολα και διαχρονικά αρχέτυπα, κάθε ενότητα της δουλειάς του επιθυμεί να ενεργοποιήσει το κοινό αίσθημα και να περάσει μηνύματα αφύπνισης. Δημιουργεί ημιπαραστατικές συνθέσεις και υπαινικτικές μορφές έχοντας σαν στόχο την ενεργοποίηση των πολιτών στα καθημερινά θέματα και προβλήματα. Ανθρωποκεντρικός, δημιουργεί με ατίθασες πινελιές αφαιρετικά έργα με έντονα χρώματα που τραβούν την προσοχή του κοινού.

Η κριτικός & ιστορικός τέχνης, Ήρα Παπαποστόλου, αναφέρει για τον καλλιτέχνη: «‘‘Πυροβολώντας’’ ευθύβολα στο κέντρο μας ο Αλέξανδρος Λιάπης θέλει να μιλήσει στα ένστικτά μας, στην καρδιά και στο πνεύμα μας για την ίδια την ύπαρξη. Αυτός εξάλλου δεν είναι ο κύριος σκοπός της πραγματικής ζωγραφικής;».

Συναντήσαμε τον καλλιτέχνη στον χώρο που δουλεύει στο Δήλεσι και με τον αυθορμητισμό που τον διακρίνει, απάντησε από καρδιάς σε όλα τα ερωτήματά μας.

– Ολοκλήρωσες την θεματική ενότητα με έχει τίτλο «Κοσμογονία» και την παρουσίασες στην αίθουσα τέχνης Artshot – Sophia Gaitani. Πώς εμπνεύστηκες αυτή τη θεματολογία;

Το όλο εγχείρημα ήρθε στο μυαλό μου εντελώς τυχαία από μια διάλεξη της κυρίας Ντόρας Ηλιοπούλου – Ρογκάν στο ίδρυμα Θεοχαράκη με θέμα την «Κοσμογονία». Αυτό δέθηκε μέσα μου και θέλησα να φτιάξω τα δικά μου αβγά, τη δική μου «Κοσμογονία». Δούλεψα πυρετωδώς ενάμιση χρόνο και η σοδειά μεγάλη, περίπου εκατό έργα, από τα οποία τα μισά εκθέτω στη Λεμπέση 11, κάτω από την Ακρόπολη. Η γέννηση της ζωής των ζώων, του ανθρώπου με «ταξίδεψαν».

Το θέμα της κοσμογονίας έγινε όνειρο, τα αβγά γίνανε όνειρα χρωματιστά. Τα φίδια σπάσανε τη σιωπή και η ιδιότητά τους δηλητηριώδης αλλά και θεραπευτική στην παλιά ιατρική των μάγων. Να η έκρηξη της γέννησης! Αυτή είναι η μικρή μου αέναη κοσμογονία! Δεν μπορεί να μπει στο ίδιο ποτάμι η γέννηση, η δημιουργία. Πάνε πίσω δισεκατομμύρια χρόνια μέσα στο σκοτάδι. Ποιος να ξέρει τι γεννήθηκε πρώτα;

“Δεν μπορεί να μπει στο ίδιο ποτάμι η γέννηση, η δημιουργία. Πάνε πίσω δισεκατομμύρια χρόνια μέσα στο σκοτάδι. Ποιος να ξέρει τι γεννηθηκε πρώτα;”

– Τι σημαίνει για σένα η λέξη κοσμογονία; Είναι και εικαστική η γέννηση και δημιουργία;

Κοσμογονία είναι η αρχή φωτός, είναι το νερό, η φωτιά, το σύμπαν όλο, που πρώτοι οι προσωκρατικοί άρχισαν να αναφέρουν. «Τα πάντα ρει». Δεν μπορεί να μπει στο ίδιο ποτάμι η γέννηση, η δημιουργία. Πάνε πίσω δισεκατομμύρια χρόνια μέσα στο σκοτάδι. Ποιος να ξέρει τι γεννήθηκε πρώτα; Ποντάρω στο αβγό και βλέπουμε. Η φιλοσοφία των Ελλήνων μέχρι σήμερα ακολουθείται από όλο τον κόσμο και αισθάνομαι λίγο τυχερός που ακούμπησα εικαστικά το παμπάλαιο θέμα με τρέλα και αγάπη. Μια ζωγραφιά έντασης είναι εικαστικό πάντα γεγονός. Είναι γέννηση και δημιουργία αρκεί να μη φοβάσαι πολύ και μπορείς και να το καταφέρεις.

– Στα έργα σου εικονίζονται θέματα με «εκρηκτικά» χρώματα και κρυμμένα νοήματα σε πρίμιτιφ φόρμα. Τι μηνύματα θέλεις να περάσεις στο κοινό σου;

Ζωγραφίζω επιθετικά και με ένταση, χωρίς πολλές προεργασίες. Με την πρώτη γραμμή του κάρβουνου αρχίζει να βογκάει η μηχανή μου. Τα χρώματα είναι που διαδέχονται το ένα το άλλο δυναμικά και δεν τα φοβήθηκα πολύ. Έτσι, ό,τι μου έρχεται στο μυαλό το πετάω σε χρώμα και σπάνια αλλάζω κάτι. Με αβγά πολύχρωμα βλέπεις μέσα τους τον χορό, τον έρωτα, τη φύση. Σε ένα έργο μου 25×180 εκ. κρατάνε πολλοί άνθρωποι ένα πολύ ανθρώπινο φίδι που σπάει τα αβγά του για να γεννήσει τη ζωή, τη δημιουργία. Συμμετείχα έντονα ψυχικά και πνευματικά με κάθε έργο. Ταξίδευα στο όνειρο της ζωής που στολίζει την ύπαρξή μας. Το μήνυμα της κοσμογονίας είναι να σεβαστούμε τη γέννηση του ανθρώπου ή του ζώου που σκοτώνουμε εμείς οι ίδιοι ασύστολα.

