Αρχική Blog Σελίδα 481

“Κακά τα ψέματα”… συνεχίζεται στο θέατρο Αλκμήνη για 3ο χρόνο!

Η θεατρική κωμωδία “Κακά τα ψέματα” του Αλέξανδρου Χούντα που έχει αγαπηθεί ιδιαιτέρως από το κοινό, έπειτα από την αναγκαστική παύση των παραστάσεων της λόγω σοβαρού προβλήματος υγείας βασικού συντελεστή, συνεχίζεται για 3ο χρόνο στο θέατρο Αλκμήνη κάθε Τετάρτη στις 21.30!

Κεντρικός ήρωας είναι ο Στράτος (Τάσος Γιαννόπουλος),ο οποίος έχει ένα βαρυσήμαντο ”ελάττωμα”… Λέει πάντα την αλήθεια!



Το κοινό τον συναντά στο σπίτι του ένα βράδυ που εκείνος είναι ξάγρυπνος. Και είναι η στιγμή που στο σπίτι του εισβάλλουν πολλά διαφορετικά πρόσωπα από το παρελθόν του, που δεν αντέχουν την αλήθεια του!

Ο Στράτος οδηγείται σε εφιάλτες αλλά ακόμη κι εκεί δεν μπορεί να κρατήσει το στόμα του κλειστό!…



Κείμενο-Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Χούντας

Σκηνικά-Κοστούμια: Μάρθα Χαραλαμπίδου

Μουσική εκτέλεση (βιόλα): Ηλίας Σδούκος

Σχεδιασμός φωτισμού-Επιμέλεια ήχου: Μανώλης Μπράτσης

Φωτογραφία: Σπύρος Χούντας , Ηλίας Αργυρακόπουλος

Επεξεργασία φωτογραφικού υλικού: Σεμέλη Παπαοικονόμου

Αφίσα: Ζέτα Κωνσταντοπούλου

Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού (A Priori)              

Παίζουν (με σειρά εμφάνισης):

Τάσος Γιαννόπουλος, Αλέξανδρος Χούντας, Μαρία Νάκου, Διονύσης Στραβοράβδης, Κατερίνα Λουτσοπούλου

Είδος: κωμωδία

Πρεμιέρα| Τετάρτη 24 Οκτωβρίου

Παραστάσεις | Κάθε Τετάρτη στις 21.30

Τιμές εισιτηρίων|12€ Κανονικό| 10€ μειωμένο

Τηλ. κρατήσεων| 210-3428650 μετά τις 17:30

Προπώληση: νiva.gr

Διάρκεια: 75′ χωρίς διάλειμμα

Θέατρο Αλκμήνη |Αλκμήνης 8| Γκάζι | Μετρό: Κεραμικός| 2103428650

“Οθέλλος” στο Θέατρο Τέχνης

«Την κράτησε από το χέρι.

Αυτή άνοιξε το στόμα της ή της το άνοιξε αυτός. Ή αυτή.

Της μίλησε στο ανοιχτό της στόμα.

Της είπε, τώρα δα, να τώρα, τώρα οι νύχτες οι χορευταρούδες μου κλείνουνε το μάτι.

Οι νύχτες με αντικρύσανε και βγάλαν άστρα κι άλλα.

Οι νύχτες έχουνε χάσει με μένα το μυαλό τους, είπε κι αυτή ή αυτός. Ή αυτή.

Ήρθε και μπλέχτηκε η σελήνη στα μαλλιά μου, είπε αυτή, τώρα σίγουρα αυτή.

Μη μ’ αφήσεις ποτέ.

Μετά από αυτό σιωπή μεγάλη. Τόση που ο φόβος μη μείνουν για πάντα μέσα της τους μούδιασε τα μάτια.

Μάτια μου, είπε πάλι αυτή απευθυνόμενη στα μάτια της ή στα δικά του,

γιατί δακρύζετε; Θα γλιστρήσει η αγάπη μου και θα μου ξεγλιστρήσει η νύχτα.

Και πολύ λιγουλάκι μετά -και τελειώνω εδώ- αυτή σ’ αυτόν και αντιστρόφως:

έλα, έλα τώρα νύχτα μου και γέμισέ με με νύχτα, είμαι έτοιμη.»

Η τραγωδία Οθέλλος ίσως γράφτηκε το 1604. Ίσως λίγο νωρίτερα.

Ο Σαίξπηρ γεννήθηκε το 1564 και πέθανε το 1616, μια νύχτα μετά από μια παράσταση, με τους φίλους του σε μια ταβέρνα που ήπιε πολύ, παραήπιε δηλαδή.

Η ομάδα Kursk δημιουργήθηκε το 2012. Προηγούμενες παραστάσεις: Woyzeck στο Απλό Θέατρο, Η προσευχή της κοπέλας που έπεσε μέσα στο πηγάδι και δεν θέλει να πεθάνει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, Ο Άρντεν πρέπει να πεθάνει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων και στο Θέατρο Τέχνης (Φεστιβάλ Αθηνών 2015), Lenz στο Bios.

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Συντελεστές

Μετάφραση:                        Δημήτρης Δημητριάδης

Σκηνοθεσία:                         Χάρης Φραγκούλης

Σκηνικά-Κοστούμια:         Μαρία Πανουργιά

Μουσική:                              Κορνήλιος Σελαμσής

Κίνηση:                                 Τάσος Καραχάλιος

Φωτισμοί:                            Ελίζα Αλεξανδροπούλου

Βοηθός σκηνοθέτη:           Ασπασία-Μαρία Αλεξίου

Β΄ βοηθός σκηνοθέτη:      Κορίνα Άννα Γκουγκουλή

Βοηθός σκηνογράφου:      Φωτεινή Ιατρού

Βοηθός φωτίστριας:          Τζάνος Μάζης

Hair styling:                         Talkin’ Heads

Οργάνωση παραγωγής:    Ερωτόκριτος Κοτσιλίνης

Φωτογραφίες:                     Εβίτα Σκουρλέτη

Παίζουν:

Ασπασία-Μαρία Αλεξίου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κοντόπουλος, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Κατερίνα Λούβαρη-Φασόη, Άγγελος Παπαδημητρίου, Γιάννης Παπαδόπουλος, Κορνήλιος Σελαμσής, Μιχάλης Τιτόπουλος

Πληροφορίες παράστασης:

Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν – Υπόγειο (Πεσμαζόγλου 5, 210 3228706)

Πρεμιέρα Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου

Παραστάσεις έως Τρίτη 23 Απριλίου 2019

(εκτός Δευτέρας 15 Απριλίου και Τρίτης 16 Απριλίου)

Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00

Τιμές: 16 ευρώ γενική είσοδος / 12 ευρώ μειωμένο – φοιτητικό / 8 ευρώ ανέργων

Γιώργος Μαραζιώτης: RUSH, RASH, RUSH

Η Nitra Gallery στην Αθήνα παρουσιάζει τη νέα ατομική έκθεση του Γιώργου Μαραζιώτη, μια site-specific εγκατάσταση που καταδεικνύει την έρευνα του καλλιτέχνη αναφορικά με τις έννοιες του χώρου, του τόπου και του τρόπου που οι σύγχρονες κοινωνίες κατοικούν τα διάφορα τοπία, είτε σωματικά, είτε ιδεατά.

Έχοντας σαν σημείο εκκίνησης την διάλεξη Bauen, Wohnen, Denken του Γερμανού φιλοσόφου Martin Heidegger, που έδωσε στο Darmstadt το 1951, ο καλλιτέχνης προσπαθεί να μεταφράσει κάποια από τα ερωτήματα που θέτει ο φιλόσοφος, σχετικά με τις έννοιες του κτίζειν, του κατοικείν ή ακόμα και για το πώς σκεφτόμαστε την παρουσία μας σε έναν τόπο. Χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό διαφορετικών μέσων όπως γλυπτική, ψηφιακά τυπώματα, υφάσματα, φυσική ύλη και τον διάλογο, o Μαραζιώτης παρεμβαίνει αρχιτεκτονικά στην gallery δημιουργώντας ένα γεμάτο ένταση τοπίο που μπλέκει την πραγματικότητα με το φαντασιακό.

