Με μεγάλη επιτυχία και λαμπρότητα έγιναν οι πρόσφατες διήμερες εκδηλώσεις στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ στην Ουάσιγκτον, σε συνδιοργάνωση του Διεθνούς Ινστιτούτου Ισιδώρα Ντάγκαν της Ν.Υ., της Οικουμενικής Δελφικής Ένωσης και της Επιτροπής για την Αναβίωση των Δελφικών Αγώνων.
Η “Δελφική Προεπισκόπηση 2025 – Φεστιβάλ των Μουσών: Στην Ιερά Οδό”, όπως ήταν ο πλήρης τίτλος των εκδηλώσεων πλαισιώθηκε από σημαντικές προσωπικότητες του Πνεύματος και των Τεχνών από αρκετές χώρες του Κόσμου και φυσικά κεντρικό ρόλο είχε ο Έλληνας Ηθοποιός, Καθηγητής Δραματικής Τέχνης και Πανεπιστημιακός Πάρις Κατσίβελος, με συνεχή, πολυεπίπεδη και σημαντική συμμετοχή του, αφού επελέγη και προσεκλήθη σαν “Επίτιμος Προσκεκλημένος Παρουσιαστής και Κεντρικός Ομιλητής – Honored Guest Presenter and Keynote Speaker” των εκδηλώσεων.
Ο Πάρις Κατσίβελος είναι ήδη “Μόνιμο και Ενεργό μέλος της Οικουμενικής Δελφικής Ένωσης” με πλούσια, εθελοντική και πολυεπίπεδη δράση πολύ πέραν των 20 ετών σε κύκλους σημαντικών πολλαπλών εκδηλώσεων στον χώρο των Ιερών Δελφών, για την “Αναβίωση του Δελφικού Ιδεώδους” και την “Αναγέννηση των Πυθίων της Νέας Εποχής” αλλά και με σημαντική συμμετοχή στην “Πρώτη Διεθνή Πολιτιστική Ολυμπιάδα της Ειρήνης στους Δελφούς”. Τα τελευταία χρόνια είναι και “Πρεσβευτής των Δελφικών Ιδεωδών” όπως και “Μόνιμο Μέλος Της επιτροπής Βραβεύσεων” στους Δελφούς.
Αυτή η διήμερη προεπισκόπηση έφερε κοντά ερευνητές, ακαδημαϊκούς και καλλιτέχνες για να εξερευνήσουν σύγχρονες επαναπροσδιορίσεις του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού μέσα από διαλέξεις, παραστάσεις, εργαστήρια και τελετουργίες ώστε να έρθουν σε επαφή με το αιώνιο πνεύμα της Δελφικής Παράδοσης.

Την πρώτη ημέρα των εκδηλώσεων μετά το σύντομο καλωσόρισμα της Εκτελεστικής Διευθύντριας του Χάρβαρντ κυρίας Μ Zoie Lafis και της κυρίας Jeanne Bresciani προέδρου του Ινστιτούτου Ισιδώρα Ντάγκαν ο Πάρις Κατσίβελος ως Επίτιμος Προσκεκλημένος Παρουσιαστής και Κεντρικός Ομιλητής έκανε την κεντρική ομιλία των εργασιών με θέμα “Πρόσκληση για την Συν-δημιουργία μας, με οδηγό τις Δελφικές Ιδέες”.
Φυσικά μετά την εισαγωγή του Ανέπεμψε “Επίκληση – Ύμνο στον Απόλλωνα” και ως επίσημος αντιπρόσωπος της Ecumenical Delphic Union από την μεριά της Ελλάδας, μετέφερε και σύντομο χαιρετισμό του προέδρου της Ένωσης κυρίου Πάνου Καλτσή, με πρόσκληση για τις προγραμματισμένες εκδηλώσεις του 2026 και ιδιαίτερα του 2027 που αναμένονται σημαντικές στον χώρο των Δελφών. Ακόλουθα απηύθυνε και την προσωπική του πρόσκληση αγάπης για όλους τους ενδιαφερόμενους φίλους από κάθε γωνία της Γης, για τις επερχόμενες εκδηλώσεις στους Ιερούς Δελφούς.