Θα ήθελα να τονίσω ότι πρέπει να ντρεπόμαστε για την καταστροφή του περιβάλλοντος και της ζωής μας της ίδιας. Η κοσμογονία ξεκίνησε εκατομμύρια, δισεκατομμύρια χρόνια πίσω και βρήκαμε εμείς την ομορφιά του σύμπαντος να καταστρέψουμε. Μόνος μας σκοπός… το κέρδος. Αν την ντροπή την κάνουμε συνείδηση, θα σώσουμε τη φύση και τη ζωή μας. Αλλιώς πολύ το κρίμα, πολύ το άδικο.

“Τα έργα μου πάντα έχουν αισιοδοξία και τα πιο μυστικά και απόκρυφα και πιο σκοτεινά υμνούν τη ζωή και τον ερωτα”

– Έχουν τα έργα σου μια νότα αισιοδοξίας;

Τα έργα μου πάντα έχουν αισιοδοξία και τα πιο μυστικά και απόκρυφα και πιο σκοτεινά υμνούν τη ζωή και τον έρωτα. Τα στολίδια μας αυτά πάντα παλεύω να στηρίξω με τα χρώματά μου για τον λόγο αυτό μεγάλα κομμάτια σε πίνακές μου είναι δυνατά μονόχρωμα…

– Με τι άλλες θεματολογίες έχεις καταπιαστεί;

Μια αγαπημένη σειρά έργων είναι η «Αναζητώντας τον Βούδα» αφιερωμένη σ’ αυτόν. Άλλες εκθέσεις μου είναι το «Φεγγαράκι μου χλωμό» με αναφορά στην παιδεία, στο ανύπαρκτο μονοτάξιο του μικρού μου χωριού. Η σειρά «Ιερατείο της άνοιξης» άλλη μια μεγάλη ιστορία ατέλειωτη. Σταθμό στη δουλειά μου θεωρώ την έκθεση τιμή στο αρχαίο –θέατρο και στους αρχαίους συγγραφείς, την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι». Τη σειρά αυτή την παρουσίασα για να τιμήσω τον τόπο μου, που βρίσκεται κοντά στην Αυλίδα. Εκεί γεννήθηκα και μικρός περνούσα χρόνο με τον πατέρα μου και με τα ζώα πηγαίνοντας για Χαλκίδα…

«ΕΛΛΑΣ ΠΟΥ ΠΑΣ», τρεις ατομικές με το ίδιο θέμα. Το μικρό βαρκάκι που έγινε πολλά. Στην επόμενη έκθεση το βαρκάκι μεγάλωσε και παλεύει με τα κύματα. Τα μνημόνια αρχίζουν και η τρίτη ενότητα αφήνει και τον μύθο λίγο έξω. Μπαίνουν άνθρωποι του καιρού μας που κυβερνάνε τον τόπο ίσως πολύ σκληρά με άλλα πιο μακρινά αφεντικά.

Κοντινό μου θέμα «Ο έρωτας σιωπά» μετά την επίσκεψή μου στο τραγικό Μαουτχάουζεν στην Αυστρία. Ξεχνιέται αυτή η ντροπή που ακόμα και φανταστικά θα λέγαμε σιώπησε τον έρωτα. Τελικά, ο άνθρωπος καρικατούρα θα είναι το θέμα μου. Θέλω να τον ανεβάσω λίγο αν μπορώ με τα λίγα μέσα και γνώσεις που διαθέτω και θα ευτυχώ στο μαύρο μου ταξίδι. Σκέφτομαι ότι όλα καλά και ωραία είναι αλλά πρέπει και να πεθάνουμε. Αυτό το τελευταίο δεν το θέλω τίτλο έκθεσής μου, απλά ήθελα από αυθορμητισμό να το μοιραστώ μαζί σας.

– Τι νέο ετοιμάζεις;

Έχω σχεδόν δύο θεματολογίες έτοιμες. Η πρώτη με τίτλο «Συνύπαρξη», που θα πρωταγωνιστούν πολλά πρόσωπα, ίσως και ζώα μαζί. Θα αντέξουν; Η δεύτερη ενότητα θα έχει τίτλο «Αρχιερείς ή δεσποτάδες». Μεγάλο θέμα σε καμβά μεγάλων διαστάσεων και θα είναι άνθρωποι γνωστοί μου, φίλοι και περαστικοί στο εργαστήριο Γ’ στην οδό Ασωπού στα Οινόφυτα. Εύχομαι να το προχωρήσω και ένα θεματάκι με μικρά εργάκια που θα εκθέσω με τον φίλο μου και ζωγράφο Νικόλα Σφήκα.

 

Νέλλη Παραστατίδου: «Αντλώ δύναμη από τα ελάχιστα»

Νέλλη Παραστατίδου

Μετά την αποφοίτηση της από το Αρσάκειο, η Νέλλη Παραστατίδου φοίτησε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Η αποφοίτηση της ήρθε το 1965, με δίπλωμα ζωγραφικής και πτυχίο διακόσμησης και σκηνογραφίας της ΑΣΚΤ , με καθηγητή της τον Γ. Μαυροίδη.

Το 1981 πραγματοποίησε την μετεκπαίδευσή της, στην Ιστορία της Τέχνης, στο College Of History and Art, Bath στην Αγγλία.

Το 1988 ολοκλήρωσε ακόμη έναν κύκλο μεταπτυχιακών σπουδών στο Design εσωτερικών χώρων και την Ιστορία της Τέχνης, στο Universite Des Sciences Humaines de Strasburg.

 

Ομαδικές εκθέσεις:

1968 Ομαδική έκθεση διακόσμησης, σκηνογραφίας. Βραβείο Υπουργείο Παιδείας

1971 11η Πανελλήνια Έκθεση Ζαππείου

1973 12η Πανελλήνια Έκθεση Ζαππείου

1974 13η Πανελλήνια Έκθεση Ζαππείου

 

Ατομικές Εκθέσεις:

1976 Γκαλερί «Ώρα»

1984 Γκαλερί «Μπουζιάνη»

1987 Γκαλερί «Σκουφά»

1988 Εκθεσιακός χώρος στο δημαρχείο του Στρασβούργου

1991 Γκαλερί «Ζυγός»

1993 Art Gallery Boston U.S.A.

1994 Γκαλερί «Άνεμος» στην Κηφισιά

1999 Γκαλερί «Κρεωνίδης»

2001 Γκαλερί «Ακρόπρωρο» στις Σπέτσες

2002 Γκαλερί 3

 

Έργα της Νέλλης Παραστατίδου

Έργα της Ν. Παραστατίδου βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη, στη Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών, στο Δημαρχείο του Στρασβούργου, στο Μέγαρο της Γ.Σ.Ε.Ε ( 80 έργα), αλλά και στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Επιπλέον, εκθέματά της μπορεί να δει κανείς, στο Μέγαρο της Εργατικής Εστίας, στο Μουσείο Βυζαντινών Οργάνων στην Θεσσαλονίκη, στο Μέγαρο της Αττικής Οδού στην Παιανία, στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, όπως και σε ιδιωτικές συλλογές της και επαγγελματικούς χώρους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Η κυρία Παραστατίδου συνεργάζεται με το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β&Μ Θεοχαράκη.