Οι επισκέπτες της έκθεσης καλούνται να περιηγηθούν στο χώρο, να γίνουν μέρος της όλης εγκατάστασης και προσεκτικά να διαπιστώσουν πώς πίσω από την ισσοροπημένη φαινομενικότητα του κάθε έργου, κρύβεται μια αλλόκοτη αίσθηση αποξένωσης, βίας, κινδύνου και απειλής. Η υπνωτική αισθητική που χαρακτηρίζει την εγκατάσταση κάνει ακόμα πιο έντονη την προσπάθεια συγκερασμού αντιφατικών εννοιών όπως ωμότητα/λεπτότητα, δημόσιο/ιδιωτικό, κίνδυνος/ασφάλεια.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, ο καλλιτέχνης θα συνεργαστεί με τον αρχιτέκτονα και ακαδημαϊκό Δημήτρη Θεοδωρόπουλο για τη δημιουργία ενός συμμετοχικού έργου που θα έχει σαν σκοπό την επισφράγιση του περιεχομένου της όλης έκθεσης. Μέσω της διαλεκτικής, μέσω της γραφής και της αφήγησης, ο Μαραζιώτης και ο Θεοδωρόπουλος θα προσπαθήσουν να γεφυρώσουν αρχιτεκτονική και οπτικές τέχνες και να ιχνηλατήσουν την ιερότητα που υπάρχει σε διάφορες πτυχές της καθημερινότητάς μας. Το αποτέλεσμα αυτής της συμμετοχικής κίνησης, που μπορεί να είναι ένα βιβλίο, ένα soundtrack, μια ψηφιακή παρουσίαση ή μια συλλογή από σκέψεις που δεν μπορούν να εκφρασθούν δημόσια, θα παρουσιαστούν το Μάρτιο στο χώρο της gallery.

Η έκθεση RUSH, RASH, RUSH του Γιώργου Μαραζιώτη αποτελεί μια πρόσκληση σε έναν φαινομενικά οικείο και γαλήνιο τόπο που όμως υπόγεια κρύβει την επικίνδυνη και ανησυχητική πραγματική του υφή.
 

Γιώργος Μαραζιώτης

Γεννημένος στην Αθήνα το 1984, ο Γιώργος Μαραζιώτης χρησιμοποιεί διάφορα μέσα όπως γλυπτική, εγκαταστάσεις, ζωγραφική και εκδόσεις ενώ συχνά δουλεύει σε συγκεκριμένες θεματικές ενότητες. Από το 2008 είναι μέλος της συμμετοχικής ομάδας November. Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις διεθνώς, σε galleries, ιδρύματα τέχνης και μουσεία όπως Marres House for Contemporary Culture Maastricht, Museum Tinguely, AC Institute New York City, School Of Visual Arts, CICA Museum South Korea, Vetlanda Museum, Matadero Madrid, The American College in Greece, Santorini Arts Factory μεταξύ άλλων. Έχει υπάρξει προσκεκλημένος καλλιτέχνης των MASS MoCA (Αμερική), Isadora Duncan Dance Research Center (Ελλάδα) και του Centre des Arts de La Rue (Γαλλία). Ζει και εργάζεται στην Αμβέρσα.

Διάρκεια έως 23 Μαρτίου 2019

Nitra Gallery – Αθήνα, Αλωπεκής 34, Κολωνάκι
Τρίτη – Παρασκευή 12.00 – 20.00 / Σάββατο 11.00 – 15.00
τηλ: 213 043 6697, www.nitragallery.com / [email protected] 

Gagik Altunyan: “Χρώμα – Χώρος Ζωγραφική – Γλυπτική, 2010 – 2019”

Gagik Altunyan

Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει την ατομική έκθεση ζωγραφικής και γλυπτικής του Αρμένιου καλλιτέχνη, Gagik Altunyan, με τίτλο “Χρώμα – Χώρος, Ζωγραφική – Γλυπτική, 2010 – 2019” που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου στις 20:00 και θα διαρκέσει μέχρι και το Σάββατο 2 Μαρτίου. Ο καλλιτέχνης, γνώστης της γλυπτικής και της ζωγραφικής τέχνης, επιστρέφει με τις άκρως αναγνωρίσιμες πια μορφές του, και μας εντάσσει στον εικαστικό κόσμο που σχολαστικά έχει δημιουργήσει τα τελευταία χρόνια.

Πρώτη αγάπη_2017_λάδι σε καμβά_60x90 cm

Όπως αναφέρει ο Μάνος Στεφανίδης, καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο οποίος προλογίζει και τον κατάλογο της έκθεσης: «Ο Γκάγκικ Αλτουνιάν είναι ένας γλύπτης που επιμένει να ζωγραφίζει κι ένας ζωγράφος που γνωρίζει και αξιοποιεί τα μυστικά της γλυπτικής όσο λίγοι ομότεχνοί του. Στην παρούσα έκθεση του Τεχνοχώρου ο θεατής έχει την ευκαιρία να δει πόσον χρωματικό δυναμισμό, πόσην χειρονομιακή εκφραστικότητα κρύβουν οι πίνακές του αλλά και πόση ευαισθησία ως προς την επεξεργασία των υλικών εντοπίζεται στη γλυπτική του. Είτε πρόκειται για μακέτες μνημειακών συνθέσεων είτε για αυτοτελή έργα. Είτε για σχέδια, είτε για μικρογλυπτά. Κατά την άποψη μου η ποιότητα και το βάθος ενός δημιουργού μπορούν να διαπιστωθούν από τις επιδόσεις του στις μικρές διαστάσεις και την ελάχιστη φόρμα. Γιατί εκεί φαίνεται καλύτερα η πρωτοτυπία και η ευελιξία της σκέψης του. Στο έλασσον το μείζον.

Ένα είναι επίσης γεγονός: Ο κόσμος παύει να είναι σκοτεινός και απειλητικός όσο τον εξιστορούμε, όσο τον εξεικονίζουμε. Κι ότι για ν’ αποκτήσουν πάλι ο κόσμος κι ο άνθρωπος μορφή, δεν απαιτούνται παρά λίγο χρώμα και λίγο χώμα. Λάσπη και πηλός. Και βέβαια ο δημιουργός που θα τα αξιοποιήσει».

Φίλοι, 2013, λάδι σε καμβά_66x52 cm

Ο Gagik Altunyan γεννήθηκε στο Ερεβάν της Αρμενίας το 1957. Σπούδασε στο ινστιτούτο καλών τεχνών Τερλεμεζιάν του Ερεβάν (1975-1981).  Φοίτησε από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αρμενίας με ειδικότητα στη Ζωγραφική και στη Γλυπτική (1983-1989). Έκανε Mεταπτυχιακές σπουδές με υποτροφία στο Tμήμα Zωγραφικής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Μόσχας (1991-1994). Έχει διατελέσει ως κριτικός τέχνης στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Αρμενίας (1992-1993) και έχει διδάξει ως καθηγητής στην Αρχιτεκτονική σχολή του Πανεπιστημίου του Ερεβάν (1993-1995).  Από το 1995 έχει εγκατασταθεί με την οικογένεια του στην Ελλάδα και είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Έχει πραγματοποιήσει 17 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και την Αρμενία και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εντός και εκτός συνόρων.