Η κατάθεσή του έκλεισε με “Τελετουργική Επίκληση στην Μέγιστη Μνημοσύνη” την μητέρα των Μουσών με την οποία είχε ντύσει την “1η Ανά τον Κόσμο Αφή της Φλόγας του Πνεύματος και των Τεχνών” που υλοποίησε παλαιότερα στην Ακαδημία Πλάτωνος και στην Ακαδημία Αθηνών.
Στις κεντρικές οθόνες της αίθουσας προβάλλονταν στιγμές από περασμένες Δελφικές Εορτές με δεσπόζουσες εκείνες του Έλληνα Ηθοποιού τις Ερμηνευτικές Τελετουργικές Απαγγελίες και Επικλήσεις του στην Β.Δ. απάτητη κορυφή του Παρνασσού πάνω στον θρόνο του Απόλλωνα ή στο Κωρύκειο Άντρο – Σπήλαιο του Πάνα και των Νυμφών στην επίσης απάτητη Ν.Α. απέναντι κορυφή του Παρνασσού.

Στο δεύτερο μέρος δράσεων της ίδιας ημέρας ακολούθησαν οι Εισηγήσεις και τα Εργαστήρια του Πάρι Κατσίβελου: “Εξειδικευμένα Εργαστήρια Δραματικής Τέχνης Νοητικός Προγραμματισμός – Το Σώμα ως Ιερό Μαντείο και Οδηγός – τα Ενεργειακά του Κέντρα – Ελληνικές Ρίζες του Φυσικού / Σωματικού Θεάτρου Ενδυνάμωση και Άσκηση της Προσοχής, της Συγκέντρωσης, της Μνήμης, της Εγρήγορσης, της Επίγνωσης, της Αυτενέργειας, της Ισορροπίας. Επιδραστικές παρεμβάσεις στο Κινητικό και Λειτουργικό Κέντρο του Λόγου κ.ά.”.
Ανάμεσα σε εισηγήσεις και παραδώσεις σημαντικών Πανεπιστημιακών, Επιστημόνων, Ερευνητών, Καλλιτεχνών από πολλά μέρη της Γης η Ελληνική φωνή του Πάρι Κατσίβελου σφράγισε τον χαρακτήρα και την ταυτότητα των εκδηλώσεων.
Μεταξύ των εισηγήσεων η εισήγηση της Ιστορικού Τέχνης κυρίας Μαρίνας Γκόντα με διαχρονικές δημιουργίες Ελλήνων εικαστικών με θέμα τις Μούσες.

Και το τελευταίο μέρος Εκδηλώσεων έκλεισε τις ολοήμερες εργασίες, με την Χορευτική και Ποιητική Παράσταση, από τις υπέροχες αιθέριες χορεύτριες του Ινστιτούτου Ισιδώρα Ντάγκαν του κεντρικού τομέα της Ν.Υ. και χορεύτριες παραρτημάτων από άλλα μέρη της Γης. που διαπλεκόντουσαν στην Δραματοποιημένη του Ποίηση.
Ο Έλληνας Ηθοποιός είχε αναλάβει όπως πάντα το Τελετουργικό – Θεατρικό – Ερμηνευτικό μέρος της παράστασης, με απαγγελίες και ερμηνείες του Έλληνα Λόγου αριστοτεχνικά υφασμένου με τα ονειρικά χορευτικά, πάντα με θεματολογία ανάλογή τους.
Η έναρξη της παράστασης «Η Μαντική Σπίθα» της πρώτης μέρας έγινε με Αναπομπή των Τελετουργικών Επικλήσεων στον Απόλλωνα και στην Μνημοσύνη. Με τις ανωτέρω Επικλήσεις από τον Πάρι Κατσίβελο άρχιζε η κάθε ενότητα δράσεων όπως και οι δύο Θεατρικές παραστάσεις του.
Σε μια ιδιαίτερη και απόλυτη συμπόρευση με το σημειολογικό περιεχόμενο των χορευτικών όλες οι ερμηνευτικές του “καταθέσεις”, τα μηνύματα και οι ποιητικές του εκφάνσεις με όλους τους θησαυρούς που μπορεί να “φέρει” ο Έλληνας Λόγος στον χωροχρόνο, στις συνθήκες και στο περιεχόμενο της σκηνικής δράσης, με ελάχιστο μέρος του μόνο στα Αγγλικά αλλά το κυρίως σώμα του όπως και όλης της παράστασης δομημένο πάντα στα Ελληνικά “αγκάλιασε” και “στήριξε” τις αιθέριες χορεύτριές και τα πράγματι θεϊκά χορευτικά της μοναδικής κυρίας Jeanne Bresciani.