 

Ο Σάββας Γεωργιάδης στη Τζιά στην MarinaKeasGallery

Σάββας Γεωργιάδης

Οι εικόνες του Σάββα Γεωργιάδη εντυπώνονται ανεξίτηλα στη μνήμη μας. Τον παρακολουθούμε χρόνια τώρα στις εμφανίσεις του στην Αίθουσα τέχνης Αθηνών αλλά και τον τελευταίο καιρό στον Ευριπίδη όταν με το ταλέντο του μας χάρησε τα ιδιαίτερα πορτρέτα του. Συνεχίζει φέτος στην MarinaKeasGallery στη Τζιά με τα ρεαλιστικά πορτρέτα του και μας προτείνει πρωτότυπα αλλά και αποκαλυπτικά να τον ακολουθήσουμε στην αναζήτησή του.

Σάββας Γεωργιάδης

Μέσα από το βλέμμα και την ζωγραφική του Σάββα Γεωργιάδη με τεχνική αρτιότητα κάθε φορά μας αποκαλύπτει νέα όμορφα κορίτσια με κρουστό ροδαλό δέρμα. Ταυτόχρονα τολμάει να μεταφράσει ζωγραφικά με οπτική αληθοφάνεια ανθρώπους που μας σημάδεψαν εδώ στο νησί της Τζιας. Μας αποκαλύπτει με τα ζωντανά χρώματά του την γοητεία τους αλλά και το υπερτονισμένο λαμπερό τους βλέμμα και μας ξεκλειδώνει την ιδιαίτερη προσωπικότητά τους. Μια αδιόρατη επίσης αλλά και διαπεραστική ματιά του κάθε ενός σφραγίζει τόσο τα όμορφα νεανικά προσωπα όσο και τα ρεαλιστικά πορτραίτα των προσώπων του νησιού μας.

Τα έργα του Σάββα εκφράζουν σεβασμό αγάπη και θαυμασμό αλλά υποδηλώνουν και μια σφοδρή ανάγκη επικοινωνίας με τον θεατή τόσο που γίνονται παντοτινοί φίλοι του εκπληρώνοντας έτσι την επιθυμία να περάσουν στην αιωνιότητα.

Σάββας Γεωργιάδης

Η έκθεση στην MARINAKEASGALLERY με θέμα ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΤΗΝ ΚΕΑ εγκαινιάζεται στις 13 Αυγούστου 2018 στις 21.00

Η έκθεση θα διαρκέσει από 13 Αυγούστου έως τις 9 Σεπτεμβρίου.

Πρωινός καφές στο εργαστήριο του Γιώργου Σταθόπουλου

Γιώργος Σταθόπουλος

Γράφει ο Γιάννης Λιάκος

Συνάντησα τον Γιώργο Σταθόπουλο ένα πρωί Δευτέρας στο εργαστήριο του στη Γούβα. Η φιλία μας μετράει περίπου τριάντα χρόνια. Μας συνδέει άριστη εικαστική συνεργασία με χιούμορ και φιλοσοφική διάθεση. Ξεκινώντας την πρωινή μας κουβέντα στον χώρο που εμπνέεται και ζωγραφίζει τις έντονες χρωματικές του εικόνες, μου λέει:

“Η Τέχνη είναι άγονη γραμμή. Όταν γεννήθηκα, οι μοίρες μου είπαν θα πονέσεις. Γι’ αυτό όταν γεννιέσαι με κλάμα αρχίζεις και με κλάμα τελειώνεις. Η ενδιάμεση πορεία για τον καλλιτέχνη είναι ένα σαράκι που τον τρώει η Αμφισβήτηση. Η ζωγραφική είναι ο χώρος για να αναπαύεται ο νους από τα ταξίδια της φαντασίας. Ο ζωγράφος με τεχνοτροπίες που διαδέχονται η μία την άλλη επιλέγει το θέμα και την γραφή του και έτσι κλείνει στο τελάρο του τον μύθο του με σχήματα και χρώματα.”

Έφυγα από το εργαστήριό του πιο πλούσιος σε εικόνες, σκέψεις και συναισθήματα.

Γ.ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ – Ζευγάρι Ακρυλικό σε καμβά.-50Χ70εκ.
Ποδηλάτισσα – Γιώργος Σταθόπουλος
Γιώργος Σταθόπουλος

Ανδριανός: “O καθρέπτης είναι μια πιστή απομίμηση του κόσμου μας”

Ανδριανός

Σε ένα ψηλοτάβανο νεοκλασικό οικοδόμημα στην Κυψέλη, με ανάγλυφες γύψινες διακοσμήσεις στην οροφή συναντήσαμε τον εικαστικό Ανδριανό, έναν αναμφισβήτητα ταλαντούχο καλλιτέχνη της νεότερης γενιάς. Μιλώντας μαζί του αντιλαμβάνεται κανείς ότι ο καλλιτέχνης θέτει στη δουλειά του ηθικά και υπαρξιακά ερωτήματα, στα οποία απαντά χρησιμοποιώντας την τέχνη.