Έργα του υπάρχουν σε δημόσιους χώρους και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με πιο πρόσφατα τα αποκαλυπτήρια του γλυπτού «ΟΜΗΡΟΣ», στο Δήμο Αλίμου (διασταύρωση Χαριλάου Τρικούπη & Ιωνίας) στις 7 Δεκεμβρίου 2018.

Εγκαίνια Έκθεσης: Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2019, 20:00

Διάρκεια Έκθεσης: 7 Φεβρουαρίου έως 2 Μαρτίου 2019

Ημέρες και ώρες λειτουργίας:

Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30

Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00

Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού
Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
www.technohoros.org | [email protected]

Νέος μήνας με πληθώρα επιλογών για ψυχαγωγία! Τι θα διαλέξετε;

Artviews

Επιμέλεια: Χριστίνα Πραβιτσιώτη

Καλωσορίζουμε το νέο μήνα με φρέσκιες προτάσεις για διασκέδαση από το “Artviews”. Η πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου είναι γεμάτη σπουδαία θεάματα, που περιμένουν να τα απολαύσετε!

Και μην ξεχνάτε… Περιμένουμε τις εντυπώσεις σας στο fb: https://www.facebook.com/rtvs/

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

«Σέρλοκ Χολμς και Δρ. Γουάτσον», του Etan Cohen

Γραμμένη και σκηνοθετημένη από τον Etan Cohen η απολαυστική αυτή κωμωδία αποτελεί έναν ξεκαρδιστικό φόρο τιμής στον θρυλικό ντετέκτιβ Σέρλοκ Χολμς και τον πιστό βοηθό του Δρ. Γουάτσον. 

Υπόθεση

Όταν ένα πτώμα αποκαλύπτεται μέσα στην τούρτα γενεθλίων του Χόλμς, όλα δείχνουν ότι πίσω από τη νοσηρή έκπληξη κρύβεται το εγκληματικό μυαλό του Τζέιμς Μοριάρτι. Όμως, ο διάσημος ντετέκτιβ διατηρεί τις αμφιβολίες του. Ωστόσο, το ντουέτο πρέπει να παραμείνει δεμένο για να βρει τον δολοφόνο, να σώσει τη Βασίλισσα και να αποκαταστήσει τη φήμη του. Θα τα καταφέρει;

Σενάριο/Σκηνοθεσία: Etan Cohen

Πρωταγωνιστούν:  Will Ferrell, John C. Reilly, Rebecca Hall, Rob Brydon, Kelly Macdonald, Ralph Fiennes, Lauren Lapkus

«Scopophilia», των Ναταλίας Λαμπροπούλου και Ηλέκτρας Αγγελετοπούλου

Έπειτα από την επιτυχημένη πρώτη προβολή της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όπου απέσπασε και το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής Νεότητας, το «Scopophilia» βγαίνει στις αίθουσες σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας.

Η ταινία ανήκει σε ένα νέο κινηματογραφικό είδος το computer screen movie, καθώς η ιστορία της ξεδιπλώνεται από οθόνες υπολογιστών.

Υπόθεση

Η ιστορία της ταινίας αφορά τον Αλέξη, ο οποίος γίνεται άθελά του μάρτυρας ενός φόνου και μπλέκει στον ιστό ενός κατά συρροή δολοφόνου. Θα μπορέσει να ξεσκεπάσει τον δολοφόνο ή θα πιαστεί και ο ίδιος στην παγίδα του;

Σενάριο: Σωτήρης Πετρίδης

Σκηνοθεσία: Ναταλία Λαμπροπούλου, Ηλέκτρα Αγγελετοπούλου

Πρωταγωνιστούν: Κωνσταντίνος Λιάρος, Ηλέκτρα Καρτάνου, Νικίας Φονταράς, Ελένη Θυμιοπούλου, Τζόυς Ευείδη

ΜΟΥΣΙΚΗ

Η Alexandra Gravas παρουσιάζει τον νέο της δίσκο στον Ιανό

Η μεσόφωνος Αλεξάνδρα Γκράβας παρουσιάζει το νέο της CD «Songbook 2 Discoveries» στον Ιανό, το οποίο περιέχει επίσης αγαπημένα τραγούδια των δύο κορυφαίων Ελλήνων συνθετών Μίκη Θεοδωράκη και Μίμη Πλέσσα, παίζοντας ο ίδιος στο πιάνο.

Ανάμεσα στα τραγούδια του CD και αγαπημένες μελωδίες των Κουρτ Βάιλ, Βαγγέλη Παπαθανασίου, η περίφημη Μισιρλού και το Τζιβαέρι, παραδοσιακά αραβικά, ισπανικά, κυπριακά τραγούδια, σε μοναδικές ερμηνείες της καλλιτέχνιδας.

Την ερμηνεύτρια θα πλαισιώσουν κορυφαίοι σολίστ.

Special Guest ο Μίμης Πλέσσας

Είσοδος ελεύθερη

Ιανός, Σταδίου 24, Αθήνα

Στις 07/02/2019

Ώρα: 20:30

Πληροφορίες/Κρατήσεις:  210-3217917 | www.ianos.gr

Η Ελευθερία Αρβανιτάκη και ο Γιάννης Κότσιρας μαζί «Δυνατά κάθε φορά», στην Ακτή Πειραιώς

Η Ελευθερία Αρβανιτάκη και ο Γιάννης Κότσιρας τον φετινό χειμώνα συναντώνται στην Ακτή Πειραιώς και παρουσιάζουν ένα πλούσιο μουσικό πρόγραμμα με τίτλο «Δυνατά κάθε φορά», που περιλαμβάνει δικές τους μεγάλες και διαχρονικές επιτυχίες.

Με την μουσική συνοδεία σπουδαίων καλλιτεχνών

Ακτή Πειραιώς, Πειραιώς 178 και Λαμίας, Αθήνα

Aπό Σάββατο 2 Φεβρουαρίου και για 4 παραστάσεις.

Ώρα έναρξης: 22.30

Πληροφορίες/Κρατήσεις: 210-3418020-21 | www.aktipireos.gr

ΤΕΧΝΗ

«Ατελιέ στον χρόνο»: Δέκα γυναίκες εικαστικοί στο Μουσείο Φρυσίρα

Το Μουσείο Φρυσίρα, με την έκθεση «Ατελιέ στον χρόνο», παρουσιάζει δέκα διακεκριμένες γυναίκες εικαστικούς, των οποίων το έργο αποτελεί σημείο αναφοράς της σύγχρονης ελληνικής τέχνης.

Καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση είναι οι :

Αντιγόνη Καββαθά, Μαριγώ Κάσση, Πελαγία Κυριαζή, Αφροδίτη Λίτη, Εύα Μελά, Ελένη Μωραΐτη, Βάλλυ Νομίδου, Σπυριδούλα Πολίτη, Δέσποινα Τσάκνη, Μαίρη Χρηστέα

Μουσείο Φρυσίρα, Μονής Αστερίου 3 &7, Πλάκα, Αθήνα

Έως 30 Απριλίου 2019

Ώρες Λειτουργίας:
Τετάρτη έως Παρασκευή: 11:00 – 18:00 | Σάββατο και Κυριακή: 11:00 – 17:00

Πληροφορίες: 210-3234678 | 210-3316027

«Re-thinking environment»: Ομαδική έκθεση

Η ΔΛ Gallery παρουσιάζει την Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου την ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Re-thinking Environment» σε επιμέλεια της Νίνας Κασσιανού.

Η έκθεση εστιάζει σε ζητήματα που σχετίζονται με τη φύση και την ανθρωπότητα και συμβάλει στη συζήτηση που γίνεται σε παγκόσμιο επίπεδο γύρω από την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.

