Αδερφές Papin: Οι τέλειες οικιακοί βοηθοί! Θα τις ήθελες στη δούλεψή σου;

Πρόσφατα παρακολουθήσαμε τη θεατρική παράσταση «Αδελφές Papin», σε κείμενο και σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη, στο Θέατρο Αγγέλων Βήμα. Πρόκειται για την αληθινή ιστορία πάνω στην οποία ο Ζαν Ζενέ βάσισε τις «Δούλες» του.

Γράφει η Αλεξία Λυμπέρη

Οι Christine και η Léa Papin ήταν οι τέλειες οικιακοί βοηθοί, σύμφωνα με τα σκληρά πρότυπα της γαλλικής αγροτικής ζωής του 20ου αιώνα.

Η Christine Papin είχε διδαχθεί καθαριότητα, ραπτική και μαγείρεμα από τις αδερφές του μοναστηριού Le Bon Pasteur και ήταν άριστα εκπαιδευμένη για τη ζωή μιας οικιακής βοηθού. Το 1926, σε ηλικία 22 ετών, απέκτησε μια θέση στην οικογένεια Lancelin στην πόλη Le Mans.

Η οικογένεια Lancelin απαρτιζόταν από τον Rene Lancelin, συνταξιούχο δικηγόρο, τη σύζυγό του Leonie και τις δύο κόρες τους. Μια αξιοσέβαστη οικογένεια που διέμενε σε ένα ωραίο αρχοντικό στο νούμερο 6 της οδού Bruyère. Έπειτα από δύο μήνες δουλειάς της Christine, η οικογένεια Lancelin αποφάσισε να προσλάβει και την αδελφή της την Léa. Η Christine ήταν η μαγείρισσα και η Léa η καμαριέρα.

Οι αδερφές Papin δούλευαν 12 έως 14 ώρες την ημέρα και είχαν δικαίωμα μισής ημέρας άδειας κάθε Κυριακή για να παρευρίσκονται στην εκκλησία. Η επαγγελματική φήμη τους ήταν, ως επί το πλείστον, άριστη και ήταν αντικείμενο ζήλειας και θαυμασμού για τα άλλα αστικά νοικοκυριά. Περνούσαν με άριστα τον έλεγχο καθαριότητας της κυρίας τους με το λευκό γάντι πάνω στα έπιπλα και ζούσαν δεμένες οι δύο τους σε ένα δωμάτιο με θέρμανση στο αρχοντικό των Lancelin.

Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 1933, οι δύο αδερφές θα έμεναν μόνες τους, ένα ολόκληρο απόγευμα, στο σπίτι των Lancelin, καθώς η οικογένεια θα δειπνούσε με ένα συγγενικό τους πρόσωπο.

Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 1933, οι αδελφές Papin γίνονται πρωτοσέλιδο στα έντυπα του Παρισιού. Τι συνέβη; Τι άλλαξε στη συμπεριφορά των δύο άριστων αυτών οικιακών βοηθών; Ποια ήταν η αιτία των πράξεων τους; Ποιες ήταν στην πραγματικότητα οι αδερφές Papin; Πως είχαν μεγαλώσει; Που ήταν η μητέρα τους; Μερικά από τα ερωτήματα που θα απαντηθούν επί σκηνής.

Μια θεατρική παράσταση, η οποία παρουσιάζει τα γεγονότα όπως ακριβώς συνέβησαν, με λεπτομερή αφήγηση και τρομερή ωμότητα. Μια παράσταση που δεν έρχεται να κρύψει, ούτε να ωραιοποιήσει την πραγματικότητα.

Το κείμενο της Ανδρονίκης Αβδελιώτη, μας εξιστορεί την ιστορία των δύο αδερφών με χρονική αλληλουχία. Αρχικά τοποθετούμαστε στο χώρο και στο χρόνο εξέλιξης των γεγονότων, γνωρίζουμε τις αδερφές Papin, παρακολουθούμε τις οικιακές τους εργασίας, γινόμαστε μάρτυρες της σύλληψής τους, κι έπειτα ακολουθούν οι ανακρίσεις. Μαθαίνουμε την ως τότε ζωή τους και τα παιδικά τους βιώματα κατά την εξέλιξη αυτών, και στο τέλος μαθαίνουμε το δικαστικό πόρισμα κι όσα ακολούθησαν μετά από αυτό στη ζωή των δύο αδερφών.

“Ένα κουδούνισμα, σας ζητάει ο κύριος. Δύο κουδουνίσματα, η κυρία. Τρία κουδουνίσματα, η μικρή κυρία. Καταλάβατε;”

Η Μαίρη Άσπρου, στο ρόλο της Christine Papin, με άρτια εκφραστικότητα και ψυχρότητα, με καθαρό λόγο και τονισμό φωνής, καθώς και άρτια κινησιολογία, υποδύεται εξαίσια την μεγάλη αδερφή, η οποία είναι ψυχικά εξαρτημένη από τη μικρή της αδερφή Léa. Μας μεταδίδει με επαγγελματισμό την ψυχοσύνθεση μιας νεαρής κοπέλας, η οποία θεωρεί τη βία ως λογικό μέσω άμυνας.