Παρατηρώντας τους πίνακές του διαπιστώνουμε ότι χρησιμοποιεί σύμβολα που σχετίζονται με την απληστία, τη λαγνεία, τη θρησκεία και εμπνέεται από τον κύκλο της ζωής απεικονίζοντας τη ματαιοδοξία του ανθρώπου μέσα από τα ένστικτά του. Πορτρέτα, γυναικείες φιγούρες, κάποιες αποκαλυπτικές και θελκτικές, κάποιες άλλες που υμνούν το θαύμα της μητρότητας αποτελούν μέρος της θεματολογίας του. Οι δεσμίδες φωτός, οι σκιές απασχολούν πολύ τον ζωγράφο.

Στο διπλανό δωμάτιο γλυπτά – κατασκευές και στερεοφωνικές συσκευές καταλαμβάνουν τον χώρο. «Είναι νέες μου δουλειές», είπε, «με ενδιαφέρει να δημιουργώ αντικείμενα με κάποια χρησιμότητα». Κάτσαμε στο ευρύχωρο σαλονάκι του ατελιέ και ξεκινήσαμε την κουβέντα μας.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

– Με τι θεματικές ενότητες έχετε καταπιαστεί ως σήμερα στη δουλειά σας;

Όταν πρωτοξεκίνησα ως τελειόφοιτος ζωγράφος της Σχολής Καλών Τεχνών έψαχνα μία εξιδανικευμένη πόζα για ζωγραφική. Θα τις έλεγα μελαγχολικές πόζες ή μελαγχολικές φιγούρες. Οπότε θα έλεγα η «Μελαγχολία» αλλά και η «Νύκτα» είναι ένα πολυαγαπημένο μου θέμα. Επίσης, άλλα αγαπημένα μου θέματα είναι ο θάνατος, η φύση, η θρησκεία με την τεχνολογία, η απληστία και ο πόλεμος. Τον τελευταίο καιρό ασχολούμαι με μια ζωγραφική που την ονομάζω οντολογική.

– Παρατηρούμε ότι στους τελευταίους σας πίνακες απαθανατίζετε στιγμές της μητέρας με το μωρό της. Η θεματολογία σας είναι ενίοτε βιωματική;

Ασφαλώς κι αυτό που ζω με επηρεάζει άμεσα. Μάλιστα από τότε που έγινα πατέρας και παρατηρώ τη σχέση της μητέρας με το παιδί ανακαλύπτω πόσο έντονη είναι και η ύπαρξη της μητριαρχικής θρησκείας και της δικής μας, δηλαδή της Παναγίας με το θείο βρέφος άλλα και αρχαιότερων πολιτισμών όπως της Ίσιδας και του γιου της, του Ώρου. Μεγαλώνουμε με τις εικόνες της Παναγίας και του θείου βρέφους, αλλά οι περισσότεροι ανακαλύπτουμε το τι σημαίνει και γιατί έχει κατακυριεύσει την εικονογραφία που μας περιβάλλει αφότου φέρουμε παιδί στον κόσμο.

– Στις προσωπογραφίες τι είναι αυτό που σας τραβάει την προσοχή σε κάποιο πρόσωπο και το επιλέγετε;

Κατά κύριο λόγο επιλέγω ένα πρόσωπο για το πώς γράφει το φως επάνω του. Κάτι το οποίο δεν μπορώ να σας περιγράψω καλύτερα μιας και ο λόγος είναι η μορφή. Σε γενικές γραμμές, μου αρέσουν κεφάλια με έντονα σχήματα από τα οποία προκύπτουν πιο εξπρεσιονιστικά σχήματα και όχι πολύ απαλά και αψεγάδιαστα πρόσωπα, τα οποία είναι και πολύ απλά.

“μου αρέσουν κεφάλια με έντονα σχήματα από τα οποία προκύπτουν πιο εξπρεσιονιστικά σχήματα και όχι πολύ απαλά και αψεγάδιαστα πρόσωπα”

Δεν είναι της προτίμησής μου να κάνω ένα πρόσωπο σαν της Μαρίας Αντουανέτας ή σαν του Fragonard, αν και η ολοκλήρωση ενός ζωγράφου επιβάλει να κάνω και αυτό. Αντιθέτως, παλαιότερα είχα αγάπη για τα εξπρεσιονιστικά κεφάλια του Ρέμπραντ, για τα ζωγραφικά πορτρέτα που έχει κάνει ο Φράνσις Μπέικον και τα τελευταία χρόνια μου κεντρίζουν το ενδιαφέρον κυρίως τα φαγιούμ και μία ζωγραφική που τα περιβάλλει όπως της αρχαίας Πομπηίας.

– Είχατε επιλεγεί κατόπιν διαγωνισμού να συμμετάσχετε στην εικαστική Ολυμπιάδα του Λονδίνου στο Barbican Center στο Λονδίνο όπου και τιμηθήκατε με χρυσό μετάλλιο. Τι αποκομίσατε από αυτή σας τη συμμετοχή;

Το πιο σημαντικό θεωρώ πως είναι η εικόνα των ζωγράφων από όλα τα μέρη του κόσμου. Ήταν η πρώτη φορά που ήρθα σε επαφή με Αμερικάνους, Νοτιοαμερικάνους και Κινέζους ζωγράφους.

– Πρόσφατα παρουσιάσατε τη δουλειά σας στην Galerie «f» της Καρδίτσας. Πιστεύετε ότι το κοινό εκτός Αθήνας είναι φιλότεχνο;

Πρόσφατα παρουσίασα έργα μου στην Καρδίτσα όπου δέχτηκα ιδιαίτερη αγάπη για τη δουλειά μου και τους ευχαριστώ για αυτό. Από ό,τι φάνηκε η Καρδίτσα έχει ανθρώπους που αγαπούν τις τέχνες και ειδικότερα τη ζωγραφική

– Κάποιες φορές τα έργα σας κρύβουν αλληγορικά μηνύματα. Μιλήστε μας για τα μηνύματα που θέλετε να εκφράσετε;

Δεν προσπαθώ να κρύψω κάποιο μήνυμα. Κυρίως χρησιμοποιώ συμβολισμούς για κάποια πράγματα και πολλές φορές δύο σύμβολα μαζί μπορούν να δημιουργήσουν μια αλληγορία. Τα μηνύματα είναι πολλά. Πάντως, γενικά τα μηνύματά μου κινούνται γύρω από την ισορροπία της φύσης.