Συμμετέχουν: Γιώργος Γιατρομανωλάκης, Χριστόφορος Δουλγέρης, Ανάργυρος Δρόλαπας, Κώστας Ορδόλης, Γιάννης Τζώρτζης, Έφη Χαλιορή, Πάνος Χαραλαμπίδης & Μαίρη Χαιρετάκη, Julia Braun, Lisa Hoffmann, Magda Hueckel, Katrin Koenning, Diana Lelonek, Beba Stoppani

Εγκαίνια Έκθεσης: Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 20:00

Διάρκεια Έκθεσης: 8 Φεβρουαρίου έως 4 Μαΐου 2019

Ώρες Λειτουργίας: Τετάρτη – Σάββατο 12:00 – 17:00 | Πέμπτη – Παρασκευή 12:00 – 19:00

ΘΕΑΤΡΟ

«Staying Alive (Σχεδόν Πέθανα)» στο Μικρό Παλλάς

Στην καινούργια της παράσταση «Staying Alive (Σχεδόν Πέθανα)» η Κατερίνα Βρανά διακωμωδεί τη θυελλώδη περιπέτεια της υγείας της με τον πιο αστείο τρόπο και θα μιλήσει για όλα! Για Μαλαισιανούς, Άγγλους κι Έλληνες γιατρούς, τσαχπίνες νοσηλεύτριες και γοητευτικούς φυσικοθεραπευτές. Για το πώς η κορτιζόνη αντικαθιστά το μπότοξ, αλλά τίποτα δεν αντικαθιστά ένα σωστό ζευγάρι σκουλαρίκια.

Η παράσταση αυτή αποδεικνύει περίτρανα πως τίποτα δεν σταματάει την Κατερίνα από τον απώτερο σκοπό της: Να γίνει Κυρίαρχος του Πλανήτη, τώρα και με αμαξίδιο!

Μικρό Παλλάς, Αμερικής 2, Αθήνα

Κάθε Δευτέρα και Τρίτη έως και 26 Φεβρουαρίου

Ώρα έναρξης: 21:00

Πληροφορίες/Κρατήσεις: 210-3210025

«Το Τελευταίο Ρόδο» στο Θέατρο Olvio

Η θεατρική παράσταση «Το Τελευταίο Ρόδο» βασίζεται στην ζωή μιας γυναίκας, κάθε γυναίκας, στο έργο αυτό της Ρόουζ. Οι δυσκολίες, οι προβληματισμοί, οι συγκρούσεις που αρχίζουν από την εφηβεία, την ενηλικίωση μέχρι και την ολοκλήρωση της διαδραματίζονται επί σκηνής.

Χορογραφία: Σμαρώ Κεπαπτσόγλου                                    

Επιμέλεια Κειμένων–Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Χασιαπέτης 

Ηθοποιός: Ελένη Γκιούρα (Αφήγηση)    

Με την συμμετοχή σπουδαίων χορευτών και μουσικών

Κυριακές 3, 10, 17 Φεβρουαρίου στις 21:30

Θέατρο OLVIO, Φαλαισίoυ 7, Βοτανικός

Πληροφορίες/Κρατήσεις: 210-3414118

«Τα καλύτερά μας χρόνια» στον… καμβά της πλατείας Κολιάτσου

Έργο του Φραγκίσκου Δουκάκη.

Με αφορμή τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου λειτουργίας της Αίθουσας Τέχνης ArteVisione, σχεδιάστηκε η ομαδική εικαστική έκθεση «TΗΕ WAY WE WERE» / «ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΜΑΣ ΧΡΟΝΙΑ» σε επιμέλεια της Ίριδας Κρητικού και διοργάνωση του Νίκου Χιωτίνη. 

Παίρνοντας και πάλι από κοινού το νήμα και την ιδέα μιας έμμεσης αθηναϊκής αναδρομής, μετά από την επιτυχημένη εναρκτήρια έκθεση της γκαλερί με τίτλο «Παγκράτι – Κολιάτσου» τον Φεβρουάριο του 2018, η επιμελήτρια και ο οικοδεσπότης του χώρου προσκαλούν σε μια ελεύθερη εικαστική αφήγηση όπου ο έμπλεος συμβολισμών και σημάνσεων τίτλος της διαχρονικά cult ταινίας, προσκαλεί λιγότερο στην επιμέρους αφήγηση του έργου και περισσότερο σε μια νοσταλγική αυτοβιογραφική και αυτογνωσιακή εξιστόριση των «καλύτερων» χρόνων κάθε συμμετέχοντα. 

Έργο του Νίκου Κληρονόμου.

«Δρόμοι και άνθρωποι, πολύτιμα θραύσματα και εικόνες, έρωτες και φιλίες, τραγούδια που μοιραστήκαμε και αθηναϊκά ή άλλα πάρτι όπου πρωτοφιληθήκαμε, μυστικά παιδικά δωμάτια και σημειώσεις εφηβικών ημερολογίων, νύχτες με φεγγάρι στην παραλιακή και κλεμμένες βόλτες με το παλιό αμάξι του πατέρα ή την πρώτη κρυφή μοτοσικλέτα, ενδελεχείς εξομολογήσεις και ξετυλιγμένα συναισθήματα με αφετηρία την αστική Κυψέλη και τα Εξάρχεια των περασμένων δεκαετιών, αλλά και άλλες αγαπημένες εύφορες κοιλάδες της γενέθλιας πόλης, ήλιος δυνατός και ποτά φτηνά σε κάποιο αγαπημένο νησί των Κυκλάδων, κι ακόμη, το γλυκόπικρο απόσταγμα της ανάμνησης των φοιτητικών μας χρόνων και της πρώτης νεότητας, αποτελούν τις επάλληλες πτυχές, τις συγκινησιακές αφηγήσεις και το επίμονο νοσταλγικό τραγούδι της έκθεσης», σημειώνει η Ίρις Κρητικού.

Έργο της Ειρήνης Ματσούκη.

Συμμετοχές

Στην έκθεση συμμετέχουν: Γιώργος Ανδρούτσος, Δικαία Δεσποτάκη, Φραγκίσκος Δουκάκης, Αποστόλης Ιτσκούδης, Μηνάς Καμπιτάκης, Εβίτα Κανέλλου, Μιχάλης Καραΐσκος, Νικόλας Κληρονόμος, Δημήτρης Κρέτσης, Ελένη Κυριαζοπούλου, Βασίλης Λιαούρης, Λυδία Μαργαρώνη, Γιώργος Μαργέλης, Ειρήνη Ματσούκη, Κατερίνα Μαυρολέων, Στέλλα Μελετοπούλου, Άννα Μπίλη, Μάρκος Μπλάτσιος, Γεωργία Μπλιάτσου, Ιωάννα Ξανθοπούλου, Γεύσω Παπαδάκη, Αφροδίτη Παπαδουλή, Μαρία Πάστρα, Άντζελα Πετροχείλου, Ελιάννα Προκοπίου, Νίκη Πρόκου,Μαρίνα Στελλάτου, Ειρήνη Τατάκη, Βάσω Τρίγκα, Κατερίνα Τσεμπελή, Αθηνά Χατζή, Πένυ Χονδρογιάννη, Αριστείδης Χρυσανθοπουλος, Νικόλας Χριστοφοράκης.

Αθηνά Χατζή

Λίγα λόγια για την Artevisone

Ο εκθεσιακός χώρος ArteVisione δημιουργήθηκε στην αρχή του 2018 από τον βιολόγο και εικαστικό Νίκο Χιωτίνη. Ανακαινισμένος εκ βάθρων και επωφελούμενος από την εμφανή δυναμική του βιομηχανικού παρελθόντος του, φιλοξενεί ατομικές και ομαδικές εκθέσεις αλλά επίσης διαλέξεις, εργαστήρια, μουσικές βραδιές, θεατρικά αναλογία και άλλες εκδηλώσεις πολιτισμού.