Ορισμένες θεατροποιημένες ποιητικές του επιλογές: η “Απιστία” του Κωνσταντίνου Καβάφη, για συμπόρευση με το χορευτικό του Πηλέα και της Θέτιδος, το Ποίημά του “Ίσταμαι Έλλην” δεμένο με το χορευτικό το αφιερωμένο στον Όμηρο και μεγάλο απόσπασμα από το ποιητικό έργο του Νικηφόρου Βρεττάκου “Λειτουργία κάτω απ΄ την Ακρόπολη” για το χορευτικό που αφορούσε το Αρχέτυπο της Μητέρας γιατί για εκείνον όπως δήλωσε το σημαντικότερο Αρχέτυπο Μητέρας είναι η Μάνα Ελλάδα.
Το 7άκις βραβευμένο ποιητικό πόνημά του Πάρι Κατσίβελου “Ίσταμαι Έλλην” απήγγειλε εκπληκτικά στα Αγγλικά ο καλός του φίλος Nick Lasky Σαμάνος, Συγγραφέας, Ποιητής, Ερευνητής, Εσωτεριστής, Ψυχικός, Αστρολόγος και λάτρης των Ιερών Δελφών που έρχεται για προσκύνημα τουλάχιστον τρεις φορές τον χρόνο και αμέσως μετά μέσα στον κορμό του ανάλογου χορευτικού το ερμήνευσε ο ίδιος στα Ελληνικά.
Αξίζει να θυμίσουμε ότι το αν λόγω ποίημά του επελέγη το 2021 για τον Επετειακό Τόμο Ποίησης τον αφιερωμένο στα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, σε συμπαραγωγή του Υπουργείου Πολιτισμού και της Διεθνούς Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και Καλλιτεχνών.

Συγκινητικό, μετά το τέλος της απαγγελίας – ερμηνείας κάποιοι λάτρεις της Ελληνικής Διανόησης από το απόλυτα Αγγλόφωνο κοινό μας και περισσότεροι μετά το τέλος της παράστασης, φώναξαν στα Ελληνικά χειροκροτώντας “Ίσταμαι Έλλην” ή στα Αγγλικά “I stand Hellene”. Βέβαια αμέσως μετά την παράσταση την ώρα της δεξίωσης έγιναν αναλύσεις επί αναλύσεων για την Ελληνική Γλώσσα, ιδιαίτερα με κάποιους μελετητές της σε σημαντικά διεθνή Πανεπιστήμια!
Η ολοκλήρωση του μεστού ολοήμερου Πνευματικού και Καλλιτεχνικού διημέρου έκλεισε με την παράσταση «Οι Μούσες στην Ιερά Οδό και ο Έλλην Λόγος». Μία Παράσταση – Χωροχρονική Μετάβαση – “Λόγου και Χορού” με “Λώρους” στην Δελφική Παράδοση και στην Τελετουργία μέσω της Ελληνικής Γλώσσας!
Και πάλι ο γράφων είχε αναλάβει όπως πάντα το Τελετουργικό – Θεατρικό – Ερμηνευτικό μέρος της παράστασης, με απαγγελίες και ερμηνείες του Έλληνα Λόγου.
Σε κάθε πέρασμα του Τελετουργικού ή Ερμηνευτικού Λόγου, ανάλογη Χορευτική Τελετουργική Κινητική κατάθεση πάντα με θέματα που αφορούν στην Δόξα και στην Διαδρομή της Άγιας Χώρας μας!!!