– Έχετε δουλέψει πολύ έργα σας στα οποίο τα είδωλα αντανακλώνται, καθρεφτίζονται. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τα έργα αυτά;

Η σειρά των έργων «Αντανακλάσεις» απορρέει από μια μακροχρόνια –ίσως από πάντοτε– εμμονή που έχω με τους καθρέπτες. Η εμμονή αυτή δεν είναι στο να κοιτάζομαι εγώ, αλλά στο παράδοξο του ότι ένας καθρέπτης είναι μια πιστή απομίμηση του κόσμου μας.

“Με συγκινεί το γεγονός ότι η οπτική μας αισθηση μπορεί να ξεγελαστεί πλήρως από μία επίπεδη επιφάνεια”

Με συγκινεί το γεγονός ότι η οπτική μας αίσθηση μπορεί να ξεγελαστεί πλήρως από μία επίπεδη επιφάνεια. Δύο κόσμοι, ο ένας υπαρκτός και ο άλλος ανύπαρκτος, αυτή είναι η αντανάκλαση. Λέγοντας αυτό μπορούμε να τονίσουμε το ότι η ίδια η ζωγραφική είναι μία επίπεδη επιφάνεια και άρα είναι εντός της απομίμησης των αισθήσεών μας.

Κλείνοντας θα αναφερθώ στη διαφωνία του Πλάτωνα ως προς τους περιορισμούς της ζωγραφικής ως κατώτερη τέχνη, πράγμα που χρησιμοποιήθηκε υπέρ του κυβισμού. Εμάς, στον σύγχρονο κόσμο μάς ενδιαφέρει η ζωγραφική όπως είναι στον νου, a priori –με τη φιλοσοφική έννοια– και ως ιδέα. Στις αντανακλάσεις δημιουργώ ένα τέλειο είδωλο, απόλυτα συμμετρικό δηλαδή, μία τέλεια αντανάκλαση και θέλοντας να το πάω ένα βήμα παραπέρα κλείνω την όλη αντανάκλαση μέσα σε έναν καθρέπτη. Θα έλεγα πως «φυλακίζω» το φως αλλά αυτή η ερμηνεία δεν μπορεί παρά να μείνει στην άποψη και αντίληψη του θεατή.

– Τι νέο ετοιμάζεστε να μας παρουσιάσετε;

Χαίρομαι που η ερώτησή σας συμπίπτει με τη νέα μου εργασία, η οποία είναι και η διπλωματική μου για το δεύτερο πτυχίο σπουδών μου στη γλυπτική της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών. Είναι γλυπτά κατασκευές και στερεοφωνικές συσκευές ταυτόχρονα, κάτι σαν «juke box» τα οποία θέλω να είναι χρηστικά αντικείμενα και είναι και αυτά οντολογικής προέλευσης. Και η νέα μου ζωγραφική δουλειά αλλά και τα γλυπτά πραγματεύονται τη ζωή ή τις μορφές ζωής γενικά θα έλεγα. Είναι οντολογική και εν μέρει σίγουρα βιωματική καθώς τα συγκεκριμένα έργα προκύπτουν αυθόρμητα και από ανάγκη και όχι εγκεφαλικά και προμελετημένα.

* Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “axianews”

Ταξίδι με το χρόνο, τα όνειρα και την πραγματικότητα…

Το βιβλίο “Πάντα Αργά” περιλαμβάνει εικοσιένα ποιήματα και τρία διηγήματα εκ των οποίων το ένα έχει βραβευτεί από την εφημερίδα το Βήμα στο διαγωνισμό με θέμα «Ένα Διήγημα για την Κρίση». Οι τρεις βασικές ηρωίδες ανήκουν στη γενιά των μνημονίων και παλεύουν τόσο με τα όνειρά τους όσο και με την πραγματικότητα, «πάντα αργά», αφού ο πραγματικός χρόνος είναι μάλλον μόνο αυτός που τους υπαγορεύει το συναίσθημά τους.

Οι σκέψεις νέων ανθρώπων που ασχολούνται με την τέχνη, οι ρυθμοί ζωής τους, ο έρωτας, η δουλειά και οι σχέσεις που αναπτύσσουν μπαίνουν σε έναν λόγο γρήγορο, άμεσο, απλό, έναν λόγο ουσίας που χαρακτηρίζεται από ευαισθησία αλλά και σκληρότητα.

Ο ζωγράφος Γιάννης Τσαρούχης στα Γνωμικά του έλεγε «Ποτέ δεν είναι νωρίς». Η νέα συγγραφέας Ήρα Παπαποστόλου μοιάζει να συμφωνεί και μεταφέρει στον αναγνώστη την δική της εμπειρία με αφορμή αυτήν την σκέψη.

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα…

Η Ήρα Παπαποστόλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979 και σπούδασε Ιστορία Τέχνης και Αρχαιολογία στο Παρίσι (Paris X Nanterre, Paris I Sorbonne), με ειδίκευση στη Σύγχρονη Τέχνη και Φιλοσοφία- Αισθητική.

Έχει διδαχτεί δημιουργική γραφή, κλασική κιθάρα και γραμμικό και ελεύθερο σχέδιο. Έχει εργαστεί στη γκαλερί Βουρκαριανή στην Κέα, στη Galerie du Haut-Pave στο Παρίσι, στην Αίθουσα Τέχνης MIHALARIAS ART στην Κηφισιά, στο Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM) στο Θησείο και στο IANOS Art Shop στο Golden Hall στο Μαρούσι. Για την οργάνωση εκθέσεων έχει συνεργαστεί με το Αρχείο Νεοελληνικής Τέχνης, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, το Art Chania, την Ελληνοαμερικάνικη Ένωση, το Ίδρυμα Τσιχριτζή, την Art Athina 2014 & 2015, το Loft, το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο, το Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα, την Πινακοθήκη-Γλυπτοθήκη της art-idea στο Κέντρο Τέχνης Καστέλας και με πολλές αίθουσες τέχνης στην Αθήνα και την επαρχία.