Γεωργία Μπλιάτσου

INFO

Εγκαίνια: Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 2019, 8-11 μμ.

Διάρκεια: έως και 5 Μαρτίου 2019

ArteVisione, Πηλίου 5, Πλατεία Κολιάτσου

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη 11:00-14:30 & Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 17:00-20:30 ή κατόπιν ραντεβού.

Τηλ. επικοινωνίας: 6945951345

Θεοδόσης Πελεγρίνης: «Θα άλλαζα ολόκληρη τη ζωή μου από… περιέργεια»

Συγγραφέας, πανεπιστημιακός, πολιτικός, ηθοποιός είναι κάποιες από τις ιδιότητες του Θεοδόση Πελεγρίνη, που αυτόν τον καιρό πρωταγωνιστεί στο θεατρικό που ο ίδιος έχει γράψει, με τίτλο «Το τρύπιο βαρέλι» και παίζεται στη σκηνή του θεάτρου Αλκμήνη.

Ένα έργο που αποτυπώνει τις σύγχρονες ανθρώπινες ανησυχίες και ερωτήματα. Αντιμέτωπος με την ύπαρξή του ο κάθε ένας από εμάς αναρωτώμενος για την αξία και το νόημα του να ζει, περιπλανάται σε έναν ακαθόριστο δρόμο φοβισμένος, αγνοώντας την παραδοξότητα του μέλλοντος με ανίκητο εχθρό τον χρόνο.

Πρόκειται για μια ιστορία τού «Τίποτα» και των «Πάντων», όπως ο ίδιος μας αναφέρει. Το έργο του Θεοδόση Πελεγρίνη αντανακλά την πραγματικότητα, την ανησυχία του ανθρώπου τού σήμερα για τον άνθρωπο του αύριο, τον φόβο για το μέλλον και το ενδεχόμενο της καταστροφής αυτού του κόσμου. Ο Πελεγρίνης ενσαρκώνει τον αισιόδοξο χαρακτήρα της παράστασης που παραδομένος στην πλήξη του παρακολουθεί τις ζωές των άλλων πλάθοντας τον δικό του ονειρικό κόσμο.

Εμείς μιλήσαμε με τον Θεοδόση Πελεγρίνη λίγο πριν την παράστασή του και αποκομίσαμε μια νότα αισιοδοξίας και πάθους για τη ζωή.

Συνέντευξη στην Αλεξία Λυμπέρη και Ζέτα Τζιώτη

– Πιστεύετε ότι στις μέρες μας η ζωή των περισσοτέρων θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «Τρύπιο βαρέλι»; Η πλήξη κυριάρχησε ή κυριαρχεί στη ζωή;

– Υπάρχει ένας κόσμος που στο πρόσωπο του Μάκη και του Λάκη, των δύο ηρώων του «Τρύπιου βαρελιού», βλέπει την κατάσταση της πλήξης την οποία βιώνουν στη ζωή τους ή, ακόμα περισσότερο, στην οποία έχει βυθιστεί η ζωή τους. Ίσως εκεί έγκειται και η μεγάλη απήχηση του έργου.

Το δυστύχημα είναι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν τη γάγγραινα της πλήξης που κατατρώει σιγά-σιγά τη ζωή τους, είτε γιατί δεν μπορούν να καταλάβουν είτε γιατί δεν θέλουν, κλείνοντας πεισματικά τα μάτια τους μπροστά στο τι πραγματικά συμβαίνει. Σε αυτούς κυρίως απευθύνεται το «Τρύπιο βαρέλι».

«Η φιλοσοφία και η τέχνη έχουν τον ίδιο στόχο: να μας πουν όχι τι ισχύει στην πραγματικότητα, αλλά τι θα έπρεπε να ισχύει»

 – Ως κύριο θέμα των έργων σας επιλέγετε αξίες της ανθρώπινης ύπαρξης. Για ποιους λόγους γίνεται αυτή η επιλογή;

 – Ακριβώς, «της ανθρώπινης ύπαρξης». Στα έργα μου, θέλω να πω, δεν επιλέγω αξίες –ιδέες, θα έλεγα εγώ– που οριοθετούν τον άνθρωπο σαν καθολική οντότητα, σαν μια γενική κι αφηρημένη έννοια, η οποία στο κάτω της γραφής δεν λέει τίποτα στον καθένα μας που βιώνει τις δικές του αγωνίες και φιλοδοξίες, τα δικά του ενδιαφέροντα, αλλά επικεντρώνομαι σε ιδέες που αναδεικνύονται μέσα από τη δράση αυτού ή εκείνου του συγκεκριμένου ανθρώπου, μήπως και ο θεατής, παρακολουθώντας την παράσταση, ανακαλύψει μια ιδέα για την οποία να μπορεί να πει «Ναι, για την ιδέα αυτή αξίζει να ζω – τόσο, μάλιστα, ώστε να είμαι έτοιμος να πεθάνω γι’ αυτήν».

– Έχετε ενασχοληθεί με τη φιλοσοφία, την τέχνη, την πολιτική… Τι γεύση σας έχει αφήσει ο καθένας από τους τρεις αυτούς τομείς στη ζωή σας;

– Η φιλοσοφία και η τέχνη έχουν τον ίδιο στόχο: να μας πουν όχι τι ισχύει στην πραγματικότητα, αλλά τι θα έπρεπε ή τι θα μπορούσε να ισχύει στην πραγματικότητα. Και το επιχειρεί η καθεμιά τους με διαφορετικά μέσα: η φιλοσοφία μεταχειρίζεται το επιχείρημα για να πετύχει τον στόχο της, ενώ η τέχνη χρησιμοποιεί υλικά όπως οι λέξεις, ο ήχος, το χρώμα, το μάρμαρο και ούτω καθεξής, ανάλογα προς το είδος της τέχνης –τη λογοτεχνία, τη μουσική, τη ζωγραφική, τη γλυπτική κ.λ.π.– για το οποίο πρόκειται.

Η πολιτική βρίσκεται στην άλλη πλευρά του λόφου, καθώς έχει να κάνει με τις σχέσεις των ανθρώπων στην πραγματική ζωή με στόχο να βρει και να θεσμοθετήσει τρόπους για να τις βελτιώσει. Είναι αυτό που λένε για την πολιτική, ότι ασχολείται με το εφικτό και όχι το ιδεατό. Η ενασχόλησή μου με τη φιλοσοφία, την τέχνη και την πολιτική μού έδωσε τη δυνατότητα να δω και τις δύο πλευρές του λόφου, και από την άποψη αυτή η εμπειρία που αποκόμισα είναι θετική. Άλλωστε, είναι ανόητο να προσπαθείς να διαγράψεις το παρελθόν. Ούτε ο Παντοδύναμος δεν μπορεί να το διαγράψει.

Μια γυναίκα, λέει ο Θωμά Ακινάτης, κορυφαίος φιλόσοφος και θεολόγος του Μεσαίωνα, δεν μπορεί να την κάνει να μην την έχει χάσει. Μπορεί ασφαλώς να της αποκαταστήσει την παρθενία, αλλά επ’ ουδενί μπορεί εκείνο που συνέβη να το κάνει να μην έχει συμβεί.

 – Συνηθίζετε να υποδύεστε ο ίδιος ρόλους στα έργα που γράφετε. Για ποιους λόγους νιώθετε αυτή την ανάγκη;

– Δεν πρόκειται για ανάγκη. Η φορά των πραγμάτων το έφερε να υποδύομαι ρόλους δικών μου έργων. Άλλωστε, στο παρελθόν έχω συμμετάσχει σε παραστάσεις άλλων έργων. Το 1993, νομίζω, είχα υποδυθεί τον συγγραφέα στον Φάουστ του Γκαίτε. Και στο μέλλον λοιπόν, ποιος ξέρει, μπορεί να εμφανιστώ σε παραστάσεις έργων άλλων συγγραφέων.