Ορισμένα από τα μέρη που επέλεξε να διαπλέξει με την Χορευτική Θεματολογία ήταν το ποίημα του τρισαγαπημένου του Νικηφόρου Βρεττάκου “Το πιο Καθαρό Πράγμα της Δημιουργίας” που έχει χαρακτηριστεί Ύμνος στην Αγάπη για τις Θείες Μούσες τον “Ολυμπιακό Ύμνο” του Κωστή Παλαμά για το χορευτικό Ολυμπιάδες, ειδικά επεξεργασμένο απόσπασμα από το Έμμετρο Ποιητικό Μονόπρακτό του “Επίκληση στην Ειρήνη” για την χορευτική σύνθεση των Δελφιάδων, αφού η δεσπόζουσα ποιότητα των Δελφικών Ιδεών είναι η Ειρήνη και η Αδελφοσύνη των Λαών, για το αρχέτυπο της γυναίκας το ποίημα “Στης Κίρκης” του Γιώργη Παυλόπουλου, για το χορευτικό Νέο Αρτεμίσιον την “Σατραπεία” του Καβάφη και για το Βακχεία στην Ελληνική Γλώσσα την “Ελληνική Γλώσσα” του Νικηφόρου Βρεττάκου και πολλά άλλα. Όλα αυτά σε μία χορευτική πανδαισία με μοναδικής αισθητικής μουσικά ακούσματα!
Ιδιαίτερα συζητήθηκε το εκτεταμένο μέρος από την “Αντιγόνη” του Σοφοκλή στο οποίο ερμήνευσε ο Πάρις Κατσίβελος και πάλι σε μία δική του σύνθεση σπαράγματα από το πασίγνωστο 3ο Στάσιμο του Χορού και το μέρος του Κρέοντα σε αντίλογο με την Αντιγόνη την οποία ερμήνευσε επίσης εκπληκτικά η Ελληνικής Καταγωγής Λίλη Φιλιππάτος.
Φυσικά πάντα με την ενεργή παρουσία και στήριξη της Εκτελεστικής Διευθύντριας του Harvard University’s Center for Hellenic Studies – Washington κυρίας Μ Zoie Lafis και την συνεχή τρυφερή εποπτεία και οδήγηση της κυρίας Jeanne Bresciani.

Όπως δήλωσε ο Πάρις Κατσίβελος: Σ΄ αυτό το Μαγικό Μυητικό Ταξίδι είχα την Χαρά, την Χάρη και την Άνωθεν Δωρεά της στενής συνεργασίας, καθοδήγησης και σκηνοθετικής ματιάς της μεγάλης αυτής κυρίας Jeanne Bresciani κορυφαίας Χορογράφου και Χορεύτριας, Προέδρου του Isadora Duncan International Institute – N.Y. αλλά και την ενεργή παρουσία και στήριξη της Εκτελεστικής Διευθύντριας του Harvard University’s Center for Hellenic Studies – Washington κυρίας Μ Zoie Lafis τις οποίες Ευχαριστώ από Καρδιάς για την Αγάπη με την οποία με περιέβαλαν! Επίσης Ευχαριστώ Θερμά τους Φορείς Διοργάνωσης, Στήριξης και Εποπτείας για την Τιμή που έγινε στο άτομό μου να είμαι εγώ ο “Επίτιμος Προσκεκλημένος Παρουσιαστής και Κεντρικός Ομιλητής – Honored Guest Presenter and Keynote Speaker”. Ακόμη Ευχαριστώ θερμά σύσσωμο το Τεχνικό και Διοικητικό Επιτελείο και Προσωπικό στήριξης του Harvard University’s Center for Hellenic Studies – Washington!
Θυμίζουμε ότι ο Πάρις Κατσίβελος τιμήθηκε πρόσφατα στη Μανίλα των Φιλιππίνων, με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης “Gusi Peace Prize International”, ομόλογο του βραβείου Νόμπελ Ειρήνης από την Gusi Peace Prize International Foundation 2023, στην 38η ετήσια διοργάνωση, ανάμεσα σε σημαντικές προσωπικότητες από όλο τον Κόσμο, έλαβε επίσης εβδομήντα εννέα Εθνικές και Διεθνείς διακρίσεις. Μεταξύ αυτών το 2016 , βραβεύτηκε από τον O.H.E., την Unesco, το Παγκόσμιο Φιλοσοφικό Φόρουμ, το Παγκόσμιο Κράτος της Γης και δύο ξένα πανεπιστήμια με την Κορυφαία Ενεργή Ακαδημαϊκή Ιδιότητα και Τίτλο Τιμής του “Παγκόσμιου Καθηγητή Κοινωνικοπολιτικής Παιδείας” και το 2019 βραβεύτηκε πάλι, από τους ανωτέρω οργανισμούς και το Πανεπιστήμιο Νοτιοανατολικής Ασίας (Τζακάρτα της Ινδονησίας) με τον τίτλο του “Λειτουργού Διδασκάλου – Εκπαιδευτή Κοινωνικής Παιδείας του 21ου αιώνα Όλων Των Πολιτισμών Των Ηνωμένων Εθνών”.