Έχει γράψει τα βιβλία “Εικόνες του αιώνα Skoulakis Σύμβολα Παγκόσμιας Αποδοχής” (Εκδόσεις Αδάμ), “Τα 1000 πρόσωπα της πόλης και της πρωτεύουσας” (Εκδόσεις Οσελότος), “Σ΄ αγαπώ ακόμα και ξυπόλυτη” (Εκδόσεις Οσελότος), “Κόσμου πληγή τράγου ωδή αγάπης δρόμος” (Εκδόσεις Οσελότος), “Η Μπαλάντα της Εποχής” (Εκδόσεις Οσελότος) “Γυναίκα για Σπίτι” (Εκδόσεις Οσελότος), “Πέλυ” (Εκδόσεις Οσελότος) και “Χαρακτήρες & Επαγγέλματα” (Εκδόσεις Περιτεχνών).

Έχει βραβευτεί το διήγημά της με τίτλο “45 Μοίρες” στο διαγωνισμό της εφημερίδας Το Βήμα με θέμα Μια ιστορία για την κρίση. Οργανώνει εκθέσεις, προλογίζει καταλόγους, αρθρογραφεί στο Art22 και στο SLpress ενώ παράλληλα ασχολείται με τη λογοτεχνία και τη συγγραφή στίχων. Είναι μέλος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης (aica). Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

 

Απορία τέχνες και σκέψεις κατεργάζεται…

Εάν τη στιγμή που ο/η φιλόσοφος αναρωτιέται «Τι είναι τέχνη;», η τέχνη έχει ήδη μετακινηθεί ώστε να διαφύγει από τον πιθανό ορισμό, αυτός δεν είναι λόγος να σωπαίνει η φιλοσοφία αλλά, αντίθετα, λόγος διαμόρφωσης ενός πεδίου αμφίδρομης αναζήτησης και διάδρασης, ενός συνεχούς διαλόγου μεταξύ καλλιτεχνών και θεωρητικών, ενός ανοιχτού δημιουργικού χώρου και για τις δυο πλευρές. […] Το σημείο εκκίνησης είναι ο συσχετισμός μιας καλλιτεχνικής έκφανσης με ένα κεντρικό πρόβλημα της φιλοσοφίας εν γένει, όπως το ζήτημα της ταυτότητας και της ετερότητας, η διάκριση των αισθήσεων και η δυνατότητα υπέρβασης των μεταξύ τους ορίων, η αντιπαράθεση φύσης και τέχνης.

Τα προβλήματα μπορεί να είναι κλασικά ή σύγχρονα, η αντιμετώπισή τους περισσότερο ή λιγότερο ιστορική, τα καλλιτεχνικά παραδείγματα μπορεί να εκτείνονται στο χρόνο – όμως πάντα αφορούν ή καταλήγουν σε εκφάνσεις της σύγχρονης τέχνης. Ο ίδιος ο όρος «σύγχρονη τέχνη» έχει ασαφή όρια, κυρίως όσον αφορά την επέκτασή του προς το παρελθόν. Δεν επιχειρώ να απαντήσω ευθέως σε αυτό το ζήτημα· αντ’αυτού, στηρίζομαι σε συγκεκριμένα παραδείγματα και συνδιαλέγομαι με έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν πρόσφατα, των οποίων οι καλλιτέχνες συνεχίζουν να είναι ενεργοί, μορφές τέχνης που τελούν υπό διαμόρφωση και εμπλέκονται σε σύγχρονες φιλοσοφικές συζητήσεις.

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα….

Η Φαίη Ζήκα είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια Φιλοσοφίας και Θεωρίας της Τέχνης στο Τμήμα Θεωρίας και Ιστορία της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν τη θεωρία και πρακτική των χρωμάτων, τις αισθήσεις στην αισθητική, ζητήματα ταυτότητας και φύλου, τη σχέση τέχνης και φύσης, τη σχέση της φιλοσοφίας με τις τέχνες και τις επιστήμες.

Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά, σε συλλογικούς τόμους και σε καταλόγους εκθέσεων. Έχει επιμεληθεί το βιβλίο του David Batchelor “Χρωμοφοβία” (Άγρα, 2013), τον κατάλογο της έκθεσης “Απουσία” (Νήσος, 2013) και τη συλλογή κειμένων “Τέχνη, σκέψη, ζωή: Η αισθητική φιλοσοφία του Αλέξανδρου Νεχαμά” (Οκτώ, 2014).

 

Εμμανουήλ Μπιτσάκης: Το «πολύτιμο» ελάχιστο

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Η δουλειά του Εμμανουήλ Μπιτσάκη είναι πραγματικά μοναδικού εικαστικού ενδιαφέροντος, καθώς σε λίγα εκατοστά επιφάνειας παρατηρούμε έργα με επίπεδη προοπτική αντίληψη, καλοδουλεμένα, με «χειρουργική» διαδικασία και θεματολογία την συχνά παράδοξη ανθρώπινη πραγματικότητα.

Οι καθαρές φιγούρες με έμφαση στη λεπτομέρεια της σουρεαλιστικής πραγματικότητας και στη δυνατή αίσθηση της πολυτιμότητας του ελάχιστου αποτελούν μέρος του εικαστικού του κόσμου. Σε κοντινή απόσταση παρατηρούμε τα μικρά τελάρα που εικονίζουν επεισοδιακές και ανεκδοτικές σάτιρες σε «συμπυκνωμένο σκηνικό».

Μία από τις συναντήσεις μας με τον εικαστικό, Εμμανουήλ Μπιτσάκη ήταν στον εκθεσιακό χώρο του συλλέκτη, Σωτήρη Φέλιου στην οδό Φωκίωνος Νέγρη στην έκθεση του με τίτλο «το επίμονο ελάχιστο».

Εμείς, θέλοντας να εξερευνήσουμε τον ρεαλιστικό και παράλληλα αλλόκοτο εικαστικό του κόσμο, μιλήσαμε μαζί του για την εξέλιξη της δουλειάς του, για την επιμονή του στα έργα μικρών διαστάσεων, καθώς και για τα μελλοντικά του σχέδια.