– Τον ελεύθερο χρόνο σας πώς τον γεμίζετε στην καθημερινότητά σας;

 – Δουλεύοντας. Tο κύριο αξίωμα της ζωής μου είναι το λατινικό: nulla dies sine linea (καμμιά ημέρα χωρίς γραμμή). Αν βρισκόμουν στο δίλημμα τι θα προτιμούσα: να είμαι ευτυχισμένος ή να δουλεύω, θα επέλεγα το δεύτερο. Κατ’ ουσίαν, πρόκειται, σε ό,τι με αφορά, για ψευτοδίλημμα, γιατί δουλεύοντας είμαι ευτυχισμένος. Αυτό ουδόλως σημαίνει ότι η συγγραφή είναι ανώδυνη. Κάθε άλλο, μάλιστα.

– Αν είχατε τη δυνατότητα να γυρίσετε τον χρόνο πίσω, θα αλλάζατε κάτι από τη ζωή σας;

– Δεν θα άλλαζα κάτι, θα άλλαζα ολόκληρη τη ζωή μου. Όχι γιατί δεν υπάρχουν πράγματα στην υφιστάμενη ζωή μου που με ικανοποιούν, αλλά από περιέργεια να γνωρίσω μιαν άλλη ζωή. Άλλωστε, η περιέργεια ήταν η αιτία για να ανακαλύψει ο άνθρωπος τη φιλοσοφία και να συνεχίζει να την ασκεί. Οι άνθρωποι, λέει ο πολύς Αριστοτέλης, άρχισαν να φιλοσοφούν και συνεχίζουν να φιλοσοφούν εκ περιεργείας.

 – Τι, κατά τη γνώμη σας, έχει μεγαλύτερη αξία στην ζωή.

– Η φιλία. Δυσεύρετη μεν, αλλά πρόκειται για την υπέρτατη αξία. Ο Αριστοτέλης, για να αναφερθώ πάλι σε αυτόν, την τοποθετεί πάνω και από τη δικαιοσύνη και την ηθική γενικότερα. Όταν διατηρείς πραγματική σχέση φιλίας με κάποιο πρόσωπο δεν σκέφτεσαι αν χάριν του προσώπου αυτού πρέπει ή δεν πρέπει να κάνεις αυτό ή εκείνο το πράγμα.

Το κάνεις αυθόρμητα και χωρίς ενδοιασμό μόνο και μόνο γιατί σου το υπαγορεύει η σχέση της φιλίας σου με το πρόσωπο αυτό. Από τη στιγμή που διαρραγεί η σχέση σου αυτή αρχίζεις να σκέφτεσαι αν πρέπει να το κάνεις ή δεν πρέπει να το κάνεις. Τότε αρχίζεις να σκέπτεσαι ηθικά.

– Κάποιο απόφθεγμα που καθορίζει τις επιλογές σας;

– Εκείνο που έλεγε ο Καρτέσιος: de οmnibus dubito – για όλα αμφιβάλλω. Αυτό σου δίνει την δυνατότητα να είσαι ελεύθερος και ταπεινόφρων. Οι δύο, κατά τη γνώμη μου, βασικές προϋποθέσεις για να ζήσεις μια φυσιολογική ζωή αρμόζουσα στην ανθρώπινη ύπαρξή μας.

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews στο φύλλο 26/1/2019

Η Οφηλία πρέπει να πεθάνει…Ή μήπως όχι;

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Η Οφηλία, η ηρωίδα του William Shakespeare στον Άμλετ, είναι σίγουρα μία από τις πιο τραγικές φιγούρες της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η άρνηση του έρωτά της, από τον Άμλετ την οδήγησε στην τρέλα και στον πνιγμό την ώρα που μάζευε λουλούδια. Η σκηνή που η νεαρή και όμορφη Οφηλία παρασύρεται στο βυθό, από τα βαριά της φορέματα, ενώ κρατά τα χέρια της τα λουλούδια, παραμένει ποιητικά αξεπέραστη μέχρι και σήμερα.

Λέγεται, πως υπήρξε ένα ανάλογο πραγματικό γεγονός στη ζωή του Shakespeare, όταν εκείνος ήταν πέντε χρονών και αφορούσε τον πνιγμό ενός τρίχρονου κοριτσιού, της Jane Shakespeare, συνωνυμία ή συγγένεια δεν μπορούμε να γνωρίζουμε, ενώ μάζευε λουλούδια στις όχθες της λίμνης στο Άπτον, κοντά στο χωριό που ζούσε εκείνος. Είναι πολύ πιθανό το τραγικό αυτό γεγονός, να τον στιγμάτισε με τέτοιο τρόπο, που αργότερα το αναπαρήγαγε με εντυπωσιακή ομοιότητα στο έργο του.

Ophelia 1851-2 Sir John Everett Millais, Bt 1829-1896 Presented by Sir Henry Tate 1894

Η φιγούρα της Οφηλίας που κείτεται άψυχη, ενέπνευσε πολλούς καλλιτέχνες μέχρι και τις μέρες μας, για να την απεικονίσουν, ο καθένας μέσα από τη δική του ματιά, με εξέχουσα αυτή του John Everett Millais, στο έργο του Ophelia (1851 – 1852) που σήμερα βρίσκεται στην Tate Britain, στο Λονδίνο.

Για την Ophelia του, ο Millais χρησιμοποίησε πραγματικό μοντέλο, την Elizabeth Siddal που την υπέβαλε σε πολλούς μήνες “ψυχρολουσίας” μιας και θέλοντας να πετύχει ακριβώς τη στάση του σώματος που επέπλεε, την τοποθετούσε σε μια μπανιέρα για τουλάχιστον δέκα ώρες καθημερινά, όσο εκείνος δούλευε, όπου το νερό πάγωνε, αν και τοποθετούσε αναμμένα κεριά κάτω και γύρω από την μπανιέρα, μέχρι που εκείνη λιποθύμησε μέσα στο νερό, από υποθερμία.

Το ποζάρισμα συνεχίστηκε, το έργο ολοκληρώθηκε, το 1852 και εκτέθηκε στη Royal Academy of Arts, όπου απέσπασε διθυραμβικές κριτικές. Για την Siddal, όμως τα προβλήματα υγείας είχαν ήδη ξεκινήσει, μιας και αρρώστησε βαριά από πνευμονία που τα κατάλοιπά της την ακολουθούσαν μέχρι τον πρόωρο θάνατό της, σε ηλικία μόλις 32 χρονών, τον Φεβρουάριο του 1862.

Constantin Meunier (1831-1905), Ophelia

Όλα τα παραπάνω, όμως ειπώθηκαν για να μπορέσουμε να μοιραστούμε κάποιες σκέψεις πάνω στις σύγχρονες “Οφηλίες”, αυτές της καθημερινότητάς μας. Η αφορμή δόθηκε από το πρόσφατο περιστατικό της δολοφονίας του νεαρού κοριτσιού από δύο εξίσου νεαρούς συνομηλίκους της. Η δική μας Οφηλία πιθανόν να είχε την ίδια ηλικία με εκείνη του Shakespeare, αλλά δεν τρελάθηκε για έναν μεγάλο έρωτα και δεν επέλεξε τον πνιγμό για να δώσει τέλος στη ζωή της.

Τα πράγματα είναι πιο απλά, αλλά και πιο ωμά! Η συνάντηση της με το αγόρι ή τα αγόρια, καμιά σημασία δεν έχει ο αριθμός των συναντηθέντων, αλλά και η τραγική κατάληξη μας έθεσε πολλά και δύσκολα ερωτήματα. Όπως, το πόσο εύκολο είναι να αφαιρεθεί η ζωή ενός ανθρώπου, όταν αποφασίσει να πει όχι, όταν πιστέψει πως έχει το δικαίωμα της επιλογής.