Η Ανδρονίκη Αβδελιώτη, στο ρόλο της Léa Papin, με άρτια εκφραστικότητα και φόβο στο βλέμμα της, με καθαρό τόνο κι άρθρωση, μέσω άψογης κινησιολογίας, ενσαρκώνει μοναδικά τη μικρότερη αδερφή, η οποία ακολουθεί πιστά τις οδηγίες της μεγαλύτερης αδερφής της. Μας παρουσιάζει μια άβουλη, φοβισμένη, συγχυσμένη κοπέλα, δίχως προσωπική βούληση και κρίση, που γίνεται μαριονέτα στα χέρια της Christine.

Ο Γιώργος Ανδράκης, στο ρόλο του ανακριτή, με σοβαρό ύφος, απέχθεια ως προς τις ανατριχιαστικές αφηγήσεις των δύο γυναικών, με εκφραστικότητα ενσαρκώνει μοναδικά το ρόλο του ανακριτή.

Η σκηνοθεσία, της Ανδρονίκης Αβδελιώτη, άρτια αισθητικά, με μια αλληλουχία σκηνών, οι οποίες κρατούν σε εγρήγορση το ενδιαφέρον των θεατών αναφορικά στην εξέλιξη της ιστορίας των δύο αδερφών. Τοποθετεί παράλληλα τις δύο αδερφές επί σκηνής, καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, οι οποίες με άψογα συντονισμένες κινήσεις επιτελούν το έργο τους.

Τα δε σκηνικά, απλά αλλά λειτουργικά, αποτελούνται μονάχα από δύο τραπέζια, τρείς καρέκλες κι ελάχιστα σκηνοθετικά βοηθήματα, μεταφέροντας την προσοχή των θεατών μοναχά στις πράξεις, στα λόγια και τη συμπεριφορά των χαρακτήρων.

Η ενδυματολογική προσέγγιση των χαρακτήρων παραπέμπει αποτελεσματικά στην εποχή και στη χώρα όπου έλαβε χώρα η ιστορία.

Συνολικά, πρόκειται για μια άρτια σκηνική παραγωγή, με ολοκληρωμένους χαρακτήρες επί σκηνής και επαγγελματικές ερμηνείες.

Ιδανική παράσταση για όλους όσους λατρεύουν τη μεταφορικά πραγματικών περιστατικών επί σκηνής, κι για όσους αγαπούν τις παραστάσεις εποχής.

Οι αποτρόπαιες πράξεις των αδερφών Papin είναι αποτέλεσμα των ταξικών διαφορών της εποχής ή μιας παρανοϊκής ψυχωτικής συμπεριφοράς;

info παράστασης

Παραστάσεις: Από 1 Νοεμβρίου κάθε Πέμπτη στις 20:00 Έως 31 Ιανουαρίου

Διάρκεια: 70΄

Θέατρο: Αγγέλων Βήμα, Σατωβριάνδου 36 (Σταθμός Μετρό Ομόνοια )

Εισιτήρια: 10 ευρώ κανονικό και 7 ευρώ μειωμένο (ατέλειες, ανέργων, φοιτητικό)

Τηλ. κρατήσεων: 210 5242211

Προπώληση: viva

Share this
Tags
Alexia Lymperi
Alexia Lymperi
Η Αλεξία αγαπά το θέατρο. Σπουδάζει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα executive MBA in financial planning του πανεπιστημίου Πελοποννήσου και κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Επικοινωνία από το Donau University Krems, καθώς και πτυχίο Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Οι εννοιολογικοί περίπατοι της τέχνης του Richard Long

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος. λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης Ο Richard Long γεννήθηκε στο Μπρίστολ της Αγγλίας το 1945. Σπούδασε από το 1962-1965 στο West of England...

Η απαράμιλλη γλυπτική της παραβατικής ζωής του Τσελίνι

Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος, Ζωγράφος. λογοτέχνης, θεωρητικός της τέχνης O Μπενβενούτο Τσελίνι / Benvenuto Cellini, γεννήθηκε το 1500 στη Φλωρεντία. Καλλιτέχνης αργυροχρυσοχόος, γλύπτης, ζωγράφος, σχεδιαστής, στρατιώτης, μουσικός,...

Η Κύπρος του Βασίλη Καρακατσάνη 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη  Ο καταξιωμένος εικαστικός Βασίλης Καρακατσάνης για άλλη μια φορά «προσγειώνεται» στην Κύπρο και παρουσιάζει τη νέα του δουλειά με τίτλο  «ΤΙΤΑΝΙΑ»...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

More like this