– Στην τελευταία σου έκθεση παρουσιάσες έργα σου από το 1998 ως σήμερα. Τι παρατηρήσεις μπορείς να κάνεις για την εξέλιξη της δουλειάς σου; Είχες προβλέψει τη σημερινή της έκβαση;

Και ναι και όχι. Υπάρχουν στοιχεία της δουλειάς μου που δεν έχουν αλλάξει ή επανεμφανίζονται κατά διαστήματα. Θα μπορούσα να μιλήσω για μία σπειροειδή εξέλιξη, στην οποία επανέρχονται κυκλικά εμμονές, μυθολογίες, σχόλια για την πραγματικότητα και μένουν πίσω τρόποι διατύπωσης που πια τους θεωρώ ξεπερασμένους: Δεν ζωγραφίζω τώρα τίποτα για να το ζωγραφίσω απλά (ένα τοπίο λ.χ.) παρά το χρησιμοποιώ μόνο ως μέρος της αφήγησης ή του σχολίου.

– Η έκθεσή σου έχει τίτλο «Το επίμονο ελάχιστο». Ποια ήταν τα κριτήρια της επιλογής αυτής;

Ο τίτλος δηλώνει την αποφασισμένη κατασκευή έργων μικρής διάστασης. Οι ελάχιστες παρεκκλίσεις από το διακριτικό και πολύτιμο μέγεθος επιβεβαιώνουν την πάγια αυτή επιλογή: και τα μεγάλα (για τα δικά μου μέτρα) έργα είναι και αυτά σα μικρά δουλεμένα, χωράνε άπειρα μικροσκοπικά στοιχεία. Η Ελλάδα είναι ένα σύστημα καλλιέργειας της αυτοσχέδιας δεξιότητας, όξυνσης του νου και των αντανακλαστικών, εφόδια απαραίτητα για κάθε τι βραβευμένο.

– Ανάμεσα στα φιλολογικά στοιχεία της δουλειάς σου εικονίζεσαι και ο ίδιος. Είναι άραγε μια αναφορά που υποστηρίζει την έκβαση της τέχνης σου;

Κάθε σύστημα που φτιάχνουμε, εφόσον εμείς είμαστε η αφετηρία που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο, είναι αναπόφευκτα φανερά ή μη αυτοαναφορικό. Εγώ επιλέγω να το δείχνω, ή και να εκμεταλλεύομαι τη συνθήκη αυτή. Είναι από τα κύρια στοιχεία της δουλειάς μου, αν και με την πάροδο του χρόνου δίνω συχνότερα από παλιά πρωταγωνιστικό ρόλο σε άλλους.

– Θεωρείς τη ζωγραφική μια μορφή ψυχανάλυσης και αν ναι με ποιο τρόπο;

Θα σε παραπέμψω στην προηγούμενη απάντηση: η αυτοαναφορά ως θεμελιώδες συστατικό και κύριο εμπόδιο μιας πετυχημένης ψυχαναλυτικής διαδικασίας.

– Είναι κάποια από τα έργα της έκθεσης που να θεωρείς κομβικά για την εξέλιξη της δουλειάς σου;

Άλλα είναι κομβικά γιατί εισάγουν στοιχεία που θα αξιοποιηθούν μετέπειτα, άλλα πετυχημένα που τα αξιοποίησαν και άλλα και τα δύο.

– Έχεις βραβευτεί από διεθνείς φορείς αλλά διαμένεις και εργάζεσαι στην Αθήνα. Είναι κατάλληλος τόπος η Ελλάδα ως εκκολαπτήριο μιας βραβευμένης τέχνης;

Η Ελλάδα είναι ένα σύστημα καλλιέργειας της αυτοσχέδιας δεξιότητας, όξυνσης του νου και των αντανακλαστικών, εφόδια απαραίτητα για κάθε τι βραβευμένο.

«Η Ελλάδα είναι ένα σύστημα καλλιέργειας της αυτοσχέδιας δεξιότητας, όξυνσης του νου και των αντανακλαστικών, εφοδια απαραίτητα για κάθε τι βραβευμEνο»

– Δουλεύεις συχνά έργα μικρών διαστάσεων, καλοδουλεμένα με έμφαση στη λεπτομέρεια. Ποια η σημασία αυτής της επιλογής;

Είναι μια επιλογή πρωτίστως πολιτική, όλες οι σημαντικές επιλογές (τι θα γίνουμε όταν μεγαλώσουμε) και οι ασήμαντες (με τι σαμπουάν λουζόμαστε λ.χ.) είναι πολιτικές (νομίζω). Ένα έργο μικρό σε φόρμα, που μπορώ να το κρατάω στο χέρι μου και να το στηρίζω στα γόνατά μου όταν το δουλεύω, μπορώ να το κρύψω από αδιάκριτα βλέμματα κάτω από τη σκιά μου, αν θέλω, χωράει στην τσάντα μου όπως ένα βιβλίο, είναι επιλογή διακριτικής παρουσίας μου, αλλά και εξίσου δυναμικής: Σαν να γράφω ένα σύνθημα δημόσια σε τετράδιο όχι στον τοίχο, που για να το δει κανείς πρέπει να με πλησιάσει και να μου ζητήσει την άδεια. Κάτι δημόσιο που δεν επιβάλλεται αυτονόητα και ο ενδιαφερόμενος πρέπει να επιλέξει να το δει.

Στη μικρή αυτή επιφάνεια, τώρα, μπορούν να χωρέσουν τόσα πράγματα και άλλα τόσα, να συνωστίζονται εικόνες, λογικές, παράλογα, χωρίς να ξεφεύγουν όμως από το ρυθμό του συνθήματος που προανέφερα.

– Εκθέτεις επίσης και κάποια προσχέδια δουλεμένα με μοναδική ακρίβεια και με έμφαση στη λεπτομέρεια. Είχες εξαρχής στο νου σου να τα εκθέσεις ή αυτός είναι ο τρόπος που δουλεύεις στα προσχέδια;

Σε καμία περίπτωση δεν έκανα φροντισμένα προσχέδια προς έκθεση. Η επιμέλεια ως συνειδητή πολιτική επιλογή αναπόφευκτα διακρίνει και ό,τι προορίζεται να μείνει στο συρτάρι.

– Θεωρείς ότι ένας καλλιτέχνης λυτρώνεται ή δεσμεύεται όταν κάποιος φορέας κατέχει μεγάλο μέρος της δουλειάς του;

Λιγότερο δραματικά, απλά εξυπηρετείται.