Η δική μας Οφηλία δεν έπεσε μόνη της στο παγωμένο νερό, την έριξαν και μάλιστα βαριά κακοποιημένη και βιασμένη. Δεν την τράβηξαν στο βυθό, τα βαριά της ρούχα, γιατί δεν φόραγε ρούχα, της τα είχαν στερήσει, όπως και το δικαίωμα της επιλογής.

Τι σημαίνει “δίνω” ή “δεν δίνω” δικαίωμα;

Το να κάνουμε κριτική στο συγκεκριμένο περιστατικό, ειλικρινά δεν είναι ο στόχος μου. Άλλωστε υπήρξαν αναλύσεις επί αναλύσεων και σχόλια επί σχολίων με κορυφαίο πιστεύω αυτό που ειπώθηκε, πως το κορίτσι “δεν είχε δώσει δικαίωμα”. Τι σημαίνει “δίνω” ή “δεν δίνω” δικαίωμα; Κι αν δίνω δικαίωμα, σύμφωνα με την άποψη αρκετών “νοικοκυραίων”, αυτό δίνει αυτόματα το δικαίωμα στον οποιοδήποτε, να κακοποιήσει ή να δολοφονήσει;

Και συνεχίζοντας να θέτω μερικά ακόμη ερωτήματα, τι δικαίωμα έδωσε το κορίτσι που φορούσε μπούρκα, για να βιασθεί ομαδικά, τι δικαίωμα έδωσε ο έφηβος για να τον πυροβολήσει εν ψυχρώ το οπλισμένο χέρι του νόμου, τι δικαίωμα έδωσε ο μετανάστης που ήρθε στη χώρα για μια καλύτερη ζωή, για να βρεθεί δολοφονημένος στο χαντάκι, τι δικαίωμα έδωσε το παιδί που κακοποιείται συστηματικά συνήθως από πρόσωπα του στενού οικογενειακού περιβάλλοντος, τι δικαίωμα έδωσε ο νεαρός για να τον λιντσάρουν μέχρι θανάτου, με τον όχλο να παρακολουθεί αμέτοχος;

Αυτό που όλους θα έπρεπε ίσως και να μας προβληματίζει, σαν ανθρώπινα κυρίως όντα, είναι πως έχουμε χάσει την ανθρωπιά μας, πως έχουμε καταλήξει μια χώρα αυτο–φιμωμένων και θυμωμένων πολιτών που προσπαθούν, να επιβιώσουν εκτοξεύοντας, όλο αυτό το θυμό που γίνεται οργή, στον απέναντί μας που και αυτός είναι το ίδιο θυμωμένος, αλλά για διαφορετικό λόγο, τον δικό του σοβαρότερο, όπως βέβαια πιστεύει.

Η ζωή η ίδια “παίζει” σε fast forward, μέσα από εικόνες φρίκης που τις παρακολουθούμε αδιάφοροι και αμέτοχοι στον καναπέ μας ή στην οθόνη ενός υπολογιστή, χτίζοντας και αποδομώντας σχέσεις, φιλίες, θεωρίες μέσα από τα social media που έχουν αντικαταστήσει την πραγματικότητα. Αυτό, όμως που μπορεί και να μην έχουμε συνειδητοποιήσει ακόμη είναι πως στην πραγματική ζωή δεν υπάρχει Undo, ο νεκρός ήρωας δεν θα ξαναπαίξει και στην επόμενη ταινία ούτε στο καινούριο videogame.

Jean-Baptiste Bertrand–Ophelia, 1871

Για να έχουμε το δικαίωμα της γνώμης, της ατομικότητάς μας, αλλά και της προσωπικής μας επιλογής έχει χυθεί “αίμα” σε παγκόσμια κλίμακα. Ο καθένας μας είναι από μόνος του διαφορετικός, γιατί αλλιώς αυτή η ζωή που δεν την εκτιμούμε και πολύ, πια, δεν θα είχε καμιά ομορφιά.

Ξεχάσαμε να μιλάμε, να μοιραζόμαστε, να σεβόμαστε τις απόψεις και τα πιστεύω των άλλων. Ξεχάσαμε να μιλάμε και να σκεφτόμαστε. Να καταλαβαίνουμε, πως το όχι είναι όχι και να το σεβόμαστε, γιατί έχει περάσει σίγουρα στα ψιλά γράμματα, η φράση του Βολταίρου: “Διαφωνώ με αυτό που λες, αλλά θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμά σου να το λες”.

Για να μην θρηνήσουμε άλλες Οφηλίες! Η Οφηλία δεν πρέπει να πεθάνει…

Στις “Άλπεις”…

Γρηγόρης Γκινοσάτης

Γράφει ο Γρηγόρης Γκινοσάτης

Νομίζω ότι ήρθε η ώρα να πληροφορηθούν οι Έλληνες ότι υπάρχει δικός μας σκηνοθέτης που με τις τελευταίες του ταινίες διαπρέπει στο εξωτερικό. Φαντάζομαι ότι όσο πλησιάζει η ώρα των απονομών στα φετινά βραβεία της Αμερικάνικης Ακαδημίας ακόμα και τα ιδιωτικά κανάλια της χώρας μας, θα αφιερώσουν χρόνο στα δελτία τους και στα πρωινά panels για τον Γ.Λάνθιμο.

Βέβαια είναι μάλλον αδύνατο να βρουν τηλεοπτικό χρόνο για να προβάλουν τις ταινίες του, τουλάχιστον τις προηγούμενες. Που να χωρέσουν ανάμεσα σε Power of love, πάμε πακέτο και μαγειρέματα! Εξάλλου γιατί να κουράζουμε το κοινό μας;  ποιος θα τις δει; τι θα καταλάβει που να βρίσκουμε διαφημίσεις;  Καλύτερα μια κακή ταινία του καλού μας ηθοποιού, Κ.Βουτσά σε 1000η επανάληψη!

Τέλος πάντων, το 2011 ο σκηνοθέτης παρουσίασε στο φιλοθεάμον κοινό μία από τις καλύτερες ταινίες στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, «Άλπεις» ο τίτλος της. Η ιδέα γύρω από την οποία αναπτύσσεται, γνωστή.

Αριάν Λαμπέντ – Γιώργος Λάνθιμος

Μία ομάδα με το όνομα «Άλπεις» προσλαμβάνονται από φίλους και συγγενείς νεκρών για να τους αντικαταστήσουν. Τα μέλη της ομάδας υπακούουν  σε αυστηρούς συγκεκριμένους κανόνες. Όμως ένα μέλος της ομάδας αρχίζει να τους παραβαίνει.

Μεγάλο πλεονέκτημα της ταινίας το σενάριο, γι αυτό άλλωστε βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ της Βενετίας. Από κοντά ακολουθεί και η σκηνοθεσία του Λάνθιμου. Προφανώς δεν είναι τυχαίο ότι μετά την ταινία αυτή ξεκίνησε η διεθνής καριέρα του.

Θεωρώ ότι η ταινία είναι σταθμός για την εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή. Εξαιρετικοί ηθοποιοί, εξαιρετικός ρυθμός.

Είναι ευκαιρία με τις υποψηφιότητες της νέα ταινίας του σκηνοθέτη και την φασαρία που δημιουργείται σε αυτές τις περιπτώσεις, να θυμηθούμε το προηγούμενο έργο του.