– Ποια τα μελλοντικά σου σχέδια;

Σχέδια στο χαρτί και κάνα σχέδιο για ταξίδι, δεν μπορώ να κάνω μακροπρόθεσμο προγραμματισμό.

 

 

* Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “axianews”.

 

Ο “Ήρωας με τα Χίλια Πρόσωπα” στην Allouche Benias Gallery

Η ψυχή του ευαίσθητου ανθρώπου γεννά όνειρα και οι αναμνήσεις αυτών των ονείρων κείτονται σε λήθαργο στα μύχια του νου του. Μέσω της επαγωγικής μεθόδου η συνειδητή βούληση ανασύρει στην επιφάνεια θύμησες από φανταστικά βασίλεια και πολυδιάστατες πραγματικότητες. Εδώ διασχίζεις μία πύλη• η ομιχλώδης είσοδος είναι ένα πέρασμα σε μια πολυγλωσσία από εικόνες που ρέουν, άλλοτε εστιασμένες κι άλλοτε θολές. Οι πνευματικές οντότητες και η τέρψη των επίγειων απολαύσεων αφθονούν. Τα κατώτερα επίπεδα γνέφουν με λάγνους πειρασμούς και η αντικειμενική αντίληψη παραμερίζεται.

Αυτός είναι ο κόσμος του Vassili H., ένας κόσμος όπου ο ήρωας έχει χίλια πρόσωπα. Πρόσεξε! Η γένεσή τους είναι τα τελευταία στάδια ενός αεικίνητου πολιτισμού και μιλάει τη γλώσσα των πτηνών. Εδώ κυριαρχεί η σουρεαλιστική ιδιόλεκτος, στολισμένη με σύμβολα από τον Δυτικό κανόνα αντιμέτωπα με χίμαιρες που απελευθέρωσε η απατηλή επιστήμη κίβδηλων ιδεολόγων. Στο έργο του Vassili H. η ευκρινής σύνθεση των Ιμαγιστών του Σικάγο, του Peter Saul, του αείμνηστου Guston, του R. Crumb και του Marc Chagall είναι ένας πλούσιος τάπητας με υποβλητικά χρώματα, πυρπολούμενα από το υψηλής τάσης δράμα της σύγχρονης Ελλάδας.


Τα επιμέρους στοιχεία συνθέτουν ένα συνεκτικό όλον που μοιάζει εξίσου αυτοσχεδιαστικό με το αυτόματο σχέδιο. Τα χαρακτηρίζει μια αλλόκοτη αμεσότητα, μια προσωπική τροχιά όπου ο Hunter Thompson συναντά τη φαντασμαγορία του Walter Benjamin.

Αφθονούν οι θελκτικές κόρες, Μέδουσες της εποχής του διαδικτύου αλλά και απόκοσμος Έρωτας μιας γόνιμης φαντασίας. Στρεβλωμένες κεφαλές και ανθρώπινα μέλη σε επαλληλία με την ανάμνηση της βιωμένης εμπειρίας• κάθε τόσο ένας φοίνικας υποδηλώνει μια όαση από την κακοφωνία της αστικής ζωής. Υβριδικές μορφές ζώων/ανθρώπων συνδέονται με την Ελληνική μυθολογία και τη σύγχρονη γενετική. Ένα πλούσιο καρουζέλ αρχετύπων συγκεκριμενοποιείται από τίτλους που παραπέμπουν στη σύγχρονη γεω-πολιτική. Ο Vassilis H. διυλίζει τα νεοφιλελεύθερα κάτοπτρα σε προσωπικά οράματα της εξελισσόμενης ανθρώπινης κατάστασης όπου, μέσω του γκραντουαλισμού, το δίπτυχο άνιμα-άνιμους αντιστρέφεται.

Μην θεωρήσετε ότι αυτοί οι χαοτικοί πίνακες είναι στοχασμοί εκ του προχείρου• όσο περισσότερο κοιτάζετε και καθηλώνετε το βλέμμα σε ένα σταθερό σημείο διευρύνοντας έπειτα την οπτική σας γωνία, θα εκτιμήσετε την αρραγή τους δομή. Πρώτο πλάνο και βάθος ρέουν το ένα μέσα στο άλλο με μια προοπτική εξίσου επίπεδη με την οθόνη του κινητού σας.

Διότι ζούμε στο μεταίχμιο δύο εποχών• της κορύφωσης της μακρόχρονης πτώσης του ανθρώπου από τη χάρη της Εδέμ και της μετάβασης σε μια απάνθρωπη, τεχνητή κοινωνία με κυβερνήτη την επιστήμη στις αρχές του21ου αιώνα. O κύβος ερρίφθη, δεν υπάρχει επιστροφή.

Στους πίνακες του Vassili H. παρακολουθούμε τις έσχατες στιγμές μας καθώς αντιλαμβανόμαστε οπτικά, έκπληκτοι και με κομμένη την ανάσα, την αίσθηση ότι το τελευταίο κεφάλαιο του ανθρώπου των μαζών της βιομηχανικής εποχής έχει όντως φτάσει στο τέλος του. Ποιος θα τολμήσει να αρνηθεί στους βλάσφημους τεχνοκρατικούς Θεούς να επιβιβαστούν στο πλοίο της καλοσύνης, στη νέα κιβωτό του Νώε; Διότι, όπως βλέπουμε σε αυτές τις εικόνες, η ζωή είναι κάτι πολύ περισσότερο από έναν μονόδρομο, ακτινώνεται προς χιλιάδες κατευθύνσεις. Ποια είναι η κατεύθυνση για σένα; Η επιλογή είναι δική σου, όσο είναι ακόμα εφικτή. Πάρε την απόφασή σου• συλλογική μνήμη ή ατομικότητα; «Εγώ υποστηρίζω το άτομο, όχι την ομάδα», είχε πει ο Marcel Duchamp. Σύμφωνοι. Ρουά Ματ.

INFO
Allouche Benias Gallery
Kανάρη 1
Διάρκεια Έκθεσης: Έως 30 Αυγούστου 2018
[email protected]
210 33 89 111