Η συγκεκριμένη ταινία είναι ένα κρυφό αριστούργημα. Ελπίζω να προβληθεί. Αλλιώς, ψάξτε την. Αξίζει να βρείτε και την κριτική του THE GUARDIAN της εποχής.

https://www.theguardian.com/film/2011/sep/04/alps-review-venice-film-festival

ΑΛΠΕΙΣ (2011)

Σκηνοθέτης: Γ. Λάνθιμος

Σενάριο: Γ.Λάνθιμος- Ε.Φιλίππου

Ηθοποιοί: Άρης Σερβετάλης – Αριάν Λαμπέντ – Ευθύμης Φιλίππου – Αγγελική Παπούλια – Τζον Βεκρής.

Στο ατελιέ – Στέφανος Δασκαλάκης: “Καμία μέρα δίχως γραμμή”

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ

Πολλοί μπορεί να φαντάζονται ότι ο ζωγράφος ζωγραφίζει μόνον όταν του έρχεται η έμπνευση. Στην πραγματικότητα όμως η επιτυχία έρχεται με την καθημερινή δουλειά και την επιμονή.

Γράφει και φωτογραφίζει ο Γιάννης Λιάκος

Στο πλαίσιο της ξενάγησης και γνωριμίας του @ARTVIEWS στα εργαστήρια των καλλιτεχνών, ο Γιάννης Λιάκος επισκέφτηκε τον καταξιωμένο εικαστικό, Στέφανο Δασκαλάκη.

Στέφανος Δασκαλάκης – φωτο: Γιάννης Λιάκος

Συνεχίζοντας τις ξεναγήσεις-επισκέψεις στα ατελιέ καλλιτεχνών συναντηθήκαμε μεσημεράκι Σαββάτου με τον ζωγράφο Στέφανο Δασκαλάκη στο εργαστήριο του που βρίσκεται σε ένα νεοκλασσικό στην οδό Ρεμούνδου, κοντά στην οδό Αχαρνών στο κέντρο της Αθήνας.

Πριν ξεκινήσουμε την κουβέντα μας, φωτογράφισα τους εσωτερικούς χώρους, οι οποίοι τις περισσότερες φορές αποτελούν και το θέμα ή το σκηνικό της ζωγραφικής του.

Στο ατελιέ του Στέφανου Δασκαλάκη

Στέφανος Δασκαλάκης : Συχνά με ρωτάνε εάν πηγαίνω κάθε μέρα στο εργαστήριο, λες και θα μπορούσε να υπάρχει άλλη απάντηση, εκτός από καταφατική. Από τον Πλίνιο* άλλωστε ξέρουμε πως o Απελλής…..είχε την απαράβατη συνήθεια να μην αφήνει μέρα να περνάει, όσο απασχολημένος και αν ήταν δίχως να σύρει μια γραμμή, ασκώντας την τέχνη του και από αυτό το συνήθειο προέρχεται και το ρητό: «Nullus dies sine linea» δηλαδή καμία μέρα δίχως γραμμή.

Στο ατελιέ του Στέφανου Δασκαλάκη

Πολλοί μπορεί να φαντάζονται ότι ο ζωγράφος ζωγραφίζει μόνον όταν του έρχεται η έμπνευση. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι μόνον η καθημερινή δουλειά μπορεί να σε οδηγήσει σε κάτι αξιόλογο.

Πάω λοιπόν στο εργαστήριο κάθε μέρα και επειδή ζωγραφίζω κατά κύριο λόγο από το φυσικό, το εργαστήριό μου είναι συχνά και το θέμα των έργων μου. Όλα τα εσωτερικά που έχω ζωγραφίσει είναι τα εργαστήρια που είχα κατά καιρούς.

Το εργαστήριο της οδού Σισίνη, της Αλκμάνος, της Ρεμούνδου που είναι το τωρινό μου, αλλά και κάποια από το Παρίσι. Και στις φιγούρες ακόμη ο χώρος που τις περιβάλλει είναι ο πραγματικός χώρος του εργαστηρίου. Το ίδιο και με τις συνθέσεις. Όλες υπάρχουν μπροστά μου την στιγμή που τις ζωγραφίζω.

Ότι βλέπει κανείς ζωγραφισμένο στα έργα μου, το έχω στήσει στον πραγματικό χώρο. Για μερικές από αυτές έκανα ολόκληρη σκηνοθεσία. Σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα χρειάστηκε να απλώσω χώμα στο πάτωμα του εργαστηρίου.

Στο ατελιέ του Στέφανου Δασκαλάκη

Είναι αυτονόητο βέβαια ότι το έργο της ζωγραφικής δεν συμπίπτει με ότι του χρησιμεύει σαν «μοντέλο».

Λάδι σε πανί 2018

Ας θυμηθούμε ξανά την φράση του Πασκάλ για την ζωγραφική η οποία «προκαλεί τον θαυμασμό με την ομοιότητα με πράγματα των οποίων δεν θαυμάζουμε καθόλου τα πρωτότυπα». Ένα ασήμαντο αντικείμενο που δεν θα προσέχαμε στον πραγματικό χώρο όταν εισέλθει στον χώρο της ζωγραφικής μεταμορφώνεται σε κάτι μοναδικό.

Βέβαια δεν είναι μόνο οι ώρες της ζωγραφικής αυτές που περνάς δουλεύοντας μπροστά στο τελάρο οι οποίες είναι δημιουργικές αλλά και οι στιγμές που κοιτάς τα έργα σου ή που αφήνεις το μάτι να τριγυρίζει στον χώρο του εργαστηρίου να παρατηρεί το φως και τις σκιές, προετοιμάζοντας το έδαφος για τα επόμενα έργα. Και βέβαια είναι πολύ ιδιαίτερες οι στιγμές που μοιράζεσαι με τους φίλους που έρχονται να δούν τα έργα σου, που τους περιμένεις με αγωνία για το πως θα τα δουν, για τις παρατηρήσεις που θα κάνουν.

Είναι οι στιγμές που τα έργα σου θα αντικρύσουν ένα βλέμμα διαφορετικό από το δικό σου το οποίο θα σηματοδοτήσει το ξεκίνημα της αυτόνομης πορείας τους στον χρόνο.

*Πλίνιος ο πρεσβύτερος «Περί της Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης» Εκδόσεις Άγρα(η ορθογραφία σύμφωνα με την σημείωση παρ.84.1-σελ.349).

who is who

Στέφανος Δασκαλάκης

Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1952. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητή τον Γιώργο Μαυροΐδη (1970-1974). Συνέχισε τις σπουδές του στη Λυών και στο Παρίσι (1978-1981). Αργότερα ως ακροατής παρακολούθησε το εργαστήριο του Leonardo Cremonini στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts του Παρισιού. Το 1982 επιστρέφει στην Ελλάδα, όπου εγκαθίσταται στην Αθήνα. Πραγματοποίησε την πρώτη ατομική του έκθεση στην Αθήνα το 1982.

Έκτοτε έχει δείξει τη δουλειά του σε επτά ατομικές και πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις. Έργα του βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη,στο Μουσείο Γουλανδρή, στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης, στο Μουσείο Φρυσίρα, στην Πινακοθήκη Κουβουτσάκη, στην Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, στην Συλλογή Θανάση Μιχαηλίδη, στην συλλογή Αντώνη και Άζιας Χατζηïωάννου και σε άλλες ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, στη Γαλλία και στο Βέλγιο. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Ατομικές Εκθέσεις

  • 2013 Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα
  • 2006 Aίθουσα Τέχνης Αθηνών, Αθήνα
  • 1995 Galerie Flak, Παρίσι
  • 1992 Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, Αθήνα
  • 1987 Δημοτική Πινακοθήκη, Λάρισα
  • 1985 Γκαλερί Αργώ, Αθήνα
  • 1982 Γκαλερί Συλλογή, Αθήνα
Στο ατελιέ του Στέφανου Δασκαλάκη
Στο ατελιέ του Στέφανου Δασκαλάκη
Στο ατελιέ του Στέφανου Δασκαλάκη
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